انواع خشک کن


manman

ارسال های توصیه شده

خشک کن های ثابت : عملیات خشک کردن عموما" به دو صورت ناپیوسته (Batch) یا پیوسته و مداوم (Continuous) انجام می پذیرد .

 

در فرآیند ناپیوسته معمولا" مقداری جسم جامد تر در مجاور جریان هوا قرار می گیرد و این جریان هوا باعث تبخیر آب جسم تر می گردد . درفرآیند مداوم معمولا" جسم تر و همینطور جریان گاز از داخل دستگاهی عبور می کنند و زمان اقامت کافی به آن جهت خشک شدن در دستگاه داده می شود . دستگاههایی که عمل خشک کردن را انجام می دهند با توجه به پارامترهای زیر انتخاب می شوند :

 

1-روش فرآیند ، پیوسته یا نا پیوسته بودن عملیات : در روش ناپیوسته دستگاه خشک کن با مواد مرطوب باردهی شده و در آن تا خشک شدن باقی می ماند ، سپس خالی شده و مجددا" با مواد مرطوب پر می شود . در خشک کن های مداوم به صورت پیوسته مواد و گاز خنک کننده وارد و خارج می شوند .

 

2-روش اعمال حرارت مورد نیاز برای تبخیر رطوبت : در خشک کن های مستقیم ، حرارت با تماس مستقیم ماه یا گاز داغ به آن منتقل می شود . در خشک کن های غیر مستقیم ، حرارت به طریق هدایت از سطح یا تشعشعات IR یا روشهای دیگر به جسم مرطوب رسیده و از گاز تنها برای حمل رطوبت خارج شده از جسم استفاده می کنند .

3-طبیعت ماده خشک شونده ، ما ممکن است جامد سختی مثل چوب باشد ، ماده نرمی مثل پارچه و کاغذ یا جامد دانه ای شکل مثل مواد کریستالی ، خمیر غلیظ یا اسلاری (Slurry) باشد . شکل فیزیکی ماده می تواند در تعیین نوع خشک کن موثر باشد.

ویرایش شده توسط manman
لینک به دیدگاه

خشک کن های ناپیوسته :

 

این نوع خشک کن ها به مقدار زیادی به طبیعت ماده خشک شونده بستگی دارد . خشک کن های سینی دار که گاها" کابینی یا قفسه ای نیز گفته می شود برای خشک کردن جامداتی که بایستی روی سینی نگهداری شوند از جمله مواد خمیری (کیک *****ی) یا جامدات مشابه استفاده می شود. این دستگاه شامل یک کابین با تعدادی سینی می باشد که قابل خارج کردن ازآن می باشند . بعد از بارگذاری ، کابین بسته می شود و هوای گرم شده بین تعدادی از سینی ها جریان می یابد تا رطوبت موجود در جسم را تبخیر کند . گاز خنثی ، حتی بخار داغ به جای هوا می تواند استفاده شود ، زمانیکه مایع تبخیر شونده از جسم قابل اشتعال باشد . وقتی مواد به خشکی مورد نظر رسید ، کابین باز می شود و سینی ها با سینی های جدید عوض می شوند و عملیات مجددا " تکرار می شود .

 

مواد گرانولی، روی توری هایی به عمق کم ریخته می شوند به طوری که هوا یا گاز دیگر می تواند به آرامی از این بستر عبور کند. بدین طریق سریعتر جامد خشک خواهد شد. نوعی خشک کن که برای این منظور استفاده می شود خشک کن سیرکولاسیونی می باشد.

 

(Through- Circulation Drier) جامدات کریستالی و موادی که طبیعتا" دانه ای هستند مثل سیلیکاژل در این خشک کن ها به خوبی خشک می شوند. مواد خمیری نیز می توانند توسط یک اکسترودر به صورت گرانول درآمده و بدین طریق به راحتی خشک شوند.

 

مشکل عمده این نوع خشک کننده ها ناهمگونی میزان رطوبت در محصول نهایی خروجی از آن می باشد. این نیز به خاطر عدم یک نواختی جریان گاز در قسمتهای مختلف این خشک کن می باشد، که می بایست حتی الامکان از ایجاد مناطق مرده جلوگیری کرد. بنابراین با برقرارکردن سرعت بالا (3تا4متردرثانیه) در گاز می توان یک نواختی رطوبت در مناطق مختلف خشک کن را بالا برد.

