برخی مواد آرایشی نازایی می‌آورند


ارسال های توصیه شده

درباره لوازم آرایشی و عوارض استفاده مکرر از آن‌ها مطالبی شنیده‌اید و خوانده‌اید، اما متاسفانه با وجود اطلاعات کم و بیش افراد به ویژه زنان درباره تاثیر مضر این لوازم بر پوست، هم چنان مصرف لوازم آرایشی در کشور ما بسیار بالاست.

 

1641152352312468033210206164231921512944.jpg

دکتر علی‌رضا محبی‌پور، متخصص پوست بروز جوش، چروک، لکه‌های پوستی، پیری زودرس، کک و مک و بیماری‌های پوستی را از عوارض مصرف مداوم کرم‌ها و لوازم آرایشی بیان کرد.

التهاب و تحریک مداوم پوست در پی استفاده مکرر از لوازم آرایشی در طول زمان می‌تواند به پدیده شایع پیری پوست بینجامد.

 

دکتر سیدمجتبی امیری، متخصص پوست در توضیح علت پیر شدن پوست در اثر استفاده از لوازم آرایشی می‌گوید:

محصولات آرایشی نه تنها اثر مثبتی بر روی پوست ندارند، بلکه باعث بسته شدن منافذ پوست شده و خطر ابتلا به چین و چروک و پیری زودرس را افزایش می‌دهند. در سطح پوست به طور طبیعی، منافذ عرقی وجود دارد که با تعریق، رطوبت پوست را تامین می‌کنند. علاوه بر این منافذ دیگری در پوست صورت قرار دارد که چربی ترشح شده را به سطح پوست می‌آورد و باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود. استفاده زیاد از محصولات آرایشی باعث می‌شود به مرور زمان منافذ پوست بسته شده و خطر افزایش جوش‌ها و حساسیت‌های پوستی افزایش پیدا کند. در زنان پیدایش ضایعات آکنه‌ای در اثر مصرف بی رویه لوازم آرایشی بسیار شایع است.

 

بیش از 800 نوع ترکیب و عنصر شیمیایی در محصولات آرایشی استفاده می‌شود که تجمع این محصولات و ورود مواد زیان آور آنها به خاک و آب می‌تواند عوارض غیر مستقیمی داشته باشد که تا کنون کمتر توجهی به آن شده است.

مواد استفاده شده در ترکیبات این لوازم آثار مضری برای فرد دارند، به طور مثال متخصصان به تازگی دریافته‌اند که در رژ لب ها میزان سرب استفاده شده بیش از حد استاندارد است. سرب باعث آسیب‌های مغزی و عصبی می شود.

سرب بلعیده شده توسط انسان ، وارد خون می‌شود تا به یک مقدارثابت برسد، سرب اضافی به بافت‌های نرم به خصوص مغز وارد می‌شود. مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می‌گردد. در بزرگسالان افزایش سطح سرب در خون ، کمی افزایش فشار خون به وجود می‌آورد.

بچه‌ها تحت تاثیر سربی که پیش یا پس از تولد به بدن آن‌ها وارد شده است ممکن است دچار آسیب‌های روانی و عصبی شوند. بیشترین اثرات زیان بار سرب بر رفتار، دقت و IQ بچه‌ها دیده شده است. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین‌ها تولید نکند، وجود ندارد.

 

لوازم آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر خریداری کنید. مواد آرایشی بهداشتی که در کنار خیابان یا مراکز غیرمعتبر با قیمت‌های ارزان فروخته می‌شوند، قابل اعتماد نیستند. تولیدکنندگان این محصولات از ترکیبات ممنوعه‌ای که ارزان‌تر هستند، برای ساخت لوازم کمک می‌گیرند و به سلامت مصرف‌کننده توجهی نمی‌کنند

 

 

اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید یکی از ترکیبات خطرناکی که در رنگ مو دیده می‌شود، اترگلیکولاین نوعی حلال و نگهدارنده است. طبق تحقیقات صورت گرفته رنگ مو می‌تواند به ‌راحتی از طریق پوست جذب شده و سبب بروز انواع سرطان‌ها شود. این ترکیبات سرطان‌زا می‌توانند در خانم‌های باردار تاثیر مستقیم و خطرناکی روی جنین بگذارند و باعث نارسایی جنین شوند، اما درحال حاضر، استفاده از این ترکیب در محصولات، ممنوع اعلام شده است.

