آموزش مبانی اندروید به زبان ساده


ارسال های توصیه شده

درس اول- تاریخچه سیستم عامل های موبایل و داستان اندروید


در این دوره قصد داریم به اصول و مبانی اولیه سیستم عامل اندروید و برخی نکات مهم برای استفاده بهتر از آن بپردازیم. اما به گمانمان اولین قدم در این راه، باید شناخت بهتر این سیستم عامل و دیگر سیستم عامل های موبایل و مرور تاریخچه آنها باشد. بگذارید داستان را از یکی بود، یکی نبود شروع کنیم: داستان تلفن های موبایل!

تاریخچه موبایل
تاریخچه تلفن های موبایل، داستانی طولانی و درباره ابزارهایی است که توانایی اتصال بی سیم به سویچ های عمومی شبکه تلفن را داشتند. البته امکان انتقال صدا با  استفاده از امواج رادیویی قدمتی بسیار بیشتر از موبایل دارد و استفاده از آن در جنگ جهانی دوم برای ارتباط نیروهای نظامی آغاز شد.
دستگاه های گیرنده و فرستنده رادیویی دستی هم از دهه ۱۹۴۰ در دسترس عموم قرار گرفتند. تلفن های داخل اتومبیل هم از همین زمان توسط برخی شرکت ها عرضه شدند. اما دستگاه های اولیه سنگین و بسیار پر مصرف بودند و از طرفی شبکه آنها از تعداد محدودی مکالمه هم زمان پشتیبانی می کرد. اما پس از آن، شبکه های سلولی (Cellular Networks) مدرن امکان استفاده از تلفن های موبایل به صورت فراگیر به عنوان یک ابزار انتقال صدا و اطلاعات را فراهم آوردند.
از ۱۷ ژوئن ۱۹۴۶ آزمایشگاه بل در آمریکا امکان تماس تلفنی بی سیم از درون ماشین را برای اهالی سنت لویز ایالت میسوری فراهم آورد. کمی بعد از آن هم AT&T عرضه «سرویس تلفنی قابل حمل» را در ناحیه ای محدود و با تعداد کمی کانال ارتباطی شهری آغاز کرد. اما معرفی تکنولوژی سلولار و امکان باز-استفاده از فرکانس ها در محدوده های بسیار کوچک و همچنین ارائه ابزارهای ارسال و دریافت رادیویی از نوع کم مصرف و سبک، باعث همه گیر و تجاری شدن صنعت موبایل گشت.
پیشرفت های سریع صنعت ارتباطات همراه را می توان در چند نسل مشخص دسته بندی و پیگیری کرد:
0G- اولین نسل ارتباطات همراه که با تلاش های آزمایشگاه بل و به خصوص شرکت AT&T از سال ۱۹۴۶ آغاز به کار نمود و تا سال ۱۹۴۸ بیش از ۱۰۰ شهر آمریکا و نزدیک به ۵۰۰۰ مشترک را تحت پوشش قرار داد. تماس ها به صورت دستی و توسط اپراتور شرکت برقرار می شد. مشترکان برای صحبت کردن باید دکمه ای را نگه داشته و برای شنیدن صدای طرف مقابل، آن را رها می کردند. هر فرد برای استفاده از این خدمات به تجهیزاتی با وزن ۳۶ کیلوگرم نیاز داشت. در این سیستم تنها امکان برقراری سه تماس به صورت همزمان وجود داشت.
از سال ۱۹۶۵ شرکت AT&T با بهبود خدمات خود، امکان برقراری تعداد بیشتری تماس همزمان را فراهم کرد و مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار داد. کاربران امکان یافتند که به جای تماس با اپراتور، از شماره گیر استفاده کنند. حجم و وزن دستگاه ارتباطی مورد نیاز نیز کاهش چشمگیری یافت. اما مشکل کمبود کانال های تماس همچنان پا بر جا بود و برای مثال در نیویورک تنها ۱۲ کانال تماس وجود داشت که معمولا باعث انتظار ۳۰ دقیقه ای برای برقراری تماس می شد.
تکنولوژی سلولار برای ارتباط بهتر و وسیع تر تلفن های قابل حمل، در سال ۱۹۴۷ ابداع شد. اما تا اواخر دهه ۱۹۶۰ فرصت لازم بود تا پیشرفت های الکترونیکی مورد نیاز برای عملی کردن این ایده گرد هم آیند. به این شکل، از سال ۱۹۷۷ استفاده از این تکنولوژی در ارتباطات موبایل آغاز شد.
تا قبل از ۱۹۷۳ تماس بی سیم محدود به تلفن های نصب شده در ماشین ها بود. اما از این زمان موتورولا و آزمایشگاه بل رقابت خود را برای تولید اولین تلفن موبایل دستی آغاز کردند. این مسابقه خیلی زود و در ۳ آوریل ۱۹۷۳ با برقراری اولین تماس تلفنی موبایل توسط یکی از محققان موتورولا با یک ابزار کوچک دستی به سرانجام رسید. این موبایل ۱۱۳۳ گرم وزن، ۲۲.۹ سانتی متر طول، ۴.۵ سانتی متر عرض و ۱۲ سانتی متر عمق داشت. باتری این موبایل تا ۳۰ دقیقه مکالمه شما را همراهی می کرد و شارژ مجدد آن به ۱۰ ساعت زمان نیاز داشت.
01.jpg
1G- اولین شبکه با تکنولوژی سلولار به صورت آنالوگ بود که اکنون آن را 1G می خوانند. شروع استفاده تجاری از این نسل شبکه های تلفن همراه از سال ۱۹۷۸ آغاز شد. البته این نسل ارتباطات همراه علی رغم گسترش زیاد، از اشکالات فراوانی همچون قابلیت شنود بسیار ساده، میزان تشعشع بالای امواج و سادگی کلون کردن تلفن، رنج می برد. این شد که نسل بعدی تلفن های همراه که استفاده دیجیتال از تکنولوژی سلولار را پشتیبانی می کرد، از سال ۱۹۹۰ آغاز شد.
2G- در دهه ۱۹۹۰ دومین نسل سیستم های تلفن همراه عرضه گردید. در این نسل استفاده از تلفن همراه به شکل انفجاری افزایش یافت و شاهد ظهور تلفن های اعتباری در بازار بودیم. دوران نسل دوم، هم زمان با کوچ از موبایل های بزرگ تر از آجر به تلفن های همراه ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرمی بود. نسل دوم موبایل، با ابداع شیوه جدید ارتباطی با نام SMS هم همراه بود. اولین اس ام اس کامپیوتر به فرد در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ در انگلیس ارسال شد و اولین اس ام اس فرد به فرد در سال ۱۹۹۳ در فنلاند ارسال گردید.
استفاده از بستر موبایل برای دستیابی به محتوای چند رسانه ای هم از سال ۱۹۹۸ و با عرضه رینگ تون های قابل دانلود توسط یکی از اپراتورهای موبایل فنلاند آغاز شد. همچنین اولین پرداخت های موبایلی هم از همین سال آغاز شدند. اولین سیستم تجاری پرداخت موبایلی هم از سال ۱۹۹۹ در فیلیپین راه اندازی شد. در همین سال ژاپن هم سرویس کامل اینترنت بر روی موبایل را ارائه کرد.
3G- همزمان با رشد نسل دوم ارتباطات همراه و استفاده روز افزون مردم از موبایل، تقاضا برای سرویس های دیتا هم روز به روز افزایش می یافت. پس نیاز به سرعت های بسیار بالاتر ارتباط اطلاعات در شبکه های موبایل احساس می شد. مهمترین تفاوت نسل دوم با نسل سوم در شیوه انتقال اطلاعات توسط این دو است. اولین شبکه آزمایشی پیش-تجاری 3G از ماه می ۲۰۰۱ در ژاپن آغاز گشت و اولین شبکه نسل سوم در اول اکتبر ۲۰۰۱ در این کشور افتتاح شد.
البته شبکه 2G هم طی این سال ها ارتقاء و بهبود یافته و با سرعت های بهتر و ظرفیت های بیشتر، هنوز در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
4G- از سال ۲۰۰۹ نگرانی ها درباره ظرفیت شبکه 3G و عدم پاسخگویی به تمام نیاز کاربران شبکه های موبایل آغاز شد. شرکت های تجاری هم به دنبال نسل چهارم ارتباطات بودند که امکان سرعت ۱۰ برابری نسبت به نسل قبل را فراهم می آورد. از همین زمان بود که اولین شبکه های ارتباطی تجاری نسل چهارم کار خود را آغاز کردند. البته هنوز این تکنولوژی بسیار نوپا محسوب شده و کشورهای محدودی در حال استفاده از آن هستند.
همانطور که خواندید، داستان موبایل همزمان با نسل صفر شبکه ارتباطات همراه آغاز شد و از سال ۱۹۷۳ داستان تلفن های بی سیم درون ماشین، تبدیل به داستان تلفن های بی سیم دستی گردید. پس بگذارید ببینیم که سیستم عامل موبایل چیست و چه مسیر تکاملی را پشت سر گذاشته تا به ابزارهای شبه کامپیوتر امروزی تبدیل شده است؟

داستان سیستم عامل های موبایل
سیستم عامل موبایل یا Mobile OS در واقع نوعی از سیستم عامل است که برای کنترل تلفن های هوشمند، تبلت ها و دیگر ابزارهای ارتباطی قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم عامل های موبایل مدرن که امروزه رواج دارند قابلیت ها و کارایی های سیستم عامل کامپیوترهای شخصی را با امکاناتی همچون صفحه لمسی، بلوتوث، وای فای، جی پی اس، دوربین، تشخیص صدا و ضبط و پخش موسیقی و صدا تلفیق کرده اند.

تاریخچه سیستم عامل های موبایل و نقاط عطف آنها را در واقع می توان آیینه ای از توسعه و پیشرفت تلفن های همراه و هوشمند دانست. بگذارید به صورت تیتر وار به این روند نگاهی بیاندازیم:

  • ۱۹۷۹-۱۹۹۲: برای کنترل تلفن های همراه از سیستم های نرم افزاری ساده ای استفاده می شد.
  • ۱۹۹۳: اولین تلفن هوشمند متولد شد. IBM Simon امکاناتی همچون صفحه لمسی، ایمیل و قابلیت های یک دستیار دیجیتال را عرضه می کرد.
  • ۱۹۹۶: دستیار دیجیتال شخصی Palm Pilot 1000 رونمایی شد که از سیستم عامل موبایل Palm OS بهره می برد.
  • ۱۹۹۷: پالم دومین نسخه سیستم عامل موبایل خود با نام Palm OS 2.0 را در اکتبر رونمایی کرد.
  • ۱۹۹۹: اولین کامپیوتر دستی با سیستم عامل Windows CE عرضه شد.
  • ۲۰۰۰: با رونمایی از موبایل Ericsson R380، سیمبیان تبدیل به اولین سیستم عامل موبایل مدرن شد.
  • ۲۰۰۱: اولین اسمارت فون با سیستم عامل پالم او اس، با نام Kyocera 6035 به بازار عرضه شد. پالم در این سال نسخه ۴.۰ سیستم عامل پالم او اس را رونمایی کرد.
  • ۲۰۰۲: اولین اسمارت فون ها (پاکت پی سی) مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز CE معرفی شدند.
  • ۲۰۰۲: بلک بری اولین موبایل هوشمند خود را عرضه کرد.
  • ۲۰۰۳: نسخه جدید سیستم عامل موبایل مایکروسافت با نام ویندوز موبایل ۲۰۰۳ رونمایی شد. در این نسخه امکاناتی همچون یکپارچه شدن بلوتوث، مرورگر اینترنت اکشپلورر ویژه موبایل و ویندوز مدیا پلیر ۹.۰ به چشم می خوردند.
  • ۲۰۰۵: مایکروسافت، ویندوز موبایل ۵ را در می ۲۰۰۵ عرضه کرد. پس از آن در اکتبر همین سال شرکت RIM سیستم عامل Blackberry OS 4.1 را رونمایی کرد و گوگل شرکت اندروید را خرید.
  • ۲۰۰۵: نوکیا با معرفی سیستم عامل Maemo، اولین تبلت اینترنتی را با نام N770 رونمایی کرد.
  • ۲۰۰۷: آیفون اپل با سیستم عامل iOS به عنوان یک تلفن همراه آیپاد-گونه با ابزارهای ارتباط اینترنتی وارد بازار شد.
  • ۲۰۰۷: اتحاد موبایل باز یا OHA با امضای تفاهم نامه ای میان گوگل، اچ تی سی، سونی، دل، اینتل، موتورولا، سامسونگ، ال جی و چند شرکت دیگر، پا به عرصه رقابت گذاشت.
  • ۲۰۰۸: اتحاد موبایل باز Android 1.0 را بر روی HTC Dream عرضه کرد. این اولین اسمارت فون اندرویدی بود.
  • ۲۰۰۹: پالم با رونمایی از اسمارت فون Palm Pre، سیستم عامل WebOS را معرفی کرد.
  • ۲۰۰۹: سامسونگ اولین موبایل با سیستم عامل Bada را با نام Samsung S8500 به بازار فرستاد.
  • ۲۰۰۹: از دیگر اتفاقات مهم این سال می توان عرضه نسخه 1.1 اندروید، رونمایی از بلک بری او اس ۵، ظهور ویندوز موبایل ۶.۵ و ورود آیفون او اس ۳.۰ به بازار، را نام برد.
  • ۲۰۰۹: اندروید در این سال فعالیت بسیار چشم گیری داشت که منجر به ارائه نسخه های ۱.۱ و ۱.۵ و ۱.۶ و ۲.۰ به بازار شد.
  • ۲۰۱۰: موبایل هایی با سیستم عامل ویندوز فون ۷ به بازار آمدند، اما متاسفانه این سیستم عامل با سیستم عامل ویندوز موبایل هم خوانی نداشت.
  • ۲۰۱۰: اندروید نسخه های ۲.۲ و ۲.۳ خود را معرفی کرد. سیستم عامل آیفون هم به iOS 4.0 ارتقاء یافت.
  • ۲۰۱۱: با ادغام سیستم عامل های Maemo و Moblin، اولین سیستم عامل لینوکشی با نام MeeGo بر روی اسمارت فون Nokia N9 به بازار آمد. این موبایل هوشمند محصول همکاری نزدیک نوکیا، اینتل و بنیاد لینوکس بود.
  • ۲۰۱۱: در ماه سپتامبر اینتل و بنیاد لینوکس اعلام کردند که قرار است MeeGo (پس از عدم ادامه پشتیبانی مایکروسافت از آن) طی سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تبدیل به سیستم عامل Tizen شود.
  • ۲۰۱۲: لنوو K800 به عنوان اولین اسمارت فون با پردازنده اینتل معرفی گردید. سیستم عامل این موبایل اندروید است.
  • ۲۰۱۳: بنیاد موزیلا که سازنده مرورگر اینترنتی متن باز فایرفاکس است، اعلام کرده قصد دارد سیستم عامل موبایل Firefox OS را به بازار عرضه کند. این سیستم عامل براساس استانداردهای وب باز طراحی خواهد شد.

همان طور که می بینید، داستان جذاب اسمارت فون و ابزارهای همراه هوشمند، با وجود همه فراز و فرودها و پیشرفت های چشم گیر خود، عمر چندانی ندارد و تنها طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته به موضوعی جدی در صنعت موبایل تبدیل شده است. بد نیست که برای حسن ختام این درس، نگاهی داشته باشیم به تاریخچه کوتاه، اما پربار سیستم عاملی که موضوع این دوره است: اندروید

سرگذشت سیستم عاملی به نام اندروید
02.jpg
شرکت اندروید در اکتبر ۲۰۰۳ با نام Android Inc. در پالو آلتوی کالیفرنیا توسط اندی رابین، ریچ مینر، نیک سیرز و کریس وایت تاسیس شد.
این شرکت تا آگوست ۲۰۰۵ که توسط گوگل خریداری شد، محصولی را به بازار عرضه نکرد.
در ۵ نوامبر ۲۰۰۷ گوگل کنسرسیومی را حول محور اندروید و با مشارکت تعداد زیادی از غول های دنیای الکترونیک و موبایل راه اندازی کرد.
در نوامبر ۲۰۰۷ نسخه بتای اندروید عرضه شد.
۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸ اولین ابزار اندرویدی توسط اچ تی سی و مجهز به سیستم عامل اندروید 1.0 رونمایی شد. این اسمارت فون HTC Dream یا G1 نام داشت. اندروید 1.0 سرویس های یکپارچه گوگل را درون خود داشت. از مرورگر اینترنتی با پشتیبانی کامل از HTML و XHTML استفاده می کرد. به اندروید مارکت برای دانلود اپلیکیشن ها و دریافت آپدیت ها دسترسی داشت و قابلیت هایی همچون چند وظیفگی، چت، وای فای و بلوتوث را پشتیبانی می کرد.
۹ فوریه ۲۰۰۹ نسخه 1.1 اندروید که حاوی برخی آپدیت ها برای نسخه اول بود، تنها برای اسمارت فون G1 اپراتور T-Mobile عرضه شد.
۳۰ آوریل ۲۰۰۹ اندروید 1.5 با نام کیک فنجانی (Cupcake) و بر پایه کرنل لینوکس 2.6.27 به طور رسمی رونمایی شد. از اینجا بود که نامگذاری نسخه های مختلف اندروید با دسرها و به ترتیب الفبا آغاز شد. این نسخه اندروید ضبط سریع تر تصاویر، فعال سازی بسیار سریع جی پی اس، صفحه کلید تاچ و آپلود مستقیم ویدیوها به پیکاسا و یوتیوب را فراهم می آورد.
۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹ اندروید 1.6 با نام دونات (Donut) و بر پایه کرنل لینوکس 2.6.29 عرضه شد. این نسخه اندروید امکان سرچ صوتی، باکس سرچ یکپارچه، نشانگر میزان مصرف باتری، پشتیبانی از CDMA و تبدیل متن به صوت چند زبانه را عرضه می کرد.
در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۹ هم اندروید 2.0 شیرینی خامه ای (Eclair) به بازار آمد. این نسخه در واقع تغییر چندانی نسبت به دو نسخه قبلی نداشت و یک آپدیت گسترده با قابلیت های جدید بود.
۲۰ می ۲۰۱۰ زمان عرضه اندروید 2.2 ماست یخی (Froyo) بود. این نسخه یکی از امن ترین و پایدارترین اندرویدهایی است که تا کنون مورد استفاده قرار گرفته و هنوز بخش اعظم بازار اسمارت فون های اندرویدی در دست اندروید 2.2 و 2.3 است.
۶ دسامبر ۲۰۱۰ گوگل اندروید 2.3 نان زنجفیلی (Gingerbread) را معرفی نمود.
۲۲ فوریه ۲۰۱۱ زمان عرضه اندروید 2.3.3 بر پایه کرنل لینوکس 2.6.35 بود.
۱۰ می ۲۰۱۱ اندروید 3.0 شانه عسل (Honeycomb) به عنوان یک نسخه ویژه تبلت ها از سوی گوگل معرفی شد. البته این نسخه از اندروید اقبال چندانی نیافت و با عرضه نسخه بعدی، خیلی زود فراموش شد.
۱۰ و ۱۱ می ۲۰۱۱ زمان معرفی اندروید بستنی حصیری (Ice Cream Sandwich) در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل بود.
۱۹ اکتبر ۲۰۱۱ گوگل رسما اندروید 4.0 را با نام بستنی حصیری روانه بازار کرد. از این به بعد، به نظر می رسد که سیستم عامل اندروید بالاخره به نقطه قابل اتکایی رسیده و می توان این تاریخ را شروع دوران بلوغ اندروید دانست. این نسخه به صورت مشترک برای تمامی ابزارهای همراه از قبیل اسمارت فون و تبلت عرضه شد.
۲۷ ژوئن ۲۰۱۲ گوگل در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان (Google I/O) از نسخه جدید اندروید رونمایی کرد: اندروید 4.1 جلی بین (Jelly Bean). پیش از این گمان می رفت که نسخه بعدی، اندروید 5.0 باشد اما گوگل با معرفی این نسخه و عرضه اولین تبلت خود بر پایه آن به شایعات پایان داد. جلی بین، سریع ترین، روان ترین و امن ترین نسخه این سیستم عامل تاکنون است. البته هنوز تا همه گیر شدن آن همانند نسخه 2.2 و 2.3 راه زیادی در پیش است.
برای آشنایی بیشتر با قابلیت ها و امکانات هر یک از نسخه های اندروید می توانید به این مقاله سی نت مراجعه کنید.

لینک به دیدگاه

درس دوم- راهنمای خرید یک موبایل اندرویدی


تا به اینجا با تاریخچه ابزارهای موبایل و چگونگی شکل گیری، رشد و نمو سیستم عامل اندروید آشنا شدیم. از آنجایی که بهترین شیوه برای یادگیری دروس این دوره، در اختیار داشتن یک موبایل اندرویدی است، بد نیست که قبل از هر موضوعی، به صحبت درباره خرید یک تلفن اندرویدی بپردازیم.
شاید خرید یک ابزار با سیستم عامل آی او اس (به دلیل تک محصولی بودن)، بلک بری (محصولات معدود) و یا ویندوز فون (کنترل کامل شرکت نرم افزاری بر تولید کنندگان سخت افزار) کار ساده ای باشد. اما به دلیل بازمتن بودن اندروید، موبایل سازان بسیار زیادی از سراسر دنیا (و حتی ایران) به سراغ این سیستم عامل رفته اند و هم اکنون شاهد بیشترین تنوع محصول بازار در این دسته هستیم. برای همین انتخاب از میان صدها مدل و طرح مختلف با برندهای متفاوت کاری سخت و دشوار به نظر می رسد. پس بیایید با تعریف برخی شاخص ها، این خرید را به کاری آسان تر تبدیل کنیم.

چه موقع باید موبایل بخریم؟
همان طور که گفتیم، گوگل دائما در حال بهبود سیستم عامل موبایل خود است و هر چند ماه یک بار، نسخه جدیدی از اندروید را به بازار عرضه می کند. از طرفی شرکت های تولید کننده تلفن های اندرویدی هم با چشم و هم چشمی فراوان، دائما در حال تولید تلفن های هوشمند جدیدتر و قوی تر با نسخه های به روزتر سیستم عامل اندروید هستند تا مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند.
اگر به تازگی می خواهید به جمع کاربران اندروید بپیوندید و یا اینکه موبایل اندرویدی شما متعلق به دوران اندروید نسخه 1.x است، پس بهتر است به نسبت پولی که می خواهید خرج کنید، دنبال جدیدترین سیستم عامل و بهترین سخت افزار ممکن باشید. خوشبختانه برای عضویت در خانواده اندروید نیازی به هزینه سنگین نیست و با توجه به بودجه تان، می توانید از ۲۰۰ هزار تومان به بالا یک موبایل اندرویدی نسبتا مناسب بیابید.
البته در حال حاضر، میان موبایل های ارزان قیمت تنها می توانید اندروید 2.2 و 2.3 را ببینید و اگر به دنبال اندروید 4.0 باشید، نیاز است که به سراغ گروه گرانقیمت خانواده اندروید بروید.
نکته مهم دیگری که قبل از خرید یک تلفن هوشمند اندرویدی باید به آن توجه کنید، زمان ارائه محصولات اندرویدی جدید به بازار است. این روی دیگر سکه است که باعث نگرانی برخی خریداران می گردد. هنگامی که شما در حال خرید یک تلفن هوشمند گرانقیمت و جدید هستید، احتمالا مدل قوی تر و به روز تری در شرف تولید یا ورود به بازار است.
برای همین قبل از خرید موبایل، بهتر است سری به سایت های خبری تکنولوژی بزنید و ببینید آیا تلفن هوشمند مهم و چشمگیری در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد یا خیر. بعضی اوقات شاید دو یا سه ماه صبر برای یک تلفن همراه هوشمند جدید با فناوری تازه یا نسخه بالاتری از اندروید کاملا به صرفه باشد. مانند ورود تلفن های هوشمندی چون One X اچ تی سی و سامسونگ گلکشی اس ۳ با پردازنده های چهار هسته ای و اندروید نسخه 4.0 بستنی حصیری که در حال حاضر یک گام بزرگ برای تلفن هوشمند های اندرویدی محسوب می شوند.
البته این نکته را هم همیشه در ذهن خود داشته باشید که: هیچ گاه به دنبال «جدیدترین» تلفن هوشمند بازار نباشید و بیشتر به بودجه و نیازهای خود توجه کنید. زیرا همیشه یک «جدیدترین» دیگر در راه است.

مشخصات و امکانات را بر حسب آنچه برای تان مهم تر است بسنجید
آن چه در هنگام صحبت درباره امکانات و قابلیت های یک تلفن جدید مهم جلوه می کند، گاه در موقع تصمیم گیری برای خرید آن، از اهمیت کمتری برخوردار می شود. در ادامه برخی از این موارد را که از اهمیت بالایی برخوردارند و می توانند دامنه خرید شما را در میان خیل عظیم تلفن های هوشمند اندرویدی محدودتر کنند، بررسی می کنیم تا انتخاب مان از میان تعداد کمتر و با آسانی بیشتر انجام شود.
نسخه سیستم عامل
اندروید مرتبا به دنبال بهبود خود است و نسخه های جدیدی از آن به بازار می آیند. هنوز از زمانی که نسخه 2.3 در صدر اخبار بود و تنها در جدیدترین تلفن ها دیده می شد، مدت زیادی نمی گذرد و امروز در کنار بحث درباره تلفن هایی با نسخه 4.0 یا 4.0.4 اندروید که چندی است وارد بازار شده اند، زمزمه موبایل های اندروید 4.1 و 4.2 هم شنیده می شود و تعداد انگشت شماری موبایل و تبلت مجهز به آخرین نسخه ها را می توانید در بازار مشاهده کنید. پس همیشه سعی کنید تا حد امکان جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید موجود در بازار (و سازگار با هزینه تان) را خریداری کنید. زیرا با توجه به پیشرفت سریع سخت افزار و سیستم عامل ها، نمی توان گفت که موبایل شما تا چه زمانی امکان نصب نسخه های بعدی اندروید را خواهد داشت.

ارتقاء به نسخه های جدیدتر اندروید
متاسفانه یک حقیقت تلخ زندگی اندرویدی این است که دریافت به روز رسانی ها و ارتقا به نسخه های جدید سیستم عامل، کاملا وابسته به کارخانه سازنده تلفن شما و (در برخی کشورها) اپراتور خدمات دهنده تان است. در کنار اینکه خرید تلفن هوشمند مجهز به آخرین نسخه عرضه شده اندروید ایده بسیار خوبی است؛ از آن مهم تر، خرید محصولات شرکت و کارخانه ای است که در خصوص دریافت آپدیت های بعدی، بهتر می توان به آن اعتماد کرد.
در سال ۲۰۱۰ به ترتیب اچ تی سی، موتورولا و سامسونگ بهترین عملکرد را در ارتقاء موبایل های شان به نسخه جدیدتر (اندروید 2.2) داشته اند و در سال ۲۰۱۱ هم وضعیت در خصوص اندروید 4.0 تقریبا به همین صورت بوده است.
البته اگر از طرفداران روت کردن تلفن و نصب رام های بهینه شده باشید، شاید این موضوع اهمیت کمتری پیدا کند. ولی در آن صورت هم باید به دنبال کشف این داستان باشید که رام های کاستوم معمولا برای کدام تلفن ها بیشتر، بهتر و سریع تر عرضه می شوند!
توضیح: کاستوم رام در اندروید، به ورژن های شخصی سازی شده و تغییر یافته غیر رسمی گفته می شود که توسط تیم های خبره نرم افزاری و معمولا به صورت رایگان عرضه می گردند. این نسخه ها معمولا بسیار سریع تر از ارتقا رسمی شرکت ها، در دسترس قرار می گیرند و برخی امکانات ویژه را درون خود دارند.
میزان پشتیبانی شرکت سازنده
یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید تلفن اندرویدی (و به طور کلی هر کالایی) سنجش میزان پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش توسط سازنده آن، در محل زندگی شما است. اینکه کالای خریداری شده از هیچ گونه خدمات سخت افزاری یا نرم افزاری در کشور یا شهر شما برخوردار نباشد، می تواند در آینده مشکل ساز شود. برای کشانی که خارج از ایران زندگی می کنند شاید همه شرکت ها خدمات کمابیش مناسبی را ارائه دهند. اما در ایران تعداد محدودی از شرکت های موبایل ساز به ارائه خدمات مشغول هستند و برخی هم به تازگی خدمات را شروع کرده اند که هنوز محک کافی نخورده اند.

در میان تلفن های اندرویدی موجود در بازار ایران، فعلا سامسونگ بیشترین فعالیت را در زمینه خدمات پس از فروش داشته و در هر دو بخش سخت افزاری و  نرم افزاری توانسته پشتیبانی خوبی را ارائه کند. اچ تی سی هم تاکنون در زمینه سخت افزاری و گارانتی خدمات قابل قبولی داشته است، اما شرکت هایی چون سونی یا موتورولا در این زمینه هنوز خود را نشان نداده اند و با احتیاط بیشتری باید در خصوص آنها تصمیم گرفت.
رابط کاربری شرکت های سازنده
تقریبا تمامی کارخانه های تولید کننده تلفن هوشمند اندرویدی، از رابط کاربری یا اینترفیس اختصاصی شان بر روی اندروید خالص گوگل بهره می برند تا به زیبایی، کارایی و کاربردپذیری آن بیافزایند. برای مثال اچ تی سی از Sense UI، موتورولا از MotoBlur و سامسونگ از TouchWiz بهره می برد.
البته در این میان برخی شرکت های تولید نرم افزار هم رابط کاربری ویژه خودشان را برای تلفن های مختلف عرضه می کنند که می تواند جایگزین رابط کاربری کارخانه شود. با این حال دل کندن از قابلیت های اینترفیس کارخانه گاهی سخت است، بخصوص اگر با چیزی مانند ویجت های بسیار جذاب و زیبای رابط کاربری اچ تی سی روبرو باشید.
دوربین
اگر جزو گروهی هستید که همیشه با دوربین موبایل تان تعداد زیادی عکس می گیرید، باید هنگام انتخاب به این موضوع هم گوشه چشمی داشته باشید. درست است که امروزه دوربین تلفن ها بسیار قدرتمند شده و بر روی کاغذ مشخصات بسیار عالی دارند، اما بهترین روش انتخاب، تست دوربین موبایل قبل از خرید است. مگاپیکشل تنها مشخص می کند که عکس های دوربین چقدر بزرگ خواهند بود و نشان دهنده میزان کیفیت دوربین و عکس های آن نیست. پس هیچ گاه بدون آزمون و تنها به دلیل نوشته های درون کاتالوگ موبایل، یک دوربین موبایل ۸ مگاپیکشلی را بهتر از یک دوربین موبایل ۵ مگاپیکشلی ندانید. در فروشگاه یا بر روی تلفن دوستان تان، چند عکس (به ویژه در نور کم) بگیرید و ببینید کیفیت آنها در مقایسه با دیگر تلفن ها چگونه است.
اگر هم امکان مقایسه عملی دوربین ها را نداشته باشید، خوشبختانه در صفحه ویژه مدل های دوربین در سایت فلیکر، می توانید عکس های گرفته شده توسط هر دوربین را در شرایط مختلف دیده و با یکدیگر مقایسه کنید.
عمر باتری
یکی از بزرگترین مشکلات تلفن های هوشمند مدرن، عمر باتری کم آنها است. البته عمر باتری تنها منحصر به نوع موبایل نیست و به عوامل گوناگونی، از جمله شیوه استفاده هم بستگی دارد. اما بهترین راه برای جلوگیری از افتادن در دام چنین مشکلی، مطالعه مقالات مقایسه ای و آزمایش های عملی انجام شده در باره عمر باتری مدل های مختلف در اینترنت است.

