جایگاه دانشگاه های ایران در دو نظام رتبه بندی جهانی


alborz

ارسال های توصیه شده

رتبه بندی 2017 لایدن: ۱۸ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های دنیا

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۱۸ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۹۰۲ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. دکتر محمد جواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: بررسی نظام رتبه بندی لایدن در سال۲۰۱۷۷ میلادی نشان می دهد که  دانشگاه علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی  اصفهان، دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران برای اولین بار در فهرست این نظام رتبه بندی قرار گرفتند. وی افزود: به این ترتیب تعداد دانشگاههای کشور حاضر در نظام رتبه بندی لایدن از ۱۴ عدد در سال ۲۰۱۶ به ۱۸ عدد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. دهقانی گفت: بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای اسلامی بیشترین تعداد دانشگاه و کشورهای ترکیه با ۱۶ دانشگاه، مالزی ۵ دانشگاه و عربستان صعودی ۴ دانشگاه در این نظام رتبه بندی حضور یافته اند. از کشور هند ۲۰ دانشگاه ، فرانسه ۲۴  دانشگاه و استرالیا ۲۵ دانشگاه حضور دارند. وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۷ علاوه برافزایش حضور تعداد دانشگاههای کشور شاهد ارتقای رتبه اکثر دانشگاهها نیز هستیم به طور خاص دانشگاه تهران از رتبه ۲۲۸ درسال ۲۰۱۶ به رتبه ۱۹۵ و نیز دانشگاه امیر کبیر از رتبه ۳۲۵ درسال ۲۰۱۶ به رتبه ۲۹۲ و سایر دانشگاهها نیز ارتقا رتبه یافته اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  (ISC) گفت: لایدن از سیستم‌های رتبه‌بندی‌ معتبر بین‌المللی در کشور هلند است و هر ساله به رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان می‌پردازد. معیارهای این نظام به دو دسته کلی شاخص‌های تاثیر و همکاری‌های علمی تقسیم می‌شوند. اطلاعات مربوط به این شاخص‌ها از پایگاه داده‌ علوم (Web of Science) جمع‌آوری می‌شود. در رتبه بندی سال ۲۰۱۷ از اطلاعات  مستخرج  چهار سال در فاصله زمانی ۲۰۱۵ -۲۰۱۲ استفاده شده است.

در آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط لایدن در سال 2017 دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان ، گیلان و علوم پزشکی شیراز به ترتیب در رتبه های 195، 292، 322، 369، 408، 421، 432، 503، 509، 607، 658، 682، 688، 717، 797، 800، 837 و 867 قرار گرفتند.

http://www.irna.ir/fa/News/82537973

رتبه بندی 2018 کیو اس: ۵ دانشگاه ایرانی جزو برترین‌های جهان

به گزارش ایرنا، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نتایج رتبه بندی سال 2018 میلادی «کیو اس» که بتازگی منتشر شده است نشان از حضور پنج دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و شهید بهشتی در جمع 959 دانشگاه برتر جهان دارد. محمدجواد دهقانی افزود: در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 480-471، صنعتی امیرکبیر با رتبه 550-501، علم و صنعت ایران با رتبه 600-551، تهران با رتبه 650-601 و شهید بهشتی با رتبه 1000-801 حضور داشتند.

وی در ادامه گفت:  کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی، هرساله دانشگاه های برتر جهان را رتبه بندی می کند و در سال 2018 میلادی، 959 دانشگاه از 84 کشور را تحت پوشش رتبه بندی جهانی خود قرار داده است. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است و دانشگاه ها بر اساس 6 شاخص در قالب چهار حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند. 6 شاخص رتبه بندی جهانی کیو اس شامل، بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی، نسبت دانشجویان بین المللی، میزان استنادات به ازای هر عضو هیات علمی و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو است. پایگاه رتبه بندی کیو اس برای بررسی تعداد مقاله های پژوهشی، اطلاعات پنج ساله دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می دهد.

وی گفت: در رتبه بندی جهانی سال 2018 میلادی کیو اس، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) برای ششمین دوره متوالی عنوان برترین دانشگاه جهان را به دست آورده است. او گفت: دانشگاه استنفورد آمریکا، دانشگاه هاروارد آمریکا، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در آمریکا، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو و موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ سوئیس به ترتیب رتبه دوم تا دهم را در رتبه بندی جهانی سال 2018 کیو اس کسب کردند.

