حسن روحانی در در سی‌ودومین همایش افق رسانه ملی


ارسال های توصیه شده

حسن روحانی در در سی‌ودومین همایش افق رسانه ملی:

سختگیری نکنید، مردم اخلاق‌مدارند/به وعده‌هایم وفادارم/حکومت مردمی، از رسانه آزاد نمی‌هراسد

rohani006511111.jpg

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران پیام مردم در انتخابات اخیر را صلح و آشتی، وحدت ملی و انسجام ملی خواند و تصریح کرد:دولت آینده باید در چارچوب رای اکثریت حرکت کند.

 

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در سی و دومین همایش افق رسانه ملی با سلام به شهیدان، جانبازان، ایثارگران، امام شهیدان، شهدای هفتم تیر و به ویژه شهید دکتر بهشتی که به گفته وی نمونه اعتدال است، اظهار کرد: شهید بهشتی نمونه متانت، صبر، بردباری، عقلانیت، اعتدال و اخلاق بود و اگر بخواهیم در بحث اعتدال مثل اعلا و نمونه روشن نشان دهیم یکی از آنان شهید بهشتی است.

 

روحانی با تشکر از ملت بزرگ، حکیم، فهیم، موقع‌شناس ایران عزیز، گفت: حضور کم‌نظیر مردم با درک شرایط بین‌المللی عظمت بزرگی را در تاریخ ایران آفرید که این برگ زرین بی‌تردید همواره در یاد مردم ایران و یاد تاریخ باقی خواهد ماند.

 

وی با اشاره به این‌که همه مردم اعم از مرد و زن، پیر و جوان، روستایی و شهری و به ویژه جوانان و زنان نقش بسیار پررنگی در ایجاد این شکوه و عظمت داشتند، خاطرنشان کرد: منظره‌های جالبی را شاهد بودم مخصوصا در هفته آخر مانده به انتخابات که شاید صداوسیما در آن ایام نتوانست همه منظره‌ها را در معرض افکار عمومی قرار دهد اما اگر برنامه‌ها و آن حضور ضبط شده باشد پخش آنها در آینده بسیار تاثیرگذار است.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با اشاره به این‌که جمعیت‌های پنجاه هزار نفری، صد و دویست هزار نفری با شور، شوق و اشتیاق در صحنه حاضر شده بودند، افزود: این حضور و نشاط یک پیروزی بود و نقطه عطفی در تاریخ کشورمان در سال‌های اخیر به حساب می‌آید.

 

روحانی اظهار کرد: در خلق این عظمت همه ما دست قدرت، حکمت و رحمت الهی را به خوبی مشاهده می‌کنیم و او بود که دل‌ها را به سمت این شکوه و بزرگی و حماسه هدایت کرد همچنین عنایت اهل بیت عصمت و طهارت به خوبی نمایان و مشهود بود.

 

وی با طرح این پرسش که چه کسی می‌توانست در عرض یک هفته این موج عظیم و بزرگ را در کشور ایجاد کند؟ گفت: شنبه و یکشنبه دنیا یک جور دیگر بود و از دوشنبه چهره جدید مردم پرشور و فهمیده و جوانان با احساس چهره جدیدی به کشور ما داد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه با بیان این‌که نقش اصلی از آن ملت و از فداکاری، حضور، تلاش، فهم و درک مردم است، افزود: البته رهنمودهای مقام معظم رهبری از آغاز تا پایان نقش بی‌بدیل ایفا کرد.

 

وی افزود: از سخنرانی ایام نوروز تا صبح انتخابات تدبیر مقام معظم رهبری راه را برای حضور و حماسه باز، تسهیل و تمهید کرد و بزرگان، فرهیختگان، روشنفکران، مراجع و علما و همه و همه در این زمینه نقش داشتند.

 

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران با مورد توجه قرار دادن نقش صداوسیما در این راستا، اظهار کرد: صداوسیما بی‌تردید نقش بسیار ارزشمندی داشت، برنامه‌های متنوع هم برای تشویق مردم به حضور و اصل انتخابات و اهمیت آن و هم در زمینه معرفی کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی بود.