با توجه به همراهی دائمی این گجت با شما، پیشنهاد می کنیم قبل از هر مشخصه سخت افزاری دیگر، به دنبال عمر باتری بیشتر به لطف باتری قوی تر در تلفن هوشمندتان باشید.
پردازنده
در مورد پردازنده تلفن های هوشمند هر روزه شاهد حضور نام ها و مشخصات بسیار متنوعی هستیم، از اسنپ دراگون تا هامینگ برد یا OMAP. اما تفاوت حقیقی میان این مدل ها در چیست؟
علاوه بر اینکه می توانید در اینترنت مقالات فراوانی در خصوص مقایسه پردازنده تلفن های هوشمند پیدا کنید، همیشه به خاطر داشته باشید که عوامل بسیار زیادی بر سرعت تلفن تاثیر دارند و پردازنده تنها چیزی نیست که بخواهید برنامه خرید موبایل جدیدتان را بر پایه آن طرح ریزی کنید. برای مثال سرعت در تلفن های هوشمند اندرویدی تا حد فراوانی تحت تاثیر نسخه سیستم عامل مورد استفاده است و نسخه های جدید کارایی بهتر و سریع تری داشته اند. پس ممکن است یک تلفن با سیستم عامل جدیدتر و پردازنده پایین تر، سرعت و کارایی بهتری نسبت به یک مدل با پردازنده بالاتر و نسخه قدیمی تر اندروید داشته باشد.
البته در این زمینه استثناء هایی هم وجود دارد. مثلا اگر قصد دارید تعداد بسیار زیادی ویدیو با گوشی تان ضبط کرده، آنها را ویرایش کنید یا اینکه مشغول بازی های سه بعدی با کیفیت بالا شوید، باید به دنبال یکی از بهترین پردازنده های بازار باشید. شاید یک پردازنده چهار هسته ای حداقل 1.2 یا 1.5 گیگاهرتزی حسابی شما را راضی نگه دارد. اما اگر جزو این گروه نیستید، حواس تان باشد به دام وسوسه بازار برای هزینه های سنگین و پردازنده های پرقدرت نیافتید. زیرا هنگام باز کردن برنامه ها، کار با ویجت ها یا جابجا شدن بین صفحات، چیزی که شاید بیشتر از پردازنده اهمیت داشته باشد، نسخه اندروید و سرعت و کارایی رابط کاربری به کار رفته روی تلفن است.
نوع صفحه نمایش
همه کارخانه ها این روزها موبایل های خود را با مدل های مختلف صفحه نمایش عرضه می کنند و مرتبا در حال آزمایش نام هایی همچون Super LCD و AMOLED یا qHD هستند. این نمایشگرهای جدید همچون شمشیر دو لبه اند. در حالی که باعث می شوند تصاویر موبایل شما بسیار جذاب و زیبا دیده شوند، ممکن است حسابی شیره جان باتری شما را بمکند و شارژ آن را به سرعت تمام کنند. بسیاری از صفحه نمایش های امروزی بسیار شبیه به هم کار کرده و به نمایش تصاویر می پردازند، در حالی که مصرف باتری آنها با هم فرق می کند.
و البته شاید یکی از مهمترین آزمون ها قبل از انتخاب تلفن هوشمند، امتحان مدل ها در نور مستقیم خورشید باشد تا ببینید کدام یک تصاویر و نوشته ها را بهتر نمایش می دهند.
تست هایی هم که تا کنون انجام شده، نشان می دهد که کیفیت انواع مختلف صفحه نمایش های امروزی تقریبا یکشان است و نمی توان با اطمینان از برتری یکی بر دیگری صحبت کرد. پس بهتر است به جای نگرانی درباره نوع صفحه نمایش، به فکر رزولوشن آن، عمر باتری، نوع پردازنده و دیگر موارد ذکر شده در این درس باشید.
کیفیت ساخت و طراحی
شما به دنبال خرید یک ابزار هستید که احتمالا چندین ماه یا چند سال دائما شما را همراهی می کند و اغلب اوقات در دستان شما است. پس این نکته مهم را در نظر داشته باشید که شما باید از ظاهر آن خوش تان آمده و هنگام کار با آن از طراحی ارگونومیک اش احساس راحتی کنید. پس تنها به نوشته های درون کاتالوگ ها و عکس های اینترنتی مدل های مورد نظرتان اکتفا نکنید. آنها را از نزدیک دیده و در دست بگیرید، کمی با آنها کار کرده و در منوهای شان جابجا شوید. تلفنی همراهی را انتخاب کنید که از ظاهر، طراحی، صفحه کلید و نحوه قرار گیری آن در دست، بیشترین احساس راحتی و رضایت را دارید.

لینک به دیدگاه

درس سوم- اصول اولیه کار با سیستم عامل اندروید


شما تلفن هوشمند اندرویدی خود را خریداری و آن را آماده کار کرده اید. اکنون نوبت به آن رسیده که بیاموزیم چگونه با یک موبایل اندرویدی کار کنیم.
با کمی گشت و گذار در گزینه ها و بخش های آن مطمئنا اطلاعات زیادی دستگیرتان می شود. اما بگذارید در این درس به برخی از مهم ترین بخش ها و کارکردهای سیستم عامل اندروید اشاره کرده و شیوه کار با آنها را هم توضیح دهیم.

Notifications Bar یا نوار آگاه سازی ها
این بخش یکی از مهم ترین عناصر تمایز اندروید با دیگر سیستم عامل های موبایل است که کار با آن را بسیار ساده تر و دلچسب تر می گرداند. نوتیفیکیشن بار در بالای صفحه موبایل اندرویدی تان، کنار آیکون هایی چون وضعیت باتری و شبکه قرار گرفته است. پیام ها و اطلاعات درون این بخش توسط اپلیکیشن های مختلف تولید شده و به صورت یکجا و مرتب در اختیار کاربر قرار می گیرند. این آگاه سازی ها اغلب درباره پیام خطای برنامه ها، اتمام کارها یا نیاز به انجام کاری خاص در برنامه هستند.
شیوه نمایش هم به این صورت است که پس از نمایش کوتاه مدت متن نوتیفیکیشن ها بر روی صفحه موبایل، همه آنها به حالت کشویی در بخش بالایی صفحه جمع و مخفی می شوند. برای اینکه همه آنها را یک جا ببینید، تنها کافی است انگشت تان را در بالای صفحه موبایل قرار داده و به سمت پایین بکشید تا نوار آبشاری آگاه سازی ها باز شود.

صفحه های خانگی قابل اصلاح و شخصی سازی
یکی از بزرگترین مزیت های اندروید نسبت به دیگر سیستم عامل های موبایل هم چون iOS امکان شخصی سازی صفحه خانه (Home) است. این سیستم عامل تنها به یک صفحه خانگی (اصلی) اکتفا نکرده و در اکثر موبایل ها ۵ صفحه اصلی را در اختیارتان می گذارد که می توانید ویجت ها و آیکون های میانبر برنامه ها را به سلیقه خود در هر یک چیدمان کنید.
اصلاح و تغییر صفحه خانگی کاملا ساده است. تنها کافی است بر روی بخش خالی از صفحه خانگی یک تپ طولانی داشته باشید. یعنی اینکه انگشت تان را برای مدت زمانی حدود ۱۰ ثانیه بر روی صفحه گذاشته و سپس آن را بردارید تا منوی اضافه کردن میانبرها و ویجت ها باز شود.
این میانبرها می توانند شامل هر چیزی باشند. از آیکون اپلیکیشن ها و بازی ها گرفته تا اطلاعات تماس یک شخص خاص یا بوک مارک برخی سایت ها برای دسترسی سریع به آنها. شما می توانید با دسته بندی صفحات خانگی اندروید خود، هر صفحه را به گروه خاصی از میانبرها یا ویجت ها اختصاص دهید.
تفاوت ویجت ها با میانبر در این است که یک میانبر، تنها لینکی به برنامه اصلی است و هیچ فعالیت و تعامل دیگری ندارد. اما ویجت ها در واقع برنامه های کوچکی با قابلیت تعامل، و دریافت و نمایش اطلاعات هستند. برای مثال یک ویجت آب و هوا مرتبا اطلاعات هواشناسی شهر منتخب شما را از اینترنت دریافت کرده و آنها را بر روی صفحه اصلی به نمایش می گذارد. یا ویجت ساعت، زمان و تاریخ را نشان می دهد. ویجتی مانند فیس بوک هم می تواند آخرین آپدیت های اکانت فیس بوک تان را بر روی صفحه به نمایش بگذارد و برای چک کردن حساب تان نیازی به استفاده از مرورگر یا اپلیکیشن فیس بوک ندارید.
اندروید ویجت های معدودی به صورت پیش فرض درون خود دارد. اما بسیاری از سازندگان موبایل، ویجت های ویژه خود را هم به دستگاه اضافه می کنند و علاوه بر آن می توانید ویجت های مختلفی را از فروشگاه اپلیکیشن اندروید و سایت های مختلف دانلود کنید.

کپی و پیست
کپی و پیست در اندروید بسیار شبیه به دیگر سیستم عامل های موبایل است و چندان کارکرد پیچیده ای ندارد. شاید تنها تفاوت آن را بتوان استفاده از آیکون به جای کلمات هنگام انجام این کار، دانست. تنها کافی است انگشت تان را بر روی متنی که می خواهید کپی شود قرار دهید و آن را تا زمان آشکار شدن ذره بین نگه دارید. اکنون دو دستگیره سبز رنگ در اختیار دارید که می توانید کلمات یا جملات مورد نظر برای کپی را هایلایت (رنگی) کنید. حال از منوی کوچکی که در بالای متن قرار دارد، عملیات مورد نظر را انتخاب کنید.
آی######ی که شبیه ورقه های کاغذ است، کل بخش هایلایت شده را درون کلیپ برد کپی می کند. آیکون ذره بین به جستجوی بخش انتخاب شده در ویکی پدیا می پردازد و آیکون آخر هم وظیفه تولید Short URL یا آدرس کوتاه (در صورت هایلایت کردن یک آدرس اینترنتی) را دارد.

یکپارچگی با گوگل
همان طور که انتظار می رود، گوگل خدمات و محصولات آنلاین خود را به صورت ادغام شده و یکپارچه با اندروید عرضه می کند و شما برای استفاده کامل از امکانات این سیستم عامل قبل از هر چیز نیاز به یک اکانت گوگل (ایمیل جیمیل) دارید.
اندروید می تواند ایمیل ها، اطلاعات تماس دوستان (کانتکت) و همه زندگی گوگلی تان را به صورت همسان با وب (Sync)، بر روی تلفن عرضه کند. با این کار از این پس تمام اطلاعات تماس، ایمیل ها، یادداشت ها و یادآورهای تقویم و دیگر محتواهای تلفن اندرویدی تان را بر روی اکانت گوگل هم در اختیار خواهید داشت و می توانید از آنها بر روی دیگر ابزارهای اندرویدی تان نیز استفاده کنید.
هنگامی که برای اولین بار از موبایل اندرویدی خود استفاده می کنید، از شما خواسته می شود اطلاعات اکانت گوگل تان را در آن ثبت کنید. اگر این کار را قبلا انجام ندادید، اکنون می توانید با رفتن به بخش Settings و انتخاب گزینه Accounts & Sync این کار را انجام دهید. پس از این کار گوگل به صورت خودکار و دو طرفه اطلاعات حساب تان از جمله شماره های تماس و ایمیل ها را بر روی ابزار اندرویدی و سرور خود سینک و همسان سازی می کند.

یکپارچه سازی با دیگر سرویس ها  و برنامه ها
نه تنها سرویس های گوگل به صورت یکپارچه و ادغام شده با اندروید قابل استفاده اند، بلکه خدمات سایت های دیگری را هم با استفاده از اپلیکیشن های ویژه آنها می توان به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار داد. از این موارد می توان به فیسبوک، توییتر، اسکایپ و برخی سرویس های ایمیل اشاره کرد. برای اضافه کردن این اکانت ها نیز همانند بخش قبلی می توان از منوی Accounts & Sync در قسمت Settings استفاده کرد.
این موارد تنها گوشه ای از امکانات گسترده اندروید هستند که در اینجا به آنها اشاره کردیم. البته بسیاری از کارکردهای این سیستم عامل هم کاملا همانند بقیه موبایل ها است و با کمی جستجو، کار با آنها را به راحتی می آموزید. برای مثال کارهایی هم چون شماره گیری، اضافه کردن شماره به لیست دفتر تلفن، جستجو در میان شماره ها، ارسال اس ام اس و... تفاوت چندانی در موبایل های مختلف ندارند و به راحتی قابل استفاده اند.
البته یکی دیگر از بخش های کلیدی اندروید اپلیکیشن هایی هستند که می توان بر روی آن نصب کرده و کارهای جذاب و ویژه ای با آنها انجام داد. در درس «شیوه های نصب برنامه در اندروید»، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

لینک به دیدگاه

درس چهارم- امنیت در ابزارهای اندرویدی


امروزه دنیای دیجیتال با خطرات فراوانی همراه است و هر روز راه های تازه و بدافزارهای جدیدی برای حمله به زندگی دیجیتال شما ابداع و ساخته می شوند و چه بسا از این روش ها برای دست درازی به زندگی واقعی شما، از جمله حساب بانکی و حتی اطلاعات خصوصی تان استفاده شود.
پس باید همیشه و در همه حال، در تمام بخش های زندگی دیجیتال مان رعایت نکات امنیتی و استفاده از ابزارهای لازم را بکنیم. پیشنهاد می کنیم که اگر دوره امنیت درسنامه را نگذرانده اید، هر چه زودتر در دوره «مبانی امنیت در کامپیوتر و اینترنت» ثبت نام کرده و با جدیت تمام مطالب آن را دنبال کنید. در صورتی هم که کاربر کامپیوترهای اپل و سیستم عامل OS X این شرکت هستید، به هیچ وجه دوره «مبانی امنیت در مک» را از دست ندهید. اما اجازه دهید به بحث دوره خودمان بپردازیم.
با سیستم عامل اندروید آشنا شدیم، یک موبایل اندرویدی خریدیم و تا حدی شیوه کار با آن را فرا گرفتیم. به گمانم اکنون نوبت به یکی از مهم ترین مباحث این دوره رسیده است: امنیت در ابزارهای اندرویدی.
برخی از راهکارها و پیشنهادات امنیتی در خصوص تلفن های اندرویدی، همان چیزهایی هستند که درباره همه ابزارهای قابل حمل دیجیتال باید رعایت کنیم، اما در این درس بیشتر به نکات کلیدی و معرفی ابزارهایی می پردازیم که ویژه امنیت در اندروید هستند.
۱- بدنه آن را با یک قاب محافظ بپوشانید.
درست است که داستان درباره ابزارهای دیجیتال و امنیت نرم افزاری آنها است. اما اولین قدم برای داشتن یک موبایل هوشمند سالم و استفاده طولانی مدت از آن، حفاظت فیزیکی است. می توانید از قاب های پلاستیک خشک یا کش سان (الاستیک) و همچنین کیف برای مراقبت از موبایل تان در برابر ضربه و سقوط استفاده کنید. اگر هم در جایی زندگی می کنید که موبایل را در برابر حوادث بیمه می کنند، از این کار دریغ نکنید. هیچ کس دوست ندارد تلفن همراه هوشمند چند صد هزار تومانی اش را در تاکشی جا گذاشته و علاوه بر از دست دادن اطلاعات، بابت هزینه خرید یک تلفن جدید هم متضرر شود.
۲- با رمز عبور یا Pattern از موبایل تان محافظت کنید.
یکی از مهمترین گام ها در امنیت اطلاعات شما بر روی ابزارهای پرتابل، استفاده از رمز عبور قوی است که می تواند با قفل کردن دستگاه شما، جلوی دست درازی دیگران به اطلاعات شخصی و آنلاین تان را بگیرد. در اندروید علاوه بر رمز عبور یا پسورد، این امکان را دارید که از Pattern هم به عنوان قفل تلفن استفاده کنید. Pattern از ۹ نقطه تشکیل شده که حرکت انگشت شما میان این نقطه ها یک کد شناسایی منحصر به فرد تولید می کند که هر فرد تنها با دانستن این شیوه حرکت می تواند از موبایل شما استفاده کند.

