56 حقیقت جالب درباره چپ دستی


seyed

ارسال های توصیه شده

56 حقیقت جالب درباره چپ دستی و افراد چپ دست

 

1. بین 10-12٪ از مردان "چپ دست" هستند زنان حدود 4 درصد بیشتر از مردها "راست دست" هستند.

2. از سال 1996،اوت 13 برابر 22 مرداد "روز چپ دست " Left-Hander's Day است. این رویداد سالانه جشن چپ دستی و مایه افزایش آگاهی از مشکلات و سرخوردگی هایی است که چپ دستها هر روزه در جهان طراحی شده برای راست دستها تجربه می کنند.

3. در زمان های مختلف در طول تاریخ، چپ دستی به عنوان بسیاری از چیزها دیده شده است: یک رفتار یا عادت تند و زننده، علامت شیطان، نشانه روان نژندی neurosis ، شورش، جرم و جنایت، و همجنس گرایی! گرچه آن را نمود خلاقیت و توانایی های موسیقی هم لحاظ کرده اند.

4. برخی از محققان خاطر نشان ساخته اند که چپ دستها ممکن است یکی از آخرین اقلیت های سازمان نایافته در جامعه باشند، چرا که آنها هیچ قدرت جمعی و هیچ حس واقعی ازهویت مشترک ندارند. علاوه بر این، چپ دست ها اغلب در نهادهای اجتماعی، آموزشی، مذهبی و نادیده گرفته می شوند. آداب و رسوم اجتماعی و حتی "زبان" چپ دست را به عنوان "متفاوت" و حتی "بد " در نظر می گیرند.

5. بسیاری از منابع ادعا می کنند که چپ دستها ممکن است نه سال زودتر از سمت راست دستها جان خود را از دست دهند.

6. کلمه left انگلیسی از ریشه lyft آنگلوساکسون، که به معنی ضعیف یا شکسته است. درفرهنگ انگلیسی آکسفورد تعریف چپ دست اینهاست: فلج، ناقص، بی دست و پا، دست و پا چلفتی، بی استعداد، مبهم، مشکوک، زیرسؤال، ، شوم، و نامشروع .

7. عبارات مختلف در زبان انگلیسی نشاندهنده یک دیدگاه منفی نسبت به چپ دستی است. به عنوان مثال، "مکمل چپ دست left-handed complement " واقع یک توهین است . یک "ازدواج چپ دست left-handed marriage " یک ازدواج نیست ، زناست؛ همانطور که در "ماه عسل چپ دست " رابطه زنا با شوهردیگری مراد است ."همسر چپ دست left-handed wife " یعنی معشوقه و رفیقه.

8. تحقیقات بین تروما در دوران تخمک گذاری وبارداری و یا درهنگام تولد با افزایش شانس چپ دستی ارتباط نشان داده است( والبته شاید این نظر محققان راست دست باشد!)

9. آزمایش های انجام شده توسط دانشگاه سنت لارنس در نیویورک نشان داد که افراد باضریب هوشی بیش از 140 بیشتر ازافراد چپ دست هستند. مشهورترینشان عبارتند از: آلبرت اینشتین، اسحاق نیوتن، چارلز داروین، و بنجامین فرانکلین.

10. مادرانی که بیش از 40 سال در زمان تولد کودک دارند 128 درصد بیشتر از مادر20 ساله احتمال دارد کودک چپ دست بدنیا آورند.(مادران اکثرنوابغ بالای 35 سال داشته اند).

11. در اشاره به زندگی جنسی یک فرد، یک "چپ دست" یک همجنس گرا homosexual است!!

12. درآلمانی linkisch، به معنی بی دست و پا awkward ، دست و پا چلفتی clumsy ، ناشی و بی مهارت maladroit است. در ایتالیایی، واژه mancino، که از "کج" و یا "ناقص" (mancus) مشتق شده به معنی فریبکارانه و یا نادرست است. در روسی، به نام چپ دست Левша (levja) توهین است.

