افزایش خطر ناباروری با مواد بیس فنول


ارسال های توصیه شده

براساس تحقیقات جدید، قرار گرفتن در معرض بیسفنول (BPA) از عوامل اصلی نامشخص ناباروری در برخی افراد است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) حدود 20درصد از زوج‌های نابارور دلایل نامشخصی برای ناباروری دارند. تحقیقات جدید انجام شده به سرپرستی دکتر کاترین راکاسکی از آزمایشگاه تکنولوژی باروری در بیرمنگام نشان داد قرار گرفتن در معرض BPA بر سیستم تولیدمثل تاثیرگذار است.

ماده شیمیایی BPA در مواد پلاستیکی و رزین‌های اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده شیمیایی در بطری‌های آب، فنجان‌ها، مواد مقاوم، دیسک‌های فشرده و رزین‌های اپوکسی در روکش‌های فلزی محصولاتی مانند قوطی غذاهای کنسروشده، بطری‌ها و فنجان‌ها موجود است.

وی اظهار کرد: این اولین تحقیق در مورد تاثیر مستقیم BPA بر تخمک بارور شده در انسان است. به دلیل قرار گرفتن در معرض BPA بیماران و متخصصان پزشکی باید از اختلال‌های مهم ایجاد شده توسط این ماده شیمیایی در روند باروری که مهم‌ترین نقش را در علت ناباروری نامشخص دارد، آگاه باشند.

تحقیق جدید بر روی 325 تخمک از 121 فرد بیمار انجام شد. محققان تخمک‌ها را در معرض مقادیر مختلف BPA در آزمایشگاه قرار دادند.

نتایج نشان داد: تخمک‌هایی که درمعرض مقدار بیشتر این ماده شیمیایی بودند از بین رفتند و درصد کمی بارور شدند. همچنین قرار گرفتن در معرض BPA، فعالیت خود به خودی، روند غیر عادی در تخمک نابارور مانند زمان باروری ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: اطلاعات ما نشان داد قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی مانع باروری و رشد می‌شود و بر سلامت انسان تاثیر منفی دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه Human Reproduction منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.