بسته به شرکت سازنده تلفن یا نسخه اندروید مورد استفاده، ممکن است امکانات دیگری هم مانند فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل در اختیار داشته باشید. اما معمولا در همه مدل های اندروید امکان انتخاب رمز عبور و پترن را می توانید در مسیر زیر بیابید:
Settings > Location & Security Settings > Screen Unlock Security
البته در برخی از تلفن های اندرویدی تنها کافی است که در منوی Settings عبارت Security را یافته و آن را باز کنید.
نکته: فراموش نکنید که پس از انتخاب رمز عبور، حتما زمان تعیین شده برای خاموش شدن صفحه نمایش تلفن را کنترل کرده و با توجه به نوع کاربردتان، آن را در حداقل زمان ممکن قرار دهید. با این کار، بعد از سپری شدن مدت زمان تعیین شده پس از آخرین لمس، صفحه نمایش خود به خود خاموش شده و قفل می شود. برای تعیین این مدت زمان مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Display > Screen TimeOut
۳- اطلاعات تماس برای مواقع ضروری را در صفحه قفل و صفحه خانگی موبایل تان قرار دهید.
برای جلوگیری از هرگونه دست درازی به موبایل تان، بر روی آن قفل گذاشته اید و کشی نمی تواند وارد آن شود. یک حرکت هوشمندانه و خوب. اما فکر این را هم باید بکنید که اگر روزی آن را در تاکشی، رستوران یا هر جای دیگر جا گذاشتید و فرد نیکوکاری خواست آن را به شما برگرداند، چگونه باید شما را پیدا کند!
او موبایل را بر می دارد و صفحه نمایش را روشن می کند تا راهی برای تماس با شما پیدا کند. اما... نه! تنها با یک تصویر زیبا، دل انگیز و بلااستفاده از منظره اقیانوس روبرو می شود. این اتفاقی است که همیشه تکرار می شود  و اگر صاحبان موبایل های گم شده قبل از این اطلاعات شان را بر روی صفحه گذارده بودند، بسیاری از تلفن های گم شده به راحتی پیش صاحب شان بر می گشتند.
متاسفانه اندروید هم مانند دیگر سیستم عامل های موبایل، امکان چنین کاری را به طور پیش فرض ندارد. اما برنامه های فراوانی را می توانید بیابید که اطلاعات دلخواه شما را روی صفحه نمایش می دهند. از اپلیکیشن های محبوب در این زمینه می توان به Phone Found -Owner Info و Contact Owner اشاره کرد که می توانید آنها را به رایگان از گوگل پلی دریافت کنید.
۴- ابزار اندرویدی تان را روت نکنید.
با Root کردن دستگاه مجهز به اندروید گوگل، در حقیقت برخی از تنظیمات و ابزارهای ضروری کارخانه سازنده موبایل را که باعث محدودیت دسترسی اپلیکیشن ها به فایل های اصلی می شوند، حذف کرده و از بین می برید. البته همان طور که در درس مربوط به روت کردن خواهید خواند، انجام این کار در مواردی مانند نصب نسخه های اندروید شخصی سازی شده، ضروری است. اما تا حد امکان باید از آن اجتناب کنید.

درست است که با روت نکردن تلفن امکان استفاده از برخی قابلیت های جذاب، نسخه های جدید سیستم عامل و نصب برنامه و بازی از برخی سایت های دانلود غیر رسمی را از دست می دهید. اما در عوض برنامه های امنیتی و حفاظتی مورد استفاده توسط اندروید و کارخانه سازنده را در کنار خود خواهید داشت و برنامه ها امکان دسترسی به سطح مدیریتی فایل های تلفن تان را نخواهند داشت تا بتوانند دست به تخریب اطلاعات بزنند.
۵- مراقب پرمیشن ها (مجوزهای دسترسی) باشید و تنها از اپلیکیشن های مارکت رسمی اندروید (گوگل پلی) استفاده کنید.
این موضوع که برای دانلود برنامه های اندرویدی امکان انتخاب میان سایت ها و مارکت های زیادی را داشته باشید کاملا جذاب و وسوسه کننده است. اما بهترین پیشنهاد از نقطه نظر امنیتی، می تواند دانلود اپلیکیشن تنها و تنها از گوگل پلی باشد. البته فروشگاه اپلیکیشن رسمی گوگل هم کاملا مبرا از ویروس و بدافزار نیست. اما به هر حال امنیت بیشتری نسبت به دیگر مارکت های غیر رسمی دارد و حداقل اطمینان دارید که به صورت عمدی آلوده به بدافزار نشده است.
البته عمل به این پیشنهاد کار بسیار سختی است. اما حداقل برای نصب برنامه تنها به سایت ها و مارکت هایی مراجعه کنید که قبلا توسط دوستان باتجربه اندرویدی تان امتحان شده اند و اطمینان بیشتری به آنها دارید. همچنین همیشه بعد از دانلود برنامه از دیگر سایت ها و قبل از نصب آن، حتما اپلیکیشن دریافتی را با یک آنتی ویروس به روز و مطمئن کنترل کنید.
علاوه بر این، هنگام نصب برنامه ها (از هر منبعی، حتی گوگل پلی) مراقب دسترسی ها و پرمیشن های درخواستی آنها باشید. اگر دقت کرده باشید، هنگام نصب هر برنامه، پیامی به شما نشان داده می شود که دسترسی های درخواستی برنامه را به شما گوشزد می کند و در صورت تایید توسط شما، برنامه نصب شده و پرمیشن های درخواستی برای آن برنامه آزاد می شوند.
همیشه با دقت پرمیشن های درخواستی هر اپلیکیشن را مطالعه کرده و در صورتی که با کارکرد معمول برنامه همخوانی داشت، آنها را تایید کنید. برای مثال یک بازی ماشین سواری، نباید درخواست دسترسی به دفترچه تلفن و یا امکان شماره گیری و ارسال اس ام اس را از شما داشته باشد. یا یک اپلیکیشن همراه بانک هیچ نیازی به دسترسی به دفترچه تلفن، بلوتوث و تاریخچه تماس های شما ندارد.
۶- حتما از یک آنتی ویروس بر روی موبایل تان استفاده کنید.
یک اپلیکیشن آنتی ویروس خوب، در میان برنامه های دانلودی به دنبال هر نشانه غیرعادی و خطرناکی از قبیل درخواست پرمیشن های ناشناخته و غیر معمول، یا دانلود بدون کنترل می گردد و اطلاعات لازم در این خصوص را به شما می دهد.
اپلیکیشن های آنتی ویروس رایگان و غیر رایگان فراوانی به صورت شخصی و تجاری در اندروید مارکت وجود دارند که انتخاب یکی از آنها بسته به تجربه شما و پیشنهادات دوستان خبره تان دارد. اما به خاطر داشته باشید که حتی انتخاب اتفاقی یکی از آنتی ویروس های رایگان یا غیر رایگان هم بهتر از نداشتن آنتی ویروس است. پس حتما یکی از آنها را انتخاب و نصب کنید.
یکی از آنتی ویروس های رایگان و خوب برای اندروید، Lookout Mobile Security است که می توانید آن را به رایگان در اغلب مارکت های اندروید از جمله مارکت رسمی گوگل پلی بیابید.
۷- امکانات اتصال بی سیم اندروید و امنیت آنها
یک پیشنهاد عاقلانه در خصوص امنیت اندروید می تواند این نکته باشد که هنگام عدم استفاده از اتصالات بی سیم موبایل تان، همه آنها را غیر فعال کنید. یعنی هنگامی  که به اینترنت نیاز ندارید، یا از خانه خارج می شوید، وای فای را خاموش کنید.
هنگامی که از هندزفری بلوتوث استفاده نمی کنید یا قصد انتقال فایل ندارید، بلوتوث را خاموش کنید و یا هنگامی که از اینترنت تلفن بر روی دیگر ابزارها استفاده نمی کنید، موبایل هات اسپات آن را خاموش نگه دارید.
با این کار افراد خرابکار یا برنامه ها و شبکه های عمومی آلوده نمی توانند موبایل شما را یافته و به آن دسترسی داشته باشند. یا اینکه با نفوذ به آن اطلاعات حساس شما را سرقت کنند.
علاوه بر اینکه هنگام عدم استفاده از وای فای بهتر است آن را خاموش کنید، باید امکان اتصال خودکار وای فای به شبکه های بی سیم را هم حتما غیر فعال کنید. در غیر این صورت، ممکن است تلفن به صورت خودکار و بدون اطلاع شما به یک شبکه ناشناس متصل شود. در این حالت یک فرد خرابکار یا ادمین آن شبکه می تواند به بسیاری از اطلاعات رد و بد شده دسترسی داشته باشد.
برای خاموش کردن اتصال خودکار وای فای، به منوی Settings رفته و گزینه Wireless & Networks را انتخاب کنید. اکنون به منوی WiFi Settings بروید. اگر دستگاه اندرویدی شما قابلیت اتصال خودکار وای فای را داشته باشد، آن را در این لیست خواهید یافت. تیک کنار Auto Connect را بردارید تا دیگر موبایل تان به صورت خودکار به شبکه های وای فای متصل نشود.
همچنین علاوه بر خاموش کردن بلوتوث هنگام عدم استفاده، بهتر است که نام انتخابی پیش فرض بلوتوث دستگاه تان را عوض کنید. با این کار، هم هنگام استفاده از بلوتوث و اتصال آن به دیگر دستگاه ها، شناخت آن برای تان راحت تر خواهد بود و هم افراد خرابکار نمی توانند از روی نام بلوتوث، به مدل دستگاه اندرویدی شما دست یافته و راه های نفوذ اختصاصی آن را به کار ببرند.
برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید:
Settings > Wireless & Networks > Bluetooth Settings
سپس بر روی نام بلوتوث یا Device Name کلیک کرده و آن را به یک نام دلخواه تغییر دهید.
امروزه بسیاری از موبایل ها علاوه بر امکان استفاده از اینترنت وای فای، خودشان می توانند با قابلیت Mobile HotSpot، تبدیل به یک ایستگاه اینترنت بی سیم شده و اینترنت سیم کارت را در اختیار دیگر دستگاه های دارای وای فای قرار دهند. البته باید در هنگام استفاده از این امکان، نکات ایمنی لازم را رعایت کنید تا افراد ناشناس نتوانند از طریق هات اسپات موبایل، به اطلاعات شما دست یابند یا حداقل به استفاده از اینترنت آن بپردازند که معمولا برای تان هزینه های سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

بهترین راه حل امنیتی برای هات اسپات موبایل، رمزگذاری امن شبکه ایجاد شده توسط آن است. برای این کار مسیر زیر را دنبال کنید، تا به صفحه تنظیمات هات اسپات برسید:
Settings > Wireless & Networks > Mobile HotSpot > Wi-Fi HotSpot Settings > Configure Wi-Fi hotspot
حال علاوه بر انتخاب یک نام منحصر به فرد برای شبکه تان، از منوی کشویی درون صفحه Configure Wi-Fi Hotspot، نوع رمزگذاری شبکه را WPA2 (Wi-Fi Protect Access 2) انتخاب کنید و رمز عبور مناسبی را هم برای آن وارد نمایید. اکنون هر فردی که بخواهد به هات اسپات تلفن شما وصل شود، نیازمند ورود این رمز عبور سخت و طولانی است.
نکات امنیتی درباره زندگی دیجیتال و حیات آنلاین بشر امروزی هیچ گاه پایان یافتنی نیستند و با ارائه هر راه حل، به زودی روزنه فرار جدیدی برای خرابکاران باز می شود. اما آنچه که در اینجا آوردیم، حداقل های مورد نیاز در خصوص امنیت ابزارهای اندرویدی است. می توانید با کمی گشت و گذار در اینترنت و صحبت با دوستان تان، اطلاعات مفید بسیار بیشتری بیابید که به امنیت روز افزون اطلاعات و حریم خصوصی تان کمک می کنند.

لینک به دیدگاه

درس پنجم- شیوه ها و منابع نصب اپلیکیشن در اندروید


اکنون یک تلفن همراه اندرویدی خریده و تنظیمات آن را هم انجام داده اید. موبایل شما آماده استفاده و لذت بردن است. اما هنوز یک مانع دیگر سر راه مانده!
همان طور که می دانید، بر روی یک موبایل اندرویدی تازه خریداری شده، برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی برای کار و سرگرمی نیست و برنامه های یک موبایل نو، تنها به چند اپلیکیشن ویژه سیستم عامل و کارخانه سازنده محدود می شود.
همان طور که در درس قبل گفتیم، می توانید از طریق فروشگاه اندروید (گوگل پلی)، اپلیکیشن های فراوان و رایگانی را یافته و نصب نمایید. و البته تاکید کردیم تا حد ممکن، به همان اپلیکیشن های موجود در گوگل پلی اکتفا کرده و برای امنیت بیشتر، سراغ دیگر منابع نروید. اما با توجه به مشکلات فراوان استفاده از گوگل پلی در ایران، نبود برخی برنامه های مهم و کاربردی در آن، عدم امکان خرید برنامه در ایران و برخی کشورهای دیگر و همچنین عرضه اختصاصی برخی اپلیکیشن ها در سیستم های خارج از گوگل پلی (مانند بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی)، در این درس، در کنار صحبت در خصوص چگونگی دانلود و نصب برنامه ها از طریق گوگل پلی، به برخی شیوه های دیگر این کار هم خواهیم پرداخت.