 

روحانی با بیان این‌که زوایای این حضور و نقش همه باید در همه‌پرسی‌ها و تحقیقات آینده واضح‌تر و روشن‌تر شود، گفت: بسیاری از روستاییان و نقاط دور افتاده از طریق صدا یا سیما و یا هر دو توانستند ویژگی‌های نامزدهای انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهند و نامزد مورد نظر خود را برگزینند و انتخاب کنند.

 

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران در ادامه اظهار کرد: نقش مجریان و ناظران انتخابات همچنین دولت محترم، شورای محترم نگهبان، نیروهای امنیتی به ویژه پلیس در ایجاد امنیت در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت بود و باید از همه و همه سپاسگزاری کنیم.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که در این انتخابات صندوق رای در افکار عمومی در سطح جهان و در داخل کشور به ویژه در میان افکار جوانان در جایگاه خودش قرار گرفت، گفت: شاید ما کمتر چیزی داریم که برای مشروعیت سیاسی و قانونی نظام بتواند جایگزین صندوق رای و انتخابات شود.

 

وی افزود: صندوق رای و انتخابات به معنای جمهوریت، اسلامیت و به معنای مشروعیت سیاسی، قانونی و مقبولیت است که البته این جایگاه و رای مردم و ولایت مردم در طول ولایت الهی و ولایت‌الله قرار دارد.

 

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران خاطرنشان کرد: این انتخابات به تمام شبهات، سوال‌ها و بگو و مگوها راجع به انتخابات که راجع به مشروعیت نظام بود پاسخ داد و در واقع آب زلالی بود که بر این آیینه جمهوری اسلامی ایران که گرد و غباری فرو نشسته بود، کاملا شفاف و پاکیزه کرد و همه دنیا از نو جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران، مردم‌سالاری دینی و دموکراسی واقعی را در این کشور مشاهده کردند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: ما در منطقه پیشتاز انتخابات در تاریخ بوده‌ایم و اولین پارلمان و مجلس شورای ملی در این کشور تاسیس شد و بیش از 100 سال قبل اولین مجلس و اولین نشست نمایندگان در سال 1285 برگزار شد پس ملت ما سابقه‌ای بس طولانی در زمینه انتخابات دارد.

 

وی با بیان این‌که پس از انقلاب، انقلاب اسلامی جایگاه خاصی برای رای و نظر مردم قائل شد، افزود: این امام بود که بعد از 47 روز پس از پیروزی انقلاب، مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت کرد.

 

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران گفت: همه چیز ما، محصول انقلاب ما و جمهوری اسلامی ایران است و این جمهوری اسلامی برآمده از صندوق‌های رای است و امام نیز این درس را به ما آموخت که انتخاب نظام، انتخاب مسئولان و مسیر اداره کشور از آن مردم است، البته در چارچوب مقررات اسلامی که مردم ما همواره به این مقررات پایبند هستند.

 

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه سخنان خود در همایش افق رسانه اظهار داشت: این انتخابات درس‌ها و پیام‌های فراوانی برای همه داشت و در واقع این انتخابات یک فرصت استثنایی برای همه بود.

 

وی افزود: همه باید به خوبی پیام این انتخابات را بگیرند و به آن احترام بگذارند و در چارچوب آن عمل کنند، اعم از احزاب، گروه‌ها، مردم و دیگران از جمله در خارج از کشور و دیگر کشورها.آنها هم باید پیام این انتخابات را به خوبی درک کنند و به آن پاسخ متناسب بدهند.

 

روحانی ادامه داد: مردم راه جدیدی را برگزیده‌اند و بر آن تاکید دارند. مردم در این انتخابات تاکید کردند که عاشق کشور و سرنوشت آینده‌شان و همچنین اهداف ملی خودشان هستند. مردم در این انتخابات گفتند ما خواهان تغییر و تحول هستیم و بهترین زبان مردم و بیان مردم صندوق آراء و انتخابات است.

 

وی افزود: حضور مردم و رای مردم بسیار گویاست و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد. به همه‌ی مردمی که پای صندوق‌های رای آمده‌اند احترام می‌گذاریم. به رای آنها احترام می‌کنیم، اما دولت آینده باید در چارچوب رای اکثریت حرکت کند؛ اکثریت مردم ایران رای به اعتدال، عقلانیت، خرد ورزی، خرد جمعی، مشورت، حرکت در مسیر کارشناسی و دوری از افراط و خودسری دادند. این رای کاملا روشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد. همه باید تسلیم این رای باشیم. دولت آینده‌هم باید تسلیم این رای باشد و در چارچوب اعتدال حرکت کند، دولت آینده هم باید از افراط و تفریط پرهیز کند و این پیام برای همه است.

 

رییس‌جمهور منتخب مردم با بیان این‌که پیام مردم در این انتخابات صلح و آشتی، وحدت ملی و انسجام ملی بود، تصریح کرد: پیام مردم در این انتخابات دوری از خشونت و افراط بود. تاکید بر قانون‌گرایی و شفافیت بود.

 

وی با باین این که رای ا کثریت مردم مبنای حرکت آینده در این کشور خواهد بود گفت: دولت آینده خود را موظف می‌داند به نظر اکثریت و رای مردم احترام بگذارد ، دولت پاسدار حقوق همه‌ی افراد ملت است و موظف است که همه‌ی مردم را در اجرای قانون و دادن فرصت‌ها برابر بداند، اما در عین حال راهی که بر می‌گزیند بر مبنای رای اکثریت است و این راه ،راه اعتدال است.

 

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "شادی و نشاط حق مردم است، پس خیلی سخت‌گیری نکنیم"، گفت: عزت مردم باید محفوظ باشد و به عزت مردم اهانت نشود چون تحقیر مردم قابل قبول نیست در حالیکه تذکر قابل قبول است.

 

روحانی در ادامه صحبت‌های خود در سی و دومین همایش افق رسانه ملی، با بیان اینکه "دولت راه اعتدال را برمی‌گزیند"، افزود: اعتدال طیف وسیعی دارد و از باورها و اعتقادات آغاز می‌شود تا هنجارها، رفتارها و اعمال و از مسائل سیاسی و اقتصادی شروع می‌شود تا مسائل اجتماعی و فرهنگی؛ پس طیف اعتدال یک طیف گسترده و وسیع است.

 

وی از همه صاحب‌نظران، روشنفکران، اهل تحقیق خواست تا تلاش کنند گفتمان اعتدال را بارور کنند"، تصریح کرد: من معتقدم همواره ملت ایران راه میانه‌روی را از مشروطه تا امروز پسندیده است و من باور دارم مردم همواره از افراط و تفریط رنج‌ برده‌اند و مشکلات فراوانی را تحمل کرده‌اند.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "در این انتخابات مردم خواستند به همه بگویند اخلاق، عدالت، اعتدال و قانون"، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس در این کشور فراتر از قانون نیست و همه مقامات بدون استثناء ذیل قانون تعریف می‌شوند؛ قانون خدا یعنی اسلام و قانون جمهوری اسلامی که برای همه لازم‌الاتباع است.

 

روحانی با تاکید بر اینکه "قانون‌گرایی مبنای حرکت دولت آینده خواهد بود چون اعتدال بدون قانون‌گرایی امکان‌پذیر نیست"، گفت: اعتدال بدون شفافیت و بدون ارتباط دوسویه دولت با مردم و مردم با دولت ممکن نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه "اعتدال بدون واگذاری امور به صاحبانش و صاحبان صلاحیتش امکان‌پذیر نیست"، اظهار کرد: اعتدال در اقتصاد باید مبنا قرار گیرد. گاهی گروهی می‌خواهند دولت فربه شود و تصدی دولت بیشتر گردد و از طرف دیگر افرادی هستند که می‌خواهند دولت هیچ نظارتی و هدایتی در امر اقتصاد نداشته باشد در حالیکه اعتدال به دنبال اقتصاد آزاد مردمی و عادلانه است و دولت باید نظارت، هدایت و حمایت کند.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "در حوزه فرهنگ، اعتدال می‌گوید فرهنگ از آن اهل فرهنگ است"، افزود: دولت باید زمینه لازم را برای همه اصحاب فرهنگ و خانه بزرگ فرهنگی این کشور آماده کند چون فرهنگ در کنار زندگی مردم است و مردم با فرهنگ زندگی می‌کنند.

 

روحانی با بیان اینکه "دولت تذکردهنده و یادآوری‌کننده است"، اظهار کرد: مردم ما خوبند و فطرت‌ها پاک است، پس ما باید متذکر باشیم.

 

وی یادآور شد: در شادی‌های بعد از انتخابات دیدیم که روزهای خوشی برای مردم بود، بویژه اینکه سه عید با هم همراه شد؛ اول، اعیاد مذهبی ماه شعبان و ولادت ولی‌الله‌الاعظم (عج). دوم، پیروزی مردم در انتخابات بسیار شکوهمند و در کنارش پیروزی در صحنه ورزش از فوتبال تا والیبال و این نشاط و پیروزی سه‌جانبه با هم توام شد و در این زمینه از رسانه ملی و نیروی انتظامی تشکر می‌کنم که آستانه تحمل خود را مقداری بالا بردند.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "شادی و نشاط حق مردم است"، اظهار کرد: خیلی سختگیری نکنید، چون مردم ما خودشان اخلاق‌مدارند و چارچوب‌های اخلاقی،‌ اسلامی و سیاسی را می‌دانند و واقعا مراعات کردند و حواسشان جمع بود و کسی هم اگر حواسش نبود، تذکر دوستانه لازم است.

 

روحانی تاکید کرد: پسرها و دخترها و جوانان را پسر و دختر خودمان بدانیم و به نحوی با آنها صحبت کنیم که در خانه با پسر و دختر خودمان حرف می‌زنیم.

 

وی با بیان اینکه "جامعه نیاز به تذکر دارد"، خاطرنشان کرد: عزت مردم باید محفوظ باشد و نباید به عزت مردم اهانت شود چون تحقیر مردم قابل قبول نیست در حالیکه تذکر قابل قبول است. البته در این شادی‌ها، دو طرف مراعات کردند و امیدواریم این شادی‌ها مستدام و شرایط ویژه برای شادمانی مردم فراهم باشد و مردم همیشه بتوانند خوشحال و شادمان باشند.

 

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه اظهار کرد: از صدا و سیما می‌خواهم که در بحث اعتدال کمک کند و این گفتمان را باز و ترویج کند و همه‌ی صاحب نظران در این زمینه حرف بزنند و سخن بگویند.

 

وی با تاکید بر این که اعتدال در سیاست خارجی نه تسلیم، نه ستیز ، نه انفعال و نه تقابل است، گفت: اعتدال تعامل موثر و سازنده‌ با جهان است.

 

روحانی گفت: می‌دانید که در روابط خارجی و در صحنه سیاست خارجی ما با یک شرایط ویژه مواجه هستیم، جهان دوران گذار را می‌گذراند و دوره‌ی انتقالی را طی می‌کند.ساختار حاکم بر نظام بین‌المللی یعنی نظام دو قطبی در دهه‌ی آخر قرن بیستم پایان پذیرفت، اما هنوز نظام جدید جایگزین نشده و استقرار پیدا نکرده است و همه در حال چانه زنی و تلاش هستند. آن یکی می‌خواهد جهان تک قطبی بسازد و دیگران می‌خواهند جهان چند قطبی بسازند، اما همه در حال فعالیت و کنشگری در صحنه سیاست خارجی هستند.

 

وی با بیان این‌که این دوران دوران بسیار حساسی است؛ چرا که هنوز هم نظام جدید استقرار پیدا نکرده است ،گفت: در این دوران اگر محاسبه قدرت درست انجام نشود و قدرت ملی را کمتر از آنچه که هست ببینیم، بسیار خطرناک است، اگر قدرت را بالاتر از واقعیت هم تعریف کنیم باز هم می‌تواند خطرناک باشد.