ویرایش شده توسط manman
لینک به دیدگاه

خشک کن های مداوم(Continuous Drying):

 

این خشک کن ها با توجه به حجم محصول نسبتا" کوچک ، با دیگر دستگاههای موجود در فرایند شیمیایی تطابق بیشتری داشته و نیاز به ذخیره و انبار کردن قبل از خشک کن ندارند. محصول به دست آمده محتوی رطوبت یکنواخت تری است و هزینه به ازاء واحد وزن محصول نسبتا"کم است. شبیه خشک کن های ناپیوسته نوع خشک کن یا ساختار آن به شرایط ماده خشک شونده بستگی دارد.

در بسیاری از این خشک کن ها ، جسم جامد در خشک کن حرکت کرده و با جریان گاز تماس می یابد. حرکت جامد و جریان گاز ممکن است همسو، ناهمسو یا به صورت متقاطع باشد. در جریان های ناهمسو ، داغ ترین گاز در تماس با خشک ترین جامد قرار می گیرد ، به طوری که دمای جامد تا حد امکان به دمای گاز ورودی نزدیک می شود. این روش سریع ترین حالت خشک شدن (از دست رفتن رطوبت پیوندی ) را نتیجه خواهد داد و در مواردی باعث صدمه دیدن محصول خواهد شد. از طرفی جسم جامد مقدار زیادی از حرارت موجود در گاز را از خشک کن خارج می کند. در جریان های همسو ، جامد مرطوب با داغ ترین گاز مجاور می شود و جامد تنها تا دمای مرطوب گاز گرم خواهد شد و در این حالت حتی مواد حساس بر دما نیز می توانند بدون ایجاد اشکال خشک شوند. در جریان های موازی کنترل بیشتری روی میزان رطوبت محصول وجود دارد.

لینک به دیدگاه

خشک کن های خورشیدی

 

 

 

بحران انرژی یکی از اساسی ترین مسائل جوامع بشری است و در این میان یافتن راهی برای تهیه انرژی سهل الوصول، پاک، ایمن، پایا و همیشگی از اهداف اساسی است. با توجه به اینکه سوخت های فسیلی و هسته ای همراه با آلایندگی هستند و استفاده دائمی از آنها مقدور نیست توجه به استفاده از سایر منابع انرژی از جمله خورشید، آب و باد افزایش یافته است که در میان انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی بیشترین پتانسیل را داراست.

 

بنابر محاسبات انجام گرفته مصرف انرژی جهان هر 20 سال دو برابر می شود در نتیجه اهمیت یک منبع تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست اهمیت بیشتری می یابد.در ایران به دلیل زیاد بودن روزهای آفتابی، رطوبت کم و پائین بودن ارتفاع بسیاری از مناطق به نظر می رسد كه انرژی خورشیدی جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی و هسته ای باشد.
یکی از ساده ترین و رایج ترین راه های استفاده از انرژی خورشیدی تبدیل آن به انرژی گرمایی است که به آسانی و با تجهیزات کم هزینه قابل اجراست.
از انرژی خورشیدی در صنایع غذایی برای خشک کردن مواد غذایی استفاده می کنند.
در روش سنتی خشک کردن، مواد غذایی را در سطح وسیعی بر روی زمین در معرض نور مستقیم خورشید پهن می کنند. که در این روش مشکلاتی از قبیل عدم خشک شدن یکنواخت، آلوده شدن محصول به گرد و غبار و حشرات و از بین رفتن محصول در اثر بارش های ناگهانی وجود دارد.
همچنین تابش مستقیم خورشید بر روی مواد غذایی به کیفیت محصول آسیب می رساند.در حالیکه اگر برای خشک کردن مواد غذایی از خشک کن های خورشیدی استفاده کنیم دیگر با این مشکلات رو به رو نخواهیم بود.