Google Play Store

01.png

یکی از معمول ترین راه های نصب برنامه در اندروید استفاده از فروشگاه آنلاین گوگل (گوگل پلی) است. در بسیاری از ابزارهای اندرویدی می توانید آیکون اپلیکیشنی با نام Play Store یا Play Shop را بیابید که با باز کردن آن مستقیما به فروشگاه آنلاین گوگل وصل می شوید.
در صفحه اصلی استور، گزینه هایی را برای دسترسی به کتاب ها، فیلم، موسیقی و اپلیکیشن ها می توان یافت. برای دانلود اپلیکیشن و بازی، بر روی تب Apps کلیک کنید. در صفحه Apps، منتخبی از اپلیکیشن های مختلف را می بینید. برای نصب یک برنامه خاص بر روی موبایل اندرویدی، می توانید در این صفحه به دنبال آن بگردید یا اینکه از طریق کادر Search آن را جستجو کنید. در صفحه هر اپلیکیشن هم حجم، توضیحات، تصاویر، قیمت و امتیاز کاربران درباره آن را می توان دید.
اگر برنامه مورد نظرتان رایگان (Free) باشد، برای دریافت آن تنها کافی است بر روی دکمه Download در بالای صفحه کلیک کنید، تا دانلود و نصب آن آغاز شود. در خصوص برنامه های پولی هم باید کارت اعتباری ویزا یا مانند آن را داشته باشید و پس از انتخاب نسخه برنامه، اطلاعات لازم برای پرداخت هزینه آن را وارد کنید. آنگاه لینک دانلود برنامه فعال شده و دانلود شروع می شود.
اما نکته خوشحال کننده برای کشانی که به کارت اعتباری دسترسی ندارند، این است که گوگل به تازگی کارت های هدیه یا گیفت کارت ویژه خرید از گوگل پلی را معرفی کرده و می توان همانند خرید از فروشگاه اپلیکیشن اپل و آمازون، از استور گوگل هم با گیفت کارت استفاده کرد.
البته از پلی استور به صورت آنلاین و بر روی کامپیوتر خود هم می توانید استفاده کنید که روالی تقریبا همانند کار با اپلیکیشن پلی استور را دارد. با این تفاوت که شما پس از انتخاب اپلیکیشن مورد نظر، باید مدل گوشی تان را هم انتخاب کنید. آنگاه با زدن دکمه دانلود، دریافت برنامه روی تلفن هوشمند اندرویدی تان آغاز می شود. البته انجام این کار مستلزم این است که با همان اکانت گوگلی که در تلفن هوشمند تان تعریف شده، با کامپیوتر درون سایت گوگل پلی لاگین کنید.
نکته: اگر کاربر اندروید باشید، حتما می دانید که متاسفانه گوگل پلی و امکان دانلود از سوی گوگل برای مصرف کنندگان ایرانی مسدود شده است. لذا برای نصب مستقیم برنامه از گوگل پلی باید روی تلفن هوشمند تان اکانت وی پی ان داشته باشید تا با تغییر آی پی شما به کشوری دیگر، امکان دانلود را برای تان فراهم آورد.

نصب مستقیم از روی کامپیوتر (Sideloading)
اگر کمی در سایت های سازندگان برنامه های اندرویدی و توسعه دهندگان این سیستم عامل بگردید، احتمالا با نسخه های بتای برنامه ها روبرو شده اید که به صورت فایل APK برای دانلود مستقیم عرضه شده اند. برخی هم که برنامه هایشان را به صورت رایگان عرضه می کنند، علاوه بر قرار دادن آن در گوگل پلی استور، نسخه ای را هم بر روی سایت شان عرضه می کنند.
همچنین برخی هکرها و کِرَکِرها اپلیکیشن های غیر رایگان موجود در پلی استور و دیگر سایت ها را که دسترسی به آنها مستلزم پرداخت هزینه است، با کمی دستکاری، به صورت رایگان برای دانلود و نصب عرضه می کنند. در این حالت شما به صورت کاملا رایگان به برنامه های غیررایگان اندرویدی دسترسی دارید.
دانلود این فایل ها و نصب آنها بر روی موبایل هم یکی از ساده ترین روش های نصب اپلیکیشن در اندروید است. به خصوص برای جاهایی که دسترسی به گوگل پلی  مسدود شده، این شیوه می تواند بسیار کاربردی باشد. اما به خاطر داشته باشید که این روش نصب برنامه با خطرات بالقوه فراوانی می تواند همراه باشد. زیرا فایلی که شما از یک سایت واسط دانلود می کنید، هیچ گاه توسط تیم امنیتی گوگل مورد آزمون قرار نگرفته و تنها راه شما برای اطمینان از سلامت آن، اعتماد به سایت عرضه کننده است؛ که این هم کاری بس مشکل و بدون دوراندیشی است.
علاوه بر این در خصوص برنامه های کرک شده و قفل شکشته که به رایگان عرضه می شوند، این خطر بسیار بیشتر است که همراه اپلیکیشن مورد نظر، ویروس، تروجان یا هر نوع بدافزار دیگری هم قرار گرفته باشد که با استفاده از غفلت شما هنگام نصب برنامه یا عدم وجود برنامه امنیتی خاصی بر روی موبایل تان، خود را نصب کرده و به سوء استفاده از اطلاعات تان بپردازد.
برای نصب فایل های اپلیکیشن بر روی اندروید (که به آن Sideloading می گویند) ابتدا باید در صفحه تنظیمات موبایل تان و معمولا در بخش  Security گزینه Unknown Sources را فعال کنید.
حال تنها کافی است که فایل APK را از روی کامپیوتر به درون کارت حافظه جانبی موبایل تان بیاندازید و سپس آن را با یک برنامه مدیریت فایل (File Manager) مانند Astro یا AntTek باز کنید. راه دیگر برای انتقال فایل APK به موبایل تان استفاده از دراپ باکس است. با کپی کردن فایل از روی کامپیوتر به درون پوشه دراپ باکشی که با موبایل به اشتراک گذاشته شده، آن را بر روی موبایل هم در دسترس دارید.

استفاده از استورهای متفرقه
برای جستجو و دریافت برنامه های اندرویدی تنها لازم نیست که شما وابسته به پلی استور (فروشگاه اختصاصی گوگل) باشید. امروزه گروه ها و شرکت های مختلفی اقدام به راه اندازی استورهای اختصاصی خود کرده اند که در برخی مواقع از نظر امکانات یا سهولت دسترسی به رقابت با پلی استور می پردازند.
از نمونه های مشهور این استورها می توان به App Store آمازون ویژه اندروید اشاره کرد. این استور امکانات جانبی ویژه ای دارد که آنها را در پلی استور نمی توان یافت. از جمله اینکه به صورت دوره ای برخی اپلیکیشن های غیر رایگان را به صورت موقت، رایگان عرضه می کند. البته بخش ناامید کننده ماجرا اینجا است که اپ استور آمازون فعلا تنها در آمریکا قابل دسترسی است.
البته خوشبختانه استورهای اپلیکیشن اندروید به همین دو گزینه محدود نمی شوند و حتی نمونه های ایرانی موفقی هم به در وب به چشم می خورند که با توجه به عدم دسترسی کاربران ایرانی به پلی استور، می توانند بسیار مفید و کاربردی باشند.
یکی از این استورها که چند سالی است با کیفیت بالا و منظم مشغول به کار است، «کافه بازار» نام دارد. این استور تنها به عرضه اپلیکیشن های رایگان خارجی می پردازد و هیچ گاه نمی توانید نرم افزارهای غیرقانونی یا کرک شده را درون آن بیابید. در کنار این موضوع، بخش جذاب دیگر این فروشگاه، عرضه اپلیکیشن های توسعه دهندگان ایرانی است. این اپلیکیشن ها به دو صورت رایگان و غیر رایگان عرضه می شوند و «بازار» با این کار توانسته بحث درآمد زایی اپلیکیشن نویسی اندروید را به موضوعی جدی در میان برنامه نویسان فارسی زبان تبدیل کند.
برای استفاده از این استور، نیاز است که ابتدا از طریق موبایل تان به سایت GetBazaar رفته و با کلیک بر روی دکمه «دریافت بازار»، اپلیکیشن فروشگاه بازار را بر روی تلفن همراه اندرویدی تان نصب کنید. راه دیگر نصب این اپلیکیشن، باز کردن سایت GetBazaar بر روی کامپیوتر و اسکن کد QR موجود در صفحه آن توسط تلفن است.
اکنون به راحتی می توانید با استفاده از بخش جستجوی این اپلیکیشن برنامه های مورد نیازتان را یافته و مستقیم بر روی تلفن تان دانلود کنید. همچنین در صفحه اول این اپلیکیشن، برنامه های جدید و پر طرفدار را هم می توانید بیابید. اگر هم قصد استفاده از اپلیکیشن های ایرانی غیر رایگان را دارید، تنها کافی است اکانت خود در سایت بازار را به مبلغ دلخواه و از طریق کارت های بانکی شارژ کرده و آنگاه به دانلود اپلیکیشن های غیر رایگان درون بازار بپردازید.
یکی دیگر از نمونه های ایرانی موفق فروشگاه اپلیکیشن ویژه اندروید، MyKet است که چندی بعد از بازار شروع به کار کرده و توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. برای استفاده از این استور باید به سایت MyKet.ir رفته و اپلیکیشن ویژه آن را دانلود کنید. البته بر خلاف بازار، مشاهده اپلیکیشن های موجود در این مارکت هم تنها از طریق اپلیکیشن MyKet ممکن است و لیست اپلیکیشن ها درون سایت قابل دسترس نیستند. همچنین در این فروشگاه امکان استفاده از اپلیکیشن های غیر رایگان ایرانی و خرید آنها را ندارید.
یکی دیگر از فروشگاه های اپلیکیشن مورد توجه در ایران «ایران اپس» است که علاوه بر دارا بودن اپلیکیشن، برای جستجو و نصب برنامه ها، امکان جستجو میان اپلیکیشن ها از طریق سایتش را هم به شما می دهد. نکته جالب بعدی این جا است که با اسکن QRCode اختصاصی موجود در صفحه توضیحات هر برنامه، می توانید به آسانی آن را دانلود کنید. البته پیشنهاد ایران اپس، نصب اپلیکیشن ویژه این فروشگاه برای استفاده راحت تر از محصولات است. دیگر نکته جالب درباره فروشگاه ایران اپز، این است که شما برای خرید اپلیکیشن نیازی به شارژ اکانت تان و سپس انجام خرید ندارید و با انتخاب دکمه «خرید» در صفحه یک برنامه از درون اپلیکیشن ایران اپس، مستقیما به سامانه پرداخت آنلاین بانک سامان متصل شده و با پرداخت هزینه، برنامه را دریافت می کنید.

حذف اپلیکیشن ها از تلفن اندرویدی
ممکن است که به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی و یا عدم رضایت از کارکرد یک اپلیکیشن، بخواهید آن را از موبایل تان حذف کنید. این کار به دو روش قابل انجام است:
۱- استفاده از Application Manager موبایل: با این روش می توانید هر یک از اپلیکیشن های دانلود و نصب شده بر روی موبایل تان را پاک کنید. البته اپلیکیشن هایی که به صورت پیش فرض بر روی موبایل تان وجود داشته اند، در اینجا دور از دسترس هستند.
برای دسترسی به این بخش، از منوی Settings به قسمت Applications و آنگاه Manage Applications بروید. بر روی اپلیکیشنی که قصد حذف آن را دارید، تپ کنید. آنگاه طبق اطلاعات موجود در صفحه مشخصات اپلیکیشن، آن را پاک (Uninstall) کنید.
۲- استفاده از پلی استور: در صورتی که به گوگل پلی استور دسترسی دارید و اپلیکیشن های خود را از طریق آن نصب کرده اید، برای حذف آنها هم می توانید همین شیوه را دنبال کنید. پس از باز کردن اپلیکیشن پلی استور بر روی تلفن خود، تب My Apps را باز کنید. اکنون بر روی اپلیکیشنی که قصد حذف آن را دارید، کلیک کنید. دکمه Uninstall را بزنید تا برنامه از روی موبایل تان پاک شود.

ویرایش شده توسط SixSigma
لینک به دیدگاه

درس ششم- ۱۵ اپلیکیشن اندرویدی که باید داشته باشیم


به بازار رفته اید و تلفن هوشمند اندرویدی تان را خریده اید، چند روزی است که با آن سرگرم هستید و با راهنمایی های دوستان و پیگیری دروس قبلی تا حدی کار با آن را آموخته اید. اکنون زمانی است که احساس می کنید موبایل تان چیزی کم دارد و از پس همه کارهای تان بر نمی آید. پس وقت آن رسیده که به دنبال ابزارهای بیشتری برای استفاده بهتر از تلفن اندرویدی تان باشید. بگذارید کمی کار شما را راحت تر کنیم. در ادامه، یک فهرست ۱۵تایی از برنامه هایی که باید روی هر موبایل اندرویدی نصب باشد را برای تان می آوریم. با نصب این اپلیکیشن ها، علاوه بر افزایش امکانات ابزار تان، با دید بازتری می توانید در میان اپلیکیشن ها به دنبال ابزار مورد نظر خود بگردید.
۱- WhatsApp: این اپلیکیشن یک مسنجر عمومی برای تمامی سیستم عامل های موبایل از قبیل اندروید، بلک بری، ویندوز فون، آی او اس و سیمبیان است. با استفاده از واتس اپ می توانید بر روی بستر اینترنت موبایل، به چت فردی یا گروهی با دوستان تان یا ارسال موقعیت جغرافیایی تان از طریق GPS به آنها اقدام کنید. همچنین بسته به سرعت اینترنت موبایل تان، می توانید عکس و ویدیو نیز ارسال کنید. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۲- آنتی ویروس Lookout: امنیت یکی از مهمترین قسمت های هر وسیله شخصی الکترونیکی از قبیل موبایل، تبلت و کامپیوتر است. مقوله ای که هیچ گاه نمی توان گفت میزان توجه به آن کافی است و اکنون ابزارهای مورد استفاده من و شما امن هستند. بر خلاف دیدگاه برخی کاربران، اندروید هم مانند هر سیستم عامل دیگری ویروس های ویژه خود را دارد. با استفاده از اپلیکیشن لوک اوت، تمامی برنامه های موبایل شما قبل از دانلود کنترل می شوند و همچنین این امکان را دارید که موبایل تان را به طور کامل اسکن کرده و به دنبال ویروس ها و بدافزارها بگردید. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۳- مرورگر اینترنتی Dolphin Browser: شاید برای بسیاری از شما مرورگر پیش فرض اندروید که بر روی همه ابزارهای مجهز به این سیستم عامل یافت می شود، گزینه مناسب و راضی کننده ای باشد. اما بد نیست بدانید که مرورگرهای فراوانی هستند که امکانات بسیار جذابی را در اختیارتان می گذارند.
مرورگر دلفین یکی از آنها است که به شما امکان تعریف جسچر (حرکات خاص برای انجام برخی کارها) را می دهد و البته با گوگل بوکمارک تان هم سینک می شود. علاوه بر این تعداد زیادی پلاگین و افزونه برای آن نوشته شده که به فراخور نیازتان امکانات جذابی را بر روی مرورگر موبایل عرضه می کنند.
یکی دیگر از امکانات مهم آن که شاید تنها دلیل کافی برای دانلودش باشد، امکان باز کردن تب های متعدد برای استفاده از سایت های مختلف است. چیزی که هنوز در مرورگر پیش فرض اندروید جای خالی آن احساس می شود. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۴- مرورگر اینترنتی Chrome: با این مرورگر سرعت و سادگی کروم گوگل را به موبایل و تبلت تان خواهید آورد. سرعت جستجوی آن و همچنین سرعت باز کردن صفحات کاملا چشمگیر است. همچنین می توانید با اکانت جیمیل تان در این مرورگر لاگین کرده و به شخصی سازی آن بپردازید. علاوه بر اینها، امکان سینک و همسان سازی آن با مرورگر کروم کامپیوترتان را هم خواهید داشت. جابجایی میان تب ها با حرکات خاص یا Gesture، امکان زوم و اسکرول عمودی و افقی، و پشتیبانی نسبتا کامل از HTML5 را می توان برخی دیگر از امکانات این اپلیکیشن دانست. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۵- Skype: این اپلیکیشن یکی از گسترده ترین و مشهورترین ابزارهای رایگان ارتباطی است. اسکایپ از دوربین جلو و عقب اسمارت فون شما بهره برده و می تواند امکان برقراری تماس های ویدیویی یا صوتی رایگان را بر بستر وای فای یا 3G تلفن شما فراهم آورد. اگر چه نمی توان اسکایپ را بهترین اپلیکیشن ارتباطی اندروید بر شمرد، اما این برنامه یکی از ابزارهایی است که می تواند به دلیل کاربران فراوان، همچنان گسترش یافته و راهی آسان، سریع و تقریبا رایگان برای چت صوتی و تصویری در اختیار کاربرانش بگذارد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)

