8620143

کاربر رسمی
  • تعداد ارسال ها

    242
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    2

فعالیت های امتیازی

  1. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در عبارات انگلیسی را چگونه در یک مقاله بکار بگیریم؟   
    در هنگام نوشتن متون یا مقالات به زبان انگلیسی، گاه پیش می‌آید که چگونگی بکارگیری یک واژه یا عبارت یا جمله در زبان انگلیسی را نمی‌دانیم. دانشجویانی که مقالات خود را به زبان انگلیسی می‌نویسند معمولاً بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند. یکی از روش‌های اطلاع از نحوه بکارگیری صحیح عبارات انگلیسی، جستجو کردن عبارت مربوطه در موتور جستجوی گوگل است که می‌تواند روش خوبی برای نگارش صحیح متون و مقالات عمومی باشد.

    الگوی اسپرینگر

    SpringerExemplar (یا الگوی اسپرینگر)، همانطور که از نام آن پیداست، با استفاده از محتوای بیش از 5 میلیون مقاله علمی و دانشگاهی، به شما الگو و سرمشقی برای نحوه بکارگیری عبارات یا جملات عمومی یا تخصصی که مد نظر شماست و می‌خواهید در مقاله خود استفاده کنید می‌دهد.

     

    روش کار به این صورت است که پس از مراجعه به این سایت، بخشی از عبارت یا جمله یا کلمه‌ای که نحوه استفاده و بکارگیری آن را نمی‌دانید در جعبه متنی مربوطه تایپ می‌کنید. سپس می‌توانید موضوع کلی متن یا مجله‌ای که می‌خواهید در متن آن جستجو کنید را نیز به دلخواه مشخص نمایید (البته این قسمت اختیاری است).

    با کلیک بر روی دکمه جستجو، فهرستی از جملات یا پاراگراف‌هایی که کلمه، عبارت یا جمله مورد جستجوی شما را بکار گرفته باشند برای شما نمایش داده می‌شود. از آنجا که این مقالات، معمولاً به خوبی مورد داوری قرار گرفته و از نظر زبان انگلیسی نیز در سطح بالایی قرار دارند، نتایج جستجو به احتمال زیاد بهترین نحوه‌ی بکارگیری عبارت مورد نظر شما را در خود دارد.

    پیشتر نیز دو نرم‌افزار WhiteSmoke و StyleWriter را معرفی کردیم که برای بررسی متن مقاله خود از نظر گرامری و نحوه نگارش می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

  2. پسندیدن
    8620143 از whisper sky یک واکنش گرفت در محاسبه اندازه دانه از الگوی پراش   
    نرم افزار Xpert برای این کار بسیار مناسب است.توصیه می کنم از این نرم افزار استفاده کنید
    لینک دانلود آموزش
    http://www.mediafire.com/view/z518hs9ee599py4/Xpert%20Training.pdf
  3. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در خواص کلی فولادهای آستنیتی-بخش دوم   
    رسانایی گرمایی فولادهای آستنیتی حدود دو سوم فولادهای فریتی است. از آنجایی که انتقال گرما از طریق الکترون‌های آزاد انجام می‌شود، ضریب انبساط گرمایی به میزان و تحرک الکترون‌های آزاد بستگی دارد. مقدار و تحرک پذیری بالاتر الکترون‌های آزاد به معنی رسانایی گرمایی بالاتر است. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه فولادهای آستنیتی ساختار چگال تر از فولادهای فریتی دارند مقدار الکترون‌های آزاد بیشتری دارند و رسانایی گرمایی آن‌ها بالاتر می­باشد. اما به دلیل فاصله بین اتمی کمتر در آستنیت نیروی جاذبه بین هسته و الکترون‌ها بیشتر است. تأثیر این نیروی جاذبه بالاتر از تأثیر مقدار الکترون‌های آزاد است و موجب می‌شود که رسانایی گرمایی فریت بیشتر از آستنیت باشد[5]. همان طور که رسانایی گرمایی از طریق تأثیرات الکترون‌های آزاد اندازه گیری می‌شود، هر عاملی که بر تحرک پذیری الکترون‌های آزاد تأثیر گذارد بر رسانایی گرمایی تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال مرزدانه ها، ذرات فازهای ثانویه و آخال های غیر فلزی در فولاد بر رسانایی گرمایی تأثیرگذار هستند شکل ‏4‑3 وابستگی رسانایی گرمایی بعضی از فولادهای آستنیتی رایج را با توجه به غلظت کربن و نیکل نشان می‌دهد. از شکل ‏4‑3 می‌توان متوجه شد که عناصر آلیاژی به مقدار قابل توجه­ای رسانایی گرمایی را نسبت به آهن خالص کاهش می‌دهند[6].
    فولادهای آستینتی مقاومت به اکسیداسیون و خوردگی بالایی به دلیل محتوای کروم و نیکل بالا دارند. مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون به خاطر شکل­گیری لایه اکسیدی محافظ Cr2O3 می‌باشد. این لایه در اثر تخریب بلافاصله با تغذیه[1] کروم تشکیل می‌شود. راه های زیادی برای افزایش تغذیه کروم وجود دارد، یکی از آن‌ها افزایش غلظت محتوای کروم است. اما افزایش محتوای کروم موجب بهم خوردن بالانس عناصر پایدار کننده آستینت مانند نیکل می‌شود. کاهش محتوای کربن به دلیل شکل گیری بیشتر کاربید های کروم موجب کاهش مقدار محتوای کروم در زمینه می‌شود (فولادهای کم کربن آستنیتی 304، 316، L304، L316). به هر حال مقدار کم کربن موجب کاهش میزان رسوبات استحکام دهنده می‌شود و استحکام خزشی را کاهش می‌دهند. فولادهای پر کربن برای اجزاء سوپرهیترها استفاده می‌شود. عناصر Ti، Nb می‌تواند به فولاد اضافه شود تا کاربیدهای آنها را شکل دهد تا بتوان مقدار کربن آلیاژ را کاهش دهد بدون اینکه رسوبات استحکام دهنده کاهش یابند (همانند فولادهای 321 و 347). بهبود تغذیه کروم می‌تواند با پالایش مرزدانه تغییر کند[7]. با ریزدانه کردن آلیاژ مساحت مرزدانه در آلیاژ بیشتر شده و از آنجایی که نفوذ در مرزدانه سریع‌ترمی­شود، کروم می‌تواند سریع‌تر نفوذ کند و سریع‌تر به نقاطی که لایه محافظ تخریب شده دارند برسد.
    بهبود در مقاومت به خوردگی فولاد 347HFG ریزدانه که از نوع آلیاژ 347 است به دلیل همین ریزدانه شدن می‌باشد. با وجود مقاومت به خوردگی عالی، خوردگی شدید می‌تواند در یکسری محیط‌ها اتفاق بیفتد. این نوع خوردگی‌ها می‌تواند احتمالاً با اضافه کردن بعضی عناصر آلیاژی کاهش یابد. برای مثال Mo و Cu می‌تواند مقاومت به خوردگی فولاد  آستنیتی را در محیط‌های اسید سولفوریک افزایش دهد. ساختار اتمی FCC آستنیت به شکلی می‌باشد که نابجایی‌ها در آن راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند و از این نظر شبکه FCC داکتیل تر از شبکه BCC است[8]. این موضوع همچنین می‌تواند علت نداشتن استحکام تسلیم مشخص برای این مواد را توضیح دهد. برای این مواد تنش تسلیم تعریف شده[2] استفاده می‌شود. فولادهای آستنیتی کاهش تافنس عالی تا دماهای نزدیک به صفر مطلق (273-) دارند و کاهش تافنس در دمای انتقال تردی آن‌ها تند نیست. به هر حال عناصر آلیاژی، ذرات فاز ثانویه و محیط‌های با شرایط سخت می‌تواند بر این خواص به طور قابل توجهی تأثیر بگذارد
    [1]supply
    [2]proof stress
     
  4. پسندیدن
    8620143 از Ehsan یک واکنش گرفت در خواص کلی فولادهای آستنیتی-بخش اول   
    فولادهای آلیاژی آستنیتی چند ریختی هستند، که شامل دانه های آستینتی با اتم‌های جانشین و بین نشین هستند. رسوبات فازهای ثانویه دورن دانه ای در دانه‌ها با مرزدانه ها جدا شده‌اند که می‌تواند ترکیب شیمیایی پیچیده تری از زمینه محلول جامد آستنیت داشته باشند[1].
    این مرزدانه ها با توجه به ترکیب شیمیایی، تاریخچه عملیات حرارتی و شرایط سرویس معمولاً محل تجمع ذرات فاز ثانویه هستند. شکل ‏4‑1ساختار کلی یک فولاد 309 اصلاح شده را بعد از آزمایش خزش نشان می‌دهد.مرزدانه های آستنیتی به طور واضح مشخص هستند.بدین گونه خواص فیزیکی و شیمیایی فولادهای آستنیتی بستگی به مشخصات آستنیت، طبیعت مرزدانه ها و خواص رسوبات مختلف دارد. هر اتم در آستنیت حدود یک درصد حجم کمتری را اشغال می‌کند. به همین خاطر آستنیت FCC چگال تر از فریت BCC است. بزرگ‌ترین مکان‌های بین نشین در ساختار بلورین آستنیت بزرگ‌تر از فریت است. به همین خاطر آستنیت می‌تواند اتم‌های بین نشین خالص بیشتری را در خود حل کند.به طور مثال حلالیت کربن در آستینت حدود 40 برابر فریت در دمای 753 درجه سانتی‌گراد است.به طور مشابه، حلالیت نیتروژن در آستنیت 20 برابر فریت در دمای 590 درجه سانتی‌گراد است.این تفاوت تأثیر زیادی بر عملیات حرارتی فولادهای آستینت و فریت و تأثیر مقدار عناصر بین نشین  بر میزان استحکام بخشی آن‌ها دارد.چگالی بیشتر ساختار آستینت FCC موجب نفوذپذیری کمتر هر دو عناصر محلول بین نشین و جانشین می‌شود[2].
     
    بدین گونه انتظار می‌رود فرآیند رسوب سختی در آستنیت نسبت به فریت کمتر تحت کنترل نفوذ است. ضریب انبساط گرمایی CTE برای فولاد آستنیتی حدود 50% بیشتر از فولاد فریت/مارتنزیت است. ضریب انبساط گرمایی معمولاً با افزایش باندهای انرژی افزایش می‌یابد و باندهای انرژی به فعل و انفعال[1] اتم‌هایی که در حالت جامد قرار گرفته‌اند و فاصله بین اتم‌ها بستگی دارد. هر چه این فعل و انفعال بیشتر باشد انرژی باند بیشتر است[3]. به عبارت دیگر باندهای کوتاه‌تر انرژی باند بیشتری دارند. در مورد فولاد، باندهای اصلی بین اتم‌های آهن است پس طبیعت فعل و انفعال در مورد همه فولادهای آستنیت، فریت و مارتنزیت مشابه است. بدین گونه انرژی باندها به طول باندها بستگی دارد. طول باندها می‌تواند از طریق اندازه گیری مراکز دواتم کنار هم تقریب زده شود. بدین گونه انرژی باند با کاهش فاصله بین اتم‌ها افزایش می‌یابد. همان طور که قبلاً اشاره شد فولاد آستنیتی FCC چگال تر از فولاد فریتی است و از این‌رو ضریب انبساط گرمایی بالاتری دارد. اما استحکام باند می‌تواند از طریق اضافه کردن عناصر آلیاژ تغییر کند و بدین گونه می‌توان ضریب انبساط گرمایی را کاهش داد. شکل ‏4‑2 ضریب انبساط گرمایی بعضی از فولادهای آستنیتی رایج را نشان می‌دهد. به طور کلی ضریب انبساط گرمایی با افزایش Ni کاهش می‌یابد[4].
  5. پسندیدن
    8620143 از mohsencivileng یک واکنش گرفت در رسوب سختی در فولادهای آستنیتی   
    در فولادهای آستنیتی، ذرات فاز ثانویه مختلف می‌تواند در دانه ها یا روی مرزدانه رسوب کند. دو گروه اصلی از رسوبات وجود دارد کاربیدها، نیتریدها، بورایدها مانند M23C6، Ti(C,N) و ترکیبات بین فلزی مانند سیگما، اتا، شی و لاوس تقسیم می‌شوند. درحالیکه رسوب سختی یکی از عوامل اصلی استحکام دهی در مورد فولادهای آستنیتی است، رسوب سختی می‌تواند اثرات ناخواسته ای نیز داشته باشد[22].برای مثال، رسوب سختی استحکام را می‌تواند کاهش دهد و انواع اصلی آن در اینجا بحث می‌شود.
     
