alborz

همکار بخش پسورد
  • تعداد ارسال ها

    1,898
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    14

فعالیت های امتیازی

  1. پسندیدن
    alborz از bistoon یک واکنش گرفت در تاپیک آزاد : کاربران تازه وارد درخواست ها و سوالات خود را اینجا بپرسند   
    با سلام
    برای اینکه ببینید یه ژورنال به اصطلاح ISI هست یا نه، به دسترسی خاصی نیاز نیست. اینو می تونید در سایت زیر چک کنید:
    http://science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlsearch.cgi?PC=K
     
    بعد اگه نام ژورنال رو در لیست فوق - SCIENCE CITATION INDEX - پیدا کردید، ضریب تأثیر اونو  می شه در آخرین گزارش SCI که مربوط به 2012 است پیدا کنید --> این لینک رو ببینید.
     
  2. پسندیدن
    alborz از mustafa1368 یک واکنش گرفت در دانشگاههای با دسترسی بالا به hathitrust.org   
  3. پسندیدن
    alborz از Sarmadi یک واکنش گرفت در {اختصاصی انجمن} جستجوی مقالات علمی: از کجا آغاز کنیم؟ (بخش سوم)   
    [ابتدا به خاطر تأخیری که در انتشار ادامه این بحث پیش آمد پوزش می‌خواهم.]
     
    در بخش قبل گفتیم که استفاده از ساینس دایرکت –همچون استفاده از دیگر داده‌پایگاه‌های اختصاصی ناشرین مثل اشپرینگر، وایلی، آی تریپل ای، ...– برای جستجوهای عمومی درست نیست. (جستجوهای خاص را هم استثناء کردیم.) قبل از ادامه بحث بگذارید منظور از «درست نبودن» را قدری بیشتر توضیح دهم، چرا که احتمالاً بعضی از دوستان خواهند گفت که ما در این پایگاه‌ها جستجو کرده‌ و مقالات خوبی هم گیر آورده‌ایم! قطعاً همین طور است. اما این دوستان تردید نداشته باشند که اگر از جستجو در هر یک از پایگاه‌هایی که اشاره شد، به چند مقاله خوب دست پیدا کرده‌اند، مجموع مقالات منتشر شده‌ی به درد بخور آن‌ها چند برابر است. وظیفه محقق است که برای اطلاع‌یابی، بررسی و در صورت لزوم مطالعه همه آن مقالات تلاش کند. این موضوع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه دانشجویان دکتری که باید نسبت به اصالت و بداعت موضوع تحقیق‌شان اطمینان حاصل کنند، بسیار حائز اهمیت است. این اطمینان هم بدون جستجوی درست و اشراف بر مجموعه منابع انتشار یافته حاصل نمی‌شود. البته دیگرانی که هدفشان از جستجو رفع تکلیف حداقلی است، می‌توانند کماکان راه خود را بروند. پس منظور من از درست نبودن «نقص و ناکارآمدی» روش است. این را هم بگویم که در زبان انگلیسی به داده‌پایگاه‌هایی چون ساینس دایرکت Full-text Databases اطلاق می‌شود که من آنها را داده‌پایگاه‌های منفرد نامگذاری کرده‌ام.
     
    چاره چیست؟
    راه درست استفاده از داده‌پایگاه‌های کتابشناختی (Bibliographic Databases) است که من آنها را داده‌پایگاه‌های فراگیر می‌نامم. (به این‌ها گاهی چکیده‌نامه -Abstracts- یا نمایه‌نامه -Index- هم گفته می‌شود.) نمونه‌‌های شاخص این داده‌پایگاه‌ها از نظر بنده Scopus، Web of Knowledge و Compendex است. دو تای اول تمام حوزه‌های دانش را پوشش می‌دهند اما سومی محدود به علوم مهندسی است. جالب اینکه هم اسکوپوس و هم کامپندکس به ناشر نام آشنا، الزویر، تعلق دارد، در حالیکه WoK را مؤسسه‌ی باز هم نام‌آشنای ISI که زیر مجموعه شرکت تامسون رویترز است اداره می‌کند. اگر قرار باشد از میان این سه یکی را توصیه کنم، انتخاب اول من اسکوپوس است.
     