۶- مدیریت رمزهای عبور با Dashlane:
هنگامی که صحبت از مدیریت و ذخیره امن رمزهای عبور به میان می آید، به گمانم بسیاری از شما برنامه Lastpass را به یاد می آورید. اما متاسفانه این برنامه قدرتمند برای سیستم عامل های موبایل از جمله اندروید، به صورت رایگان ارائه نشده و نیازمند پرداخت سالیانه ۱۲ دلار است. ولی نگران نباشید، اپلیکیشن Dashlane یکی از ابزارهای قدرتمند و رایگان مدیریت رمز عبور است که می تواند این جای خالی را پر کند. با این سرویس شما رمزهای عبورتان را در فضای ابری ذخیره کرده و از هر جایی به آنها دسترسی دارید. البته استفاده یکپارچه از Dashlane مستلزم این است که شما با اپلیکیشن Lastpass روی کامپیوترتان هم خداحافظی کرده و رمزهای عبورتان را در کوله باری ریخته، به Dashlane کوچ کنید. (دانلود از وب‌سایت اپلیکیشن)
۷- برنامه مدیریت کارهای روزانه Any.DO: اپلیکیشن های مدیریت کار روزانه یا تسک منیجر فراوانی را می توان یافت که امکان ساخت لیست های To-Do را بر روی موبایل اندرویدی برای تان فراهم می آورند. اما Any.DO یکی از بهترین نمونه های چنین برنامه هایی است. در این اپلیکیشن ورود اطلاعات بسیار ساده است و هر چیزی را پس از خطور به ذهن تان سریعا می توانید در آن ثبت کنید. برای جابجایی کارها و تسک ها می توانید با درگ-اند-دراپ (Drag & Drop) به راحتی آنها را به پوشه های متفاوت و یا روزهای مختلف بکشید. با این کار به راحتی می توانید از درون لیست تو-دو امروز، کاری را برای انجام در هفته آینده یادداشت کرده و سپس آن را به تاریخ مورد نظر بکشانید. از همه جالب تر، امکان دسترسی به لیست تسک ها از طریق دیگر پلتفرم ها است. شما افزونه کروم، وب اپلیکیشن و همچنین اپلیکیشن آی او اس این برنامه را هم به صورت رایگان در اختیار دارید. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۸- اپلیکیشن پخش فایل های صوتی و تصویری VLC: اگر با فایل های صوتی و تصویری زیادی سر و کار داشته باشید، حتما تا کنون نام VLC Media Player به گوش تان خورده و شاید بر روی کامپیوترتان از همین اپلیکیشن برای پخش هرگونه فایل صوتی و تصویری استفاده می کنید. خبر خوب اینکه نسخه ویژه اندروید این برنامه کاربردی نیز اکنون برای اندروید عرضه شده است.
از این پس لازم نیست که به امکانات و فرمت های مورد حمایت برنامه پیش فرض صوتی و تصویری اندروید بسنده کرده و خودتان را محدود کنید. البته این اپلیکیشن هنوز با تمام نسخه های اندروید و اسمارت فون های مختلف سازگار نشده و تنها بر روی برخی از آنها قابلیت نصب و اجرا را دارد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۹- سرویس کلود Dropbox: احتمالا جاهای مختلفی این شعار را شنیده اید که فضای ابری یا کلود، آینده تکنولوژی کامپیوتر است. اما دراپ باکس علی رغم سن کم خود، توانسته ثابت کند که کلود برای امروز و اکنون شماست و استفاده از آن را برایتان امکان پذیر نموده است.
دراپ باکس به طور ساده یک پوشه آنلاین شخصی است که شما می توانید از کامپیوترها و ابزارهای مختلفی برای دسترسی به محتویات آن استفاده کنید. به جای اینکه فایل های حجیم را برای خودتان ایمیل کنید تا در خانه یا جای دیگری به جز محل کار هم به آنها دسترسی داشته باشید، تنها کافی است آنها را درون حساب دراپ باکس تان آپلود کنید. با اپلیکیشن دراپ باکس ویژه سیستم عامل های مختلف دسکتاپ و موبایل، شما از هر مکانی و با هر ابزاری به اطلاعات لازم دسترسی خواهید داشت. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۰- Pocket: احتمالا برای شما هم پیش آمده که روی لپ تاپ یا کامپیوترتان سایت یا مطلبی را می یابید که وقت کافی برای خواندنش را ندارید، اما ذخیره آن در قسمت بوکمارک هم دردی را دوا نمی کند چون آن را فقط روی همان دستگاه در اختیار خواهید داشت. حال آنکه شما در اتوبوس، مترو یا میهمانی و منزل وقت های اضافه ای دارید که برای خواندن مقالات و مطالب عقب افتاده حسابی به دادتان می رسند. یک راه حل، سینک کردن بوکمارک با تبلت یا اسمارت فون تان است. این شیوه نسبتا خوب است، اما چرا نسخه ای از مطلب مورد نظر را به صورت آفلاین روی ابزار موبایل تان به همراه نداشته باشید؟
اپلیکیشن پاکت به شما کمک می کند که در هر مرورگری که مطلب جالبی یافتید، تنها با یک کلیک آن را به لیست انتظار اضافه کنید. حتی با کپی کردن لینک و باز کردن اپلیکیشن پاکت روی لپ تاپ یا موبایل تان هم می توانید مطالب را به آن اضافه کنید. حال کافی است هنگام اتصال به اینترنت اپلیکیشن پاکت را باز کنید تا خود را با مطالب اضافه شده توسط دستگاه های مختلف تان تطبیق دهد. اکنون نسخه ای آفلاین و بدون نیاز به اینترنت در اختیار دارید که می تواند هنگام دور ماندن از اینترنت، همراه خوبی برای تان باشد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۱- Google Drive: این هم یکی دیگر از سرویس های ابری مشهور است که در کنار دراپ باکس توانسته جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند. بزرگترین مزیت سرویس ابری گوگل با نام گوگل درایو، هماهنگی آن با دیگر سرویس های این شرکت است. این اپلیکیشن برای مثال امکان ارسال فایل های حجیم با جیمیل یا ذخیره راحت فایل ها و از همه مهمتر به همراه داشتن تمام قابلیت های گوگل داکس را برای شما به ارمغان می آورد. یعنی شما می توانید به راحتی فایل های ورد را درون آن ذخیره و به صورت آنلاین ویرایش کنید یا با اکشل صفحه گسترده ساخته و آن را به صورت اشتراکی با دیگر دوستان کامل کنید و... . (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۲- ES File Explorer File Manager: یکی از ابزارهای ضروری هر موبایل و تبلت اندرویدی، برنامه مدیریت فایل ها و اپلیکیشن ها است. معمولا برخی نسخه های اندروید یا برخی مدل های تولیدی کارخانه های مختلف به راحتی امکان دسترسی شما به فایل ها و پوشه های درون دستگاه را فراهم نمی آورند و برای این کار باید حتما ابزار موبایل خود را به کامپیوتر وصل کنید. اما با اپلیکیشن های مدیریت فایل همچون ES File Explorer File Manager شما می توانید همانند My Computer لپ تاپ تان به جستجوی درون فایل های تلفن هوشمند خود بپردازید. این برنامه همچنین امکان مدیریت اپلیکیشن ها را هم در اختیارتان می گذارد و شما را قادر می سازد که برنامه ها را پاک یا نصب کنید و یا اینکه اطلاعات شخصی و کش آنها را حذف نمایید.
از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن می توان به امکان اتصال به سرویس های کلود مختلف و بازی کردن نقش کلاینت برای آنها، تسک کیلر و همچنین ابزاری برای اف تی پی نام برد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۳- GNotes: یکی از کاربردهای تلفن های همراه این است که نیاز ما را به دفترچه یادداشت و خودکار و وسایل اینچنینی کم می کنند و کاربران اغلب نوشته های فوری و لیست کارهای شان را در موبایل خود ثبت می نمایند. در یک اسمارت فون اندرویدی شاید حضور اپلیکیشنی که با یک کلیک بتوانید آنچه در ذهن دارید را یادداشت کنید نعمت بزرگی باشد. تصور کنید که حتی نیازی به استفاده از صفحه کلید هم نباشد و برنامه آنچه را با نوک انگشت روی صفحه می نویسید به صورت فایل یا عکس ذخیره کند.
جی نوت یکی از ساده ترین برنامه های یادداشت برداری برای اندروید است که از مزیت بسیار بزرگ سینک و همسان سازی با اکانت جیمیل کاربر نیز بهره می برد. یعنی شما می توانید یک نسخه پشتیبانی هم از تمام یادداشت های تان در جیمیل داشته باشید. خوبی این همسان سازی این است که بر روی ابزارهای موبایل مختلف همچون اسمارت فون و تبلت، شما نسخه یکشانی از یادداشت های خود را در اختیار دارید. از دیگر مزایای این اپلیکیشن امکان عکس گرفتن از موضوع مورد نظر و نوشتن یادداشت مرتبط با آن است.
جی نوت همچنین دارای ویجت جالبی است که با نصب آن و قرار دادنش روی صفحه اصلی موبایل، تنها با یک کلیک به صفحه درج یادداشت دسترسی خواهید داشت. در این صفحه می توانید از صفحه کلید مجازی موبایل استفاده کرده یا اینکه از طریق صفحه لمسی متن مورد نظرتان را بنویسید. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۴- Airdroid: حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید پیامکی ارسال کنید یا اپلیکیشنی را روی موبایل تان نصب یا حذف نمایید، اما تلفن هوشمندتان دم دست نیست و حوصله رفتن تا اتومبیل یا اتاق طبقه بالا را ندارید. ایر دروید اپلیکیشن رایگانی است که به شما اجازه دسترسی بی سیم به اسمارت فون اندرویدی از درون مرورگر کامپیوتر یا لپ تاپ را می دهد. با این برنامه می توانید فایل های مورد نیاز را میان کامپیوتر و تلفن اندرویدی رد و بدل کنید، به جستجوی فایل روی حافظه تلفن گشته یا آن را پاک کنید، پیامک ارسال کرده یا پیامک های دریافتی را ببینید، و اپلیکیشن های تان را مدیریت کنید. این اپلیکیشن همچنین دسترسی کامل شما به شماره تماس ها، انتخاب زنگ تلفن، عکس ها، موسیقی ها و ویدیوها را فراهم می آورد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
۱۵- ویجت های ایرانسل و همراه اول: برای دارندگان سیم کارت های اعتباری یکی از سخت ترین کارها حفظ دستورات مورد نیاز برای مشاهده اعتبار، شارژ اعتبار، استفاده از خدمات ویژه اپراتور و... است. اما برخی ویجت های موجود، این کار را حداقل برای سیم کارت های ایرانسل و همراه اول آسان کرده اند. این ویجت ها با امکانات متفاوتی عرضه شده اند که می توان به مشاهده موجودی، وارد کردن کد شارژ مجدد، وارد کردن کدهای مربوط به خدمات ویژه از قبیل تخفیف های ویژه پیامکی یا طرح های اینترنتی و در برخی نمونه ها حتی خرید مستقیم شارژ مورد نیاز اشاره کرد.

لینک به دیدگاه

درس هفتم- دسترسی به اینترنت در تلفن های هوشمند اندرویدی


یکی از مهمترین کاربردهای یک تلفن هوشمند، دسترسی راحت و تقریبا دائمی به اینترنت است که کیفیت استفاده از موبایل و همچنین میزان بهره وری دارنده آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. اما بر روی اسمارت فون اندرویدی مان چگونه می توانیم از اینترنت استفاده کنیم؟ تقریبا تمام موبایل های اندرویدی موجود در بازار دارای قابلیت وای فای بوده و می توانند به صورت بی سیم از مودم وایرلس خانگی یا اداری اینترنت را دریافت کنند. البته راه دیگر (و کم سرعت تر) که می تواند اینترنت دائمی را برای تان فراهم کند، استفاده از خدمات اینترنتی اپراتوری است که سیم کارت خود را از آن تهیه کرده اید.
در این درس ابتدا به شیوه اتصال موبایل اندرویدی به مودم وایرلس و آنگاه به تنظیمات لازم جهت استفاده از اینترنت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول خواهیم پرداخت.

اینترنت وایرلس با استفاده از وای فای
شاید راحت ترین شیوه دسترسی به اینترنت روی ابزار اندرویدی، استفاده از شبکه اینترنت وایرلس خانه یا محل کارتان باشد. برای این کار، در اولین قدم باید Wi-Fi دستگاه اندرویدی تان روشن باشد. اگر تا کنون در این بخش تغییری اعمال نکرده اید، احتمالا وای فای تان روشن و آماده جستجوی شبکه بی سیم است. اما اگر وای فای ابزار اندرویدی تان خاموش است، از روش زیر برای روشن کردن آن استفاده کنید:

droid1.png

۱- درون لیست اپلیکیشن ها یا از طریق دکمه Menu وارد بخش تنظیمات یا Settings شوید.


droid2.png

۲- حال گزینه  Wireless & networks را انتخاب کنید.


droid4.png

۳- در صورت روشن بودن وای فای، در جلو گزینه Wi-Fi یک تیک سبز رنگ مشاهده می کنید.
۴- با تپ کردن روی گزینه Wi-Fi مربع کنار آن را تیک زده و وای فای تان را روشن کنید.
اکنون ابزار اندرویدی شما به صورت خودکار دنبال شبکه های وایرلس موجود در نزدیکی خود گشته و از شما برای اتصال به آنها سوال می کند. البته در صورتی که قبلا به شبکه ای متصل شده باشید، اکنون به صورت خودکار دستگاه تان به آن شبکه متصل می شود. برای مشاهده لیست شبکه های بی سیم موجود در اطراف تان و انتخاب شبکه مناسب برای اتصال مراحل زیر را دنبال کنید:


droid3.png

۱- در همان پنجره Wireless & networks بر روی عبارت Wi-Fi Settings تپ کنید.


droid4.png

۲- اکنون در پنجره جدید لیست تمام شبکه های بی سیم در دسترس را می توانید ببینید. با کلیک بر روی نام شبکه مورد نظر به آن متصل خواهید شد.


droid6.png

۳- البته اگر شبکه انتخابی تان با رمز عبور محافظت شود، کادر درخواست رمز عبور باز خواهد شد. پس از وارد کردن رمزعبور، دکمه Connect را بزنید.


droid7.png

۴- پس از لحظاتی در زیر نام شبکه انتخابی تان عبارت Connected ظاهر خواهد شد. شما اکنون به اینترنت دسترسی دارید.
نکته: اپلیکیشن های زیادی می توانید بیابید که اطلاعات شبکه های وایرلس و اتصال یا قطع ارتباط را برای تان روی صفحه به نمایش می گذارند. برخی از آنها ویجت هایی هم دارند که این اطلاعات را به شکل زیبا و کاربردی بر روی صفحه اصلی ابزار اندرویدی تان نشان می دهند. یکی از نمونه های خوب و رایگان این اپلیکیشن ها، WiFi Manager است. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)