 

انرژی خورشیدی رایگان، تجدید پذیر، فراوان و با محیط زیست سازگار است.

خشك كردن مواد غذایی با استفاده از خشک کن های خورشیدی در مناطقی که رطوبت نسبی هوا کمتر از 60% و دما بالاتر از 22 درجه سانتی گراد و تعداد روزهای آفتابی زیاد است قابل اجرا است. در نتیجه استفاده ازخشك كن های خورشیدی در ایران به دلیل شرایط مساعد جوی عملی و مقرون به صرفه است.
انواع خشک کن های خورشیدی

·
خشک کن های خورشیدی طبیعی

·
خشک کن های خورشیدی نیمه مصنوعی

·
خشک کن های خورشیدی کمکی

خشک کن های خورشیدی طبیعی:
در این خشک کن ها گرمایی که توسط خورشید ایجاد می شود به وسیله جریان طبیعی هوا باعث خشک شدن محصول می شود.
این خشک کن ها به دلیل داشتن حصار از خسارات وارده به محصول در مقایسه با روش سنتی جلوگیری می کنند.

خشک کن های خورشیدی نیمه مصنوعی:
در این خشک کن ها از فن برای عبور جریان هوا استفاده می کنند.
برای خشك كردن مواد غذایی بیشتر از این خشك كن استفاده می شود.

خشک کن های خورشیدی کمکی:
در این خشک کن ها قسمت اعظم انرژی حرارتی از طریق خورشید تامین می شود.
این خشک کن ها دارای منبع ذخیره انرژی هستند و در مناطقی که ذخیره انرژی خورشیدی کافی نیست مورد استفاده قرار می گیرند.
لینک به دیدگاه

خشک کن های تصعیدی

مقدمه

محصولات غذایی را که نسبت به حرارت حساس می باشد اغلب از طریق تصعید رطوبت خشک می کنند. در خشک کردن تصعیدی، ابتدا محصول مورد نظر منجمد می شود، سپس حلال (که معمولاً آب می باشد) منجمد شده و از طریق تصعید تحت خلاء از ماده غذایی خارج می شود. یخ تصعید شده توسط پمپ خلاء یا اژکتور بخار، از داخل اتاقک خشک کن مکیده می شود. گرمای مورد نیاز برای تصعید از طریق هدایت یا تشعشع، تامین می گردد. آب یخ زده در دماهای صفر درجه سانتی گراد یا زیر آن، تحت فشار 627 پاسکال یا کمتر تصعید می شود. محصولات خشک شده از طریق تصعید، معمولاً دارای کیفیت بالایی می باشد. این موضوع به دلیل آن است که ساختار ماده ی غذایی، هنگامی که آب از طریق تصعید از مواد دیگر جدا می شود، یک ساختمان متخلخل و چروکیده نشده بر جای می ماند. محصولی که بدین ترتیب خشک شده باشد، دوباره به آسانی مرطوب می شود. به هنگام خشک کردن، طعم و بوی غذا یا کاهش نمی یابد و یا کاهش آن اندک خواهد بود، چون دمای پایین خشک کردن، از فرایندهای نامطلوب تخریب و فساد، جلوگیری می کند و محصول خشک شده کیفیت بالایی خواهد داشت (نمونه های جنین فرایندهایی، عبارت است از: قهوه ای شدن غیرآنزیمی، تغییر ساختار پروتئینی و دناتوره شدن آنها، واکنش های آنزیمی و ...) بزرگترین مشکل خشک کردن از طریق تصعید، هزینه ی آن می باشد، سرعت خشک کردن پایین است و بهره گیری از خلاء بر هزینه ی فرآیند می افزاید. محصول نهایی میزان بسیار کمی نم خواهد داشت و بنابراین موجب کاهش برخی هزینه ها از قبیل حمل و نقل، سرماسازی و انبارداری می گردد.

 

خشک کردن تصعیدی در دمای C˚10- انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که آب در حالت جامد باقی می ماند.

 

فشار مطلق در خشک کن تصعیدی معمولاً 2 میلی متر جیوه یا کمتر است. گرمای تصعید باید کنترل شود تا از ذوب نشدن یخ در حین تصعید اطمینان حاصل گردد.

