salwa ارسال شده در 23 مرداد، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 مرداد، 1392 (ویرایش شده) يكي از مباحث مهم اعتقادي شيعه «رجعت» است. اين مفهوم در طول تاريخ فراز و نشیبهای فراواني را به خود ديده است و متأسفانه از طرف مخالفين كمتر مورد نقد منصفانه قرار گرفته است. اگر چه برخي اين اعتقاد را جزء اعتقادات ضروري شيعه میدانند، اما منكرين آن را از دایره تشيع بيرون دانسته؛ و عدهاي آن را جزء ضروريات شيعه ندانستهاند اگر چه روايات فراواني نظر نخست را تائيد كرده است. یکی از مباحث مهم اعتقادی شیعه «رجعت» است. این مفهوم در طول تاریخ فراز و نشیبهای فراوانی را به خود دیده است و متأسفانه از طرف مخالفین کمتر مورد نقد منصفانه قرار گرفته است. اگر چه برخی این اعتقاد را جزء اعتقادات ضروری شیعه میدانند، اما منکرین آن را از دایره تشیع بیرون دانسته؛ و عدهای آن را جزء ضروریات شیعه ندانستهاند اگر چه روایات فراوانی نظر نخست را تائید کرده است. دانشمند معاصر شیعی، علامه مظفر در این باره میگوید: «عقیده شیعه در رجعت، بر اساس پیروی از اهل بیت علیهم السلام چنین است: خداوند عدهای از کسانی را که در گذشته از دنیا رفتهاند، به همان اندام و صورتی که داشتهاند، زنده کرده و به دنیا برمیگرداند. به برخی از آنان عزت میدهد و پارهای را ذلیل و خوار خواهد کرد و حقوق حق پرستان را از باطل پرستان میگیرد و داد ستمدیدگان را از ستمگران میستاند و این جریان یکی از رویدادهایی است که پس از قیام مهدی آل محمد به وجود میآید. کسانی که پس از مردن به این جهان باز میگردند یا از ایمان بالا برخوردارند یا افرادی در نهایت درجه فساد و آن گاه دوباره میمیرند». مرحوم حضرت علامه طباطبایی رحمةالله علیه مینویسند: «رجعت از مراتب روز قیامت است؛ اگر چه در کشف و ظهور پایینتر از قیامت است و دلیل پایینتر بودن آن از قیامت، عبارت است از امکان راه یافتن فساد و شر در آن (فیالجمله)؛ به خلاف قیامت (که هیچ گونه فساد و شری در آن راه نخواهد یافت) و به همین دلیل، روز ظهور حضرت مهدی (عج) نیز گاه ملحق به قیامت شده است؛ به خاطر ظهور و غلبه تامه حق؛ اگر چه روز ظهور حضرت نیز پایینتر از روز رجعت است». جایگاه رجعت: اگر چه برخی این اعتقاد را جزء اعتقادات ضروری شیعه دانسته، منکرین آن را از دایره تشیع بیرون دانستهاند؛ ولی عدهای نیز هستند که آن را جزء ضروریات مذهب شیعه ندانستهاند؛ گرچه روایات فراوانی نظر نخست را تایید کرده است. آیا کسانی که در زمان رجعت زنده میشوند، مکلف به تکالیف شرعی هستند؟ در این موضوع روایات به دو دسته تقسیم میشود؛ بخشی میگوید تنها هدف از رجعت، مشاهده دولت مهدی (عج) و لذت بردن از دیدن حکومت جهانی عدل است؛ ولی در روایات فراوانی نیز گفته شده که ایشان جهت یاری حضرت مهدی (عج) و حاکمیت پس از ایشان، رجعت میکنند و بدیهی است که در این صورت تکلیفی برای آنها وجود خواهد داشت و در مقابل انجام آن تکالیف دارای پاداش خواهند بود. امام باقر علیهالسلام میفرماید: ایام الله عز و جل ثلاثة یوم یقوم القائم و یوم الکرة و یوم القیامة: روزهای خدا سه تا هستند؛ روزی که قائم (عج) قیام میکند و روز رجعت و روز قیامت. منابع: عقاید الامامیه، مظفر - تفسیرالمیزان – رسالة العقاید، شیخ طوسی ویرایش شده 23 مرداد، 1392 توسط salwa واکنش ها : rz171 و hajar shahmoradi 2 لینک به دیدگاه
rz171 ارسال شده در 23 مرداد، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 مرداد، 1392 Thanks salwa واکنش ها : tmb_91 و salwa 2 لینک به دیدگاه
tmb_91 ارسال شده در 23 مرداد، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 مرداد، 1392 @};- واکنش ها : rz171 1 لینک به دیدگاه
منصوره ارسال شده در 23 مرداد، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 مرداد، 1392 تشکر لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری