مرگ در دقیقه 28


Tunnel

ارسال های توصیه شده

28 دقیقه مانده بود به پایان. به وقتی که 57 کودک دست پدر و مادرشان را بگیرند و از پله‌های هواپیما پایین بیایند. 28 دقیقه تا وقتی که 290 مسافر پایشان را روی خاک دبی بگذارند... اما به جای خاک، پایشان به دریا باز شد. ناو امریکایی که در خلیج‌فارس پرسه می‌زد تصمیم گرفته بود 290 مسافر ایرانی و خارجی هواپیما را به آتش بکشد و این کار را درست در ساعت 10:22 صبح انجام داد. 28 دقیقه مانده به پایان پرواز.

 

 

مجله مهر: یکشنبه 12تیرماه 1367 ایرباس 300 فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرد. با 57 کودک 2تا 12 ساله و 42 مسافر خارجی و 110 زن و مرد ایرانی. در همان زمان قایق های تندروی سپاه پاسداران در جنوب قشم با مهاجمان آمریکایی در جدال بودند. ناو امریکایی «وینسنس» که یک ماه قبل از این حادثه از بندر «سن‌دیه‌گو» وارد خلیج‌فارس شده بود، بدون آن که در برنامه باشد، به آب های مرزی ایران نزدیک شد و بهانه ای برای درگیری فراهم کرد. در این درگیری، سپاه پاسداران یکی از هلیکوپترهای امریکایی را هدف قرار داد و منفجر کرد، ناو جنگی آمریکایی اما جواب این حمله را با شکار هواپیمای مسافری ایران داد. اتفاقی که بعدها به عنوان یک خطای غیرعمد از سوی ناخدا ویل راجرز فرمانده ناو معرفی شد و امریکا هیچ اتهامی را رابطه با حمله عمدی به یک هواپیمای غیرنظامی نپذیرفت.

IMG16142755.jpg

ناخدا راجرز با وجود اشتباهی که در حمله به هواپیمای ایرانی داشت هنگام بازنشستگی مدال افتخار گرفت

 

 

ناخدا چه غلطی می کند؟

مدت ها بعد از این حادثه ناخدا راجرز فرمانده یو اس اس وینسنس در یک مصاحبه با شبکه نشنال جئوگرافیک گفت که از نظر او سیگنال های دریافتی برای غیرنظامی و بی خطر دانستن هواپیما کافی نبوده و او به همین دلیل دستور آتش را علیه هواپیمای مسافری ایران صادر کرده است.

اما ناخدا دوم دیوید کارلسون فرمانده یو اس اس اسلایدز در سال 2005 در بازگویی خاطراتش می گوید: «سیگنال های نیروهای نظامی ایران کاملا واضح بود و جایی را برای اشتباه باقی نمی گذاشت. وقتی راجرز اعلام کرد که می خواهد هواپیمای ایرانی را سرنگون کند دوباره مانیتورهای کشتی را چک کردم و دیدم هواپیما دارد اوج می گیرد. به خدمه ام گفتم: معلوم هست راجرز دارد چه غلطی می کند؟»

 

IMG16100408.png

مسافران و خدمه پرواز شماره 655

غرامت بدون پذیرش اتهام

بعد از وقوع این حادثه دولت آمریکا ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری به عنوان کمک بلاعوض به ایران پرداخت کرد. اما هیچ مسئولیتی درباره این حادثه به عهده نگرفت و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند. ویل راجرز، فرمانده این ناو هم چند سال بعد هنگام بازنشستگی مدال افتخار گرفت.

 

 

IMG16100713.jpg

IMG16095306.jpg

IMG16101077.jpg

IMG16100461.jpg

IMG16095220.jpg"

IMG16095255.jpg

تشییع پیکر کشته شدگان حادثه 12تیر

IMG16222208.jpg

هر سال برای بزرگداشت این حادثه در حاشیه خلیج فارس مراسم گلباران برگزار می شود

IMG16095328.jpg

احمد نادعلیان و چند نفر از هنرمندان محیطی در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی که در منطقه خلیج فارس برگزار شد، هواپیمای پرواز 655 را شبیه‌سازی کردند

 

 

منبع: http://webzine.mehrn...ws/?NewsId=3471

ویرایش شده توسط Soil
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 2 هفته بعد...

http://www.shahresta.../167/-----.aspx

 

سرود «تیر نمرود» در سالروز شهادت ۲۹۰ نفر از هم‌وطنانمان در پرواز مسافری ایرباس با صدای استاد اسفندیار قره‌باغی منتشر شد.

پیشنهاد میکنم به این آهنگ گوش بدین.

روح همه این عزیزان شاد و قرین رحمت الهی @};-

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.