 

تصعید در سطح بیرونی مواد منجمد شده آغاز می شود و به سمت داخل محصول پیشروی می کند و همچنان که لایه ضخیم می شود، سرعت خشک شدن محصول کاهش می یابد. از آنجایی که تصعید تحت خلاء انجام می شود، انرژی گرمایی بسیار کمی به مصرف می رسد. به این روش 98-99% از آب محصول مرطوب گرفته می شود.

 

در این فرایند باید تأمین انرژی گرمایی لازم تحت کنترل باشد تا از ذوب شدن آب یخ زده در داخل محصول جلوگیری به عمل آید و بیشترین سرعت تصعید حاصل شود. حذف 1 تا 2% آب باقی مانده در محصول، زمان بسیار بیشتری طول می کشد، ولی می توان دمای تصعید ماده را به دمای محیط رساند.همانطور که گفته شد، سرعت خشک کردن تحت تاثیر ضخامت محصول قرار دارد و ضخامت کمتر محصول، منجر به افزایش سرعت خشک شدن می شود. مشاهده شده است که سرعت تبخیر بهینه در ضخامت های حدود تا اینچ حاصل می شود. غلظت نیز در سرعت خشک شدن محصول موثر است، و دیده شده است که محصولات غذایی با درصد قند بالاتر، دارای سرعت خشک کردن پایین تری می باشد.عملیات خشک کردن تصعیدی دارای سه مرحله است: انجماد محصول، تصعید یخ و جداسازی بخار آب. در این فرایند، جدا کردن بخار آب، گران ترین بخش فرایند است. عملی کردن این روش خرک کردن، متکی بر این مرحله است. بین اتاقک خشک کن و پمپ خلاء یا انژکتور بخار باید یک تله ی بخار قرار داده شود. تله ی بخار دارای سطوح سردی است که رطوبت تبخیر شده بر روی آن تقطیر می گردد. کارایی تله ی بخار، به اختلاف فشار بین اتاقک خشک کن و سطح تله ی بخار، دمای تله ی بخار، ضخامت قشر یخ ایجاد شده بر روی آن و اختلاف دمای بین سطح تله و ماده ی مبرد در حالت تبخیر ، بستگی دارد. چنانچه راندمان تله ی بخار کم باشد، موجب می شئود که دمای اتاقک خشک کن کمتر شود.پمپ خلاء علاوه بر این که آب تصعید شده را از محیط خارج می کند، موجب پایین نگه داشته شدن فشار در اتاقک خلاء در زیر فشار اتمسفری می گردد. حذف گازهای غیرقابل میعان، مقاومت در مقابل حرکت بخار آب به داخل کندانسور را کاهش می دهد. چون این گازها، موجب کاهش راندمان خشک کن می شود، پمپ خلاء به کار رفته باید قادر به کاهش فشار اتاقک خلاء تا حداقل mµ5، باشد.طراحی محفظه ی خشک کن1-مقیاس پایلوتدر آزمایشگاه های صنایع غذایی در مواردی که مقدار بسیار کمی از محصول مورد نیاز باشد، از یک خشک کن تصعیدی قابل حمل استفاده می شود. این خشک کن، خود شامل سرد کننده، حرارت دهنده و پمپ خلاء می باشد. ظرفیت این گونه خشک کن ها به طور نمونه برای 2 تا 20 کیلوگرم از محصول منجمد شد، یا 6 تا 36 فوت مربع، طراحی می شود.2-افزایش مقیاسعامل هایی که بر اندازه ی خشک کن تصعیدی اثر می گذارد، عبارت است از اندازه ای اتاقک و ظرفیت کندانسور، پمپ خلاء و سطح صفحه ها می باشد. برای جبران افزایش ظرفیت مواد غذایی باید سطح خشک کن افزایش یابد. پمپ خلاء و کندانسور نیز مناسب با این افزایش سطح، افزایش داده شود. در این حالت، ضخامت لایه ی محصول به بالای ضخامت بهینه ی لازم برای خشک کردن افزایش داده نخواهد شد، این ضخامت بهینه در آزمایشات مقیاس پایلوت تعیین می شود.