13. در لاتین، کلمه sinister ، شیطان، معادل چپ ومربوط به اسم sinistrum است. Ambisinister "دست و پا چلفتی در هر دو طرف است."

14. در تلمود، رئیس شیاطین یا شاهزاده اجنه Prince of Demons به نام Samael است، که با کلمه عبری برای سمت چپ، se'mol، שמאל ( همان "شمال" در عربی که با شوم یکی است اصحاب المشئمه = اصحاب الشمال و اعسر و اشول هم با سختی هم معنی) وجود است. میکاییل فرشته در سمت راست خدا نشسته است، در حالی که Samael در سمت چپ او. این نسبت شیطان وبدی به سمت چپ وخوبی به سمت راست به نظر می رسد به اشکال مختلف در سراسر جهان وجود دارد.

15. در میان اسکیموها، هر شخص چپ دست یک جادوگر بالقوه است. در مراکش، چپ دست یک s'ga، یعنی یک شیطان یا یک فرد نفرین شده است. در اوستایی دشینه = راست لفظاً به معنی منسوب به شایسته ،سمت شایسته و قابل توجه است و در مقابل هاویشت (هاو-ایشته)= چپ یعنی سمت فروکوبیده شده و پست!

16. حتی کلمه "زبردستی ومهارت dexterity" نشاندهنده سوگیری به راست دستهاست. DEXTER به معنی "راست " و اشاره به "راست دست" در هر دو طرف است.

17. اینکاها فکرمی کردند چپ دستها قادر به شفا و دارای توانایی های جادویی هستند. قبیله Zuni آمریکای شمالی معتقدند چپ دستی دلیل خوش شانسی است.

18. اعتقاد بر این است هربرت هوور به عنوان اولین رئیس جمهور چپ دست آمریکاست، هر چند جیمز گارفیلد با دست چپ یونانی و با دست راست لاتین می نوشت.

19. تحقیقات (راست دستها!!) نشان می دهد که چپ دستها احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به الکلیک، اسکیزوفرنیک، بزهکاری delinquent و نارساخوانی dyslexic دارند . آنها همچنین بیشتر احتمال دارد بیماری کرون Crohn's disease ، کولیت اولسراتیو، یا معلولیت های ذهنی داشته باشند. پژوهشگران خاطرنشان کرده اند که با وجود این امراض، چپ دستها جان سالم به در برده اند زیرا آنها به طور سنتی در مبارزه "موفق" هستند.

20. بسیاری از تمثال های هنری از شیطان او را چپ دست نشان می دهد.

21. قاتلهای سریالی مانند بوستون استرانگلر Boston Strangler و جک چاک دهنده Jack the Ripper و هیتلر و اسامه بن لادن و هیتلرچپ دست بوده اند.(والبته آتیلا و چنگیز و نرون و صدها قاتل سریالی دیگر راست دست)

22. در متون جادوگری در اروپای قرون وسطی، جادوگردست چپ را به ضرر و یا نفرین فرد دیگری مورد استفاده قرار می دهد. به جادوگران آموزش داده می شد با دست چپ به آرامی طرف را لمس تا نفرین را به او منتقل کنند. علاوه بر این، شیطان ظاهرا با دست چپ به جمع آوری نیایش و برکت ودعای اختتام می پردازد، متخالفا کلیسای مسیحی به برکت ازدست راست می پردازد. البته او با دست چپ خود تعمید و تدهین می کند.

23. هر دو سنت یهودی و مسیحی در ذات و اعمال و شیوه های خود به شدت راست دست هستند. برای کاتولیک ها، وابستگان به کلیسای انگلیس Anglicans، پیروان کلیسا های اسقفی، و دیگر فرقه ها، کشیش باید نان فطیر صمیمیت و همدلی را با دست راست بدهد، و اشخاصی که درمراسم عشاء ربانی هستند آن را با دست راست می پذیرند. همه برکت دادنهاbenedictions باید با دست راست باشد، و یک کشیش نماد " دست راست قوی خدا" است.

