7 نوع بيماري که در سنين پايين هم ديده مي شود


ارسال های توصیه شده

در دوران نوجواني و جواني بر اين باوريم که همه مشکلات جسمي و بيماري ها مختص ميانسالان و کهنسالان است؛ در حالي که اين گونه نيست. بيشتر بيماري هايي که در سنين ۶۰ و ۷۰ ديده مي شود ممکن است ۲،۳ يا حتي ۴ دهه زودترهم بروز کند. اما علت چيست؟ با پيشرفت فناوري، معاينه هاي دقيق تري انجام مي گيرد و بيماري ها نيز زودتر تشخيص داده مي شود. از طرفي تغييرات در شيوه زندگي مانند نداشتن برنامه غذايي مناسب و تحرک ناکافي نقش زيادي در بروز زودرس بيماري ها دارد. در اين مطلب به نقل از «prevention» به ۷ نوع بيماري و راه هاي پيش گيري آن اشاره شده است؛ بيماري هايي که امکان تشخيص زودهنگام آن وجود دارد.

 

 

سکته

 

 

معمولا در سن بالاي ۶۵ سالگي تشخيص داده مي شود اما در دهه ۲۰ و ۳۰ نيز بروز مي کند.

 

پيش گيري: اگر سيگاري هستيد، حتي اگر گاهي سيگار مي کشيد بهتر است آن را ترک کنيد؛ زيرا سيگار کشيدن خطر بروز سکته را ۲ برابر مي کند. بيماري هاي خطرناک ديگري همچون فشار خون بالا، ديابت، چاقي مفرط و کلسترول بالا بايد کنترل و زودتر درمان شود. کاهش مصرف نمک و چربي هاي ترانس، مصرف ماهي ۲ روز در هفته و ورزش کردن توصيه تمام کارشناسان است. تحرک، حتي اگر ۳۰ دقيقه پياده روي در روز باشد، در مقابله با اين بيماري موثر است.

 

 

ديابت نوع ۲

 

 

معمولاً در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگي تشخيص داده مي شود. اما در دوران کودکي هم ممکن است بروز کند.

 

پيشگيري: براي درمان اين نوع بيماري، غذا را داروي خود بدانيد. افزايش اين بيماري در سن پايين به طور عمده به علت رژيم غذايي نادرست و نداشتن تحرک است.بيشتر افرادي که دچار اين بيماري مي شوند، اضافه وزن به خصوص در دور کمر دارند که اين امر خطر بروز اين بيماري را افزايش مي دهد.

 

از مصرف غذاهاي با گلاسيمي بالا، کم فيبر و نيتريت ها پرهيز کنيد. نتايج بررسي که در سال ۲۰۰۹ انجام شد نشان مي دهد بين بروز اين بيماري و قرار گرفتن در معرض نيتريت از طريق مواد غذايي، ارتباط وجود دارد.

 

 

پوکي استخوان

 

 

سن معمول براي تشخيص پوکي استخوان ۶۵ سال به بالاست اما در دهه ۵۰ نيز ديده مي شود.

 

پيشگيري: يک لحظه هم غفلت نکنيد زيرا لازم است هرچه زودتر استخوان ها با مصرف ويتامين d، مکمل ها و کلسيم تقويت شود. انجام ورزش هاي منظم عضله ساز و تقويت کننده استخوان مانند دو، پياده روي و بالا رفتن از پله ها فراموش نشود.استعمال دخانيات و الکل براي استخوان ها بسيار مضر است. از مصرف نوشيدني هاي گازدار مانند کولا که سرشار از اسيد فسفريک است و باعث نشت کلسيم در استخوان ها مي شود، بپرهيزيد.

 

 

 

ملانوما

 

 

معمولاً از ۵۰ سال به بالا تشخيص داده مي شود. اما در اواخر نوجواني و اوايل ۲۰ سالگي هم ديده مي شود.

 

پيشگيري؛ از مراجعه به سالن هاي برنزه کننده خودداري کنيد و بدانيد حتي مراجعه گاه و بيگاه به اين گونه سالن ها خطر بروز سرطان پوست را ۳ برابر مي کند. از آ ن جا که نمي توان در معرض نور خورشيد قرار نگرفت، به طور روزانه از کرم ضد آفتاب با اس پي اف ۱۵ يا ۳۰ استفاده کنيد. از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد بين ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر که اشعه خورشيد شديد است، بپرهيزيد. مصرف روزانه مکمل ويتامين d نيز از بروز اين بيماري پيشگيري مي کند.

 

 

 

سرطان سينه

 

 

معمولا از ۴۵ سالگي به بعد ظاهر مي شود اما بروز آن در نوجوانان نيز مشاهده شده است.

 

پيشگيري؛ براي اغلب زنان کافي است به طور منظم ورزش کنند و وزن خود را پايين نگه دارند تا خطر بروز اين بيماري کاهش پيدا کند.

 

 

آلزايمر

 

 

معمولاً از سن بالاي ۶۵ سالگي تشخيص داده مي شود، اما در دهه ۴۰ نيز ديده مي شود.

 

پيشگيري؛ با تقويت ذهن از طريق يادگيري زبان جديد يا يادگيري مهارت هاي جديد مي توان با کاهش کارآيي حافظه مقابله کرد. آن چه براي قلب مفيد است، براي مغز نيز مفيد است، بنابراين لازم است که کلسترول و فشار خون را پايين بياوريد و از وضعيت جسمي خوبي برخوردار باشيد.

 

 

نقرس

 

 

معمولاً در دهه ۵۰ و ۶۰ سالگي تشخيص داده مي شود اما در اوايل ۳۰ سالگي نيز بروز مي کند.

 

پيشگيري؛ اين بيماري را مي توان با اجتناب از مصرف مشروبات الکلي و حفظ وزن پيش گيري کرد. اگرچه علت اصلي بروز نقرس در جوانان چاقي مفرط و مصرف مشروبات الکلي است اما کاهش وزن سريع نيز باعث بالا رفتن اسيد اوريک و در نتيجه نقرس مي شود.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.