     
      رسوب سختی عموما در فولادهای آستنیتی، رسوب کاربیدهای غنی از کروم (M23C6) است. فازM23C6می‌تواند روی مرزدانه ها، فصل مشترک آخال ها، مرزهای دوقلویی و داخل دانه تشکیل شود. شکل ‏4‑5 فازهای M23C6درون و داخل دانه ای در یک فولاد آستنیتی 316H در دمای 750 درجه سانتی‌گراد برای 500 ساعت همراه با فازهای لاوس و شی را نشان می‌دهد. شکل ‏4‑5 فازهای M23C6 که در مرزدانه­ها و فصل مشترک بین زمینه و حفرات در فولاد 309 که در دمای 650 درجه سانتی‌گراد تحت آزمون خزش بوده است را نشان می‌دهد[23].
    ه جز فرم بین دانه ای بسیار ریز، رسوب M23C6برای مقاومت به خزش نامطلوب است. به علاوه، جوانه زنی و رشد M23C6  درمرزدانه­ها در طول مدت کاری باعث جذب کروم از مرزدانه و زمینه همسایه می‌شود که باعث ایجاد ناحیه تهی از کروم در طول مرزدانه­ها و کاهش مقاومت به IGSCC می‌شود. این مقاومت می‌تواند با اضافه کردن B به آلیاژ و ایجاد ترکیبات برید و کاربید به جای M23C6یا با رسوب ذرات کاربید غنی از کروم دیگر فازها مانند Cr2N در فولاد حاوی نیتروژن بیشتر کاهش یابد. این مقاومت به IGSCC می‌تواند با کاهش محتوای کربن در فولادهای آستنیتی با کربن کم 304L و 316L بهبود یابد.
     در گریدهای پایدار شده از آستنیت، (Ti) و (Nb) اضافه می‌شوند تا TiC و NbC ایجاد شوند و مقدار کربن موجود برای رسوب M23C6 کاهش یابد و حساسیت به IGSCC را بهبود دهند. وقتی به مقدار کافی Ti و Nb اضافه شوند، شکل گیری M23C6محدودتر می‌شود. رسوبات نوع TiC یا NbC در 321 و 347 یک مزیت اضافی برای بهبود مقاومت استحکام و خزش به دلیل کسر حجمی بیشتر رسوبات ریز محسوب می­شوند[24]. به هر حال، این موضوع باید به یاد آورده شود که M23C6می‌تواند در گریدهای پایدار شده در دوره زمانی کم به دلیل under-stabilising یا بعد از دوره کاری طولانی به دلیل استحاله MC به M23C6 نیز مشاهده شود. فاز سیکما، که بعد از دوره سرویس طولانی در بیشتر گریدهای فولاد آستنیتی رسوب می‌کند، بیشتر مورد توجه است زیرا اثرات زیان آوری بر خواص مکانیکی دارد. این موضوع باید یادآوری شود که در این فازها ترکیبات بین فلزی به شدت ترد هستند و بدین گونه شکل گیری آنها داکتیلیتی و تافنس شکست را کاهش می‌دهد. به علاوه، این موضوع می‌تواند خسارت‌های شدیدی را روی پایداری در مقابل خوردگی به دلیل خروج کروم از زمینه ایجاد کند. ترکیب شیمیایی فاز سیکما FeCr است و می‌تواند در بیشتر گریدهای فولادهای آستنیتی مانند 304، 316، 321 و 347 با ترکیبات و زمان نهفتگی متفاوت دیده شود. شکل ‏4‑6 ذرات فاز سیکما در طول مرزدانه در یک فولاد آستنیتی 321 که در دمای 750 درجه سانتی‌گراد برای 5000 ساعت پیرسازی شده است را نشان می‌دهد. شکل گیری فاز سیکما به طور مستقیم از آستنیت مشکل است ومدت زمان طولانی را می­طلبد[24]. علت این موضوع این است که حلالیت کربن و نیتروژن در فاز سیکما بسیار پایین است. بنابراین، فاز سیکما می‌تواند فقط بعد از شکل گیری کاربیدها و نیتریدها شکل گیردکه کربن و نیتروژن رها شده در زمینه به قدر کافی کم است. برای مثال، بارکیک[1] گزارش داده است که شکل گیری فاز سیکما همیشه بعد از شکل گیری کاربید صورت می‌گیرد و غلظت کربن در محلول جامد که در آن فاز سیکما شروع به رسوب از آستنیت می‌کند 0.006% برای فولاد 25Cr-20Ni است[25].
    دوره نهفتگی بسیار کوتاه‌تر برای شکل گیری فاز سیکما در گریدهای پایدار شده فولاد آستنیت 321 و 347 که TiC و NbC زودتر از M23C6شکل می‌گیرد،تایید اضافی برای این دلیل می­باشد. ساختار بلورین فاز سیکما از آستینت غیرکوهیرنت است، از این‌رو جوانه زنی مشکل است.
     
     
    نفوذپذیری عناصر محلول جانشین در زمینه آستنیت نسبتاً پایین است. استدلال‌های متفاوتی در مورد جوانه زنی فاز سیکما وجود دارد. به هر حال، فاز سیکما همیشه در فریت‌های دلتا و یا فصل مشترک زمینه و M23C6مشاهده می‌شود، اگرچه این فاز می‌تواند در نقاط سه تایی یا مرزدانه ها مشاهده شود.
    فریت دلتا یک ویژگی رایج در مورد بسیاری از فولادهای آستنیتی است. شکل ‏4‑7  فاز فریت دلتا در یک فولاد اصلاح شده 309 که در آزمون خزش در دمای 650 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته است را نشان می‌دهد[26]. ویلانووا[2] و همکارانش مشاهده کردند که در یک فولاد 316L که تحت آزمون خزش قرار گرفته است، فاز سیکما ترجیحاً در جزایر فریت دلتا شکل می‌گیرد که قبل از آزمون خزش توسط استحاله یوتکتیکی فریت به سیکما+آستنیت، ایجاد می‌شود.
    وابستگی دقیق شکل گیری فاز سیکما و فریت دلتا ثابت شده است. به دلیل اینکه نفوذ اتم‌های محلول در فاز فریت سریع‌تر از آستنیت است، رسوب فاز سیکما در فریت دلتا 100 برابر سریع‌تر از آستنیت است. به علاوه، شکل گیری سیکما توسط واکنش یوتکتیکی سریع‌تر و آسان‌تر است. غلظت نسبتاً غنی شده از کروم در فریت دلتا نیز ایفای نقش می‌کند.
    باریک[3] گزارش داده است که در هر دو نوع 310 و 304، که شامل حدود 1.2 تا 1.5% کاربید نامحلول M23C6 بعد از عملیات محلول سازی است فاز سیکما بعد از عملیات آنیل در دمای 600 درجه سانتی‌گراد برای مدت 3000 تا 5000 ساعت در مرز مشترک آستینت- کاربید جوانه می‌زند. ویس[4] و استیکلر[5] اشاره کرده‌اند که فاز سیکما در آستینت فقط می‌تواند در عیوب ساختاری که انرژی آزاد نسبتاً بالایی دارند جوانه بزند. به هر حال دیگر فاکتورها نیز می‌تواند موثر باشند[27].
    نفوذ اتم‌های محلول در مرزهای بین فازی می‌تواند چندین مرتبه سریع‌تر از زمینه باشد. به علاوه، عناصری مانند Cr و Mo که رشد فاز سیکما را ارتقا می‌بخشند می‌توانند در مرزدانه جدایش یابند و بدین صورت رسوب فاز سیکما را افزایش دهند. تانگ[6] نشان داده است که شیوه ریخته گری مداوم[7] فولادهای زنگ نزن موجب ایجاد بیشتر فاز سیکما نسبت به ریخته گری در حالت غیرمداوم[8] می‌شود. در مقایسه با ریخته گری غیر مداوم در فولادهای زنگ نزن، ریخته گری مداوم باعث ایجاد جدایش بیشتر در مرکز شمش‌ها می‌شود که باعث ایجاد نواحی غنی از Cr و Mo خواهد شد[28]. بنابراین شکل گیری فاز سیکما در ریخته گری مداوم مستعدتر است و با سرعت بیشتر ایجاد می‌شود. فازهای کمیاب دیگری نیز در فولادهای آستنیتی در طول سرویس مشاهده می‌شود. در گریدهای پایدار شده از فولاد آستنیتی مانند، 321 و 347 کربونات های عناصر Nb و Ti به فرم MX ایجاد می‌شود. برای پایدار کردن این آلیاژها در مقابل IGSCC فولاد قبل از سرویس در دمای 840-900 درجه سانتی‌گراد برای چندین ساعت عملیات حرارتی می‌شوند تا کربونات ها به کاربیدها تغییر شکل دهند[29]. اگر مقاومت به خزش مورد نظر باشد، کربونات ها در دماهای بالا توسط عملیات محلول سازی حل می‌شوند تا هر کربن و نیتروژن موجود در آن رها شود. این کربن و نیتروژن می‌تواند به شکل رسوبات ریزی در دماهای پایین‌تر رسوب یابند و استحکام فولاد را افزایش دهند. حضور ذرات MX محدود به فولادهای آستنیتی پایدار شده نیست. شکل ‏4‑8  ذرات Nb(C,N) در فولاد اصلاح شده 309 که تحت آزمون خزش در دمای 650 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته است را نشان می‌دهد.
     
     
    فاز لاوس یک ترکیب بین فلزی است و در بسیاری از فولادهای آستنیتی مشاهده می‌شود. ترکیب فاز لاوس در فولادهای آستنیتی با توجه به ترکیب آلیاژ تغییر می‌کند. فرم کلی آن Fe2Mo، Fe2Nb و Fe2Ti است. به همین خاطر این مورد در فولاد 304 به دلیل کمبود عناصر آلیاژی مشاهده نمی‌شود. فاز غنی از مس می‌تواند در بعضی از فولادهای آستنیتی غنی از مس دیده شود. شکل ‏4‑9 ذرات غنی از مس در فولاد اصلاح شده 309 که تحت آزمون خزش در دمای 650 درجه سانتی‌گراد است را نشان می‌دهد[30]. این ذرات موجب افزایش مقاومت به خزش می‌شوند. به علاوه، اضافه کردن مس همراه با Mo می‌تواند مقاومت به خوردگی در اسید سولفوریک را افزایش دهد.

    [1]Bsrcik
    [2]Villanueva
    [3]Barcik
    [4]Weiss
    [5]Stickler
    [6]Tang
    [7]continuously
    [8]static
  6. پسندیدن
    8620143 به baran1986 امتیاز داد در Edmonton public library   
    دانلود رایگان مقاله و کتاب از EBSCOHOST


      Database Menu Academic Search Elite
    Amazing Animals
    Alexander Street
    Alt-Health Watch
    American Song
    Ancestry Library
    AtoZ World Travel
    Auto Repair Reference Centre
    Biography Resource Center
    Birds of North America
    Bookflix
    Brainfuse - Ignite your mind!
    Business Plan Handbooks
    Business Regional News
    Business Source Elite
    Canadian Business & Current Affairs
    Canadian Business and Current Affairs (news)
    Canadian Business Contacts Database
    Canadian Businesses (Dunn & Bradstreet)
    Canadian Business Online (D &
    Canadian Newsstand
    Canadian News Stand (newspapers)
    Canadian Pharmacists Association
    Canadian Reference Centre
    Career Cruising
    CBCA Complete
    Chinese Magazines (Dragonsource)
    Classical Music Library
    Classical Scores Library
    ComicsPlus
    Consumer Lab - vitamins, herbals, supplements
    Contemporary World Music
    ConsumerReports.org
    Credo Reference
    CSA Standards
    Curio.ca
    Cypress Resume
    Dance in Video
    Early Advantage: Muzzy Online
    eAudiobooks NetLibrary
    EBSCOhost
    Edmonton Info File
    Edmonton Obituaries
    Family Behavior Toolbox
    Flipster
    Full Text Finder
    Gale InfoTrac
    GALE Virtual Reference Library
    Globe & Mail (1844 to 2001)
    Grolier Online
    Grolier Multimedia Encyclopedia
    Health & Wellness Resource Center
    Health Source - Consumer Edition
    HeritageQuest Genealogy
    Jazz Music Library
    Kompass.com
    Lands and People - Encyclopedia, Atlas, Almanac
    Learning Express Library
    Library Literature & Information Science Full Text
    MasterFILE Premier
    Material Safety Data Sheets (MSDS)
    Mango Languages
    Music Online
    National Geographic Magazine
    Natural Medicines Comprehensive Database
    Naxos Music Library
    Therapeutic Research - old
    New Book of Knowledge
    New Book of Popular Science
    NoveList
    OCLC Firstsearch
    OneClick Audiobooks
    OneFile (Magazines, Newspapers)
    TumbleBooks for Kids
    Online Language Learning Center
    Overdrive
    Oxford English Dictionary
    Press Display - today's newspapers
    Safari Books
    Science Reference Center
    Sesame Street
    Smithsonian Global Sound
    Value Line
    Opera in Video
    Road To IELTS
    Solaro
    Song Index for EPL
    Theatre in Video
    Ulrichs Periodical Directory
    World Book Encyclopedia
    World Book Kid
    World Vital Records
    ZINIO
  7. پسندیدن
    8620143 به saeed84 امتیاز داد در ncyu.edu.tw   
    دیتابیس را: شخصا در مطلب قرار خواهم داد