 

اگر می‌خواهید نازا نشوید

در مورد لاک ناخن نه‌تنها باید به ترکیبات موجود درآن ایراد گرفت، بلکه باید دانست که استفاده بیش از حد از لاک می‌تواند اثر مخربی روی صدف ناخن بگذارد و بستر ناخن را ضعیف کند. یکی از ترکیبات خطرناک موجود در لاک، فتالات‌ها هستند. فتالات‌ها نوعی حلال محسوب می‌شوند که سرطان‌زا و سمی بوده و باعث ناباروری می‌شوند. تحقیقی که در این زمینه در سال 2005 انجام شد نشان می‌دهد، 95 درصد نوزادان هنگام تولد در خون‌شان فتالات وجود داشته که در اثر تماس مادران‌شان با این ترکیب خطرناک بوده است.

 

جذب میکروب روی لب‌های شما

یکی از مهم‌ترین ترکیبات خطرناک موجود در لوازم آرایشی که به‌وفور در بسیاری از انواع رژلب‌ها دیده می‌شود، لانولین است. لانولین و انواع رنگ‌های دیگر به‌راحتی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت به‌خصوص در خانم‌های باردار می‌شوند. لانولین به‌راحتی بسیاری از مواد مضر را جذب کرده و در پوست نفوذ می‌کند. یکی از بدترین ویژگی‌های رژلب این است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، خیلی سریع بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در هوا را جذب می‌کند و هنگام صحبت کردن یا خوردن غذا، این مواد وارد بدن می‌شوند.

 

آلرژی روی پوست شما

یکی از ترکیبات خطرناکی که در برخی از شامپوها وجود دارد، آلکیلفنول‌هاست. بررسی‌ها نشان داده که این ترکیب می‌تواند در کار غدد درون‌ریز اختلال ایجاد کند که نتیجه این اختلال می‌تواند بروز سرطان سینه باشد. از دیگر ترکیبات می‌توان به لورملسیولفات سدیم اشاره کرد. این ترکیب می‌تواند لایه محافظ روی پوست را نابود کرده و زمینه‌ساز بروز انواع آلرژی و التهاب روی پوست باشد. این ترکیب به‌راحتی در اپیدرم پوست نفوذ می‌کند و باعث ایجاد آلرژی شدید پوستی می‌شود.

حتما به برچسب ترکیبات روی مواد آرایشی دقت کرده و آن را خوب مطالعه کنید. در ضمن مقداری از آن را قبل از استفاده کامل، روی پوستتان تست کنید تا مطمئن شوید آلرژی‌زا نیست. جالب است بدانید، گاهی ترکیبات طبیعی و گیاهی نیز می‌توانند آلرژی‌زا باشند و حساسیت‌های پوستی فقط به ترکیبات شیمیایی محدود نمی‌شود.

 

کرم‌های ضد چین‌وچروک

کرم‌های ضد چین و چروک یکی از پرمصرف‌ترین انواع کرم‌ها محسوب می‌شوند.

برخی از این کرم‌ها حاوی میزان بالایی ویتامین A هستند که بسیار خطرناک است. این میزان بالا می‌تواند، باعث تخریب بسیاری از سلول‌ها شود. همچنین ویتامین A زیاده از حد، تاثیر مخربی بر جنین می‌گذارد. پس اگر باردار هستید، حتما قبل از استفاده از کرم‌های ضدچین و چروک، از ترکیبات آن مطمئن شده و با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

یک توصیه مهم:

لوازم آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر خریداری کنید. مواد آرایشی بهداشتی که در کنار خیابان یا مراکز غیرمعتبر با قیمت‌های ارزان فروخته می‌شوند، قابل اعتماد نیستند. تولیدکنندگان این محصولات از ترکیبات ممنوعه‌ای که ارزان‌تر هستند، برای ساخت لوازم کمک می‌گیرند و به سلامت مصرف‌کننده توجهی نمی‌کنند.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.