استفاده از اینترنت اپراتور مخابراتی
یکی دیگر از شیوه های استفاده از اینترنت در موبایل های اندرویدی و دیگر انواع اسمارت فون، اتصال به اینترنت شبکه مخابراتی از طریق سیم کارت است. با این کار شما در هر مکانی که به شبکه مخابراتی تان متصل باشید، اینترنت هم در اختیار خواهید داشت. البته در ایران این اینترنت سرعت چندانی نداشته و تنها برای کارهای ضروری قابل استفاده است. اما در برخی کشورها سرعت آن با اینترنت وایمکس و ADSL رقابت می کند.
معمولا برای استفاده از این اینترنت نیازی به تنظیمات زیاد ندارید و اولین بار که سیم کارت را روی دستگاه تان بگذارید، تنظیمات از طریق پیامک برای تان ارسال می شوند. اما اگر از تلفن های جدیدی استفاده می کنید که تنظیمات ویژه آنها در پایگاه داده شبکه مخابراتی وجود ندارند، لازم است این کار را به شکل دستی انجام دهید. در اغلب مواقع شبکه مخابراتی با ارسال پیامکی به شما اطلاع می دهد که تنظیمات تلفن شما ارسال شده اند یا اینکه اصلا وجود ندارند.
البته برای استفاده از اینترنت سیم کارت همراه اول، ابتدا لازم است که در سایت mci.ir ثبت نام کرده و اینترنت سیم کارت تان را فعال کنید. اما در مورد ایرانسل نیازی به این کار نیست. در صورتی که تنظیمات از طرف شبکه برای تان ارسال نشدند، مراحل زیر را دنبال کنید تا قادر به استفاده از اینترنت سیم کارت باشید:


settings-1.png

wireless-and-network2.png

۱- ابتدا باید به تنظیمات شبکه دسترسی پیدا کنیم. بنابراین از درون بخش Menu یا لیست اپلیکیشن ها گزینه Settings را باز کرده و بر روی Wireless and Networks تپ نمایید.


mobile-networks-3.png


۲- حال از لیست امکانات این بخش، گزینه Mobile Networks را انتخاب کنید تا به تنظیمات اینترنت شبکه موبایل دسترسی داشته باشید.


https://darsnameh.co...oint-names4.png

۳- حال باید یک اکشس پوینت برای اتصال به اینترنت سیم کارت تعریف کنید. بر روی عبارت Access Point Names تپ کنید.


https://darsnameh.co...07/new-apn5.png

۴- اگر تنظیمات صحیح اتصال به اینترنت برای موبایل تان ارسال شده باشند، نام آن را در این صفحه می بینید. در غیر این صورت از منوی پایین، گزینه New APN را برای تعریف نقطه دسترسی جدید کلیک کنید.
۵- اکنون نوبت به ثبت مشخصات دسترسی به اینترنت رسیده است. در اینجا با توجه به اینکه سیم کارت تان ایرانسل یا همراه اول است یکی از تنظیمات ویژه آن را باید وارد کنید:


https://darsnameh.co...PRS-mci-apn.jpg

همراه اول: در بخش Name عبارت دلخواهی مانند MCI-GPRS را وارد کنید. در بخش APN هم عبارت mcinet را تایپ نمایید. دیگر کادرها و تنظیمات را بدون هیچ تغییری باقی بگذارید. اکنون بر روی گزینه Save در پایین صفحه کلیک کنید.


https://darsnameh.co...rancell-apn.jpg

ایرانسل: در بخش Name عبارت دلخواهی مانند Irancell-GPRS را وارد کنید. در بخش APN هم عبارت mtnirancell را تایپ نمایید. دیگر کادرها و تنظیمات را بدون هیچ تغییری باقی بگذارید. اکنون بر روی گزینه Save در پایین صفحه کلیک کنید.


https://darsnameh.co...work-enable.png

۶- در آخرین قدم توجه داشته باشید که در صفحه تنظیمات Wireless & Settings گزینه Mobile network تیک خورده باشد. اکنون موبایل به صورت خودکار به اینترنت سیم کارت دسترسی داشته و دائما به آن وصل خواهد بود. البته هنگامی که به شبکه وای فای متصل شوید، اینترنت سیم کارت قطع می شود. نشانه استفاده از اینترنت سیم کارت، یک حرف E یا G درشت در بالای صفحه موبایل است که دو فلش در زیر آن، رد و بدل شدن اطلاعات را نشان می دهند.
رایتل
رایتل یکی دیگر از اپراتورهایی است که به تازگی فعالیت خود را در برخی نقاط کشور آغاز نموده و به دلیل عرضه خدمات بر بستر 3G، استفاده از اینترنت آن می تواند از نظر سرعت کاملا به صرفه و مناسب باشد. برای آشنایی با نحوه تنظیم موبایل تان برای استفاده از اینترنت سیم کارت های رایتل می توانید به سایت این اپراتور مراجعه کرده و از راهنمای کامل و قدم به قدم آن بهره ببرید.
ایرانسل یا همراه اول
هر دو اپراتور اکنون اینترنت موبایل را بر روی سیم کارت های شان عرضه می کنند که برای رقابت با یکدیگر خدماتی را در قالب سرعت بیشتر، مناطق تحت پوشش گسترده تر و همچنین طرح های ویژه ماهانه ارائه می کنند. اما در این میان ایرانسل با کمی سرعت بالاتر و همچنین طرح های جذاب ماهانه خود، توانسته کاربران بیشتری را جذب کند.

در صورتی که می خواهید برای کارهای روزانه چون وبگردی و چک کردن ایمیل از اینترنت تلفن تان استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم حتما یکی از طرح های ویژه ایرانسل را فعال کنید. زیرا در این صورت هزینه اینترنت شما به شکل چشمگیری کنترل شده و کاهش می یابد. این اپراتور طی فصول مختلف سال طرح های تخفیف ویژه خود را با انتخاب های متنوعی عرضه می کند.
برای استفاده از این طرح های تخفیفی ابتدا باید سیم کارت خود را به میزان لازم شارژ کرده و آنگاه کد فعال سازی طرح را شماره گیری کنید. طرح های مختلف تخفیف اینترنت ایرانسل را در جدول زیر می توانید ببینید:


https://darsnameh.co..._tbl25_big.jpeg

برای اطلاع از طرح مورد استفاده و مدت زمان باقی مانده از آن هم می توانید از کدهای جدول زیر استفاده کنید:


https://darsnameh.co...n_tbl_fa_9.jpeg

البته در این میان همراه اول هم پیشنهادات ویژه ای برای استفاده از اینترنت در قالب بسته های یک، هفت و سی روزه دارد که نمی توان به راحتی از آنها چشم پوشی کرد:


https://darsnameh.co...07/GPRS-MCI.png

نکته: به مرور زمان ممکن است که قیمت های ذکر شده در جدول تغییر کنند. به همین دلیل، درسنامه هیچگونه مسئولیتی در برابر هرگونه تغییر قیمت و یا کدهای فعال سازی ندارد.

لینک به دیدگاه

درس هشتم- کاربرد اندروید در زندگی روزمره


شما یک موبایل اندرویدی خریده اید و تا اینجا شیوه استفاده از آن را به خوبی آموخته اید. همچنین بهترین برنامه های کاربردی موجود را هم روی آن نصب کرده اید. اما بگذارید به گونه ای دیگر ماجرا را نگاه کنیم: چه باید کرد تا اسمارت فون اندرویدی مان از پس کارهای روزمره ما برآمده و اندکی زندگی را آسان تر کند؟ آیا می توان اپلیکیشن هایی را یافت که به آسان تر شدن کارها و یا انجام سریع تر آنها کمک کنند؟ بگذارید چرخی در برنامه های اندرویدی موجود بزنیم.

قدم اول: فعال سازی یک حساب گوگل روی تلفن هوشمند اندرویدی
یکی از بزرگترین مزایای اندروید، یکپارچگی امکانات و قابلیت های آن با سرویس ها و خدمات گوگل است. به همین دلیل هنگام راه اندازی اولیه اسمارت فون یا تبلت اندرویدی، سیستم از شما درخواست می کند که یک اکانت گوگل را برای استفاده پیش فرض برنامه ها، وارد کنید. این اکانت در واقع همان جیمیل شما است. پس از ثبت آن در اسمارت فون اندرویدی، می توانید نسخه پشتیبان مطمئنی از اطلاعات مختلف همچون ایمیل ها، شماره تماس ها، تقویم، لیست کارها و حتی بوکمارک ها و تنظیمات مرورگرتان در اختیار داشته باشید.
علاوه بر این، اگر اطلاعات تماس دوستان تان را درون بخش Contacts یا «مخاطبین» جیمیل وارد کرده باشید، اکنون دیگر برای انتقال شماره ها به موبایل هوشمند جدیدتان مشکلی نخواهید داشت. با فعال سازی حساب گوگلی روی موبایل تان، این اطلاعات به صورت خودکار در تلفن جدید وارد خواهند شد.
از دیگر مزایای ثبت اکانت گوگل، می توان به بهره مندی از اپلیکیشن جیمیل موبایل و دسترسی دائمی به ایمیل ها اشاره کرد. شما ایمیل های جدید را بلافاصله دریافت کرده و می توانید به راحتی به آنها پاسخ دهید.
هر ابزار اندرویدی در اولین راه اندازی، از شما درخواست اکانت گوگل می کند و در مراحل ورود نام کاربری و رمز عبور و دیگر اطلاعات ضروری شما را راهنمایی می کند. اما اگر به دلایلی حساب گوگل را روی تلفن هوشمند اندرویدی تان فعال نکرده اید، هر زمان که دوست داشته باشید، با پیگیری مراحل زیر می توانید این کار را انجام داده و یا حتی اکانت جدیدی را جایگزین حساب گوگل قبلی کنید:
۱- به منوی برنامه های موبایل رفته و به دنبال گزینه Settings بگردید. معمولا در تمام اسمارت فون های اندرویدی کلید پایین و وسط برای ورود به منو است.
۲- در صفحه Settings به دنبال عبارت Accounts یا Accounts & Sync باشید. بسته به نسخه اندروید مورد استفاده تان، یکی از این دو عبارت را خواهید یافت.
۳- حال  بر روی دکمه Add Account در پایین صفحه کلیک کنید.
۴- از میان گزینه های موجود، Google را انتخاب کنید.
۵- در صورتی که از قبل اکانت گوگل و جیمیلی دارید و می خواهید از آن استفاده کنید، گزینه Existing را انتخاب نمایید و در غیر این صورت دکمه رادیویی کنار عبارت New را تیک بزنید. در صورت انتخاب گزینه Existing از شما نام کاربری و رمز عبور اکانت مورد نظر خواسته می شود و مراحل ادامه می یابند.
در صورت انتخاب گزینه New از شما نام و نام خانوادگی برای اکانت جدید گوگل پرسیده شده و مراحل ساخت اکانت جدید دنبال می شوند. به خاطر داشته باشید در هر دو صورت باید موبایل شما به اینترنت وصل باشد.
۶- اکنون نوبت به انتخاب شیوه سینک و همگام سازی هر بخش از اطلاعات اکانت با تلفن هوشمند شما می رسد. با تیک زدن یا برداشتن تیک کنار هر گزینه، انتخاب می کنید که نسخه پشتیبان اطلاعات گوشی، شماره های تماس، تقویم و... با اکانت گوگل تان به صورت دائم همگام سازی شوند یا خیر.
۷- پس از انتخاب تنظیمات مناسب، برای اتمام کار دکمه Finish را لمس کنید. کار تمام است و شما اکانت جدیدی را روی موبایل تان تنظیم کرده اید.
نکته: در صورتی که قبلا اکانت های دیگری را روی اسمارت فون تان وارد کرده باشید، هنگام ورود به صفحه Accounts & Sync آنها را خواهید دید. در همین صفحه می توانید این اکانت ها را ویرایش کرده یا آنها را حذف نمایید.

قدم دوم: امنیت همیشه حرف اول را می زند.
اگر می خواهید از اسمارت فون تان برای کارهای شخصی و کاری استفاده کنید یا اینکه اطلاعات خصوصی خود و داده های مهم کاری را روی آن نگهداری کنید، باید به امنیت بیش از هر چیزی اهمیت دهید. برای کشانی که می گویند، «ای بابا، مگه ما چی روی گوشی مون داریم که امن باشه؟» بهتر است به چند مثال بپردازیم:
اکانت جیمیل شما روی موبایل تان فعال شده و شما تمامی ایمیل های تان را روی آن دریافت می کنید. تصور کنید که شما درخواست ریست رمز عبور بانکی یا سایت مهم دیگری را داده باشید، آنگاه ایمیل آن را روی موبایل تان دریافت کنید. و موبایل هم به راحتی برای خرابکاران در دسترس باشد.
یا اینکه مقادیری شارژ اینترنتی برای سیم کارت تان خریداری کرده اید. حال ایمیل و پیامک حاوی کد شارژ بلافاصله برای تلفن ارسال شده است. آنگاه یک دوست یا همکار کنجکاو که با صدای موبایل تان سراغ آن آمده، از شارژی که خریده اید لذت برده و ممنون شما هم خواهد بود.
و کمی بدبینانه تر اینکه شما عکس های خانوادگی و دوستانه بسیاری با موبایل تان گرفته اید که انتشار آنها می تواند موقعیت شغلی یا اجتماعی تان را با خطر مواجه کند. حال اسمارت فون شما به سرقت می رود! احتمالا اولین جمله این خواهد بود که «ای کاش روی موبایلم رمز گذاشته بودم. ای کاش الان می توانستم تمام اطلاعات آن را پاک کنم».
از تمام امکانات امنیتی فراهم شده توسط اندروید (تا جایی که مخل استفاده مفید از موبایل نباشند) بهره ببرید. حتما موبایل تان همیشه قفل باشد و برای استفاده نیازمند ورود رمز عبور یا شناسایی چهره به وسیله دوربین جلو یا انتخاب پترن مناسب باشد. در اندروید هر سه این امکانات قابل استفاده اند. اگر کمی وسواسی هستید، بهتر است یک قدم جلوتر رفته و استفاده از سیم کارت پس از روشن کردن موبایل را هم منوط به ورود پین کد کنید.
اگر بخواهید سخت گیری بیشتری به خرج دهید، بهتر است که برای فعال سازی موبایل، به جای اکانت گوگل اصلی تان، از یک اکانت گوگل مجزا بهره ببرید. اگر دوره «استاد بزرگی ایمیل و جیمیل» را گذرانده باشید، کار چندان سختی نیست که به ایمیل اصلی بگویید کدام پیام ها را برای اکانت گوگل روی موبایل ارسال کند و کدام یک را ارسال ننماید. این گونه جلوی ارسال پیام های مهمی چون ریست رمز عبور بانک یا سایت های مهم به اسمارت فون تان را می گیرید.
به صورت دوره ای اطلاعات ذخیره شده روی تلفن را بررسی کرده و موارد غیر ضروری را پاک کنید. اطلاعاتی را هم که فعلا به آنها نیاز ندارید به کامپیوتر و لپ تاپ تان انتقال داده و آنها را از روی موبایل پاک کنید. با این کار، دیگر هنگام سرقت یا گم شدن اسمارت فون تان، کمترین اطلاعات ممکن در دسترس  افراد غیرمجاز قرار خواهند گرفت.