     
     
    ScienceDirect Journals: 2733
    ScienceDirect eBooks: 6748
    Springer Journals: 2,130
    Springer eBooks: 74,999
    ProQuest Databases: 15
    EBSCOhost Academic Journals: 8,280,290
    EBSCOhost Books: 57,332
    EBSCOhost eBooks: 9,399
    CRC eBooks: 2849
    ebrary Documents: 2,837
    Taylor & Francis eBooks: 1120
    MyiLibrary eBooks: 7415
     
  8. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در لیست تمامی منبع نمایه شده در Scopus   
    لیست تمامی منابع (مجله، کتاب و ...) نمایه شده در Scopus از طریق لینک زیر قابل دریافت است.
     
     
    http://s1.picofile.com/file/8100814584/Scopus_indexed_journals_list_2013.pdf.html
  9. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در دانلود کتاب کلید فولاد   
    لینک های دانلود
    http://www.4shared.com/file/240920760/708335c7/Key_To_Steel_1998_Part_0.html
    http://www.4shared.com/file/24092171...98_PART_1.html
    http://www.4shared.com/file/24094042...8_PART_10.html
    http://www.4shared.com/file/24094167...8_PART_11.html
    http://www.4shared.com/file/24094264...8_PART_12.html
    http://www.4shared.com/file/24094343...8_PART_13.html
    http://www.4shared.com/file/24094394...8_PART_14.html
    http://www.4shared.com/file/24094431...8_PART_15.html
    http://www.4shared.com/file/24094715...8_PART_16.html
    http://www.4shared.com/file/24094978...8_PART_17.html
    http://www.4shared.com/file/24095095...8_PART_18.html
    http://www.4shared.com/file/24095292...8_PART_19.html
    http://www.4shared.com/file/24092277...98_PART_2.html
    http://www.4shared.com/file/24092323...98_PART_3.html
    http://www.4shared.com/file/24092408...98_PART_4.html
    http://www.4shared.com/file/24092452...98_PART_5.html
    http://www.4shared.com/file/24092956...98_PART_6.html
    http://www.4shared.com/file/24093643...98_PART_7.html
    http://www.4shared.com/file/24093686...98_PART_8.html
    http://www.4shared.com/file/24093805...98_PART_9.html
  10. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد-بخش اول   
    ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد (Ten Materials That Will Change The World)، فهرستی از ده ماده پیشرفته است که به تدریج به زندگی روزمره ما وارد خواهند شد. در حال حاضر انقلابی آرام در حال شکل گیری در آزمایشگاه های سراسر جهان است. دانشمندان به دنبال راه هایی برای تغییر مواد در مقیاس های بسیار کوچک هستند. این تحول موادی را در اختیار ما قرار می دهد که زمانی تنها در رمان های علمی تخلی یافت می شد. اما تولید این مواد چیزی بیش از ماجراجویی های علمی هستند. این مواد کارا هستند و به تدریج با کاربردهایی که در آینده خواهند یافت، جهان را متحول خواهند کرد.
    1-فروفلوئیدها (FerroFluids)
    فروفلوئیدها فلزات مایعی هستند که توانایی تغییر شکل دارند. این مواد حاوی ذرات میکروسکپی مگنتیت، هماتیت یا برخی دیگر از ترکیبات حاوی آهن هستند که در یک مایع پراکنده شده اند. فروفلوئیدها به شکل خزنده وارد زندگی روزمره شده اند. این مواد به عنوان عایق برای قطعات چرخنده داخل کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند و از تخریب داده ها به وسیله خاک و آلودگی جلوگیری می کنند. اما نقشه های بزرگتری برای استفاده از این مواد وجود دارد. ناسا قصد دارد تا در سیستم های کنترل فضاپیما از آن ها استفاده کند و محققان کانادایی می گویند که با استفاده از این مواد می توان نسل آینده آینه های تلسکوپ را ساخت. یکی از بزرگترین پتانسیل های استفاده از این مواد در پزشکی است. محققان ویرجینیا تک در آمریکا روی درمان سرطان با فروفلوئیدهای حاوی نانوذرات اکسید آهن تحقیق می کنند. این مایع به وسیله آهنربا به سمت تومور هدایت می شود و سپس میدان مغناطیسی نوسانی اعمال می شود. این کار سبب می شود تا فروفلوئید ارتعاش پیدا کرده و تولید حرارت کند و در نتیجه سبب مرگ سلول های سرطانی می شود. سرپرست این تحقیقات می گوید: در درمان ایده آل دمای سلول های سرطانی را تا سی دقیقه افزایش می دهد، در حالی که دمای بافت ها سالم در حد مناسب باقی می ماند.
    کاربردها: کنترل فضا پیما، آینه های تلسکوپ، درمان سرطان

    2-نانوذرات طلا (Gold Nanoparticles)
    هنرمندان شیشه کار قرون وسطی نخستین متخصصان نانوتکنولوژی بودند. آن ها نسبت به دانشی که در ساخت شیشه ها به کار می بردند، بی اطلاع بودند، اما، روش آن ها منجر به حبس نانو ذرات طلا در شیشه می شد و به آن رنگ قرمز یاقوتی می داد. امروزه نانوذرات طلا در آزمایشات پزشکی برای تشخیص بیماری های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمایش ها دقیق تر و حساس تر از آزمون های قبلی هستند. در مقیاس بسیار کوچک و در قلمرو نانوتکنولوژی، مواد می توانند خواص جدیدی پیدا کنند. اگر چه یک تکه طلا، رنگ طلایی دارد ولی اگر به ابعاد نانو متری برسد بسته به اندازه خوشه های طلا قادر به ایجاد رنگ های مختلف خواهند بود. محققان کالج سلطنتی لندن کاربرد مفیدی برای این مواد یافته اند. محلول تست HIV که آن ها تولید کرده اند حاوی یون های طلا است. اگر یک قطره سرم خون به داخل محلول ریخته شود مشخص می شود که آیا حاوی ویروس HIV است یا نه. اگر خون حاوی ویروس HIV باشد مقدار پراکسید هیدروژن در محلول کاهش پیدا کرده و خوشه های نامنظم نانومتری طلا ایجاد می شود و در نتیجه رنگ محلول آبی می شود. اگر ویروس HIV وجود نداشته باشد. سطح پراکسید هیدروژن بالا رفته و نانو ذرات کروی طلا ایجاد می شوند و رنگ قرمز ایجاد می کنند. این محلول بسیار حساس است و توانایی تشخیص آتوگرم یا تریلیونیوم گرم (10−18) پروتئین HIV را در یک میلی لیتر خون انسان داراست. رنگ ایجاد شده نیز چنان واضح است که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. پروفسور مولی استیونز که سرپرستی این تحقیقات را در کالج سلطنتی لندن بر عهده دارد، می گوید: "تا کنون توانسته ایم که کارایی این سیستم را با نمونه های انسانی حاوی ویروس HIV اثبات کنیم. در گام بعدی این تکنولوژی نیاز دارد تا به صورت قابل حمل درآید و کار با آن برای کاربران آسان تر شود. این اتفاق در کمتر از 5 سال آینده رخ خواهد داد." این تست همچنین می تواند برای تشخیص سایر بیماری ها مانند مالاریا، سرطان پروستات و سل نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    کاربردها: تشخیص HIV، سرطان پروستات، سل و مالاریا


    3-کوپلیمر پلی یورتان (Polyurethane Block Copolymer)
    ماده ای را در نظر بگیرید که می تواند گلوله ای با ضخامت 3 سانتی متر و سرعت 350 متر بر ثانیه را متوقف کند و هیچ ترک یا خراشی را روی سطح آن باقی نماند. این ماده در شیشه اتومبیل های حامل شخصیت های مهم یا تانک های نظامی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نام این ماده پلی یورتان است. توانایی این ماده در پر کردن شکاف محل ورود گلوله توسط پروفسور ند توماس، مهندس دانشگاه هوستون این چنین توضیح داده شده است: "هنگامی که گلوله با سرعت بالا به ماده برخورد می کند آن را ذوب می کند. این بخش نقش مهمی در توقف حرکت گلوله بازی می کند. سپس سوراخ ایجاد شده، بسته شده و فضای خالی را پر می کند." پروفسور توماس با بررسی ماده توسط میکروسکوپ الکترونی این مراحل را تحلیل کرده است. مانند شیشه های ضد گلوله، پلی یورتان می تواند برای محافظت از بدن انسان، فضاپیماها و ماهواره ها مورد استفاده قرار گیرد و زباله های فضایی و سایر پرتابه ها را چذب کرده و از آسیب زدن به فضا پیما یا ماهواره جلوگیری کند.
    کاربردها: محافظت از پره های توربین موتور جت، حفاظت از ماهواره ها، شیشه های ضد گلوله، زره های ضد گلوله


    4-شنل نامرئی کننده متامتریال (Metamaterial Invisibility Cloaks)
    خواص ویژه متامتریال ها از اجزای بسیار آن ها ناشی نمی شود بلکه از چیدمان پیچده این اجزا ایجاد می شود. معماری پیچیده این مواد خواصی به آن ها می دهد که در طبیعت یافت نمی شود. پروفسور سوکولیس از دانشگاه ایالتی لوا می گوید: "معمولا دانشمندان مواد، خواص یک ماده را تعریف می کنند و سپس کاربردی برای آن می یابند، اما متامتریال ها در جهت معکوس حرکت کرده اند."
    هدف دانشمندان علم مواد تولید شنل نامرئی کننده برای مصارف شخصی و نظامی است. برای ایجاد چنین شنلی نیاز به موادی نانوساختار با ضریب شکست منفی است که به نور اجازه می دهند تا به صورت غیر طبیعی خم شده و از اطراف شی عبور کنند. اگر این پدیده با موفقیت رخ دهد، جسم (به عنوان مثال هواپیما یا یک انسان) نامرئی می شود. دانشمندان تا کنون موفق شده اند تا به جای نور مرئی، امواج مایکروویو را خم کنند. این دستگاه های خم کننده امواج بسیار بزرگ بوده و تنها توانایی نامرئی کردن اشیایی با اندازه خاص را دارند.  اگرچه در نوامبر 2012 گروهی از محققان در دانشگاه یونسی سئول در کوره جنوبی و دانشگاه دوک در آمریکا اعلام کرده اند که شنلی با قابلیت تطبیق با شکل جسم را ساخته اند، اما این تغییرات نمی تواند بیشتر از 10 میلی متر باشد.
    کاربردها: تجهیزات مخفی کننده، محاسبات نوری، محافظ فضاپیما در برابر حرارت مادون قرمز یا پرتوهای کیهانی و تصویر برداری پزشکی

    5-مواد قابل برنامه ریزی (Programmable Matter)
    موادی که اکنون اطراف ما را احاطه کرده اند دارای شکلی از پیش تعیین شده هستند و تنها در هنگام هوازدگی و تخریب تغییر شکل می دهند. اما چه می شد اگر مواد اطراف ما به اصطلاح زنده بودند و می توانستند بسته به نیاز تغییر شکل دهند؟ مثلا یک آچار پیچ گوشتی به آچار تخت تبدیل می شد یا یک کمد لباس تخت در پیش چشمان شما سر هم می شد؟ اگر چه این وسایل رویایی به نظر می آیند اما مواد قابل برنامه ریزی می توانند چنین محصولاتی را در دنیای ما ایجاد کنند. مواد قابل برنامه ریزی هم اکنون در آزمایشگاهی در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) وجود دارند و  آلیاژهای حافظه دار و مدارهای الکترونیکی بسیار نازک تشکیل شده اند. این مدارها قابلیت ایجاد گرما را در محل مناسب برای تغییر شکل فلزات دارا هستند. پروفسور دنیلا روس از دانشگاه MIT می گوید: "این مواد امکان ایجاد دنیایی را به ما می دهد که نه تنها کامپیوترهای قابل برنامه ریزی بلکه مواد قابل برنامه ریزی نیز دارد."
    کاربردها: ربات های خود مونتاژ، جعبه ابزار های یونیورسال


  11. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در اصول متالورژی سوپر آلیاژها   
    سوپرآلیاژهای پایه آهن، نیکل و کبالت معمولا دارای ساختار بلوری با شبکه مکعبی با سطوح مرکزدار (FCC) هستند. آهن و کبالت در دمای محیط دارای ساختار FCC نیستند. هر دو فلز در دماهای بالا یا در حضور عناصر آلیاژی دیگر، دگرگونی یافته و شبکه واحد آن ها به FCC تبدیل می شود. در مقابل، ساختمان بلوری نیکل در همه دماها به شکل FCC است. حد بالایی این عناصر در سوپر آلیاژها توسط دگرگونی فازها و پیدایش فازهای آلوتروپیک تعیین نمی شود بلکه توسط دمای ذوب موضعی آلیاژها و انحلال فازهای استحکام یافته تعیین می گردد. در ذوب موضعی بخشی از آلیاژ که پس از انجماد ترکیب شیمیایی تعادلی نداشته است در دمایی کمتر از مناطق مجاور خود ذوب می شود. همه آلیاژها دارای یک محدوده دمایی ذوب می شوند و عمل ذوب شدن در دمای ویژه ای صورت نمی گیرد، حتی اگر جدایش غیر تعادلی عناصر آلیاژی وجود نداشته باشد. استحکام سوپر آلیاژ ها نه تنها به وسیله شبکه FCC و ترکیب شیمیایی آن، بلکه با حضور فازهای استحکام دهنده ویژه مانند رسوب ها افزایش می یابد. کار انجام شده بر روی سوپر آلیاژ (مانند تغییر شکل سرد) نیز استحکام را افزایش می دهد، اما این استحکام به هنگام قرارگیری فلز در دماهای بالا حذف می شود.
    تمایل به دگرگونی از فاز FCC به فاز پایدارتر در دمای پایین وجود دارد که گاهی در سوپر آلیاژ های کبالت اتفاق می افتد. شبکه FCC سوپر آلیاژ قابلیت انحلال وسیعی برای بعضی عناصر آلیاژی دارد و رسوب فازهای استحکام دهنده (در سوپر آلیاژ های پایه آهن – نیکل و پایه نیکل) انعطاف پذیری بسیار عالی آلیاژ را به همراه دارد. چگالی آهن خالص 7.8 گرم بر سانتی متر مکعب و چگالی نیکل و کبالت تقریبا 8.9 گرم بر سانتی متر مکعب است. چگالی سوپر آلیاژ های پایه آهن - نیکل تقریبا 8.3-7.9 گرم بر سانتی متر مکعب، پایه کبالت 9.4-8.3 و پایه نیکل 7.8-8.9 است.
     