خشک کن های تصعیدی صنعتی

 

 

1-خشک کن های تصعیدی سینی دار معمول ترین نوع خشک کن تصعیدی که اکنون در صنعت استفاده می شود خشک کن تصعیدی سینی دار است. کندانسور، مانند گرم کننده های سینی ها در همان اتاقک قرار داده می شود و یا اینکه در اتاقک جداگانه ای که از طریق یک لوله با قطر بزرگ به اتاقک اصلی پیوسته است، سوار می شود. اندازه ی سطح این خشک کن ها از 125 تا 220 فوت مربع متغیر است. محصول بر روی سینی های داخل اتاقک خشک کن گسترده می شود. چنانچه به یک خشک کن با ظرفیت بالا نیاز باشد، چندین خشک کن تصعیدی را می توان با یک گرم کننده ی سینی، کندانسور، سرد کننده و پمپ خلاء مرکزی به کار انداخت. سیستم باید برای خشک کردن مرحله ای برنامه ریزی شود و به ترتیب، هر بخش از سیستم، تخلیه و بارگیری شود.هر خشک کن باید به طور مجزا به وسیله ی پانل خودش کنترل شود، در این صورت، عملیات، نیمه پیوسته خواهد بود

 

.2-خشک کن تصعیدی تونلی این فرایند شامل سینی هایی است که از یک طرف به داخل خشک کن وارد، و از طرف دیگر بیرون می رود. کندانسور، آن توسط یک سیستم سرد کننده ی جذبی آمونیاکی سرد می شود. کنترل بارگیری در این نوع خشک کن تصعیدی با سهولت بیشتری انجام می شود و چنانچه ظرفیت بالا رود می توان دبی جربان را بالا برد. با این حال سیستم در مورد تغییر از یک محصول به محصول دیگر دچار مشکل می شود. اهمیت کاربرد تکنولوژی خشک کن های انجماد ی در صنایع غذایی و داروییدرحالحاضر این تکنولوژی در اختیار و انحصار کشور های پیشرفته می باشد و به دلیلکاربرد متنوع آن در صنایع غذایی و دارویی بویژه آنتی بیوتیکها، باکتری ها ومخمرها و سایر صنایع موجب تحولات شگرفی در اقتصاد صنعتی و حوزه هایکشاورزی و صنایع وابسته به آن و تغذیه وسلامت شده است. محصولات این صنعتهیچگونه نیازی به افزودنی ها و مواد نگهدارنده شیمیایی ندارند و به شرطبسته بندی صحیح، بدون نیاز به یخچال یا سردخانه و به مدت طولانی قابلیتنگهداری دارند. این روش برای ذخیره سازی و نگهداری بدون نیاز به یخچال موادگوشتی، محصولات دریایی، و غذاهای آماده و میوه جات و سبزیجات، بدون اینکهکمترین تغییری در کیفیت و مشابه مواد تازه، در مواقع بحرانی منجمله زلزله وجنگ و... بسیار کارآمد بوده است. گیاهان معطر و داروئی با ارزش از جملهزعفران، قهوه، وانیل و...، گل های معطر زینتی(گل خشک) و انواع سبزیجات ومیوه ها که ارزش آنها بواسطه عطر، طعم و شکل و ارزش غذایی آنهاست، از جمله محصولاتی هستند که تنها با این تکنولوژی میتوان کیفیت را در آنها تضمینکرد. امروزه پزشکان متخصص معتقدند، برای بهره مندی از خواص غذایی و داروییمیوه و سبزی، لازم است به جای یک وعده با مقدار زیاد در طول روز، چند وعدهاز آنها استفاده کنیم . این امر جزء با مصرف میوه خشک طبیعی با کیفیتامکانپذیر نمی باشد. امروزه با این تکنولوژی، انواع پودرهای طبیعی گیاهان ومیوه ها، انواع کنسانتره خشک آبمیوه ها، انواع چیپس میوه و تکه های خشک قابل کمپوت و شربت و ژله طبیعی میوه بدون نیاز به نگهدارنده ها و افزودنیهای شیمیایی، تولید می شود.