 

رئیس جمهور منتخب خاطر نشان کرد: شما در همین دوره در منطقه‌ی خودمان دیدید که کشورهایی بودند که دچار اشتباه محاسبه شدند و چه سرنوشتی پیدا کردند، کشورهایی هم در منطقه آسیای خودمان هستند که محاسبه درست انجام دادند و ما پیشرفت و جایگاه و ظهور جدید آنها را مشاهده می‌کنیم.

 

وی با بیان این که در این دوره باید برداشت ما منطبق بر شرایط جهانی و رفتار سایر بازیگران و توانایی‌های ملی خودمان باشد، اظهار کرد:‌اگر محاسبه دقیق در این زمینه صورت بگیرد و واقعیت‌ها برای ما روشن باشد، آنگاه می‌توانیم رفتار محاسبه شده بهتری برای تعمیم منافع ملی خود داشته باشیم.

 

روحانی تاکید کرد: ایران می‌تواند و باید در این فرصت نقش تاریخی خود را ایفا کند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه یا بزرگترین قدرت منطقه ای در شرایط گذار تاریخی قدرت باید بتواند نقش خود را ایفا کند و برای این کار ما به اعتدال نیاز داریم.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه صحبت‌های خود در سی و دومین همایش افق رسانه ملی، با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشور در سال‌های گذشته و با بیان اینکه این وضعیت را باید سر جای خود مورد بررسی قرار داد"،‌ گفت: امروز باید به فکر فردای کشور باشیم. کشور ما امروز در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد و ما باید از این شرایط عبور کنیم.

 

روحانی افزود: دشمن خواسته است که جمهوری اسلامی ایران را در صحنه جهانی با چهره امنیتی معرفی کند و ما باید این نقشه دشمن را بشکنیم و برای این کار نیازمند تدبیر، برنامه و برداشتن قدم‌های مطمئن و اساسی هستیم.

 

وی در ادامه به تشریح ویژگی‌های گفتمان اعتدال در زمینه سیاست خارجی پرداخت و گفت: در گفتمان اعتدال در زمینه سیاست خارجی، واقع‌بینی یک اصل است اما با توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران و باید اعتدال بین واقع‌بینی و آرمان‌خواهی، توازن لازم را برقرار کند.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه با اشاره به اهمیت خودباوری و اتکا به قدرت عظیم ملت ایران و منابع عظیمی که در این کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کشور ما فرهنگ بسیار غنی وجود دارد و مردم ما سرشار از ایمان هستند و انگیزه‌های قوی در کشور ما وجود دارد. کدام کشور است که می‌تواند در عرض یکی - دو هفته صحنه اجتماعی را اینگونه برگرداند، مردم را قانع کند و زمینه‌های فکری،‌ فرهنگی و سیاسی را اینگونه آماده کند تا 73 درصد مردم پای صندوق‌های رای بیایند؟

 

روحانی با تاکید بر اینکه "این رای بسیار افتخارآمیز است"، گفت: برخی کسانی که در این انتخابات نیز شرکت نکردند می‌گویند اگر می‌دانستیم این انتخابات به این زیبایی برگزار می‌شود شرکت می‌کردیم و در واقع از شرکت نکردن خود پشیمان هستند. آنها بعضا می‌گویند که نمی‌دانستیم اینقدر زیبا و جذاب خواهد بود و به نظر من این خیلی مهم است و بیانگر این است که کار بزرگی صورت گرفته است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "اعتدال در سیاست خارجی دارای نگاهی واقع‌بینانه با توجه به آرمان‌ها و ارزش‌ها و دارای خودباوری است"، افزود: گفتمان اعتدال با اتکا به قدرت و توان ملی، تعامل موثر و سازنده با جهان دارد اما این تعامل و گفت‌وگو با دیگران از جایگاه برابر است، این تعامل با توجه به احترام و منافع متقابل است و در واقع با توجه به تنش‌زدایی متقابل. تعامل برای ایجاد اعتماد اما اعتمادسازی متقابل و ان‌شا‌ءالله این کار با توجه به تمام حقوق ملت ایران و همه خواسته‌های ملی و با توجه به عزت ملی و قوانین و به اذن الهی و با حمایت مردم و رهنمودهای رهبری ان‌شاءالله.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دوره انتقال دولت دهم به یازدهم اشاره کرد و گفت: تلاش بر این است که این دوره انتقال به بهترین وجه سپری شود. با رییس‌جمهور محترم صحبت کردیم، توافقاتی انجام شد، نمایندگانی از سوی دو طرف تعیین شدند، من خودم شخصا گزارش‌های مختلفی از وزارتخانه‌های مختلف دریافت می‌کنم، گروه‌های کاری مختلف تشکیل شده هم گزارش‌هایی دریافت می‌کنند و البته برخی از موارد نیز هنوز نیاز به هماهنگی بیشتری دارد که امیدواریم هرچه زودتر انجام شود.