    چگالی سوپر آلیاژ ها به مقدار عناصر آلیاژی افزوده شده بستگی دارد. عناصر آلیاژی Ti،Cr و Al چگالی را کاهش و W،Re و Ta آنرا افزایش می دهند. مقاومت به خوردگی سوپر آلیاژ ها نیز به عناصر آلیاژی افزوده شده و به ویژه Al، Cr و محیط بستگی دارد.
    دمای ذوب عناصر خالص نیکل،کبالت و آهن به ترتیب 1453،1495 و 1537 درجه سانتی گراد است. دمای ذوب حداقل (دمای ذوب موضعی) و دامنه ذوب سوپر آلیاژ ها، تابعی از ترکیب شیمایی و فرآیند اولیه است. به طور کلی دمای ذوب موضعی سوپر آلیاژ های پایه کبالت نسبت به سوپرآلیاژها پایه نیکل بیشتر است. سوپرآلیاژهای پایه نیکل ممکن است در دمای 1204 درجه سانتی گراد از خود ذوب موضعی نشان دهند. انواع پیشرفته سوپر آلیاژ های پایه نیکل تک بلور دارای مقادیر محدودی از عناصر کاهش دهنده دمای ذوب هستند و به همین لحاظ، دارای دمای ذوب موضعی برابر یا کمی بیشتر از سوپر آلیاژ های پایه کبالت هستند.


  12. پسندیدن
    8620143 از maximus781 یک واکنش گرفت در دانلود کتاب کلید فولاد   
    آشنایی با استانداردها، شناخت فولادها و چدنهای متداول در صنعت
    شامل تمامی فصول-نشر سال 1998
    لینک های دانلود:
    http://www.4shared.com/file/240920760/708335c7/Key_To_Steel_1998_Part_0.html
    http://www.4shared.com/file/24092171...98_PART_1.html
    http://www.4shared.com/file/24094042...8_PART_10.html
    http://www.4shared.com/file/24094167...8_PART_11.html
    http://www.4shared.com/file/24094264...8_PART_12.html
    http://www.4shared.com/file/24094343...8_PART_13.html
    http://www.4shared.com/file/24094394...8_PART_14.html
    http://www.4shared.com/file/24094431...8_PART_15.html
    http://www.4shared.com/file/24094715...8_PART_16.html
    http://www.4shared.com/file/24094978...8_PART_17.html
    http://www.4shared.com/file/24095095...8_PART_18.html
    http://www.4shared.com/file/24095292...8_PART_19.html
    http://www.4shared.com/file/24092277...98_PART_2.html
    http://www.4shared.com/file/24092323...98_PART_3.html
    http://www.4shared.com/file/24092408...98_PART_4.html
    http://www.4shared.com/file/24092452...98_PART_5.html
    http://www.4shared.com/file/24092956...98_PART_6.html
    http://www.4shared.com/file/24093643...98_PART_7.html
    http://www.4shared.com/file/24093686...98_PART_8.html
    http://www.4shared.com/file/24093805...98_PART_9.html
  13. پسندیدن
    8620143 از *Kid یک واکنش گرفت در آشنائی با نرم افزار Procast   
    لینک دانلود
    http://www.mediafire.com/view/k196kvbo6gl6nix/Procastsoftware.pdf
  14. پسندیدن
    8620143 از tmb_91 یک واکنش گرفت در آموزش endnote   
    http://eng-library.um.ac.ir/parameters/eng-library/filemanager/endnotesite.pdf
  15. پسندیدن
    8620143 از Unknown یک واکنش گرفت در انواع محلول های اچانت   
    فایل زیر حاوی اطلاعات جامعی برای محلول های اچانت مواد فلزی و سرامیکی می باشد.
    لینک دانلود:
    https://www.mediafire.com/?2epde08g6v9epq4
  16. پسندیدن
    8620143 از *Kid یک واکنش گرفت در ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد-بخش دوم   
    6-سیمان خود ترمیم شونده (Self Healing Concrete)
    به نظر نمی آید که مخلوط باکتری و بتن ماده مناسبی برای ساخت و ساز باشد ولی در واقع این ترکیب می تواند عمر پل ها، ساختمان ها و جاده ها را تا 40 درصد افزایش دهد. در حال حاضر آمریکا 50 میلیارد دلار را صرف تعمیر بزرگراه ها، پل ها و فرودگاه ها می کند و با در نظر داشتن این هزینه، اهمیت عمر بیشتر این سازه ها بیشتر مشخص می شود. دکتر هنک جانکرز میکروبیولوژیست در داشنگاه دلفت هلند نوعی بتن حاوی میکروب را ساخته است که توانایی تعمیر و از بین بردن میکروترک ها را دارد. اگر چه ترک هایی زیر 0.4 میلیمتر استحکام کلی را کاهش نمی دهند اما نفوذ آب به درون بتن موجب تضعیف آن می شود و در هنگام انجماد محصولات تخریب شده را به درون بتن می برد. دکتر جانکرز می گوید : " ما یک عامل ترمیم کننده را به مخلوط بتن اضافه کردیم که شامل نوعی هاگ باکتری غیر فعال و غذای مناسب آن است که به وسیله پوشش روی آن ایجاد شده است. هنگامی که آب وارد بتن می شود این باکتری ها فعال شده و غذا رابه آهک تبدیل می کند." گونه باکتری استفاده شده در این تحقیق Bacillus cohnii و Bacillus pasteurii هستند و خود را با شرایط بسیار قلیایی بتن تطبیق می دهند. این باکترها کلسیم لاکتیت را به کلسیم کربنات سخت تبدیل می کند. اگر آزمایشات با موفقیت انجام شود، سیمان خود ترمیم کننده ظرف 4 سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
    کاربردها: تونل ها، پل های دره ای، جاده ها و سازه های دریایی


    7-هیدروژل DNA یا (DNA Hydrogel)
    معمولا اضافه کردن آب به مواد موجب افزایش سیالیت آن ها می شود اما ماده جدیدی وجود دارد که با افزودن آب شکل جدیدی به خود می گیرد. این ماده جدید هیدروژل پر شده با  DNA است. هیدروژل ها به شدت جاذب هستند و شبکه ای اسفنجی از پلمیر ها هستند که می توانند به سرعت تا صد برابر جرم خود آب جذب کنند. این مواد در لنز های تماسی و پدهای مانیتورهای قلبی EEG استفاده می شوند. ولی در دانشگاه کرنل آمریکا، پروفسور دن لو رشته های مصنوعی از مواد ژنتیکی را در ژل ها قرار داده است. لو و گروه وی هیدروژل ها را در قالب هایی به شکل DNA قرار دادند. هنگامی این قطعاتآب از دست دادند به گلوله های آمورف تبدیل شدند و پس از قرار گرفتن در آب مجددا به شکل اولیه تبدیل شده اند. رشته های DNA در داخل ژل ها مانند لاستیک های به هم چسبیده عمل می کنند. رشته های DNA با سیستم های پیچیده ای به سایر رشته ها اتصال پیدا می کنند. با طراحی مواد ژنتیکی که نحوه اتصال خاصی دارند می توان خواص ژل ها را بهبود داد.
    از هیدروژل می توان در پزشکی  استفاده کرد به عنوان مثال ژل حاوی دارو را کاملا درون زخم قرار داد. هم چنین در تجهیزات الکترونیکی به عنوان سوئیچی که با آب فعال می شود، استفاده کرد. در یکی از تست ها در دانشگاه کرنل ژلی محتوی ذرات فلزی که بین دو کنتاکت الکتریکی قرار گرفت ، خاصیت هدایت الکتریکی را از خود نشان داد. با اضافه کردن آب، ژل انقباض پیدا کرده و اتصال الکتریکی قطع می شود.
    کاربردها: داربست های مورد استفاده در مهندسی بافت، پانسمان های زخم حاوی دارو و سوئیج هایی که با آب فعال می شوند.


    8-مایعات یونی (Ionic Liquids)
    اگر نمک طعام را تا دمای 800 درجه سانتی گراد حرارت بدهید به ماده ای نادر دست می یابید. این ماده بدون ایجاد بخارات سمی و بدون هیچ تجزیه شیمیایی به مایع تبدیل می شود. نمک در این حالت یک حلال بسیار خوب است.  اگر چنین ماده ای در دمای اتاق به شکل مایع باشد یک مایع یونی یا نمک مایع را ایجاد می کند. مایعات یونی بر خلاف صنعت چندین میلیاردی حلال ها که دنیای امروزه ما را به حرکت در می آورند، بخار ایجاد نمی کنند. ممکن است چنین خاصیتی به نظر جذاب نباشد ولی این ویژگی به معنی حلال هایی کم خطر تر و آلودگی بسیار کمتر است. می توان از این مایعات به عنوان حامل بار الکتریکی در باتری ها و سلول های خورشیدی ارزان استفاده کرد. این مواد توانایی حل کردن تقریبا هر چیزی را دارند از باکتری خطرناک MRSA تا جیوه سمی موجود در گاز طبیعی. علاوه بر این، مایعات یونی به علت واکنش های غیر معمولی که با سایر مواد دارند می توانند برای ساخت نوع جدیدی از محصولات شیمیایی به کار گرفته شوند.


    یکی از کاربردهای مایعات یونی در ذخیره هیدروژن در ماشین های سازگار با محیط زیست است. در حال حاضر از مخازن فشار بالا برای ذخیره هیدروژن استفاده می کنند ولی برای مسافت های طولانی باید از مخازن بزرگ استفاده شود. مایع یونی می تواند حجم زیادی هیدروژن در فضای کم ذخیره کند و در زمان نیاز آن را آزاد کند. کاربردهای بی شماری برای این مواد وجود دارد. پروفسور کن سدون معاون آزمایشگاه مایعات یونی در دانشگاه کوئین دوبلین می گوید:  "در هر جایی از مایعات معمولی استفاده می شود می توان مایعات یونی را جایگزین کرد."
    کاربردها: حلال سبز، پیل های سوختی برای اتومبیل ها و سل های خورشیدی
    9-گرافن (Graphene)
    گرافن در جهان امروزی به معنای جادو است. تقریبا هر هفته اخبار و گزارشاتی در مورد کابردهای احتمالی ورق های دو بعدی کربن اعلام می شود. در سال 2012 ده هزار مقاله در مورد گرافن منتشر شد. بر اساس گفته های پروفسور آندره گیم که در سال 2010 برای همکاری در کشف گرافن موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، این ماده مستحکم ترین و سفت ترین ماده ای است که تا کنون بررسی شده و هم چنین دارای بزرگترین نسبت سطح مخصوص به وزن است به نحوی یک گرم گرافن سطحی برابر با چند زمین فوتبال دارد. ساختار فوق العاده نازک گرافن به آن خواص الکتریکی ویژه ای می دهد. گرافن تا ده سال پیش ناشناخته بود ولی در سال 2013، یک میلیارد یورو صرف تحقیقات این زمینه شده است. محصولات حاوی گرافن به تدریج وارد بازار می شوند. به عنوان مثال راکت تنیس ساخت شرکت استرالیایی Head  یکی از نخستین محصولات ساخته شده از گرافن است. نگاهی اجمالی به لیست ده گواهی ثبت اختراع برتر گرافن که به شرکت های سامسونگ، سان دیسک 3D (سازه مدارهای 3D) و زیراکس اختصاص دارد، نشان دهنده اثر بزرگ گرافن بر زندگی ماست.
    کاربردها: نمایشگرهای انعطاف پذیر کامپیوتر، میکروپروسسورهای سریع، کامپوزیت های سبک تر و مستحکم تر، سلول های خورشیدی با بازده بیشتر، سنسورها، تصویربرداری پزشکی و باتری های قابل انعطاف.