دهقانی گفت: در رتبه بندی جهانی کیو اس 183 دانشگاه در آمریکای شمالی، 252 دانشگاه از قاره آسیا، 369 دانشگاه از قاره اروپا، 18 دانشگاه از قاره آفریقا، 89 دانشگاه از قاره آمریکای لاتین و 45 دانشگاه از قاره استرالیا، دانشگاه های برتر جهان در سال 2018 را تشکیل می دهند. وی ادامه داد: در رتبه بندی جهانی کیواس سال 2018 میلادی در مجموع 369 دانشگاه از کشورهای اروپایی حضور دارند که دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن و امپریال کالج لندن از انگلستان با رتبه های 5، 6 ، 7 و 8 جهانی به عنوان چهار دانشگاه برتر اروپا معرفی شدند. دهقانی ادامه داد: موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ از کشور سوئیس و حائز رتبه دهم جهان و پنجم اروپا، به عنوان برترین دانشگاه های قاره اروپا خارج از کشور انگلستان شناخته شد. او گفت: اگرچه کشور انگلستان، محل برترین دانشگاه های اروپایی است با این حال نتایج رتبه بندی سال 2018 کیو اس نشان داد که 51 دانشگاه از 76 دانشگاه آن دچار افت رتبه شدند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: بر خلاف اروپا، دانشگاه های آسیایی و جوان هر ساله نتایج نظام های رتبه بندی را دستخوش تغییر و تحول می کنند. دهقانی گفت: در رتبه بندی کیو اس در مجموع 252 دانشگاه از قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رتبه 11، دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه 15، دانشگاه تسینگهوا از چین با رتبه 25 جهانی، دانشگاه هنگ کنگ با رتبه 26جهانی و دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه 28 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند. وی ادامه داد: در رتبه بندی کیو اس دانشگاه هایی چون دانشگاه صنعتی نانیانگ و دانشگاه پیشرفته علم و صنعت کره جنوبی که بر بعد صنعت تمرکز یافته اند، توانسته اند با رشد جایگاه نتایج خیره کنند ای از خود نشان دهند. دهقانی گفت: همچنین از کشور چین 39 دانشگاه در این رتبه بندی حاضر شدند و دانشگاه تسینگهوآ که برترین دانشگاه این کشور به شمار می آید، رتبه 25 جهانی و سوم آسیا را کسب کرده است و 6 دانشگاه این کشور در جمع 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته چهار دانشگاه بود. او گفت: کشور هند نیز در سال 2018 تعداد دانشگاه های برتر خود را از 2 دانشگاه در سال 2017 به سه دانشگاه در سال 2018 ارتقا داده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بیان کرد: در رتبه بندی کیواس در مجموع 183 دانشگاه از قاره آمریکای شمالی حضور دارند که موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، از ایالات متحده آمریکا با رتبه های اول، دوم، سوم و چهارم جهانی، برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و جهان را تشکیل می دهند. دهقانی گفت: همچنین دانشگاه تورنتو کانادا نیز با کسب رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه این کشور معرفی شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بیان کرد: در رتبه بندی کیواس سال 2018 در مجموع 89 دانشگاه از آمریکای لاتین حضور دارند که دانشگاه بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه 75 جهانی، دانشگاه سائوپائولو با رتبه 121 جهانی، دانشگاه ملی مکزیک در رتبه 122 جهانی و دانشگاه کاتولیک شیلی با رتبه 137 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی کیواس در مجموع 45 دانشگاه از قاره استرالیا حضور دارند که پنج دانشگاه آن در جمع 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. او گفت: دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 20، دانشگاه ملبورن با رتبه 41 و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه 45 به عنوان سه دانشگاه برتر این قاره معرفی شدند.

وی در آخر گفت: همچین در رتبه بندی کیواس در مجموع 18 دانشگاه از قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه کیپ تاون با رتبه 191، دانشگاه استلنبوش با رتبه 361 و دانشگاه ویتواترزرند با رتبه 364 از کشورآفریقای جنوبی برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند. 

http://www.khabaronline.ir/detail/675131/society/education

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.