جستجوی آکادمیک مایکروسافت_رقیبی برای google scholar


ارسال های توصیه شده

احتمالا همه ما با موتور جستجوی علمی گوگل، گوگل اسکولار آشنا هستیم و بار ها از آن استفاده کرده ایم. این سرویس در بین میلیون ها مقاله فهرست شده از انتشارات های علمی معتبر جستجو می کند و توسط بسیاری از دانشگاه ها نیز به عنوان سرویس جستجوی علمی مرتبط با کتابخانه دانشگاه به کار گرفته می شود. گوگل اسکولار علی رغم مراجعه بسیار زیاد محققان به آن خدمات محدودی را ارائه می کند. در این مطلب قصد داریم یک رقیب نسبتا نو ظهور این سرویس که توسط یکی دیگر از شرکت های مهم اطلاعاتی، مایکرسافت، ارائه شده است را معرفی کنیم. سرویس جستجوی آکادمیک مایکروسافت در زمینه یافتن اطلاعات مربوط به ارجاعات، همکاری های نویسندگان و دسته بندی موضوعی اسناد خدمات منحصر به فردی ارائه می دهد. در قسمت اول این مطلب به معرفی اجمالی و آشنایی با خدمات این سرویس پرداخته شده است.

 

 

معرفی جستجوی آکادمیک مایکروسافت

جستجوی آکادمیک مایکروسافت یک سرویس رایگان توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی این شرکت است که به منظور کمک به دانشجویان، پژوهشگران، دانشمندان، پزشکان و وکلا در دستیابی سریع و آسان به محتوای علمی، مراکز تحقیقاتی و فعالیت های پژوهشی طراحی شده است. جستجوی آکادمیک مایکروسافت در راستای بهبود تعریف "جستجوی علمی" علاوه بر فهرست کردن میلیون ها مقاله علمی، روابط اساسی بین موضوعات، محتوا و نویسندگان را با تاکید بر ارتباطات کلیدی آشکار می کند. این سرویس جستجو امکان هدایت جستجو به جهت های جالب و احتمالا مخفی را با طیف وسیع خدمات و رابط کاربری گرافیکی فراهم می کند.

بر خلاف موتور جستجوی اصلی مایکروسافت، بینگ، که یک موتور جستجوی همه منظوره است و مطالب علمی را نیز پوشش می دهد، جستجوی آکادمیک مایکروسافت جستجو را اختصاصا به محتوای علمی محدود می کند؛ به این معنی که نه تنها تمامی نتایج نمایش داده شده در این سرویس به جامعه پژوهش مرتبط است، بسیاری خدمات و نمایش بصری ارتباطات قابل دسترسی است.

در جستجوی آکادمیک مایکروسافت نتایج بر اساس دو فاکتور رتبه بندی می شوند:

  • ارتباط آنها با کلمات کلیدی جستجو؛
     
  • و یک مقدار ثابت که برای هر مورد در پایگاه اطاعاتی مایکروسافت محاسبه می شود.

فاکتور اول محدوده نتایجی را که به موضوع جستجو مرتبط باشند مشخص می کند؛ و فاکتور دوم اعتبار نتایج، شامل جزئیات مهم مانند ارجاعات مقاله را ارزیابی می کند.

 

 

انجام جستجو

برای انجام یک جستجوی ساده در این سرویس کافی است کلمات کلیدی مورد نظر را در کادر جستجو وارد کرده و بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

 

برای محدود کردن نتایج جستجو به یک زمینه خاص می توانید با کلیک بر روی فلش رو به پایین در کنار "All Domains" یک یا چند زمینه را انتخاب و سپس بر روی دکمه جستجو کلیک کنید.

 

 

برای مشخص کردن جزئیات بیشتر در جستجو با کلیک بر روی گزینه جستجوی پیشرفته (Advanced Search) می توانید جزئیات مختلفی از قبیل "نویسنده"، "کنفرانس"، "ژورنال"، "سازمان"، "سال"، و "DOI" را به جستجو اضافه کنید. برای این منظور پس از کلیک بر روی جستجوی پیشرفته گزینه مورد نظر خود را انتخاب و عنوان (عناوین) مورد نظر در آن زمینه را تایپ و سپس بر روی اضافه به جستجو (Add to Search) کلیک کنید تا نتایج مورد نظر شما به نمایش در آید.

 

 

همچنین با استفاده از ساختار های جستجو می توانید در کادر جستجوی ساده، جستجوهای پیشرفته را نیز انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با این ساختار ها به راهنما ها موجود در این سرویس مراجعه کنید.

