اپرا تئاتر ایروان ارمنستان


minagarmehei

ارسال های توصیه شده

 یکی از این بناهای تاریخی ارمنستان بنای اپرا تئاتر ایروان است که یکی از 10 تالار برتر اپرای جهان بشمار می آید . خانه‌ اپرای ایروان را الکساندر تامانیان طراحی کرده و یکی از بهترین نمونه های معماری شوروی است که بخاطر طراحی آن در یک نمایشگاه بین‌المللی در پاریس جایزه اول را دریافت نموده است . تالار اپرا ارمنستان در سال ۱۹۳۳ و با نام آرام خاچاتوریان اولین اپرا نویس ارمنی ، افتتاح شد .

 

در دهمین سالگرد جمهوری ارمنستان شوروی یعنی در سال ۱۹۳۰ شروع به ساخت خانه‌ی اپرا ایروان نمودند و در سال ۱۹۳۳ موفق به افتتاح آن شدند . این سالن که از جاذبه های ارمنستان است و توسط معمار برجسته تامانیان طراحی شد ، از دو سالن با نام‌های سالن کنسرت آرام خاچاتوریان و سالن اپرا و باله ملی تئاتر ارمنستان با یک سقف واحد و دو استیج متفاوت تشکیل شده است . هر دو سالن شبیه به آمفی‌تئاترها طراحی شده‌اند و اکوستیک هستند . البته سالن کنسرت آرام خاچاتوریان توسط پسر تامانیان ، جورج ساخته شده است . جورج پس از مرگ پدرش کار او را تکمیل کرد . این سالن گنجایش ۱۴۰۰۰ نفر را دارد، در حالی که سالن باله و اپرا بالغ بر ۱۲۶۰ نفر را در خود جای می‌دهد . در سال ۱۹۴۰ فاز دوم ساخت طرح تامانیان و زیر نظر پسرش جورج کامل شد و سرانجام پس از تلاش‌های فراوان برای این پروژه، ساختمان در سال ۱۹۵۳ تکمیل شد .

 

در اطراف اپرا تئاتر ایروان یک محوطه‌ی بزرگ وجود دارد که مجسمه‌هایی برای گرامیداشت آهنگسازان بزرگی چون خاچاتوریان و اسپندیریان (درجلوی سالن تئاتر و سمت راست) و شاعر بزرگ هوهانس تومانیان (در جلوی سالن تئاتر و سمت چپ) در آن قرار دارد و البته با فاصله کمی از خانه اپرا یادبودی از یک آهنگساز برجسته‌ی دیگر به نام آرنو باباجانیان را نیز می بینید . مدتی پس از افتتاح سالن تئاتر ، یک گروه باله تشکیل شد . اپرای الماست _ تنها اپرای آهنگساز مشهور الکساندر اسپندیریان _ اولین اپرایی بود که در آنجا اجرا شد . اولین اجرای باله در خانه‌ی اپرا ، دریاچه سوان بود که در سال ۱۹۳۵ اجرا شد . در همین راستا ، اولین باله ارمنی به نام شادی توسط آرام خاچاتوریان ساخته شد . اولین اجرا نیز در سال ۱۹۳۹ بود . پس از آن ، این اهنگساز تحت تاثیر این باله ، باله ارمنی به نام گایان را ساخت که برگ درخشانی در تاریخ باله ارمنستان است و امروزه در سراسر جهان اجرا می شود .

 

در سال های گذشته بیش از ۲۰۰ اپرا و باله توسط هنرمندان ارمنی ، اروپای غربی و روسی در سالن اپرا و باله ملی ارمنستان اجرا شده است که از میان آنها می‌توان به گوهر گاسپاریان خواننده و آرام خاتانیان آهنگساز و ویلن گالستیان استاد باله اشاره کرد . بعلاوه این مکان میزبان کنسرت هنرمندان مشهوری چون شارل آزناوور ، گروه موسیقی آکواریوم و ایان اندرسون هم بوده است . اگر تور ارمنستان را در زمان برگزاری برنامه های مختلف این سالن ها انتخاب نکرده اید ، زمانی از وقت خود را به بازدید از این بنای زیبا اختصاص دهید .

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.