01.jpg

حتما از یک آنتی ویروس مناسب استفاده کنید. اکنون در بازار می توانید آنتی ویروس های موبایل رایگان و غیر رایگان مختلفی را بیابید. Avast! Mobile Security یکی از نمونه های خوب است که رایگان بوده و علاوه بر آنتی ویروس، امکانات دیگری را هم در اختیارتان می گذارد.
این برنامه امنیتی بخش ها و امکانات فراوانی را برای مبارزه با ویروس ها، کنترل سطح دسترسی اپلیکیشن ها، فیلتر تماس ها و پیامک ها، مقابله با فیشینگ و دیگر دسترسی های غیرمجاز سایت ها و... دارد. اما یکی از مهم ترین و کاراترین امکانات این اپلیکیشن امنیتی، بخش Anti-Theft آن است. قابلیت های این بخش آنچنان زیاد است که به خودی خود، می توانست یک اپلیکیشن مجزا باشد. این بخش از برنامه Avast به شما امکان پاک کردن اطلاعات از راه دور، ردیابی موبایل، ارسال اخطار تعویض سیم کارت، قفل کردن کامل موبایل و دریافت برخی دستورات متنی را می دهد. (دانلود از گوگل پلی- دانلود از بازار)
آخرین و مهم ترین نکته در امنیت موبایل و اسمارت فون تان هم این است که جعبه آن را برای همیشه (واقعا همیشه) در جای امنی نگهداری کنید، زیرا در صورت مفقود شدن و یا سرقت موبایل عزیزتان، تنها ابزار پیگیری قانونی و اثبات مالکیت آن همین جعبه است که از سوی مخابرات و مراجع قضایی از شما درخواست می شود.

قدم سوم: برنامه های کاربردی روزانه
شما اکنون یک تلفن هوشمند دارید که فقط برای ارسال پیامک، تماس تلفنی و کارهایی از این قبیل طراحی نشده است. بلکه می تواند یک دستیار حرفه ای، ابزار چند رسانه ای و دوستی همراه برای هر کاری باشد.
در درس ۶ به برخی اپلیکیشن های مهم و کاربردی برای اندروید پرداختیم. مطمئنا با کمی جستجو می توانید اپلیکیشن های فراوانی بیابید که کارهای روزانه شما را بسیار ساده تر (و حتی جذاب تر) می کنند.
با استفاده از اپلیکیشن های مفید، شما از به همراه داشتن ابزارهای فراوان خلاص می شوید و در بسیاری مواقع نیازی به دفتر یادداشت، تقویم و حتی لپ تاپ ندارید.
البته ۱۵ برنامه برتر معرفی شده، همگی برای راحت سازی کارهای تان کاربرد دارند. اما چرا کمی به سرگرمی و سلامت نپردازیم؟ مثلا با استفاده از اپلیکیشن Cardio Trainer می توانید یک مربی ورزش قبراق و سر حال همراه داشته باشید که با توجه به میزان فعالیت شما، تمریناتی روزانه را برایتان پیشنهاد کند و میزان راه رفتن، دویدن و تحرک روزانه شما را اندازه گیری کند.
در این برنامه امکان تعیین هدف برای کاهش، یا افزایش وزن را در اختیار خواهید داشت که میزان فعالیت و دسترسی روزانه به هدف را به شما گوشزد می کند و نکته جذاب آن سینک شدن با گالری موسیقی موبایل تان است که به راحتی امکان گوش دادن به موسیقی مناسب هنگام ورزش را فراهم می آورد. مطمئنا با کمی جستجو شما برنامه های ورزشی و تناسب اندام بسیار بهتری را هم خواهید یافت.
معمولا تمامی اندرویدی ها به نوعی یک برنامه گزارش آب و هوا دارند که شما با تنظیم شهر خودتان، می توانید به صورت روزانه از وضعیت پیش بینی آب و هوا  با خبر شوید. البته علاوه بر این می توان اپلیکیشن های زیبای فراونی یافت که آب و هوا را همراه با پیش بینی های بیشتر و ظاهر جذاب تر برایتان به نمایش می گذارند. شاید در کار روزمره این اپلیکیشن چندان کاربردی به نظر نرسد اما هنگام برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی، کاری یا میهمانی خارج شهر، به خوبی قابلیت های خود را به رخ می کشد.
اگر از قبل با دراپ باکس آشنایی نداشتید، طی این دوره آن را به خوبی شناخته اید. این ابزار در حقیقت می تواند یک کیف اسناد یا آلبوم خانوادگی و یا هر چیز دیگری برایتان باشد. همیشه ممکن است به کپی از مدارک شناسایی و اسنادتان نیاز پیدا کنید؟ خب، آنها را اسکن کرده و در دراپ باکس نگه دارید. در هر زمان از طریق لپ تاپ یا اسمارت فون تان به این مدارک دسترسی داشته و می توانید با پرینت آنها، کار خود را راه بیندازید.
یکی از برنامه های عالی که روی هر اسمارت فونی می توان یافت، ضبط صوت آن است. این ابزار تنها برای ضبط یک مصاحبه، سخنرانی یا موسیقی زنده مورد علاقه نیست. بلکه به کمک آن شما یک دفتر یادداشت سریع و راحت در اختیار دارید. تنها کافی است هر کاری را که یادتان می آید یا لازم است فهرست کنید، به صورت یک فایل صوتی ضبط نمایید و سپس آنها را مرتبط کنید. البته برخی برنامه های یادداشت صوتی مناسب هم پیدا می شوند که مدیریت این فایل ها را بسیار ساده تر می سازند. خوبی ضبط تسک ها و کارهای روزانه این است که هر جا و زمانی می توان این کار را انجام داد، حتی هنگام رانندگی یا پیاده روی.
اگر دانشجو هستید و یا در یکی از رشته های مهندسی و علوم پایه مشغول به کار هستید، حتما قدر اپلیکیشن Formulas Lite را بیش از هر کس دیگری می دانید. یک برنامه رایگان و ساده که تعداد بسیار زیادی از فرمول های پرکاربرد ریاضی، فیزیک و شیمی را درون خود جا داده و البته با یک ماشین حساب مهندسی، برنامه ای کامل از کار در آمده است.
اگر از تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی وی های جدید بهره می برید، شاید کمی جستجو در میان اپلیکیشن های اندروید، بتواند موبایل شما را تبدیل به کنترل تلویزیون تان هم بکند. حداقل مواقعی که کمی تنبل شده اید، لازم نیست به دلیل پیدا نکردن کنترل، یک شبکه تلویزیونی را تحمل کنید. پس همین الان دنبال یک اپلیکیشن Remote Control برای مدل تلویزیون تان بگردید.
یکی از کارهای لذت بخش هنگام صرف صبحانه، استراحت یا انتظار در مکان های مختلف، مطالعه است. برخی هم چنان به آن عادت کرده اند که همیشه یک کتاب، مجله یا روزنامه به همراه دارند. اما با داشتن یک ابزار هوشمند اندرویدی که همیشه به اینترنت دسترسی دارد، چرا بار اضافی به همراه داشته باشید؟ علاوه بر اینکه می توانید نسخه های الکترونیکی کتاب های دلخواه تان را به همراه خود جا به جا کنید، با اپلیکیشن هایی چون جار، کیوسک، نگار، خبرگردی و دیگر برنامه های خبرخوان ویژه اندروید، می توانید به راحتی اغلب روزنامه ها و مجلات موجود در بازار را ورق زده و مطالعه کنید.

لینک به دیدگاه

درس نهم- روت کردن موبایل اندرویدی و نصب ROM


تا به اینجا با سیستم عامل اندروید آشنا شدیم و علاوه بر یادگیری نکات مهم هنگام کار با آن و بحث در خصوص امنیت، شیوه نصب برنامه بر روی آن را آموختیم. اکنون در آخرین درس این دوره کمی تخصصی تر و جزئی تر به این سیستم عامل نگاهی انداخته و به بحث در خصوص روت کردن آن و نصب رام های مختلف می پردازیم. پس بگذارید ابتدا به معنی این کلمات و کارکرد آنها پرداخته و سپس به سراغ شیوه انجام کار برویم.

روت کردن چیست؟
Rooting یا روت کردن فرآیندی است که به دارنده تلفن هوشمند، تبلت یا هر ابزار اندرویدی دیگر اجازه می دهد تا دسترسی ویژه ای به تمامی فایل های سیستم عامل داشته باشد. این دسترسی معمولا با نام دسترسی روت (ریشه ای) یا Root Access شناخته می شود.

با انجام این کار، دارنده ابزار اندرویدی از بند محدودیت های ایجاد شده توسط کارخانه سازنده دستگاه یا اپراتور موبایل رها می شود و حتی می تواند به جایگزینی برنامه های اصلی سیستم عامل، نصب برخی برنامه های تحت لینوکس و حتی تعویض کامل سیستم عامل اندروید با نسخه جدیدتر یا بهینه سازی شده بپردازد.
سایت نارنجی در مطلبی جالب، به ۱۰ دلیل برای روت کردن اندروید پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

کاستوم رام (Custom ROM) چیست؟
کاستوم رام در واقع هر گونه تغییر در نسخه خالص اندروید را شامل می شود. گوگل کدهای منبع اندروید را به صورت رایگان در اختیار همه قرار داده که می توانند به راحتی با آنها سر و کله زده و نسخه های اندروید دلخواه خود را تولید کنند. این تغییرات می تواند شامل اضافه کردن امکانات جدید و یا باز نشر نسخه های جذاب اندروید با افزونه های تازه باشد.
در حقیقت می توان نسخه های مختلف اندروید که توسط کارخانه های سازنده سخت افزار بر روی ابزارهای متفاوت ارائه شده را نیز نمونه هایی از کاستوم رام دانست. اما بیشترین کاربرد این عبارت هنگام اشاره به نسخه هایی از اندروید است که با دستکاری و برخی تغییرات، برای عملکرد بهینه بر روی بعضی موبایل های هوشمند یا تبلت ها عرضه می شوند. این کار معمولا توسط برنامه نویسان حرفه ای برای سرگرمی انجام شده و به صورت رایگان از طریق سایت ها و فروم های ویژه توسعه دهندگان اندروید عرضه می شوند.
از مشهورترین کاستوم رام های موجود می توان به گزینه هایی همچون CyanogenMod و AOKP و Android Revolution اشاره کرد.

چگونه ابزار اندرویدی خود را روت کنیم؟
انجام این کار در ابزارها و تلفن های اندرویدی مختلف، با یکدیگر متفاوت است و حتی در نسخه های متعدد اندروید هم شیوه روت کردن با هم فرق می کند و تاکنون هیچ راه و روشی پیدا نشده که بر روی تمام تلفن های اندرویدی به شکل یکشان قابل استفاده باشد. از این رو در این بخش به ذکر کلیاتی در این خصوص و معرفی برخی سایت ها و فروم های مفید خواهیم پرداخت.
به طور کلی روت کردن تلفن های مختلف (بسته به روش مورد استفاده) شامل چند مرحله مشابه و ثابت بوده و تفاوت بیشتر در جزئیات انجام این مراحل است. در برخی تلفن ها به راحتی با نصب یک اپلیکیشن بر روی حافظه تلفن و یا نصب یک برنامه بر روی کامپیوتر، قابل انجام است اما در برخی موارد باید کارهایی را به صورت دستی انجام داده و از مراحل مختلف هفت خوان رستم بگذرید.

  • برنامه را نصب و اجرا می کنید.
  • تلفن را به کامپیوتر وصل می کنید.
  • بک آپ های لازم از اپلیکیشن و اطلاعات را ذخیره می کنید.
  • با زدن دکمه ای شبیه عبارت Root، برنامه کار خود را آغاز کرده و موبایل شما را روت می کند.
  • اکنون می توانید به راحتی کاستوم رام دلخواه تان را که از فروم یا سایت های قابل اعتماد دانلود کرده اید، بر روی موبایل نصب کنید.

در اولین قدم برای یافتن شیوه روت کردن تلفن تان، به این مقاله از سایت لایف هکر سر بزنید. این مقاله لایف هکر، نسبتا جامع و درباره روت کردن است که شیوه انجام این کار را در برخی از تلفن های مشهور توضیح داده است.
اما بهترین راه، جستجو در گوگل و یا فروم های اختصاصی اندروید برای یافتن بهترین، مطمئن ترین و آسان ترین شیوه است. گاهی استفاده از یک نرم افزار ساده، خطرات روت کردن را به حداقل رسانده و کار را برایتان بسیار راحت می کند. و گاهی در برخی مدل های موبایل باید تمام مراحل را به صورت دستی و با تایپ دستورات در خط فرمان کامپیوتر یا صفحه بوت تلفن انجام دهید.
در میان سایت ها و فروم های فارسی زبان، بهترین گزینه برای کشب اطلاعات درباره روت کردن تلفن های اندرویدی و نصب رام ها، اندروید دات آی آر است. در میان سایت های انگلیسی زبان هم، بهتر است اول از همه به XDA-Developer Forums و Android Forums مراجعه کنید.
نکته: توجه داشته باشید که روت کردن اندروید، همانند جیلبرک کردن آی او اس، همیشه شما را با خطر Brick یا آجر شدن موبایل تان روبرو می سازد. یعنی اینکه احتمال دارد سیستم عامل موبایل تان به طور کلی نابود شده و تنها از طریق برخی مراکز معدود ارائه خدمات رسمی شرکت سازنده، قابل تعمیر باشد.

شیوه نصب کاستوم رام
همان طور که ذکر شد، کاستوم رام در واقع نسخه سفارشی شده ای از اندروید است که برای استفاده بر روی تلفن های خاصی طراحی و دستکاری می شود. معمولا از آنجایی که عرضه نسخه های جدید اندروید برای برخی تلفن ها به کندی صورت می گیرد، یا اینکه برای برخی تلفن ها هیچ گاه نسخه جدید به صورت رسمی عرضه نمی شود، برخی برنامه نویسان و توسعه دهندگان اندروید با دستکاری نسخه های ارائه شده روی موبایل های مختلف می پردازند و آنها را برای استفاده روی تعداد بیشتری از تلفن های اندرویدی آماده می کنند.
برخی توسعه دهندگان هم نسخه های ویژه ای از اندروید را تدارک می بینند که امکانات جدیدی را در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار می دهد. امکاناتی که به طور معمول در نسخه اصلی اندروید و یا نسخه های ارائه شده توسط شرکت های موبایل ساز دیده نمی شوند.
به هر حال، برای نصب هر نوع کاستوم رام بر روی ابزار اندرویدی تان، در اولین قدم باید آن را روت کنید. آن گاه با جستجو در فروم های اندروید و اینترنت می توانید رام مناسبی را متناسب با نیازهای خود و مشخصات دستگاه تان بیابید. برای نصب هر کاستوم رام هم (همانند روت کردن) راه و روش ویژه ای وجود دارد که باید طبق دستورات برنامه نویس یا فروم عرضه کننده رام، آن را نصب و استفاده کرد.
همان طور که گفتیم، CyanogenMod و AOKP و Android Revolution از بهترین گروه های عرضه کننده کاستوم رام هستند. البته در فروم هایی چون XDA-Developer و Theunlockr.com هم می توانید رام های متعدد و جالبی را بیابید. در فروم ایرانی and-roid.ir هم می توانید در کنار مقالات آموزشی و شیوه روت کردن ابزارهای مختلف، نسخه های جالبی از کاستوم رام های اندروید را بیابید به گونه ای که حتی برخی نسخه های ویژه کاربران ایرانی و با پشتیبانی کامل از زبان فارسی هم در آنجا یافت می شود.

 

پایان

Darsnameh.com

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.