 

 

مشاهده عناوین فهرست شده با دسته بندی موضوعی

در سرویس جستجوی مایکروسافت علاوه بر انجام جستجو و مشاهده نتایج این امکان فراهم شده است که بر اساس موضوعات اطلاعات فهرست شده در زمینه های علوم محض، فن آوری، داروسازی، علوم اجتماعی و انسانی را مرور کنید. با کلیک کردن بر روی هر یک از این موضوعات می توانید اسناد منتشر شده، مقالات، سازمان ها و نویسندگان مطرح در آن زمینه را مشاهده کنید. هر زمینه تعدادی زیرزمینه داردد که به طریق مشابه قابل بررسی است. علاوه بر این برای شناخت نشر ها، متخصصان، کنفرانس ها و دیگر اطلاعات می توانید در با کلمات کلیدی مرتبط با زمینه به مرور بپردازید.

 

 

 

دنبال کردن مسیر ارجاعات مقالات علمی

یکی از مهم ترین مسائل در جستجوهای علمی ارتباط مراجع است. جستجوی آکادمیک مایکروسافت یک مکانیسم بهینه برای بررسی این امر فراهم می کند. در مواردی که ممکن باشد این سرویس فهرست و لینک های مراجع و مقالات ارجاع دهنده را ارائه می دهد.

 

همانطور که در تصویر مشخص است، جسجوی علمی مایکروسافت مکانی که به مرجع مورد نظر ارجاع شده است را در صورت امکان، نمایش می دهد.

دقت و کامل بودن این فهرست ها اصولا به اطلاعات فراهم شده توسط ناشر یا میزبان مرجع مورد نظر وابسته است.

 

 

یافتن مطالب مرتبط با کلمات کلیدی جستجو

هدف سرویس جستجوی آکادمیک مایکروسافت کمک به پژوهشگران برای یافتن مطالب مرتبط با جستجوی آنها است. این مسئله علاوه بر مقالات علمی مرتبط با کلمات کلیدی، کنفرانس ها و نشرهایی که در موضوع یاد شده حائز اهمیت هستند را در بر می گیرد. نوار جستجو در سمت چپ نتایج شامل لینک های بسیاری است که دستیابی به این موارد را تسهیل می کند.

 

 

کشف روابط بین محققان در جستجوی آکادمیک مایکروسافت

در سرویس جستجوی آکادمیک مایکروسافت شما می توانید یک نویسنده را جستجو کنید و در صورتی که نتایجی موجود باشد لینک هم-نویسنده (Co Author) نمایش داده می شود. با کلیک بر روی این لینک شما به گراف هم-نویسنده منتقل می شوید که در آنجا نمایی بصری از ارتباطات بین هم-نویسنده ها نمایش داده می شود.

 

برای نمایش تحقیقاتی که نویسنده مورد جستجو با هر هم-نویسنده منتشر کرده است بر روی هر یک از رشته های ارتباطی کلیک کنید. در این گراف هر چه تعداد مقالاتی که در محقق با هم منتشر کرده اند بیشتر باشد نقاط آنها به هم نزدیک تر است.

 

یک سرویس مرتبط دیگر مسیر هم-نویسندگی (Co-Author Path) است. در این سرویس با وارد کردن نام دو محقق می توانید درجه جدایی کار های آنها را مشاهده کنید.

 

یافتن اطلاعات بیشتر در باره محققان

سرویس جستجوی آکادمیک مایکروسافت برای محققانی که مقالات آنها در بانک اطلاعاتی مایکروسافت فهرست می شود پروفایل های تحقیقاتی ایجاد می کند. پروفایل هر محقق شامل موارد ذیل است:

  • تاریخچه مقالات منتشر شده
  • ارجاعات
  • همکاری ها
  • لیست نشر ها
  • علاقه مندی های تحقیقاتی
  • و وابستگی های سازمانی

 

باید توجه داشت اطلاعات موجود در پروفایل محققان در سرویس جستجوی آکادمیک مایکروسافت از میلیون ها مقاله که در حال حاضر در این سرویس فهرست شده اند به دست آمده است. اکثر این مقالات داری فهرست مراجع هستند که مایکروسافت آنها را بررسی می کند. به کمک این مقالات و لیست مراجع آنها است که پروفایل محققان ایجاد می شود و با کامل تر شدن منابع فهرست شده در این سرویس این پروفایل ها نیز دقیق تر و کامل تر می شوند. هم چنین قابل ذکر است مطابق استانداردهای صنعت ارجاعات، مایکرسافت موارد ارجاع به خود را حذف نمی کند.

 

در کل می توان گفت جستجوی آکادمیک مایکروسافت علاوه بر جستجوی علمی، امکان درک بهتر ارتباطات علمی بین محققان، سازمان ها و موسسات علمی برای کاربر فراهم می کند.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

شما که عضوی از این مجموعه آکادمیک هستی، با این شیوه کپی از سایت های دیگه، حداقل منبع رو هم بگو

http://www.terapaper.ir/

http://www.terapaper.ir/blog/2012/10/microsoft-academic-search

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.