    مهمترین وجه تمایز داده‌پایگاه‌های فراگیر با داده‌پایگاه‌های منفرد در اینست که منابع اطلاعاتی این پایگاه‌ها تنها به یک ناشر تعلق ندارد، بلکه ناشرین مختلف دنیا را شامل می‌شود و هیچ محدودیت جغرافیایی یا زبانی هم در بین نیست. البته معنی این سخن این نیست که پس سرنخ تمام مقالاتی که در دنیا چاپ شده را می‌توان در این پایگاه‌ها پیدا کرد. خیر، تنها یک ملاحظه منطقی وجود دارد و آن اینکه پس از احراز حداقل امتیازهای لازم در ارتباط با کیفیت‌های شکلی و محتوایی یک ژورنال‌، ترکیب هیئت تحریریه، سردبیری، داوری و... و نهایتاً معتبر شناخته شدن ژورنال، مقالات آن نمایه می‌شود و به داده‌پایگاه راه پیدا می‌کند. البته شاخص‌های اعتبارسنجی ژورنال‌ها از یک داده‌پایگاه‌ به داده‌پایگاه دیگر متفاوت است. برای همین است که ممکن است مقاله‌ای را در اسکوپوس پیدا کنید که در WoK نباشد یا برعکس. این گستردگی دامنه پوشش در عین حالی که به کامل شدن نتیجه جستجو کمک قابل توجهی می‌کند، باعث صرفه‌جویی بسیار بزرگی در وقت پژوهشگر هم می‌شود، چرا که یک جستجو در داده‌پایگاه‌های فراگیر معادل چندین و چند جستجو در داده‌پایگاه‌های منفرد است.
     
    بین داده‌پایگاه‌های فراگیر و داده‌پایگاه‌های منفرد البته تفاوت‌های دیگری هم هست.
     
    بیشتر داده‌پایگاه‌های فراگیر دربردارنده متن کامل (Full Text) مقالات نیستند، چرا که کارکرد اصلی آنها ارائه اطلاعات کتاب‌شناختی و چکیده مقالات است. اما جای نگرانی نیست. این داده‌پایگاه‌ها برای سهولت کار پژوهشگر لینک دسترسی به مقاله در پایگاه ناشر را نیز در کنار اطلاعات کتاب‌شناختی فراهم آورده‌اند، که از آن طریق با داشتن دسترسی به پایگاه ناشر مربوطه می‌توان مقاله را دانلود کرد. لینک دسترسی به صفحه ناشر در اسکوپوس، View at Publisher و در WoK آیکون است. اگر از اکانت‌های دانشگاهی به این داده‌پایگاه‌ها وصل می‌شوید، ممکن است آیکون را نیز مشاهده کنید که با کلیک بر روی آن، هر گونه امکان دستیابی به متن کامل مقاله از طریق دسترسی‌های مختلف آن دانشگاه به شما ارائه می‌شود.
     
    این را هم باید اضافه کنم که داده‌پایگاه‌های فراگیری هم هستند که به متن کامل مقالات دسترسی مستقیم می‌دهند، اما دامنه پوشش موضوعی آنها محدودتر از قبلی‌ها و آوازه آنها بیشتر در زمینه‌هایی چون علوم انسانی، علوم اجتماعی، بهداشت و نظایر آن است. نمونه‌های شاخص این داده‌پایگاه‌ها –تا جایی که اطلاعات من اجازه می‌دهد– Academic Search Complete، JSTOR و Proquest است.
     
    ادامه بررسی وِیژگی‌های داده‌پایگاه‌های فراگیر را در قسمت چهارم دنبال خواهم کرد. (زیاد طول نمی‌کشد!)
     
     
    نقل مطلب تنها با ارجاع به مأخذ اصلی (یعنی url صفحه حاوی این مطلب در انجمن weare.ir) آزاد است.
  4. پسندیدن
    alborz از Sarmadi یک واکنش گرفت در {اختصاصی انجمن} جستجوی مقالات علمی: از کجا آغاز کنیم؟ (بخش دوم)   
    در این بخش می‌خواهم به اشکالاتی که بر استفاده از ساینس دایرکت در جستجوهای عمومی وارد است بپردازم. این را با یک مثال توضیح می‌دهم و تلاش می‌کنم به کمک آن، منظور خودم را از جستجوی عام و خاص هم معلوم کنم.
     