24. ابن میمون فیلسوف یهودی قرون وسطی (1135-1204 م) یکصد عیب ونقصی که یک روحانی یهودی نمی تواند واجد آنها باشد را برشمرده ، و چپ دستی یکی از آنها بود.

25. در اسکاتلند ضرب المثلی دارند که یک فرد بخت برگشته را توصیف می کند: "او باید توسط یک کشیش چپ دست غسل تعمید داده شده باشد!"

26. دست راست 100 باربطور مثبت در کتاب مقدس ذکر شده، در حالی که دست چپ تنها 25 بار ذکر شده وهمه بطورمنفی است.

27. در بسیاری از کشورهای اسلامی، مردم ازغذا خوردن با دست چپ خود منع شده اند که دلیل آن تطهیربدن با دست چپ (وفقدان قاشق وخوردن با دست ) است . علاوه بر این، "تظاهر در ملأ عام" در استفاده از دست چپ در برخی از کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی است، خلاف قانون است.

28. اگر چه حدود 90٪ ازانسانها راست دست هستند،اما به نظر می رسد در گربه ها ، خوکچه ها و موشها این برتی به طور مساوی بین راست و چپ پنجه و چنگالها تقسیم شده است.

29. الگوهای رفتاری نامتقارن بشر پا، چشم و گوش را مانند دست درگیر کرده است. در هر مورد، گرایش راست بیشتر است(برخی راست چشم اند و برای برخی چپ پا و....)

30. چپ دستی به این موارد نامیده شده : mancinism، sinistromanuality، و cackhandedness. سایرموارد عامیانه برای چپ دستی عبارتند از : skivvy-handed, scrummy-handed, kaggy-fisted, cawk-fisted, gibble-fisted, southpaw, cunny-and ballock-handed

31. با توجه به سنت، خارش دست چپ نشان می دهد شما پول از دست می دهید. خارش دست راست نشان می دهد شما پول دریافت خواهید کرد.

32. برخی از محققان معتقدند افزایش سطح هورمون تستوسترون در رحم شانس چپ دست شدن را افزایش می دهد. این ممکن است ارتباط بین چپ دستی و برخی از اختلالات سیستم ایمنی را توضیح دهد.

33. مطالعات نشان داده اند که افراد چپ دست در آگاهی فضایی spatial awareness ، ریاضی، و معماری با استعداد تر هستند. راست دستها تمایل به استعداد شفاهی verbally دارند.

34. ژن LRRTM1 از عوامل مؤثر قوی برای چپ دستی است. دانشمندان این ژن را در طی یک مطالعه از کودکان نارساخوان کشف کرده و بر این باورند که از پدر به ارث برده است.

35. چپ دستی در خانواده ادامه می یابد. چپ دستی در خانواده سلطنتی بریتانیا شامل مادر ملکه، ملکه الیزابت دوم، پرنس چارلز و پرنس ویلیام است.

36. مطالعات نشان می دهد که کسانی که به اوتیسم مبتلا هستند بیشتر احتمال دارد چپ دست باشند.

37. بسیاری از چپ دستها تصاویر رو به سمت راست می کشند.

38. چپ دستها بیشتر احتمال دارد نارساخوان dyslexic و دارای لکنت stutter باشند.

39. یکی در چهار فضانوردان آپولو ، نیل آرامسترانگ، چپ دست بود.

40. ارتباط بین دو طرف راست و چپ مغز در افراد چپ دست سریعتر است. این به معنی انتقال سریعتر اطلاعات است ، چپ دستها در برخورد با محرک های متعدد کارآمدترو دراستفاده از هر دو طرف مغز راحت ترند.