نکات ویژه در مورد خشک کردن تصعیدی مواد غذایی1-گوشت و ماهیاین مواد غذایی شبه جامداتی است که تشکیل شده است از بافت های عضلانی شامل لایه های پروتئینی، بافت های چربی، گلیکوژن و تقریباً 75% آب. جهت گیری عضلات برای فرایند گرم کردن و انتقال بخار مهم است. استخوان ها، گوشت بی چربی و بافت چربی، هر یک به زان خشک کردن متفاوتی نیاز دارد. چنانچه بخواهیم استخوان ها کاملاً خشک شود، بافت های چربی ذوب خواهد شد. به این دلیل، استخوان ها را با یک رطوبت گیر در داخل بسته بندی می گذارند.رطوبت گیر، رطوبتی را که در فرایند خشک کردن گرفته نشده است، می گیرد و پروتئین گوشت را از خطر رطوبت زیاد محافظت می نماید. بافت چربی در مقایسه با گوشت که حاوی 75-70% آب است، دارای 15-10% آب می باشد. به این ترتیب بافت های چربی پیش از آن که گوشت شروع به خشک شدن کند، ممکن است ذوب شدن را آغاز کند. پس، باید پیش از انجام عمل خشک کردن تصعیدی، بیشتر بافت چربی را از گوشت جدا نمود. گوشت کم چربی باید بر عمود جهت رشته های ماهیچه بریده شود. پوست را باید به تکه هایی به ضخامت 10-15 میلی متر برید.2-میوه ها و سبزی هایاخته هایی که میوه ها و سبزی ها را می سازد، در برگیرنده ی پروتئین، محلول های آبی و اندام های یاخته ای می باشد. در میان یاخته ها یک ماده ی پکتیکی وجود دارد. ساختمان گیاهان به گونه ای است که موقعیت آنها به هنگام خشک کردن تصعیدی مهم نیست. موضوعی که اهیمت دارد آن است که این ساختمان تخریب نشود و این که محصول تولید شده خشک، سخت، ترد و شکننده باشد. میوه هایی که باید از راه انجماد و تصعید خشک شود باید دارای میزان جامد بالایی باشد، و از رنگ و بو و طعم خوبی نیز برخوردار باشد. برای جلوگیری از فرآیندهای قهوه ای شدن غیرآنزیمی قبل از انجماد ، سیب و گلابی را باید در یک محلول 1/0% سولفیت سدیم فرو برد، بعد از آن پوست گیری، هسته گیری و تکه تکه کرد. توت فرنگی و تمشک را باید قبل از خشک کردن شست. چنانچه پوست میوه ای نسبت به بخار آب نفوذناپذیر باشد، پوست آن را باید شکاف زد، یا آن میوه را پوست کند. در مورد سبزی ها، باید قبل از خشک شدن اعمال شستن پوست گیری و پاک کردن، بریدن و شستشوی دوباره انجام گیرد. سبزی ها بسته به اینکه تا چه مدت قبل از خشک کردن می تواند در انبار نگهداری شود، متفاوت است. برای نمونه، نخود باید بی درنگ بعد از برداشت، برای خشک کردن تصعیدی آماده شود. در حالی که سیب زمینی را ممکن است برای مدت چند ماه انبار کرد. باید دقت شود که از اتلاف محصول، زمانی که توسط دست یا ماشین پاک می شود، جلوگیری شود. پوست کندن از طریق تراشیدن پوست یا پوست گیری شیمیایی با سود داغ، این اتلاف ها را کاهش می دهد. سبزی های ریشه ای و برگی را قبل از خشک کردن خرد می کنند و آنزیم های موجود در مواد تازه بریده شده را به وسیله ی قرار دادن در آب داغ غیرفعال می سازند. چون فعالیت پیاز قابل توجه است، باید این محصول بلانچ (آنزیم بری) شود، پس از بلانچینگ (آنزیم بری) ابتدا سبزی ها را در مجاورت هوا سرد و پس از آن منجمد می کنند.نکات کیفی در خشک کردن تصعیدی مواد غذایی کیفیت مواد غذایی خشک شده به شور تصعید رطوبت، نسبت به محصولات خشک شده با روش های خشک کردن متداول بالاتر است، با این حال، اثر برخی از واکنش های کاهنده ی کیفیت، در حین خشک کردن تصعیدی نشان داده شده است.