    10-سیلیسین (Silicene)
    پس از کشف گرافن در سال 2004 این ماده بر تمامی حوزه های علم مواد سایه افکند. اما ماده ای با نام مشابه به نام سیلیسین، می تواند در این حوزه شروع به درخشش کند و صنعت الکترونیک را به طور کامل متحول کند. پروفسور یوکیکو یامادا تاکامورا در انستیتو علم و تکنولوژی پیشرفته ژاپن که در تحقیقات سیلیسین در جهان پیشتاز است می گوید: "سیلیسین کپی سیلیسیمی از گرافن است. " گرافن تک لایه ای از اتم های کربن و سیلیسین تک لایه ای از اتم های سیلیسیم است. در بسیار از موارد سیلیسین مشابه با گرافن عمل می کند. به عنوان مثال هدایت الکتریکی بالایی دارد و تقریبا بدون هیچ گونه مقاومتی به الکترون ها اجازه عبور می دهد. سیلیسین مزیت بزرگی دارد و آن تطابق با صنعت امروزی سیلیکون است. این به معنای زمان تحقیقاتی کمتر برای وارد کردن محصولات حاوی سیلیسین به بازار و هزینه های تولید کمتر است. سرعت محاسبات بالا و اتلاف انرژی کم از دیگر مزیت های این ماده است. بنابراین در آینده سیلیسین تلفن های هوشمند را شارژ می کنند و نه گرافن.


    سیلیسین نسبت به گرافن انعطاف پذیری بیشتری دارد. در حالی که گرافن می تواند تنها یک شکل در در شبکه افقی خاص خود داشته باشد، سیلیسین متفاوت عمل می کند. یامادا تاکامورا می گوید" سیلیسین در مقیاس اتمی انعطاف پذیر است و اتم ها می توانند در صفحه جابجا شوند." تغییرات ظریف در ساختار اتمی سیلیسین به معنی افزایش تعداد کاربردهای آن است. البته سیلیسن با نقطه اوج خود فاصله دارد و برای نخستین بار در سال 2012 توسط محققان آلمانی تولید شد. هم چنین تعداد گواهی های ثبت اختراع آن نسبت به گرافن بسیار کمتر است. اما به هر شکل سیلیسین اثر بزرگی بر زندگی ما خواهد گذاشت.
    کاربردها: چیپ های الکترونیکی، حافظه های دیجیتالی و کاتالیست های ضد آلودگی
  17. پسندیدن
    8620143 از *Kid یک واکنش گرفت در ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد-بخش اول   
    ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد (Ten Materials That Will Change The World)، فهرستی از ده ماده پیشرفته است که به تدریج به زندگی روزمره ما وارد خواهند شد. در حال حاضر انقلابی آرام در حال شکل گیری در آزمایشگاه های سراسر جهان است. دانشمندان به دنبال راه هایی برای تغییر مواد در مقیاس های بسیار کوچک هستند. این تحول موادی را در اختیار ما قرار می دهد که زمانی تنها در رمان های علمی تخلی یافت می شد. اما تولید این مواد چیزی بیش از ماجراجویی های علمی هستند. این مواد کارا هستند و به تدریج با کاربردهایی که در آینده خواهند یافت، جهان را متحول خواهند کرد.
    1-فروفلوئیدها (FerroFluids)
    فروفلوئیدها فلزات مایعی هستند که توانایی تغییر شکل دارند. این مواد حاوی ذرات میکروسکپی مگنتیت، هماتیت یا برخی دیگر از ترکیبات حاوی آهن هستند که در یک مایع پراکنده شده اند. فروفلوئیدها به شکل خزنده وارد زندگی روزمره شده اند. این مواد به عنوان عایق برای قطعات چرخنده داخل کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند و از تخریب داده ها به وسیله خاک و آلودگی جلوگیری می کنند. اما نقشه های بزرگتری برای استفاده از این مواد وجود دارد. ناسا قصد دارد تا در سیستم های کنترل فضاپیما از آن ها استفاده کند و محققان کانادایی می گویند که با استفاده از این مواد می توان نسل آینده آینه های تلسکوپ را ساخت. یکی از بزرگترین پتانسیل های استفاده از این مواد در پزشکی است. محققان ویرجینیا تک در آمریکا روی درمان سرطان با فروفلوئیدهای حاوی نانوذرات اکسید آهن تحقیق می کنند. این مایع به وسیله آهنربا به سمت تومور هدایت می شود و سپس میدان مغناطیسی نوسانی اعمال می شود. این کار سبب می شود تا فروفلوئید ارتعاش پیدا کرده و تولید حرارت کند و در نتیجه سبب مرگ سلول های سرطانی می شود. سرپرست این تحقیقات می گوید: در درمان ایده آل دمای سلول های سرطانی را تا سی دقیقه افزایش می دهد، در حالی که دمای بافت ها سالم در حد مناسب باقی می ماند.
    کاربردها: کنترل فضا پیما، آینه های تلسکوپ، درمان سرطان

    2-نانوذرات طلا (Gold Nanoparticles)
    هنرمندان شیشه کار قرون وسطی نخستین متخصصان نانوتکنولوژی بودند. آن ها نسبت به دانشی که در ساخت شیشه ها به کار می بردند، بی اطلاع بودند، اما، روش آن ها منجر به حبس نانو ذرات طلا در شیشه می شد و به آن رنگ قرمز یاقوتی می داد. امروزه نانوذرات طلا در آزمایشات پزشکی برای تشخیص بیماری های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمایش ها دقیق تر و حساس تر از آزمون های قبلی هستند. در مقیاس بسیار کوچک و در قلمرو نانوتکنولوژی، مواد می توانند خواص جدیدی پیدا کنند. اگر چه یک تکه طلا، رنگ طلایی دارد ولی اگر به ابعاد نانو متری برسد بسته به اندازه خوشه های طلا قادر به ایجاد رنگ های مختلف خواهند بود. محققان کالج سلطنتی لندن کاربرد مفیدی برای این مواد یافته اند. محلول تست HIV که آن ها تولید کرده اند حاوی یون های طلا است. اگر یک قطره سرم خون به داخل محلول ریخته شود مشخص می شود که آیا حاوی ویروس HIV است یا نه. اگر خون حاوی ویروس HIV باشد مقدار پراکسید هیدروژن در محلول کاهش پیدا کرده و خوشه های نامنظم نانومتری طلا ایجاد می شود و در نتیجه رنگ محلول آبی می شود. اگر ویروس HIV وجود نداشته باشد. سطح پراکسید هیدروژن بالا رفته و نانو ذرات کروی طلا ایجاد می شوند و رنگ قرمز ایجاد می کنند. این محلول بسیار حساس است و توانایی تشخیص آتوگرم یا تریلیونیوم گرم (10−18) پروتئین HIV را در یک میلی لیتر خون انسان داراست. رنگ ایجاد شده نیز چنان واضح است که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. پروفسور مولی استیونز که سرپرستی این تحقیقات را در کالج سلطنتی لندن بر عهده دارد، می گوید: "تا کنون توانسته ایم که کارایی این سیستم را با نمونه های انسانی حاوی ویروس HIV اثبات کنیم. در گام بعدی این تکنولوژی نیاز دارد تا به صورت قابل حمل درآید و کار با آن برای کاربران آسان تر شود. این اتفاق در کمتر از 5 سال آینده رخ خواهد داد." این تست همچنین می تواند برای تشخیص سایر بیماری ها مانند مالاریا، سرطان پروستات و سل نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    کاربردها: تشخیص HIV، سرطان پروستات، سل و مالاریا


    3-کوپلیمر پلی یورتان (Polyurethane Block Copolymer)
    ماده ای را در نظر بگیرید که می تواند گلوله ای با ضخامت 3 سانتی متر و سرعت 350 متر بر ثانیه را متوقف کند و هیچ ترک یا خراشی را روی سطح آن باقی نماند. این ماده در شیشه اتومبیل های حامل شخصیت های مهم یا تانک های نظامی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نام این ماده پلی یورتان است. توانایی این ماده در پر کردن شکاف محل ورود گلوله توسط پروفسور ند توماس، مهندس دانشگاه هوستون این چنین توضیح داده شده است: "هنگامی که گلوله با سرعت بالا به ماده برخورد می کند آن را ذوب می کند. این بخش نقش مهمی در توقف حرکت گلوله بازی می کند. سپس سوراخ ایجاد شده، بسته شده و فضای خالی را پر می کند." پروفسور توماس با بررسی ماده توسط میکروسکوپ الکترونی این مراحل را تحلیل کرده است. مانند شیشه های ضد گلوله، پلی یورتان می تواند برای محافظت از بدن انسان، فضاپیماها و ماهواره ها مورد استفاده قرار گیرد و زباله های فضایی و سایر پرتابه ها را چذب کرده و از آسیب زدن به فضا پیما یا ماهواره جلوگیری کند.
    کاربردها: محافظت از پره های توربین موتور جت، حفاظت از ماهواره ها، شیشه های ضد گلوله، زره های ضد گلوله


    4-شنل نامرئی کننده متامتریال (Metamaterial Invisibility Cloaks)
    خواص ویژه متامتریال ها از اجزای بسیار آن ها ناشی نمی شود بلکه از چیدمان پیچده این اجزا ایجاد می شود. معماری پیچیده این مواد خواصی به آن ها می دهد که در طبیعت یافت نمی شود. پروفسور سوکولیس از دانشگاه ایالتی لوا می گوید: "معمولا دانشمندان مواد، خواص یک ماده را تعریف می کنند و سپس کاربردی برای آن می یابند، اما متامتریال ها در جهت معکوس حرکت کرده اند."
    هدف دانشمندان علم مواد تولید شنل نامرئی کننده برای مصارف شخصی و نظامی است. برای ایجاد چنین شنلی نیاز به موادی نانوساختار با ضریب شکست منفی است که به نور اجازه می دهند تا به صورت غیر طبیعی خم شده و از اطراف شی عبور کنند. اگر این پدیده با موفقیت رخ دهد، جسم (به عنوان مثال هواپیما یا یک انسان) نامرئی می شود. دانشمندان تا کنون موفق شده اند تا به جای نور مرئی، امواج مایکروویو را خم کنند. این دستگاه های خم کننده امواج بسیار بزرگ بوده و تنها توانایی نامرئی کردن اشیایی با اندازه خاص را دارند.  اگرچه در نوامبر 2012 گروهی از محققان در دانشگاه یونسی سئول در کوره جنوبی و دانشگاه دوک در آمریکا اعلام کرده اند که شنلی با قابلیت تطبیق با شکل جسم را ساخته اند، اما این تغییرات نمی تواند بیشتر از 10 میلی متر باشد.
    کاربردها: تجهیزات مخفی کننده، محاسبات نوری، محافظ فضاپیما در برابر حرارت مادون قرمز یا پرتوهای کیهانی و تصویر برداری پزشکی

    5-مواد قابل برنامه ریزی (Programmable Matter)
    موادی که اکنون اطراف ما را احاطه کرده اند دارای شکلی از پیش تعیین شده هستند و تنها در هنگام هوازدگی و تخریب تغییر شکل می دهند. اما چه می شد اگر مواد اطراف ما به اصطلاح زنده بودند و می توانستند بسته به نیاز تغییر شکل دهند؟ مثلا یک آچار پیچ گوشتی به آچار تخت تبدیل می شد یا یک کمد لباس تخت در پیش چشمان شما سر هم می شد؟ اگر چه این وسایل رویایی به نظر می آیند اما مواد قابل برنامه ریزی می توانند چنین محصولاتی را در دنیای ما ایجاد کنند. مواد قابل برنامه ریزی هم اکنون در آزمایشگاهی در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) وجود دارند و  آلیاژهای حافظه دار و مدارهای الکترونیکی بسیار نازک تشکیل شده اند. این مدارها قابلیت ایجاد گرما را در محل مناسب برای تغییر شکل فلزات دارا هستند. پروفسور دنیلا روس از دانشگاه MIT می گوید: "این مواد امکان ایجاد دنیایی را به ما می دهد که نه تنها کامپیوترهای قابل برنامه ریزی بلکه مواد قابل برنامه ریزی نیز دارد."
    کاربردها: ربات های خود مونتاژ، جعبه ابزار های یونیورسال