    فرض کنید که می‌خواهید کتاب‌هایی که در دهه اخیر در باره یک موضوع مشخص مثلاً شعر طنز منتشر شده را تهیه کنید. طبیعتاً عنوان و ناشر خاصی مد نظرتان نیست. آیا در اینجا یک راست وارد فروشگاه اختصاصی یک ناشر –مثل انتشارات امیرکبیر– می‌شوید یا سعی می‌کنید از فروشگاه‌هایی که گلچینی از کتاب‌های ناشرین معتبر را عرضه می‌کنند –مثل شهر کتاب– خرید کنید؟ مسلماً انتخاب دوم عاقلانه‌تر و به صلاح نزدیک‌تر است. به سراغ کتاب‌فروشی امیرکبیر نمی‌روید، نه به این دلیل که در اعتبار و شهرت انتشارات امیرکبیر شک و شبهه‌ای باشد، بلکه به این خاطر که با مراجعه به امیرکبیر، خود را از مواجهه با کتاب‌های منتشر شده توسط ناشرین دیگر محروم می‌کنیم. برگردیم سر بحث خودمان. آغاز کردن جستجوی مقاله با ساینس دایرکت در واقع محروم کردن خودمان از مطالب منتشر شده توسط ده‌ها ناشر معتبر دیگر مثل اشپرینگر، وایلی، آی تریپل ای، ... است. همانطور که در بخش قبل گفتم، بیشتر محتوای ساینس دایرکت به محصولات الزویر که یکی از ده‌ها ناشر بین‌المللی است اختصاص دارد. (در پرانتز اشاره کنم که اخیراً برخی از ناشرین کوچک و عمدتاً غیر انگلیسی زبان، به ویژه ناشرین چینی ژورنال‌های خود را از طریق ساینس دایرکت عرضه می‌کنند که البته سهم اینها در مقایسه با الزویر بسیار اندک است.) شاید بگویید که می‌شود مشکل را با تکرار جستجو در پایگاه‌های ناشرین معتبر دیگر برطرف کرد. بسیار خوب! لازمه اینکار اولاً: آشنایی با تمام ناشرین در حوزه مطالعاتی مورد نظر، و ثانیا: تکرار چندین و چند باره جستجو و صرف وقت بسیار زیاد است. به عبارت دیگر، این کار هم در عمل –مثل پرسیدن نام و نشان تمام ناشرین کتابی که در حوزه شعر کار می‌کنند و سر زدن به تک تک آنان– عملی نیست.
     
    اما یک اشکال مهم دیگر هم بر استفاده بی‌مورد یا افراطی از ساینس دایرکت وارد است که غالباً نسبت به آن غفلت می‌شود. این اشکال تا حدی پنهان این است که کاربران افراطی ساینس دایرکت ضریب تأثیر (Impact Factor) ژورنال‌هایی که در این پایگاه نمایه می‌شوند را مثل آبِ خوردن، به طرز اعجاب انگیزی بالا برده و می‌برند. می‌پرسید چرا؟ خوب، معلوم است. یک دانشجو یا محقق معمولاً در جریان فرایند تحصیل یا تحقیق خود مقاله هم می‌نویسد. مطالبی که در نوشتن مقاله خود –عمدتاً در مقدمه مقاله برای تبیین و تشریح موضوع و نیز اشاره به پیشینه تحقیق– بدان استناد می‌کند و به فهرست منابع مقاله راه پیدا می‌کند از کجا می‌آید؟ عمدتاً از جستجوهای قبلی نویسنده در ... ساینس دایرکت!. ضریب تأثیر یک ژورنال چگونه افزایش پیدا می‌کند؟ از کثرت همین استنادها. پس می‌بینید که اکتفا کردن به ساینس دایرکت نه تنها گستره آگاهی محقق نسبت به مطالب انتشار یافته را محدود می‌کند و از جامعیت تحقیق می‌کاهد، به طور ناصوابی بر معروفیت و اعتبار ساینس دایرکت و محصولات الزویر می‌افزاید. متأسفانه این واقعیتی است که در کنار امتیازات بزرگ استفاده از پایگاه‌های آنلاین شاهد آن بوده‌ایم. اگر فهرست ده سال اخیر JCR را برای مقایسه ژورنالهای الزویر و ناشرین دیگر ببینید، ابعاد این مسئله برایتان روشن‌تر می‌شود.
     
    همین‌جا اشاره کنم که اشکالاتی را که بر استفاده از ساینس دایرکت در جستجوهای عام وارد کردیم، بر تمام پایگاه‌های ناشرین دیگر مثل اشپرینگر، وایلی، تیلور اند فرانسیس، آکسفورد، کمبریج، ... هم وارد است چرا که وجه اشتراک تمام اینها محدود بودن به محصولات تنها یک ناشر است.
     
    شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که پس فایده ساینس دایرکت یا سایر پایگاه‌های مشابه چیست؟ پاسخ این سؤال بر می‌گردد به موضوع جستجوهای خاص. این را در ادامه مثال قبلی توضیح می‌دهم. این‌بار فرض کنید که پیشاپیش مشخصات کتاب شعر طنز مورد نظر (شامل عنوان، نام شاعر، نام ناشر، ...) را در اختیار دارید. اتفاقاً ناشر کتاب انتشارات امیرکبیر است. در این حالت کدام کار به صواب نزدیک‌تر است؟ مراجعه مستقیم به کتابفروشی امیرکبیر یا یک کتابفروشی بزرگ، مثل شهر کتاب؟ این دومی هر چقدر هم که بزرگ باشد باز هم ممکن است چیزی را که دنبالش هستید نداشته باشد. پس ترجیح می‌دهید بی‌واسطه بروید سراغ منبع اصلی. در فرایند تحقیق و جستجوی مقالات علمی هم موارد مشابهی پیش می‌آید: گاهی مشخصات یک مقاله را داریم، پس بهتر است برای گرفتن اطلاعات جزیی‌تر و دانلود مقاله مستقیماً به پایگاه ناشر مربوطه مراجعه کنیم؛ مواردی هم هست که می‌خواهیم جستجوی خود را به یک ژورنال خاص محدود کنید. در اینجا هم بهتر است ناشر را شناسایی و به پایگاه اختصاصی ناشر مراجعه کنیم؛ و مواردی از این دست که نام اینها را جستجوی خاص گذاشته‌ام.
     
    از موضوع اصلی دور نشویم. اگر برای جستجوهای عام، استفاده از پایگاه‌های اختصاصی ناشرین درست نباشد، پس چاره چیست؟ این را در ادامه، در بخش بعد توضیح خواهم داد.
     
     
    نقل مطلب تنها با ارجاع به مأخذ اصلی (یعنی url صفحه حاوی این مطلب در انجمن weare.ir) آزاد است.
  5. پسندیدن
    alborz از ramon یک واکنش گرفت در دانشگاههای با دسترسی "Onemine.org"   
    Onemine.org

  6. تشکر کردن
    alborz از salam21 یک واکنش گرفت در JCR 2018 - ضریب تأثیر نشریات آی اس آی   
    با سلام
    آخرین گزارش استنادی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکز شامل آخرین ضریب تأثیر نشریات آی اس آی را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید:
    http://s9.picofile.com/file/8365904100/JCR_2018.xlsx.html
  7. پسندیدن
    alborz به WwW امتیاز داد در oita-u.ac.jp - Oita University   
    اکانت دانشگاه Oita ژاپن
    پسورد دانشگاه Oita ژاپن
     