 

روحانی در ادامه خطاب به ملت ایران اظهار کرد: به ملت عزیز ایران می‌گویم که دولت آینده به وعده‌هایی که داده وفادار خواهد بود و ان‌شاءالله قدم به قدم و با کمک شما مردم و با لطف پروردگار مشکلات را با هم پشت سر خواهیم گذاشت؛ البته مشکلات انباشته احتیاج به زمان لازم برای عبور دارد و مردم به خوبی از این موضوع آگاه هستند و توقعات مردم در چارچوب امکانات دولت و کشور خواهد بود.

 

وی همچنین به موضوع تشکیل کابینه اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله کابینه طبق وعده‌ای که داده شده یک کابینه فراجناحی و با تاکید بر شایسته‌سالاری خواهد بود. البته این دولت هیچ تعهدی به هیچ حزب و جناحی نداده است و وامدار هیچ حزب و گروهی نیست و تلاش دارد که شایسته‌ترین افراد را از هر طیف و جناح البته به شرط اعتدال و میانه‌روی جهت خدمت به مردم انتخاب کند.

 

به گزارش ایسنا،رئیس جمهور منتخب ملت ایران در ادامه با بیان این‌که از هم اکنون از همه‌ی کارشناسان و مدیران و کارکنان و مدیران در تمام دستگاه‌های دولتی تقاضا می‌کنم خود را برای خدمت در دولت آینده آماده کنند و در این دوره هم فکر و نظر و پیشنهاد خود را منتقل کنند، اظهار کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و در آینده خدمت بیشتر و بهتری برای این کشور و مردم داشته باشیم.

 

وی با بیان این‌که علی رغم مشکلات زیادی که وجود دارد، به آینده امیدوارم خاطر نشان کرد‌: مطمئنم به اذن الهی و لطف پروردگار با حضور و حمایت مردم خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم و آینده بهتری را ان شاء الله برای مردم به وجود آوریم.

 

روحانی از صدا و سیما که در غیبت احزاب قدرت‌مند و فعال ناچار است یک‌تنه بار انتقال مطالبات دو طرفه دولت و مردم را به دوش بکشد تشکر کرد و افزود: می‌خواهم تمام تلاش‌ها برای دولت آینده و مردم با توجه به حفظ استقلال رسانه‌ی ملی و افزایش اعتبار و اثربخشی صدا و سیما و البته کمک برای پیشبرد برنامه‌های دولت در راستای بهبود زندگی مردم و تحقق مطالبات به حق مردم باشد و صدا و سیما وظیفه و رسالت خود را انجام دهد.

 

روحانی اضافه کرد:می‌خواهم صدا و سیما اعتدال را در ابعاد مختلف که مورد رای و نظر مردم بوده است و دولت خود را متعهد به اعتدال می‌داند با حضور صاحبان اندیشه تببین و تشریح کند.

 

رئیس جمهور منتخب ملت ایران با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در بعضی از رسانه‌ها در مورد افراد کابینه آینده گفت: به صراحت می‌گویم بحث‌های مطرح شده صرفا گمانه زنی است و نسبیت به هیچ فردی در کابینه آینده تصمیم گیری نشده است و در شرایط فعلی به دنبال مشورت با صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف هستیم پس مردم بدانند آنچه گفته می‌شود گمانه زنی بیش نیست.

