برندگان نوبل


parsa01

ارسال های توصیه شده

برندگان نوبل فیزیک 2012

 

 

آکادمی سلطنتی علوم سوئد امروز سه شنبه 18 مهرماه جایزه نوبل فیزیک را به سرج و هاروش از فرانسه و دیوید واینلند از آمریکا اهدا کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، آکادمی سلطنتی علوم سوئد امسال جایزه نوبل فیزیک را به سرج هاروش از فرانسه و دیوید واینلند از آمریکا برای تحقیق درباره نورشناسی کوانتوم، کنترل دقیق فوتونها و واحدهای بنیادین نور اهدا کرد.

 

 

جایزه نوبل فیزیک در سال گذشته به سال پرلموتر، برایان اشمیت، آدام ریس اهدا شد علت اهدای این جایزه به خاطر استفاده از ابرنواخترها به عنوان شمعهای استناندارد برای تعیین میزان فاصله بود این امر موجب شد آنها بتوانند نشان دهد که بزرگ شدن جهان شتا‌دار است.

 

 

در 27 نوامبر 1895، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و طی آن بزرگترین سهم از داراییهای خود را به یک مجموعه جوایز که از آن با عنوان جوایز نوبل یاد می شود اختصاص داد. همانطور که در وصیتنامه نوبل آمده است، یک بخش از این دارایی ها مربوط به فردی است که مهمترین کشف یا اختراع را در حوزه فیزیک داشته است.

 

 

از سال 1901 تاکنون، 105 جایزه در رشته فیزیک اهدا شده است، اما این جایزه در سالهای 1916، 1931، 1934، 1940، 1941 و 1942 اهدا نشد.

 

 

براساس
و اساسنامه نوبل اگر هیچ کدام از فعالیتهای انجام شده از اهمیت مشخص شده برخوردار نباشد مبلغ جایزه برای سال بعد حفظ می شود و حتی اگر سال بعد هم این جایزه اهدا نشد این مبلغ به بودجه بنیاد نوبل افزوده می شود. در طول جنگهای جهانی اول و دوم تعداد جوایز نوبل محدود تر بوده اند.

 

 

تاکنون 47 جایزه نوبل فیزیک به یک نفر اهدا شده است، 29 جایزه میان دونفر و 29 جایزه میان سه نفر تقسیم شده است.

 

 

براساس اعلام اساسنامه بنیاد نوبل، علت این امر این است که یک جایزه ممکن به افرادی اهدا شود که به طور مشترک روی یک کار همکاری داشته اند. در هیچ موردی جایزه به بیش از سه نفر اختصاص نیافته است، اما پیش از این لارس برگستروم دبیر کمیته نوبل فیزیک اظهار داشته است که مانعی وجود ندارد که نتوان این جایزه را به یک سازمان اهدا کرد. جایزه نوبل صلح اغلب به سازمانها ارائه می شود، اما تاکنون تلاش کرده ایم که برای اهدای جوایز علمی نوبل افراد شایسته تقدیر را پیدا کنیم.

 

: عصر ایران

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.