  18. پسندیدن
    8620143 از *Kid یک واکنش گرفت در انواع محلول های اچانت   
    فایل زیر حاوی اطلاعات جامعی برای محلول های اچانت مواد فلزی و سرامیکی می باشد.
    لینک دانلود:
    https://www.mediafire.com/?2epde08g6v9epq4
  19. پسندیدن
    8620143 از samira0190 یک واکنش گرفت در ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد-بخش دوم   
    6-سیمان خود ترمیم شونده (Self Healing Concrete)
    به نظر نمی آید که مخلوط باکتری و بتن ماده مناسبی برای ساخت و ساز باشد ولی در واقع این ترکیب می تواند عمر پل ها، ساختمان ها و جاده ها را تا 40 درصد افزایش دهد. در حال حاضر آمریکا 50 میلیارد دلار را صرف تعمیر بزرگراه ها، پل ها و فرودگاه ها می کند و با در نظر داشتن این هزینه، اهمیت عمر بیشتر این سازه ها بیشتر مشخص می شود. دکتر هنک جانکرز میکروبیولوژیست در داشنگاه دلفت هلند نوعی بتن حاوی میکروب را ساخته است که توانایی تعمیر و از بین بردن میکروترک ها را دارد. اگر چه ترک هایی زیر 0.4 میلیمتر استحکام کلی را کاهش نمی دهند اما نفوذ آب به درون بتن موجب تضعیف آن می شود و در هنگام انجماد محصولات تخریب شده را به درون بتن می برد. دکتر جانکرز می گوید : " ما یک عامل ترمیم کننده را به مخلوط بتن اضافه کردیم که شامل نوعی هاگ باکتری غیر فعال و غذای مناسب آن است که به وسیله پوشش روی آن ایجاد شده است. هنگامی که آب وارد بتن می شود این باکتری ها فعال شده و غذا رابه آهک تبدیل می کند." گونه باکتری استفاده شده در این تحقیق Bacillus cohnii و Bacillus pasteurii هستند و خود را با شرایط بسیار قلیایی بتن تطبیق می دهند. این باکترها کلسیم لاکتیت را به کلسیم کربنات سخت تبدیل می کند. اگر آزمایشات با موفقیت انجام شود، سیمان خود ترمیم کننده ظرف 4 سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
    کاربردها: تونل ها، پل های دره ای، جاده ها و سازه های دریایی


    7-هیدروژل DNA یا (DNA Hydrogel)
    معمولا اضافه کردن آب به مواد موجب افزایش سیالیت آن ها می شود اما ماده جدیدی وجود دارد که با افزودن آب شکل جدیدی به خود می گیرد. این ماده جدید هیدروژل پر شده با  DNA است. هیدروژل ها به شدت جاذب هستند و شبکه ای اسفنجی از پلمیر ها هستند که می توانند به سرعت تا صد برابر جرم خود آب جذب کنند. این مواد در لنز های تماسی و پدهای مانیتورهای قلبی EEG استفاده می شوند. ولی در دانشگاه کرنل آمریکا، پروفسور دن لو رشته های مصنوعی از مواد ژنتیکی را در ژل ها قرار داده است. لو و گروه وی هیدروژل ها را در قالب هایی به شکل DNA قرار دادند. هنگامی این قطعاتآب از دست دادند به گلوله های آمورف تبدیل شدند و پس از قرار گرفتن در آب مجددا به شکل اولیه تبدیل شده اند. رشته های DNA در داخل ژل ها مانند لاستیک های به هم چسبیده عمل می کنند. رشته های DNA با سیستم های پیچیده ای به سایر رشته ها اتصال پیدا می کنند. با طراحی مواد ژنتیکی که نحوه اتصال خاصی دارند می توان خواص ژل ها را بهبود داد.
    از هیدروژل می توان در پزشکی  استفاده کرد به عنوان مثال ژل حاوی دارو را کاملا درون زخم قرار داد. هم چنین در تجهیزات الکترونیکی به عنوان سوئیچی که با آب فعال می شود، استفاده کرد. در یکی از تست ها در دانشگاه کرنل ژلی محتوی ذرات فلزی که بین دو کنتاکت الکتریکی قرار گرفت ، خاصیت هدایت الکتریکی را از خود نشان داد. با اضافه کردن آب، ژل انقباض پیدا کرده و اتصال الکتریکی قطع می شود.
    کاربردها: داربست های مورد استفاده در مهندسی بافت، پانسمان های زخم حاوی دارو و سوئیج هایی که با آب فعال می شوند.


    8-مایعات یونی (Ionic Liquids)
    اگر نمک طعام را تا دمای 800 درجه سانتی گراد حرارت بدهید به ماده ای نادر دست می یابید. این ماده بدون ایجاد بخارات سمی و بدون هیچ تجزیه شیمیایی به مایع تبدیل می شود. نمک در این حالت یک حلال بسیار خوب است.  اگر چنین ماده ای در دمای اتاق به شکل مایع باشد یک مایع یونی یا نمک مایع را ایجاد می کند. مایعات یونی بر خلاف صنعت چندین میلیاردی حلال ها که دنیای امروزه ما را به حرکت در می آورند، بخار ایجاد نمی کنند. ممکن است چنین خاصیتی به نظر جذاب نباشد ولی این ویژگی به معنی حلال هایی کم خطر تر و آلودگی بسیار کمتر است. می توان از این مایعات به عنوان حامل بار الکتریکی در باتری ها و سلول های خورشیدی ارزان استفاده کرد. این مواد توانایی حل کردن تقریبا هر چیزی را دارند از باکتری خطرناک MRSA تا جیوه سمی موجود در گاز طبیعی. علاوه بر این، مایعات یونی به علت واکنش های غیر معمولی که با سایر مواد دارند می توانند برای ساخت نوع جدیدی از محصولات شیمیایی به کار گرفته شوند.


    یکی از کاربردهای مایعات یونی در ذخیره هیدروژن در ماشین های سازگار با محیط زیست است. در حال حاضر از مخازن فشار بالا برای ذخیره هیدروژن استفاده می کنند ولی برای مسافت های طولانی باید از مخازن بزرگ استفاده شود. مایع یونی می تواند حجم زیادی هیدروژن در فضای کم ذخیره کند و در زمان نیاز آن را آزاد کند. کاربردهای بی شماری برای این مواد وجود دارد. پروفسور کن سدون معاون آزمایشگاه مایعات یونی در دانشگاه کوئین دوبلین می گوید:  "در هر جایی از مایعات معمولی استفاده می شود می توان مایعات یونی را جایگزین کرد."
    کاربردها: حلال سبز، پیل های سوختی برای اتومبیل ها و سل های خورشیدی
    9-گرافن (Graphene)
    گرافن در جهان امروزی به معنای جادو است. تقریبا هر هفته اخبار و گزارشاتی در مورد کابردهای احتمالی ورق های دو بعدی کربن اعلام می شود. در سال 2012 ده هزار مقاله در مورد گرافن منتشر شد. بر اساس گفته های پروفسور آندره گیم که در سال 2010 برای همکاری در کشف گرافن موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد، این ماده مستحکم ترین و سفت ترین ماده ای است که تا کنون بررسی شده و هم چنین دارای بزرگترین نسبت سطح مخصوص به وزن است به نحوی یک گرم گرافن سطحی برابر با چند زمین فوتبال دارد. ساختار فوق العاده نازک گرافن به آن خواص الکتریکی ویژه ای می دهد. گرافن تا ده سال پیش ناشناخته بود ولی در سال 2013، یک میلیارد یورو صرف تحقیقات این زمینه شده است. محصولات حاوی گرافن به تدریج وارد بازار می شوند. به عنوان مثال راکت تنیس ساخت شرکت استرالیایی Head  یکی از نخستین محصولات ساخته شده از گرافن است. نگاهی اجمالی به لیست ده گواهی ثبت اختراع برتر گرافن که به شرکت های سامسونگ، سان دیسک 3D (سازه مدارهای 3D) و زیراکس اختصاص دارد، نشان دهنده اثر بزرگ گرافن بر زندگی ماست.
    کاربردها: نمایشگرهای انعطاف پذیر کامپیوتر، میکروپروسسورهای سریع، کامپوزیت های سبک تر و مستحکم تر، سلول های خورشیدی با بازده بیشتر، سنسورها، تصویربرداری پزشکی و باتری های قابل انعطاف.


    10-سیلیسین (Silicene)
    پس از کشف گرافن در سال 2004 این ماده بر تمامی حوزه های علم مواد سایه افکند. اما ماده ای با نام مشابه به نام سیلیسین، می تواند در این حوزه شروع به درخشش کند و صنعت الکترونیک را به طور کامل متحول کند. پروفسور یوکیکو یامادا تاکامورا در انستیتو علم و تکنولوژی پیشرفته ژاپن که در تحقیقات سیلیسین در جهان پیشتاز است می گوید: "سیلیسین کپی سیلیسیمی از گرافن است. " گرافن تک لایه ای از اتم های کربن و سیلیسین تک لایه ای از اتم های سیلیسیم است. در بسیار از موارد سیلیسین مشابه با گرافن عمل می کند. به عنوان مثال هدایت الکتریکی بالایی دارد و تقریبا بدون هیچ گونه مقاومتی به الکترون ها اجازه عبور می دهد. سیلیسین مزیت بزرگی دارد و آن تطابق با صنعت امروزی سیلیکون است. این به معنای زمان تحقیقاتی کمتر برای وارد کردن محصولات حاوی سیلیسین به بازار و هزینه های تولید کمتر است. سرعت محاسبات بالا و اتلاف انرژی کم از دیگر مزیت های این ماده است. بنابراین در آینده سیلیسین تلفن های هوشمند را شارژ می کنند و نه گرافن.


    سیلیسین نسبت به گرافن انعطاف پذیری بیشتری دارد. در حالی که گرافن می تواند تنها یک شکل در در شبکه افقی خاص خود داشته باشد، سیلیسین متفاوت عمل می کند. یامادا تاکامورا می گوید" سیلیسین در مقیاس اتمی انعطاف پذیر است و اتم ها می توانند در صفحه جابجا شوند." تغییرات ظریف در ساختار اتمی سیلیسین به معنی افزایش تعداد کاربردهای آن است. البته سیلیسن با نقطه اوج خود فاصله دارد و برای نخستین بار در سال 2012 توسط محققان آلمانی تولید شد. هم چنین تعداد گواهی های ثبت اختراع آن نسبت به گرافن بسیار کمتر است. اما به هر شکل سیلیسین اثر بزرگی بر زندگی ما خواهد گذاشت.
    کاربردها: چیپ های الکترونیکی، حافظه های دیجیتالی و کاتالیست های ضد آلودگی
  20. پسندیدن
    8620143 از samira0190 یک واکنش گرفت در ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد-بخش اول   
    ده ماده ای که جهان را تغییر خواهند داد (Ten Materials That Will Change The World)، فهرستی از ده ماده پیشرفته است که به تدریج به زندگی روزمره ما وارد خواهند شد. در حال حاضر انقلابی آرام در حال شکل گیری در آزمایشگاه های سراسر جهان است. دانشمندان به دنبال راه هایی برای تغییر مواد در مقیاس های بسیار کوچک هستند. این تحول موادی را در اختیار ما قرار می دهد که زمانی تنها در رمان های علمی تخلی یافت می شد. اما تولید این مواد چیزی بیش از ماجراجویی های علمی هستند. این مواد کارا هستند و به تدریج با کاربردهایی که در آینده خواهند یافت، جهان را متحول خواهند کرد.
    1-فروفلوئیدها (FerroFluids)
    فروفلوئیدها فلزات مایعی هستند که توانایی تغییر شکل دارند. این مواد حاوی ذرات میکروسکپی مگنتیت، هماتیت یا برخی دیگر از ترکیبات حاوی آهن هستند که در یک مایع پراکنده شده اند. فروفلوئیدها به شکل خزنده وارد زندگی روزمره شده اند. این مواد به عنوان عایق برای قطعات چرخنده داخل کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند و از تخریب داده ها به وسیله خاک و آلودگی جلوگیری می کنند. اما نقشه های بزرگتری برای استفاده از این مواد وجود دارد. ناسا قصد دارد تا در سیستم های کنترل فضاپیما از آن ها استفاده کند و محققان کانادایی می گویند که با استفاده از این مواد می توان نسل آینده آینه های تلسکوپ را ساخت. یکی از بزرگترین پتانسیل های استفاده از این مواد در پزشکی است. محققان ویرجینیا تک در آمریکا روی درمان سرطان با فروفلوئیدهای حاوی نانوذرات اکسید آهن تحقیق می کنند. این مایع به وسیله آهنربا به سمت تومور هدایت می شود و سپس میدان مغناطیسی نوسانی اعمال می شود. این کار سبب می شود تا فروفلوئید ارتعاش پیدا کرده و تولید حرارت کند و در نتیجه سبب مرگ سلول های سرطانی می شود. سرپرست این تحقیقات می گوید: در درمان ایده آل دمای سلول های سرطانی را تا سی دقیقه افزایش می دهد، در حالی که دمای بافت ها سالم در حد مناسب باقی می ماند.
    کاربردها: کنترل فضا پیما، آینه های تلسکوپ، درمان سرطان