 

1-اکسیداسیون چربی ها (لیپیدها) اکسیداسیون لیپیدها یک نکته ی کیفی اصلی برای محصولات خشک شده به روش تصعید است. میزان رطوبت کمی که در این روش در محصول باقی می ماند، هدایت کننده ی واکنش اکسیداسیون لیپید است. فلزات ناچیز که تسریع کننده ی واکنش می باشد، در حین خشک کردن آزاد می شود. برای کنترل فساد اسیدهای چرب، مواد غذایی باید در بسته بندیهایی که نسبت به اکسیژن غیرقابل نفوذ است، بسته بندی شود

.2-قهوه ای شدن غیرآنزیمی این واکنش ابتدا سبب قهوه ای شدن رنگ مواد غذایی می شود و سپس طعم و ارزش مواد غذایی را نیز تغییر می دهد. این واکنش در مقدار رطوبت متوسط رخ می دهد. مواد غذایی که به طریق انجماد و تصعید خشک می شود، در معرض خطر قهوه ای شدن غیرآنزیمی نیست، زیرا از ایجاد دامنه ی مقدار رطوبت متوسط، تا حد زیادی جلوگیری می شود. یعنی به علت سرعت عبور از رطوبت بالا به رطوبت پایین، چنین اتفاقی نخواهد افتاد

.3-غیرطبیعی یا دناتوره شدن پروتئین ها غلظت بالای نمک و دمای بالا، سبب دناتوره شدن پروتئین ها می گردد، و دمای دناتوراسیون پروتئینی برای گوشت، میان C˚40-C˚60 است.

 

 

محصولاتی که به روش تصعید خشک می شود، و در معرض این دامنه ی دمایی قرار نمی گیرد، از دناتوره شدن پروتئین به دور می ماند.

ویرایش شده توسط manman
لینک به دیدگاه

خشک کن کابینی یا کابینتی

نویسنده : قاسم کریمی

68890376105312341826.jpg

این خشک کن ها به عنوان ماشین های خشک کن چند منظوره برای تنوع بالای محصول و ظرفیت های کم و متوسط در مقیاس صنعتی ساخته می شوند . کاربردهای وسیع این خشک کن ها در صنایع تبدیلی محصولات باغی و غذایی و نیز در صنایع شیمیایی می باشد.

 

خشک کردن انواع میوه جات ، سبزی ها ، گیاهان دارویی و ... در ظرفیت های متوسط توسط این ماشین ها انجام می شود. دمای به دقت تنظیم شده ، گرمایش غیر مستقیم ، استفاده از هوای پاک و فیلتر شده ، اتوماسیون کامل ، کیفیت بسیار خوب محصول خشک شده ،و ... از ویژگی های این خشک کن ها می باشد . یول

 

بارگیری خشک کن های کابینی بصورت بچ انجام می شود . بدین معنی که ماده خام مرطوب روی سینی های مخصوص بارگیری شده و توسط واگن ها به داخل فضای خشک کن هدایت می گردد .

 

پس از تنظیم دما ، رطوبت و غیره فرآیند خشک کردن آغاز می شود و پس از طی زمان معینی با دریافت سیگنال مخصوص ، پایان می یابد . در این بازه زمانی تغیرات دما ، جریان هوا ، و ... می تواند بصورت دستی یا کاملاً اتوماتیک صورت گیرد.

 

در خشک کن های کابینی یا قفسه ای سبزی و میوه پس از آماده سازی و جای گرفتن در داخل کابین، در مجاورت هوای گرم قرار میگیرند. به دلیل همین اختلاف دمای بیشتر نسبت به محیط تبخیر سطحی با سرعت بیشتری انجام می پذیرد و محصول مورد نظر طی مدت زمان کمتری نسبت به هوای آزاد خشک میشود. بدین ترتیب محصول خشک شده ای با کیفیت بیشتر و رنگ بهتر بدست خواهد آمد

ویرایش شده توسط manman
لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.