1.خوردن چه غذاهای منجر به سوزش معده میشود


ارسال های توصیه شده

سوزش معده یکی از مشکلاتی است که برای بیشتر افراد پیش می‌آید. حتماً می‌دانید که نوع تغذیه و عادت‌های غذایی روی این مساله تأثیر می‌گذارد.

 

به گزارش مجله پزشکی مادر، بازگشت غذا و اسید به سمت مری باعث سوزش معده می‌شود. مواد غذایی خیلی چرب دیر هضم هستند و به مدت بیشتری در معده باقی می‌مانند، بنابراین احتمال‌ ترش کردن معده را افزایش می‌دهند. اولین قدم برای تسکین سوزش معده کاهش مصرف غذاهای خیلی چرب است. توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذاییِ حاوی چربی‌های اشباع شده مثل کره، گوشت قرمز، سوسیس و کالباس یا سیب زمینی سرخ کرده را کاهش دهید.

 

بسیاری از سس ها مثل سس های سالاد روغنی و سس های مایونز که مملو از کره و روغن است، چربی بسیار بالایی دارند. این مورد هم مثل غذاهای چرب که قبلاً توضیح دادیم، می تواند باعث کند شدن هضم غذا شده و سوزش معده ایجاد کند. به جای این سس ها می توانید از چاشنی های کم چرب برای سالاد استفاده کنید که حاوی سرکه بیشتری باشد تا روغن.

 

استرس نیز یکی از عوامل تشدید کننده‌ی رفلاکس مری rgo محسوب می‌شود. مصرف چای و قهوه و همچنین نوشابه های گاز دار را کاهش دهید، نوشیدنی‌های گازدار میزان هوای داخل معده را افزایش می‌دهد. در نتیجه معده پرتر از حد لازم می‌شود و روی عضله‌ی محافظ ورود غذا به مری فشار می‌آورد و معده ترش می‌کند.

 

ادویه‌ی کاری، فلفل، فلفل سیاه و ادویه‌های تند دیگر، سوزش معده را بیشتر می‌کنند. غذاهای ادویه دار تند باعث تحریک مری شده و ترشح اسید معده را بیشتر می‌کنند. همچنین مصرف پیاز باعث سوزش معده و احساس درد در مری می‌شود.

 

اگر سوزش معده دارید در مصرف پرتقال، گریپ‌فروت، لیموترش احتیاط کنید. طعم اسیدی این میوه‌ها می‌تواند باعث تحریک مری شود. علاوه بر این مرکبات باعث اسیدی شدن معده و سوزش جداره‌ی لوله‌ی گوارش می‌شوند.

 

بهترین راه پیشگیری از این درد ناخوشایند این است که علاوه بر رعایت تعادل در مصرف غذاهای ذکر شده ، حجم وعده های غذایی را کاهش دهید، غذایی کم چرب و حاوی پروتئین متعادل می تواند انتخاب درستی باشد. چون غذاهای سرشار از پروتئین باعث ایجاد فشار به معده می شود و اسید معده را به مری هدایت می کند. یکی از مسکن های بسیار متداول طبیعی سوزش معده سرکه شراب سیب می باشد که می تواند یک جرعه از آنرا خالی یا محلول در مقداری آب در طول غذا مصرف کنید.

 

توصیه ها

 

حجم غذایی تان را بین چندین وعده تقسیم کنید، از مصرف غذاهای حجیم و خیلی چرب، تند و پرادویه و نوشابه های گازدار اجتناب کنید.

 

بعد از غذا خوردن دراز نکشید و از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

 

مراقب وزن تان باشید و با اضافه وزن مبارزه کنید.


  1.  

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.