    2-نانوذرات طلا (Gold Nanoparticles)
    هنرمندان شیشه کار قرون وسطی نخستین متخصصان نانوتکنولوژی بودند. آن ها نسبت به دانشی که در ساخت شیشه ها به کار می بردند، بی اطلاع بودند، اما، روش آن ها منجر به حبس نانو ذرات طلا در شیشه می شد و به آن رنگ قرمز یاقوتی می داد. امروزه نانوذرات طلا در آزمایشات پزشکی برای تشخیص بیماری های خطرناک مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمایش ها دقیق تر و حساس تر از آزمون های قبلی هستند. در مقیاس بسیار کوچک و در قلمرو نانوتکنولوژی، مواد می توانند خواص جدیدی پیدا کنند. اگر چه یک تکه طلا، رنگ طلایی دارد ولی اگر به ابعاد نانو متری برسد بسته به اندازه خوشه های طلا قادر به ایجاد رنگ های مختلف خواهند بود. محققان کالج سلطنتی لندن کاربرد مفیدی برای این مواد یافته اند. محلول تست HIV که آن ها تولید کرده اند حاوی یون های طلا است. اگر یک قطره سرم خون به داخل محلول ریخته شود مشخص می شود که آیا حاوی ویروس HIV است یا نه. اگر خون حاوی ویروس HIV باشد مقدار پراکسید هیدروژن در محلول کاهش پیدا کرده و خوشه های نامنظم نانومتری طلا ایجاد می شود و در نتیجه رنگ محلول آبی می شود. اگر ویروس HIV وجود نداشته باشد. سطح پراکسید هیدروژن بالا رفته و نانو ذرات کروی طلا ایجاد می شوند و رنگ قرمز ایجاد می کنند. این محلول بسیار حساس است و توانایی تشخیص آتوگرم یا تریلیونیوم گرم (10−18) پروتئین HIV را در یک میلی لیتر خون انسان داراست. رنگ ایجاد شده نیز چنان واضح است که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص است. پروفسور مولی استیونز که سرپرستی این تحقیقات را در کالج سلطنتی لندن بر عهده دارد، می گوید: "تا کنون توانسته ایم که کارایی این سیستم را با نمونه های انسانی حاوی ویروس HIV اثبات کنیم. در گام بعدی این تکنولوژی نیاز دارد تا به صورت قابل حمل درآید و کار با آن برای کاربران آسان تر شود. این اتفاق در کمتر از 5 سال آینده رخ خواهد داد." این تست همچنین می تواند برای تشخیص سایر بیماری ها مانند مالاریا، سرطان پروستات و سل نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    کاربردها: تشخیص HIV، سرطان پروستات، سل و مالاریا


    3-کوپلیمر پلی یورتان (Polyurethane Block Copolymer)
    ماده ای را در نظر بگیرید که می تواند گلوله ای با ضخامت 3 سانتی متر و سرعت 350 متر بر ثانیه را متوقف کند و هیچ ترک یا خراشی را روی سطح آن باقی نماند. این ماده در شیشه اتومبیل های حامل شخصیت های مهم یا تانک های نظامی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. نام این ماده پلی یورتان است. توانایی این ماده در پر کردن شکاف محل ورود گلوله توسط پروفسور ند توماس، مهندس دانشگاه هوستون این چنین توضیح داده شده است: "هنگامی که گلوله با سرعت بالا به ماده برخورد می کند آن را ذوب می کند. این بخش نقش مهمی در توقف حرکت گلوله بازی می کند. سپس سوراخ ایجاد شده، بسته شده و فضای خالی را پر می کند." پروفسور توماس با بررسی ماده توسط میکروسکوپ الکترونی این مراحل را تحلیل کرده است. مانند شیشه های ضد گلوله، پلی یورتان می تواند برای محافظت از بدن انسان، فضاپیماها و ماهواره ها مورد استفاده قرار گیرد و زباله های فضایی و سایر پرتابه ها را چذب کرده و از آسیب زدن به فضا پیما یا ماهواره جلوگیری کند.
    کاربردها: محافظت از پره های توربین موتور جت، حفاظت از ماهواره ها، شیشه های ضد گلوله، زره های ضد گلوله


    4-شنل نامرئی کننده متامتریال (Metamaterial Invisibility Cloaks)
    خواص ویژه متامتریال ها از اجزای بسیار آن ها ناشی نمی شود بلکه از چیدمان پیچده این اجزا ایجاد می شود. معماری پیچیده این مواد خواصی به آن ها می دهد که در طبیعت یافت نمی شود. پروفسور سوکولیس از دانشگاه ایالتی لوا می گوید: "معمولا دانشمندان مواد، خواص یک ماده را تعریف می کنند و سپس کاربردی برای آن می یابند، اما متامتریال ها در جهت معکوس حرکت کرده اند."
    هدف دانشمندان علم مواد تولید شنل نامرئی کننده برای مصارف شخصی و نظامی است. برای ایجاد چنین شنلی نیاز به موادی نانوساختار با ضریب شکست منفی است که به نور اجازه می دهند تا به صورت غیر طبیعی خم شده و از اطراف شی عبور کنند. اگر این پدیده با موفقیت رخ دهد، جسم (به عنوان مثال هواپیما یا یک انسان) نامرئی می شود. دانشمندان تا کنون موفق شده اند تا به جای نور مرئی، امواج مایکروویو را خم کنند. این دستگاه های خم کننده امواج بسیار بزرگ بوده و تنها توانایی نامرئی کردن اشیایی با اندازه خاص را دارند.  اگرچه در نوامبر 2012 گروهی از محققان در دانشگاه یونسی سئول در کوره جنوبی و دانشگاه دوک در آمریکا اعلام کرده اند که شنلی با قابلیت تطبیق با شکل جسم را ساخته اند، اما این تغییرات نمی تواند بیشتر از 10 میلی متر باشد.
    کاربردها: تجهیزات مخفی کننده، محاسبات نوری، محافظ فضاپیما در برابر حرارت مادون قرمز یا پرتوهای کیهانی و تصویر برداری پزشکی

    5-مواد قابل برنامه ریزی (Programmable Matter)
    موادی که اکنون اطراف ما را احاطه کرده اند دارای شکلی از پیش تعیین شده هستند و تنها در هنگام هوازدگی و تخریب تغییر شکل می دهند. اما چه می شد اگر مواد اطراف ما به اصطلاح زنده بودند و می توانستند بسته به نیاز تغییر شکل دهند؟ مثلا یک آچار پیچ گوشتی به آچار تخت تبدیل می شد یا یک کمد لباس تخت در پیش چشمان شما سر هم می شد؟ اگر چه این وسایل رویایی به نظر می آیند اما مواد قابل برنامه ریزی می توانند چنین محصولاتی را در دنیای ما ایجاد کنند. مواد قابل برنامه ریزی هم اکنون در آزمایشگاهی در انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT) وجود دارند و  آلیاژهای حافظه دار و مدارهای الکترونیکی بسیار نازک تشکیل شده اند. این مدارها قابلیت ایجاد گرما را در محل مناسب برای تغییر شکل فلزات دارا هستند. پروفسور دنیلا روس از دانشگاه MIT می گوید: "این مواد امکان ایجاد دنیایی را به ما می دهد که نه تنها کامپیوترهای قابل برنامه ریزی بلکه مواد قابل برنامه ریزی نیز دارد."
    کاربردها: ربات های خود مونتاژ، جعبه ابزار های یونیورسال


  21. پسندیدن
    8620143 به نامی امتیاز داد در Universidad Pontificia Bolivariana   
    ScienceDirect
    Springer
    Scopus
    IEEE Xplore
    Jstor
    PubMed
    EBSCOHOST


     
    DATABASES
    Academic Search Complete Access Medicine Ebooks en el área de la medicina ACM AIAA Art & Architecture Complete ASME ASTM COMPASS ATLA Religion Database AUDIOLIBROS BPR Benchmark British Medical Journal (BMJ) Business Searching Interface Business Source Complete Chemical Engineering Progress Clinical Key Communication & Mass Media Complete Computers and Applied Sciences Complete Corpus Christianorum Ebook Collection (trial) E-BOOKS McGRAW-HILL EBSCO Education Research Complete EMBASE Biomedicina Enfermería al Día Engineering Village (Compendex) Environment Complete Evidence-Based Medicine Medicina basada en la evidencia Fuente Académica Premier Multidisciplinar Gestión Humana Greenfile Medio ambiente y ecología Health Source: Nursing Academic Humanities International Complete IEEE Industrial and Engineering Chemistry Research Journal Citation Report Journal of Chemical and Engineering Data JSTOR Journal of the American Helicopter Society Legal Collection LEXBASE Información jurídica y legislativa de Colombia Library, Information Science & Technology Abstracts Ciencias de la información y bibliotecología Libros digitales de EBSCO Multidisciplinarios MedicLatina Medline Multilegis Newspaper Source Plus Comunicación Social y diarios internacionales NNN Consult OvidSP Ovidsolver AtoZ Philosophy & Public Affairs Psychology and Behavioral Science Collection Pub-Med Regional Business News Economía y negocios Review of International Studies REVISTA 2G Revista BLOOD RIBA SCIELO CITATION INDEX SCIENCE DIRECT SCOPUS SPRINGER TEXTILE TECHNOLOGY COMPLETE UP TO DATE VIRTUAL PRO VLEX WEB OF SCIENCE WORLD POLITICS REVIEW  
  22. پسندیدن
    8620143 از Unknown یک واکنش گرفت در تصاویر متحرک از واکنش های شیمیایی جالب   
    شیمی تنها به خاطر سپردن فرمول های شیمیایی و محاسبه جرم های مولی نیست. گاهی اوقات باید آستین بالا زد و تئوری را به تجربه بدل کرد! البته به خاطر داشته باشید که در آزمایشگاه دستکش های بلند بپوشید. شیمی بیان کننده رفتار مواد در مقیاس مولکولی است و می تواند به معنی واکنش های شگفت انگیز در مقیاس بزرگ باشد. در این مطلب 10 تصویر متحرک از واکنش های شیمیایی جذاب نمایش داده شده است. تا بار گذاری کامل تصاویر شکیبا باشید.

    1- واکنش سزیم با آب
    فلزات قلیایی در آخرین ستون سمت چپ جدول تتناوبی قرار گرفته اند و خواص جالب مشابهی دارند. به دلیل آرایش لایه آخر الکترونی این عناصر، آن ها به شدت فعال هستند و هنگامی که در آب قرار می گیرند مولکول های آب را می شکنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند. در ضمن حرارت نیز آزاد می کنند که منجر به مشتعل شدن هیدروژن و در نتیجه انفجار می شود. سزیم یکی از فعال ترین فلزات است.

    2- انفجار یک تن باروت
    باروت نخستین ماده شیمیایی منفجره ای بود که کشف شد. این ماده ترکیبی از گوگرد، زغال چوب و نیترات پتاسیم است. گوگرد و زغال چوب سوخت هستند و نیترات پتاسیم نقش اکسید کننده را بازی می کند. اگر مقدار کمی انرژی به باروت بدهید واکنش با سرعت بالا ادامه پیدا می کند. نتیجه انفجار یک تن باروت در شکل زیر نمایش داده شده است.

    3- مسابقه اسید و باز برای خوردن فلز
    معمولا تصور کلی بر این است که اسیدها بسیار ترسناک و خورنده هستند ولی یک باز قوی می تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر مخرب باشد. در این تصویر قوطی نوشابه در معرض یک باز قوی (هیدروکسید سدیم) و یک اسید قوی (اسید هیدروکلریک) قرار گرفته است. در مقیاس مولکولی بازها اهدا کننده اکسیژن و اسیدها اهدا کننده هیدروژن هستند. خوردگی در واقع تخریب ساختار مولکولی است.
     
    4- اوبلک خزنده
    اوبلک اسم جذاب ترکیب نشاسته ذرت با آب است؛ این ترکیب مثال خوبی از سیال غیر نیوتنی است. نشاسته ذرت یک پلی ساکارید است که از پیوند مولکول های گلوکز ایجاد می شود. هنگامی که در آب به صورت سوسپانسیون در می آید این مولکول های شبکه ای را ایجاد می کنند که در مقابل حرکت سریع مقاومت می کند اما هنگامی که به آرامی حرکت می کنند، به آرامی از کنار یکدیگر عبور می کنند.
          5- حباب یخ خشک اگر دی اکسید کرین تا دمای 78.5- درجه سانتی گراد سرد شود، منجمد شده و یخ خشک ایجاد می کند. این ماده هنگامی که گرم شود به آرامی به گاز تبدیل می شود که به آن تصعید می گویند. این پدیده در آب تسریع می شود. با استفاده از آب و صابون می توان مولکول های دی اکسید کربن را در حباب به دام انداخت و چنین تصویری خلق کرد.       6- تبلور استات سدیم استات سدیم میتواند می تواند در آب در حال گرم شدن، حل شود. اما در هنگام سرد شدن محلول مولکول های استات سدیم متبلور می شوند. اگر مقدار کمی تلاطم در محلول باشد فرایند آغاز می شود. در این تصویر با ضربه به شیشه عملیات تبلور آغاز می شود. همچنین گرمای نهان را آزاد می کند که همان مکانیسمی است که در گرم کننده های طبی مورد استفاده قرار می گیرد.     7- تشکیل کریستال یخ مولکول های آب خواص شگفت انگیزی دارند. یکی از آن ها نحوه ایجاد کریستال های گسترده از مولکول های آب در هنگام انجماد است. در این تصویر مشاهده می کنید که کریستال های یخ از برخورد بخار آب با یخ خشک پدید می آیند. مسحور کننده است!
      8- واکنش بریگز روشر واکنش بریگز روشر نخستین واکنش شیمایی نوسانی بود که در سال 1921 کشف شد. این واکنش شامل افزودن مقدار مناسبی پراکسید هیدروژن و یودات به محلول اسیدی است. کاهش یودات به یودین منجر به تغییر رنگ می شود. واکنش های پی در پی گوناگون منجر به تغییر غلظت ایودین شده و تغیر رنگ پی در پی را ایجاد می کند.       9- مار
    هنگامی که تیوسیانات جیوه II در معرض حرارت قرار می گیرد، به دو ترکیب تجزیه می شود که یکی از آن ها نیترید کربن است. این مواد فضای زیادی را اشغال می کنند و چگالی پایینی دارند. این فرآیند گرمازا است. محصولات این واکنش سمی هستند.
        10- واکنش ترمیت ترمیت می تواند از تعداد زیادی پودرهای فلزی و اکسید فلزی ایجاد شود. اکسید آهن و آلومینیم ترکیبات متعارفی هستند. این واکنش اکسیداسیون - کاهش به شدن گرمازاست. اتم های اکسیژن از یک مولکول به مولکول دیگر می روند و این کار منجر به ایجاد حرارت بسیار می شود به نحوی که فلزات مجاور نیز ذوب می شوند.
         
