فتوولتائيک


parsa01

ارسال های توصیه شده

فتوولتائيک

به پديده‌ای که در اثر تابش نور بدون استفاده از مکانيزم‌های محرک، الکتريسيته توليد کند، پديده فتوولتائيک و به هر سيستمی که از اين پديده استفاده کند، سيستم فتوولتائيک گويند.

 

در سال 1839، فيزيكدان فرانسوي، ادموند بكورل كشف كرد كه برخي مواد مشخص هنگامي كه در معرض تابش نور آفتاب قرار مي‌گيرند جريان‌هاي الكتريكي كوچكي توليد مي‌كنند. قبل از دهه 1940 راندمان تبديل انرژي الكتريكي در اين مواد حدود 1 تا 2 درصد بود، در سال 1954، آزمايشگاه‌هاي بل از اين مواد فتوولتائيك سيليكوني استفاده كرد و راندمان تبديل انرژي به الكتريسيته را به 4 درصد رساند.

 

در فناوری فتوولتائيک، از سلول‌های نيمه هادی که هر کدام از يک ديود p-n بزرگ تشکيل شده‌اند، استفاده می‌شود. به اين صورت که با تابش نور بر روی هر سلول، ولتاژ و جريان مستقیم توليد می‌شود. چندين سلول با هم ترکيب شده و يک ماژول را برای توليد جريان و ولتاژ مورد نظر ايجاد می‌کنند. جريان خروجی تابعی از تابش، دما، سرعت باد و ضرايب مخصوص برای فناوری سلول‌ها است .

 

امروزه اينگونه سلول‌ها عموماً از ماده سيلسيم تهيه می‌شوند و سيلسيم مورد نياز از شن و ماسه تهيه می‌شود که در مناطق کويری کشور به فراوانی يافت می‌گردد .

 

سيستم‌های فتوولتائيک را می‌توان بطور کلی به سه بخش اصلی تقسيم نمود که بطور خلاصه به توضيح آن‌ها می‌پردازيم :

 

1- پنل‌های خورشيدی:

اين بخش درواقع مبدل انرژی تابشی خورشيد به انرژی الکتريکی بدون واسطه مکانيکی می‌باشد. لازم به ذکر است جريان و ولتاژ خروجی از اين پنل‌ها مستقيم می باشد.

 

2- توليد توان مطلوب يا بخش کنترل:

اين بخش درواقع کليه مشخصات سيستم را کنترل کرده و توان ورودی پنل‌ها را طبق طراحی انجام شده و نياز مصرف کننده به بار يا باطری تزريق يا کنترل می‌کند. لازم به ذکر است که در اين بخش مشخصات و عناصر تشکيل دهنده با توجه به نيازهای بار الکتريکی و مصرف ‌کننده و نيز شرايط آب و هوايی محلی تغيير می‌کند.

 

3- مصرف کننده يا بار الکتريکی:

با توجه به خروجی مستقیم پنل‌های فتوولتائيک، مصرف کننده می‌تواند دو نوع مستقیم يا متناوب باشد. همچنين با آرايش‌های مختلف پنل‌های فتوولتائيک می‌توان نياز مصرف کنندگان مختلف را با توان‌های متفاوت تأمين نمود.

 

با توجه به کاهش روز افزون ذخاير سوخت فسيلی و خطرات ناشی از بکارگيری نيروگاه‌های اتمی، گمان قوی وجود دارد که در آينده‌ای نه‌چندان دور سلول‌های خورشيدی با تبديل مستقيم انرژی خورشيدی به انرژی برق بعنوان جايگزين مناسب و بی‌خطر برای سوخت‌های فسيلی و نيروگاه‌های اتمی توسط بشر بکار گرفته شود.

 

همزمان با استفاده از سيستم‌های فتوولتائيک در بخش انرژی الکتريکی مورد نياز ساختمان‌ها، اطلاعات و تجربيات کافی جهت احداث واحدهای بزرگتر حاصل گرديد و هم‌اکنون در بسياری از کشورهای جهان، نيروگاه فتوولتائيک در واحدهای کوچک و بزرگ و به صورت اتصال به شبکه و يا مستقل از شبکه، نصب و راه‌اندازی شده است، ولی اين تأسيسات دارای هزينه ساخت، راه‌اندازی و نگهداری می‌باشند که فعلاً مقرون به‌ صرفه و اقتصادی نيست.
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.