     
    Library: http://opac.lib.oita-u.ac.jp
  8. پسندیدن
    alborz از maka یک واکنش گرفت در اکانت دانشگاه ملبورن unimelb.edu.au استرالیا   
    متشکرم 
  9. تشکر کردن
    alborz به Dr_mostafa امتیاز داد در JCR 2017 - (ضریب تأثیر 2016 نشریات آی اس آی)   
    تشکر اقای مهندس
  10. تشکر کردن
    alborz از Ehsan یک واکنش گرفت در JCR 2017 - (ضریب تأثیر 2016 نشریات آی اس آی)   
    دوستان سلام
    آخرین گزارش استنادی مؤسسه تامسون رویترز (حالا کلاریویت آنالیتیکز) شامل عناوین نشریات آی اس آی و ضریب تأثیر سال 2016 در فایل پیوست تقدیم می گردد. 
    JCR 2017.rar
  11. پسندیدن
    alborz از Dr_mostafa یک واکنش گرفت در JCR 2017 - (ضریب تأثیر 2016 نشریات آی اس آی)   
    دوستان سلام
    آخرین گزارش استنادی مؤسسه تامسون رویترز (حالا کلاریویت آنالیتیکز) شامل عناوین نشریات آی اس آی و ضریب تأثیر سال 2016 در فایل پیوست تقدیم می گردد. 
    JCR 2017.rar
  12. تشکر کردن
    alborz به niktaz69 امتیاز داد در JCR 2017 - (ضریب تأثیر 2016 نشریات آی اس آی)   
    درود.
    +1000
  13. پسندیدن
    alborz از Sherlock3010 یک واکنش گرفت در JCR 2017 - (ضریب تأثیر 2016 نشریات آی اس آی)   
    دوستان سلام
    آخرین گزارش استنادی مؤسسه تامسون رویترز (حالا کلاریویت آنالیتیکز) شامل عناوین نشریات آی اس آی و ضریب تأثیر سال 2016 در فایل پیوست تقدیم می گردد. 
    JCR 2017.rar
  14. پسندیدن
    alborz از saeidehamedan یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء سیزده و چهارده قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یوسف، آیات 53 تا 111
  15. پسندیدن
    alborz از sciencedirect یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء سیزده و چهارده قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یوسف، آیات 53 تا 111
  16. پسندیدن
    alborz از salam21 یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء سیزده و چهارده قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یوسف، آیات 53 تا 111
  17. پسندیدن
    alborz به هامان امتیاز داد در هفتمین ختم گروهی جزء سیزده و چهارده قران کریم در انجمن weare.ir   
    با تشکر از همه دوستان عزیز که در هفتمین ختم گروهی جزء اول و دوم  و جزء  سوم  و چهارم، جزء پنجم و ششم ، هفتم و هشتم ، نهم و دهم، یازدهم و دوازدهم و در لینک های  زیر شرکت داشتند
    جزء اول و دوم
    جزء سوم و چهارم
    جزء پنجم و ششم
    جزء هفتم و هشتم
    جزء نهم و دهم
    جزء یازده و دوازده
    طرح قرآنی ختم جزء سیزدهم و چهاردهم قران کریم را آغاز می کنیم.
    امید است که علاقه مندان در این طرح شرکت نمایید و همگی از برکات آن بهرمند شویم.
    در این طرح آیه های زیر توسط اعضا خوانده خواهد شد
    سوره هاي جزء سيزدهم
    يوسف از آيه 53 تا 111 * الرعد از آيه 1 تا 43 (کامل) * ابراهيم از آيه 1 تا 52 (کامل)
    سوره هاي جزء چهاردهم
    الحجر از آيه 1 تا 99 (کامل) * النحل از آيه 1 تا 128 (کامل)
     
    هر یک از عزیزانی که علاقه مند به شرکت در این طرح هستند در ذیل این تاپیک شماره ی آیه یا آیه هایی که مایل به خواندن آن هستند را اعلام می نمایید و نفر بعد در ادامه پست قبلی شماره آیه هایی که امکان خواندن آن را دارد، بیان می کند و به این ترتیب یک ختم قرآن دست جمعی بدست می آید.
    به عنوان مثال
    یوسف آیه 55
    یا
    یوسف آیه 55 تا 65 
    ان شا الله خداوند ما را جزو عاملان به قرآن قرار دهد و دل ما را به نور قرآن روشن کند.
    التماس دعا     

  18. پسندیدن
    alborz به هامان امتیاز داد در هفتمین ختم گروهی جزء ازده و دوازدهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    ‏‏‏‏قاصدک شبانه پنجم:
    "هوالرحمن"
    بخشش؛
    امام رضا(ع): چیزی که ضرر بخشش آن برای تو بیش از سودی است که به برادران دینی ات می‌رسد، به آن‌ها نبخش.
    (فرازی از نهج الرضا، ص۱۰۲)
    پایان ختم گروهی جزء یاز دهم و  دوازدهم  قرآن کریم با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد

  19. پسندیدن
    alborz به هامان امتیاز داد در هفتمین ختم گروهی جزء ازده و دوازدهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یونس آیات 71 تا 109
    هود ایات 1 تا 123
    یوسف 1 تا 52

  20. پسندیدن
    alborz از هامان یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء ازده و دوازدهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یونس، آیات 26 تا 70
  21. پسندیدن
    alborz از saeidehamedan یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء نهم و دهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره انفال، آیات 1 تا 40
  22. پسندیدن
    alborz از saeidehamedan یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء ازده و دوازدهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یونس، آیات 26 تا 70
  23. پسندیدن
    alborz به Walking امتیاز داد در اکانت University of Wisconsin–Madison آمریکا   
    Databases: https://databases.library.wisc.edu

  24. پسندیدن
    alborz از Ehsan یک واکنش گرفت در هفتمین ختم گروهی جزء ازده و دوازدهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره یونس، آیات 26 تا 70
  25. پسندیدن
    alborz به sciencedirect امتیاز داد در هفتمین ختم گروهی جزء نهم و دهم قران کریم در انجمن weare.ir   
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوره انفال، آیات 41 تا 75