 

وی با بیان این‌که در روند اجتماعی شدن زندگی انسان شاید هیچ عاملی به اندازه‌ی رسانه هر روز بیش از پیش با اهمیت‌ و تاثیرش نافذتر نشد است، افزود:‌تصور نادرست این است که فرض کنیم رسانه صرفا یک تریبون است. و البته تکرار منولوگ بی‌تاثیر نیست، اما زمان منولوگ رسانه‌ای سپری شده است چون در رسانه باید با مخاطب رابطه‌ای دو سویه برقرار شود تا هم نور آگاهی تابانده شود و هم آیننه‌ای باشد که واقعیت‌ها را بازتاب دهد.

 

رئیس جمهور منتخب ملت ایران افزود: سفره‌ای که رسانه‌ برای مخاطب خود پهن می‌کند باید ترکیبی متعادل موزون و سودمند داشته باشد و نیازهای دینی، فرهنگی، فکری و عاطفی ، رفتاری و اخلاقی مردم را در نظر بگیرد.

 

روحانی با بیان این‌که مضمون پیام رسانه باید سطح آگاهی مردم را افزایش دهد، خاطر نشان کرد: سطحی نگری و قشری نگری از مشکلاتی است که جامعه با آن مواجه بوده و هست و رسانه باید از آسیب خطرناک معیار دو گانه در بازتاب دادن واقعیت‌ها پرهیز کند.چون برخورد دوگانه یعنی یک بام و دو هوا.

 

وی توضیح داد: اگر ظلم بد است برای همه بد است و فرقی بین مرکز کشور و دور ترین روستا و البته اقوام مختلف وجود ندارد.

 

پس اگر تعدی، توهین، و افترا بد است، برای همه بد است چون افترای خوب و بد نداریم، اما بد اندیش‌هایی هستند که برخی گروه‌ها را تشویق کرده‌اند و گفتند که در برابر دیگران هر کاری می‌توانید بکنید و هتاکی و توهین اشکال ندارد. در حالی که هیچ کس را حق نداریم تحقیر کنیم و هیچ کشوری را هم حق نداریم تحقر کنیم البته نه در برابر کشورهای دیگر سر فرود بیاوریم و نه تحقیر کنیم.چون همه مردم و انسان‌ها سر جای خود محترم هستند.

 

روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود در در سی و دومین همایش افق رسانه ملی، با بیان اینکه "همه مردم و همه انسان‌ها سر جای خود محترمند، مخصوصا افرادی که داخل این کشور به عنوان شهروند زندگی می‌کنند"، گفت: نمی‌شود اگر ظلمی در کشور دشمن رخ داد بگوییم ظلم است و اگر در کشور دوست همین اتفاق افتاد بگوییم ظلم نیست یا کم ظلم است. حقوق بشر، حقوق بشر است، حال شما تعبیر حقوق بشر اسلامی یا هر تعبیر دیگری را داشته باشید.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه گفت: در آنجا که عملی در غرب را به عنوان یک عمل زشت محکوم کنیم باید حواسمان باشد که در دام معیارهای دوگانه گرفتار نشویم.

 

وی با طرح این پرسش که سرمایه رسانه چیست؟ اظهار کرد: نیروی انسانی حرفه‌ای و کارآمد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهم است اما از هر دوی اینها مهم‌تر، اعتماد مخاطب است و یادمان باشد که اعتماد مخاطب بالاترین سرمایه یک رسانه محسوب می‌شود. این نوع اعتماد سرمایه بسیار ارزشمندی است که در بستر زمان و تعامل با مردم و مخاطبان قطره قطره جمع خواهد شد؛ بنابراین حواسمان باشد که مبادا به خاطر یک اشتباه، آنچه را قطره قطره پشت یک سد جمع کرده‌ایم از دست بدهیم.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه "فکر نکنیم شاخصه اعتماد به یک رسانه به میزان شنونده، خواننده یا بیننده آن رسانه است"، گفت: ممکن است یک سریال، یک فیلم سینمایی یا ستون یک روزنامه را مردم بپسندند اما در عین حال مردم خبر و تحلیل را از رسانه‌های دیگر نیز می‌گیرند و در واقع سبد رسانه‌ای مردم امروز تک‌ رسانه‌ای نیست. با توجه به این مساله باید برنامه‌ریزی کنیم، بنابراین واقعیت‌نمایی، صداقت رسانه‌ای و مزیت نسبی در مقایسه با رقیبان که هم در فرم، هم در محتوا و هم به هنگام ارائه کردن می‌تواند امتیاز بزرگ رسانه‌ای خودمان باشد.