41. در سمت چپ، که در طول تاریخ به عنوان ضعیف تر و "بد"، در نظر گرفته شده ،به طور سنتی " سمت زن" دیده می شود( زن از دنده چپ مرد آفریده شده! البته چپ و قلب و عشق جای خودش). با این حال، داده های علمی در حال حاضر نشان می دهد که مردان چپ دست بیشتر از زنان چپ دست اند.

42. سونوگرافی ها نشان می دهد که در رحم مادر، 90 درصد از نوزادان به انگشت شست راست علاقه دارند، آمار شبیه راست دستی است.

43. محققان معتقدند نسبت چپ دستی در بیش از 30،000 سال ثابت باقی مانده است.

44. مطالعات نشان می دهد نوزادان نارس بیشتر احتمال دارد چپ دست شوند. علاوه بر این، نوزادان با آپگار کم در هنگام تولد بیشتر احتمال دارد نسبت به کودکان که نمره آپگار بالاتر چپ دست باشند .

45. کالج Juniata در هانتینگتون پنسیلوانیا جایزه ای تا 1،500 دلار کمک هزینه تحصیلی دانشگاهی به دانش آموزانی که دارای نمرات تحصیلی بالا و چپ دست هستند اعطا می کند.

46. محققان گفته اند که به طور متوسط، چپ دستها دیرتر راست دستها به بلوغ جنسی می رسند.

47. دو نظریه واگرا در خصوص حلقه ازدواج به دست چپ کردن وجود دارد. یک تئوری این است که این امر با مصریان باستان آغاز شده، که بر این باور بودند که با وجود معایب قرار از طرف چپ، قرار دادن حلقه در این دست آن را به قلب نزدیکترمی کند. دیگری آن را به یونانیان و رومیان قدیم نسبت می دهد، که در دست کردن حلقه به دفع شر شیطان در ارتباط با دست چپ مربوط است.

48. حدود 30 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا و 8 میلیون نفر درایران و کلا 700 میلیون نفر درجهان چپ دست هستند.

49. وقتی کودکان روی شکم و دمرو قرار گیرد، راست دستها تمایل دارند سر خود را به سمت راست و کودکان چپ دست معمولا سر خود را به سمت چپ را می گردانند و یا ترجیحی را نشان نمی دهند. (درلبخند آنها هم معمولا جهت خط خنده عکس دست است.)

50. کمتر از 1٪ از جمعیت جهان می توانند واقعا " دو دست" ambidextrous ( = ذوالیمینین) باشند.

51. تحقیقات نشان می دهد که چپ دستها کمی بیشتر از راست دستها در معرض ابتلا به آلرژی و آسم هستند.

52. مطالعات نشان داده اند که اگر دست غالب درچپ دستی زخمی شود، او نسبت به همتای راست دست خود آسان تر استفاده از طرف دیگر را یاد می گیرد.

53. در آزمایش اخیر، چپ دستهایی که کلیپ هشت دقیقه ای از فیلم سکوت بره ها را تماشا کردند ترس بیشتری نسبت به راست دستها نشان دادند. دانشمندان بر این باورند که این ممکن است به دلیل غالب بودن سمت راست مغز در چپ دستها باشد و این بخش مغز در پاسخهای به محرکه ترس بیشتر درگیر است.

54. با توجه به مقالات مجله بیماری های عصبی و روانی، مغز چپ دستها احساسات و عواطف را با فرایندی متفاوت نسبت به افراد راست دست پردازش می کند وآنها بیشتر مستعد پذبرش احساسات منفی، مانند خشم هستند.

55. بعضی از دانشمندان گفته اندکه افراد چپ دست در رحم مادر با دوقلویی همراه است که زنده ماندنی نیست، یا یک دوقلوی اضمحلال یافته و نابود شده Vanishing Twin

56. طولانی ترین کلماتی که می توان تنها با استفاده از دست چپ با صفحه کلید متعارف تایپ کرد sweaterdresses و tesseradecades هستند.

 

این موارد ترجمه آزاد با اضافات من از این منبع است :

 

http://facts.randomhistory.com/facts-about-left-handedness.html

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.