  23. پسندیدن
    8620143 از samira0190 یک واکنش گرفت در تصاویر متحرک از واکنش های شیمیایی جالب   
    شیمی تنها به خاطر سپردن فرمول های شیمیایی و محاسبه جرم های مولی نیست. گاهی اوقات باید آستین بالا زد و تئوری را به تجربه بدل کرد! البته به خاطر داشته باشید که در آزمایشگاه دستکش های بلند بپوشید. شیمی بیان کننده رفتار مواد در مقیاس مولکولی است و می تواند به معنی واکنش های شگفت انگیز در مقیاس بزرگ باشد. در این مطلب 10 تصویر متحرک از واکنش های شیمیایی جذاب نمایش داده شده است. تا بار گذاری کامل تصاویر شکیبا باشید.

    1- واکنش سزیم با آب
    فلزات قلیایی در آخرین ستون سمت چپ جدول تتناوبی قرار گرفته اند و خواص جالب مشابهی دارند. به دلیل آرایش لایه آخر الکترونی این عناصر، آن ها به شدت فعال هستند و هنگامی که در آب قرار می گیرند مولکول های آب را می شکنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند. در ضمن حرارت نیز آزاد می کنند که منجر به مشتعل شدن هیدروژن و در نتیجه انفجار می شود. سزیم یکی از فعال ترین فلزات است.

    2- انفجار یک تن باروت
    باروت نخستین ماده شیمیایی منفجره ای بود که کشف شد. این ماده ترکیبی از گوگرد، زغال چوب و نیترات پتاسیم است. گوگرد و زغال چوب سوخت هستند و نیترات پتاسیم نقش اکسید کننده را بازی می کند. اگر مقدار کمی انرژی به باروت بدهید واکنش با سرعت بالا ادامه پیدا می کند. نتیجه انفجار یک تن باروت در شکل زیر نمایش داده شده است.

    3- مسابقه اسید و باز برای خوردن فلز
    معمولا تصور کلی بر این است که اسیدها بسیار ترسناک و خورنده هستند ولی یک باز قوی می تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر مخرب باشد. در این تصویر قوطی نوشابه در معرض یک باز قوی (هیدروکسید سدیم) و یک اسید قوی (اسید هیدروکلریک) قرار گرفته است. در مقیاس مولکولی بازها اهدا کننده اکسیژن و اسیدها اهدا کننده هیدروژن هستند. خوردگی در واقع تخریب ساختار مولکولی است.
     
    4- اوبلک خزنده
    اوبلک اسم جذاب ترکیب نشاسته ذرت با آب است؛ این ترکیب مثال خوبی از سیال غیر نیوتنی است. نشاسته ذرت یک پلی ساکارید است که از پیوند مولکول های گلوکز ایجاد می شود. هنگامی که در آب به صورت سوسپانسیون در می آید این مولکول های شبکه ای را ایجاد می کنند که در مقابل حرکت سریع مقاومت می کند اما هنگامی که به آرامی حرکت می کنند، به آرامی از کنار یکدیگر عبور می کنند.
          5- حباب یخ خشک اگر دی اکسید کرین تا دمای 78.5- درجه سانتی گراد سرد شود، منجمد شده و یخ خشک ایجاد می کند. این ماده هنگامی که گرم شود به آرامی به گاز تبدیل می شود که به آن تصعید می گویند. این پدیده در آب تسریع می شود. با استفاده از آب و صابون می توان مولکول های دی اکسید کربن را در حباب به دام انداخت و چنین تصویری خلق کرد.       6- تبلور استات سدیم استات سدیم میتواند می تواند در آب در حال گرم شدن، حل شود. اما در هنگام سرد شدن محلول مولکول های استات سدیم متبلور می شوند. اگر مقدار کمی تلاطم در محلول باشد فرایند آغاز می شود. در این تصویر با ضربه به شیشه عملیات تبلور آغاز می شود. همچنین گرمای نهان را آزاد می کند که همان مکانیسمی است که در گرم کننده های طبی مورد استفاده قرار می گیرد.     7- تشکیل کریستال یخ مولکول های آب خواص شگفت انگیزی دارند. یکی از آن ها نحوه ایجاد کریستال های گسترده از مولکول های آب در هنگام انجماد است. در این تصویر مشاهده می کنید که کریستال های یخ از برخورد بخار آب با یخ خشک پدید می آیند. مسحور کننده است!
      8- واکنش بریگز روشر واکنش بریگز روشر نخستین واکنش شیمایی نوسانی بود که در سال 1921 کشف شد. این واکنش شامل افزودن مقدار مناسبی پراکسید هیدروژن و یودات به محلول اسیدی است. کاهش یودات به یودین منجر به تغییر رنگ می شود. واکنش های پی در پی گوناگون منجر به تغییر غلظت ایودین شده و تغیر رنگ پی در پی را ایجاد می کند.       9- مار
    هنگامی که تیوسیانات جیوه II در معرض حرارت قرار می گیرد، به دو ترکیب تجزیه می شود که یکی از آن ها نیترید کربن است. این مواد فضای زیادی را اشغال می کنند و چگالی پایینی دارند. این فرآیند گرمازا است. محصولات این واکنش سمی هستند.
        10- واکنش ترمیت ترمیت می تواند از تعداد زیادی پودرهای فلزی و اکسید فلزی ایجاد شود. اکسید آهن و آلومینیم ترکیبات متعارفی هستند. این واکنش اکسیداسیون - کاهش به شدن گرمازاست. اتم های اکسیژن از یک مولکول به مولکول دیگر می روند و این کار منجر به ایجاد حرارت بسیار می شود به نحوی که فلزات مجاور نیز ذوب می شوند.
         
  24. پسندیدن
    8620143 از whisper sky یک واکنش گرفت در تصاویر متحرک از واکنش های شیمیایی جالب   
    شیمی تنها به خاطر سپردن فرمول های شیمیایی و محاسبه جرم های مولی نیست. گاهی اوقات باید آستین بالا زد و تئوری را به تجربه بدل کرد! البته به خاطر داشته باشید که در آزمایشگاه دستکش های بلند بپوشید. شیمی بیان کننده رفتار مواد در مقیاس مولکولی است و می تواند به معنی واکنش های شگفت انگیز در مقیاس بزرگ باشد. در این مطلب 10 تصویر متحرک از واکنش های شیمیایی جذاب نمایش داده شده است. تا بار گذاری کامل تصاویر شکیبا باشید.

    1- واکنش سزیم با آب
    فلزات قلیایی در آخرین ستون سمت چپ جدول تتناوبی قرار گرفته اند و خواص جالب مشابهی دارند. به دلیل آرایش لایه آخر الکترونی این عناصر، آن ها به شدت فعال هستند و هنگامی که در آب قرار می گیرند مولکول های آب را می شکنند و گاز هیدروژن آزاد می کنند. در ضمن حرارت نیز آزاد می کنند که منجر به مشتعل شدن هیدروژن و در نتیجه انفجار می شود. سزیم یکی از فعال ترین فلزات است.

    2- انفجار یک تن باروت
    باروت نخستین ماده شیمیایی منفجره ای بود که کشف شد. این ماده ترکیبی از گوگرد، زغال چوب و نیترات پتاسیم است. گوگرد و زغال چوب سوخت هستند و نیترات پتاسیم نقش اکسید کننده را بازی می کند. اگر مقدار کمی انرژی به باروت بدهید واکنش با سرعت بالا ادامه پیدا می کند. نتیجه انفجار یک تن باروت در شکل زیر نمایش داده شده است.

    3- مسابقه اسید و باز برای خوردن فلز
    معمولا تصور کلی بر این است که اسیدها بسیار ترسناک و خورنده هستند ولی یک باز قوی می تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر مخرب باشد. در این تصویر قوطی نوشابه در معرض یک باز قوی (هیدروکسید سدیم) و یک اسید قوی (اسید هیدروکلریک) قرار گرفته است. در مقیاس مولکولی بازها اهدا کننده اکسیژن و اسیدها اهدا کننده هیدروژن هستند. خوردگی در واقع تخریب ساختار مولکولی است.
     
    4- اوبلک خزنده
    اوبلک اسم جذاب ترکیب نشاسته ذرت با آب است؛ این ترکیب مثال خوبی از سیال غیر نیوتنی است. نشاسته ذرت یک پلی ساکارید است که از پیوند مولکول های گلوکز ایجاد می شود. هنگامی که در آب به صورت سوسپانسیون در می آید این مولکول های شبکه ای را ایجاد می کنند که در مقابل حرکت سریع مقاومت می کند اما هنگامی که به آرامی حرکت می کنند، به آرامی از کنار یکدیگر عبور می کنند.
          5- حباب یخ خشک اگر دی اکسید کرین تا دمای 78.5- درجه سانتی گراد سرد شود، منجمد شده و یخ خشک ایجاد می کند. این ماده هنگامی که گرم شود به آرامی به گاز تبدیل می شود که به آن تصعید می گویند. این پدیده در آب تسریع می شود. با استفاده از آب و صابون می توان مولکول های دی اکسید کربن را در حباب به دام انداخت و چنین تصویری خلق کرد.       6- تبلور استات سدیم استات سدیم میتواند می تواند در آب در حال گرم شدن، حل شود. اما در هنگام سرد شدن محلول مولکول های استات سدیم متبلور می شوند. اگر مقدار کمی تلاطم در محلول باشد فرایند آغاز می شود. در این تصویر با ضربه به شیشه عملیات تبلور آغاز می شود. همچنین گرمای نهان را آزاد می کند که همان مکانیسمی است که در گرم کننده های طبی مورد استفاده قرار می گیرد.     7- تشکیل کریستال یخ مولکول های آب خواص شگفت انگیزی دارند. یکی از آن ها نحوه ایجاد کریستال های گسترده از مولکول های آب در هنگام انجماد است. در این تصویر مشاهده می کنید که کریستال های یخ از برخورد بخار آب با یخ خشک پدید می آیند. مسحور کننده است!
      8- واکنش بریگز روشر واکنش بریگز روشر نخستین واکنش شیمایی نوسانی بود که در سال 1921 کشف شد. این واکنش شامل افزودن مقدار مناسبی پراکسید هیدروژن و یودات به محلول اسیدی است. کاهش یودات به یودین منجر به تغییر رنگ می شود. واکنش های پی در پی گوناگون منجر به تغییر غلظت ایودین شده و تغیر رنگ پی در پی را ایجاد می کند.       9- مار
    هنگامی که تیوسیانات جیوه II در معرض حرارت قرار می گیرد، به دو ترکیب تجزیه می شود که یکی از آن ها نیترید کربن است. این مواد فضای زیادی را اشغال می کنند و چگالی پایینی دارند. این فرآیند گرمازا است. محصولات این واکنش سمی هستند.
        10- واکنش ترمیت ترمیت می تواند از تعداد زیادی پودرهای فلزی و اکسید فلزی ایجاد شود. اکسید آهن و آلومینیم ترکیبات متعارفی هستند. این واکنش اکسیداسیون - کاهش به شدن گرمازاست. اتم های اکسیژن از یک مولکول به مولکول دیگر می روند و این کار منجر به ایجاد حرارت بسیار می شود به نحوی که فلزات مجاور نیز ذوب می شوند.
         
  25. پسندیدن
    8620143 از baran1986 یک واکنش گرفت در مهارت های نگارش مقاله برای مجلات بین المللی   
    لینک دانلود
    http://www.mediafire.com/view/iv4pg7qp1kuphmi/ISI%20writing%20skills.pdf