 

روحانی با تاکید بر اینکه "رقابت رسانه‌ای در دنیای امروز از حیطه اختیار حکومت‌ها و دولت‌ها فراتر رفته است"، تاکید کرد: سهم اثربخشی در افکار عمومی رابطه مستقیم با میزان اثربخشی رسانه بر افکار عمومی دارد. امروز دوره مونولوگ (صحبت یک‌طرفه) رسانه گذشته است.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه با عذرخواهی از طولانی شدن سخنانش، گفت: من خودم جزو خانواده صداوسیما بودم و از سال 59 تا 62 رییس شورای سرپرستی صداوسیمای جمهوری اسلامی بودم.

 

روحانی در ادامه با بیان اینکه تعبیر امام راجع به رسانه ملی، دانشگاه عمومی بود، اظهار کرد: باید این سخن امام(ره) را به مثابه یک چشم‌انداز دقیق مورد توجه قرار دهیم. رسانه ملی، دانشگاه است و باید برخوردار از وجه ملی، نقادانه و خردورزی باشد. عمومی است یعنی باید برخوردار از قابلیت ارتباط، هم‌ادراکی و هم‌عاطفی با همه لایه‌ها و اقشار جامعه و مردم باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه "سلیقه رسانه ملی باید برآیند سلیقه ملی باشد"،‌ خاطرنشان کرد: ما جامعه کثیرالمله نداریم، ما یک اقلیم به نام ایران و یک ملت به نام ملت ایران داریم و البته آداب و رسوم و خرده‌فرهنگ‌ها در کشور ما وجود دارد اما همه آنها گل‌های یک باغ هستند و همه در یک فضا تنفس می‌کنیم و آن فضای معنوی اسلام است و همه اینها زیر یک چتر قرار دارند.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در ادامه گفت: رسانه ملی باید به گونه‌ای عمل کند که هر شهروند ایرانی احساس کند سهم نیاز خود را از رسانه ملی می‌تواند داشته باشد. در برنامه‌های تولیدی باید به اهداف و ارزش‌های دینی و ملی، خواست مخاطب، نیاز جامعه و مردم و مصالح ملی توجه شود.

 

روحانی ادامه داد: اولویت فعلی در رسانه، بازآفرینی و تحکیم و تثبیت جامعه به سمت رسانه‌های داخلی و خوش‌آمدگویی به تکثر و تنوع دیدگاه‌ها در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است. همچنین توانمندسازی حرفه‌ای در جهت بالا بردن دانش حرفه‌ای و باز و امن کردن فضا برای افکار و تولیدات مختلف نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا مردم بتوانند نشاط بیشتر و تولیدات جدیدتر و اثربخشی‌ بیشتر از این خانواده بزرگ را مشاهده کنند.

 

وی افزود: امیدبخشی واقع‌گرایانه نسبت به روندهای پیشرفت کشور و تلاش برای پر کردن شکافت‌های ارزشی، اندیشه‌ای و رفتاری میان اقشار جامعه و جامعه و حاکمیت به ویژه شکاف میان نسل‌ها می‌تواند یکی از رسالت‌های رسانه ملی باشد، ضمن اینکه ترویج و وفاداری به مشی اعتدال به مفهوم منطقی کردن نگرش‌ها، تقاضاها و رفتارهای اجتماعی و پرهیز از افراط و تفریط می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

 

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در پایان با تاکید بر اهمیت آزادی رسانه‌ها در کشور گفت: حکومتی که ریشه در حمایت مردم دارد و از حضور رای‌دهندگان و رای مردم مشروعیت می‌یابد، نه تنها از رسانه آزاد نمی‌هراسد بلکه از آزادی قانونمند و مسئولانه رسانه‌ها استحکام بیشتری خواهد گرفت.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.