اشتباه رایج درباره چشم*ها


ارسال های توصیه شده

7وقتی زیاد جلوی مانیتور کامپیوتر می*نشینید، کمتر پلک می*زنید. وقتی کمتر پلک می*زنید، خشکی چشم* به سراغتان می*آید و عضلات چشمتان خسته می*شود.

 

796016218520310334412136522461541211533.jpg

1) این*قدر نزدیک تلویزیون ننشین؛ چشمت ضعیف می*شود!

حتما شما هم وقتی کم*سن*وسال بوده*اید، این توصیه را شنیده*اید، ولی انجمن چشم*پزشکان آمریکا می*گوید این توصیه، پایه علمی ندارد. چشم اغلب بچه*ها قادر است نگاه کردن از فاصله نزدیک را بدون هیچ مشکلی تحمل کند.

البته بعضی بچه*ها هم هستند که چشمشان نزدیک بین است و به همین دلیل، خیلی نزدیک به تلویزیون می*نشینند. این دو را نباید با هم اشتباه کرد.

 

2) کامپیوتر چه ربطی دارد به خستگی چشم؟

ربطش این است که وقتی زیاد جلوی مانیتور می*نشینید، کمتر پلک می*زنید. وقتی کمتر پلک می*زنید، خشکی چشم به سراغتان می*آید و عضلات چشمتان خسته می*شود.

چاره*اش این است که هر 20 دقیقه یک*بار به چشمتان استراحت بدهید و به یک نقطه دور خیره شوید.

 

3) اگر می*خواهی چشمت پرنور شود، تا می*توانی هویج بخور!

هیچ لزومی به این هویج*درمانی نیست. هر چیزی که ویتامین آ داشته باشد، به درد چشم می*خورد؛ چه هویج باشد، چه هر میوه و سبزی دیگر. با یک رژیم غذایی متعادل به راحتی می*توانید ویتامین «آ» مورد نیاز چشمتان را تامین کنید.

 

4) شب*کوری مختص پسربچه*هاست.

البته شب کوری در پسربچه*ها شایع*تر است (8 برابر دختربچه*ها)، ولی در دختربچه*ها هم دیده می*شود.

 

5) ضعف چشم که ارثی نیست! اتفاقا هست. اگر پدر یا مادری چشم*شان ضعیف باشد، معمولا فرزندشان هم چشمش ضعیف می*شود. حتی عینکی شدن هم در بچه*هایی که پدر یا مادرشان عینکی است، شیوع بیشتری دارد.

 

6) ممکن نیست پدر و مادری چشم*آبی، فرزندی با چشم قهوه*ای داشته باشند.

اگرچه خیلی نادر است،* ولی ممکن است، چون ژن*های متعددی در تعیین رنگ چشم دخالت دارند. هر فرد دو الگو از هر ژن دارد که هر کدامش را از یکی از والدینش به ارث می*برد.

در واقع، به جای آن که دو ژن اصلی در این مورد دخالت داشته باشند، یک ژن وجود دارد که رنگ قهوه*ای یا آبی را کنترل می*کند و یکی رنگ سبز یا رنگ فندقی را. پس این امکان وجود دارد که پدر و مادری چشم*آبی، کودکی با چشم*های قهوه*ای داشته باشند، یا برعکس.

 

7) چشم انسان از چشم همه جانوران قوی*تر است.

اصلا این*طور نیست. یک نمونه**اش گربه*ها هستند که حتما دیده**اید چشمشان در تاریکی می*درخشد.

پشت شبکیه چشم گربه*ها، لایه* آینه*مانندی از سلول*های منعکس*کننده نور وجود دارد که نور تابیده*شده به شبکیه را منعکس می*کند و موجب می*شود سلول*های چشم گربه، دو بار در معرض نور قرار بگیرند و در نتیجه، در تاریکی خیلی بهتر از ما انسان*ها ببینند.

وجود این لایه به همراه مردمک بیضی*شکل گربه*ها باعث می*شود که آنها فقط با یک*ششم نوری که ما برای دیدن نیاز داریم، به وضوح همه چیز را ببینند.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.