لکسوس LFA


کیوان

ارسال های توصیه شده

 

 

 

 

 

 

روزنامه هفت صبح: لكسوس با ساخت« LFA» نشان داده در كنار ساخت خودرو‌هاي لوكس مي‌تواند به سلطان سوپر اسپورت‌هاي ژاپني تبديل شود.

 

مخدر به موادي گفته مي‌شود كه بخشي از بدن يا فعاليت آن را تغيير و با اختلال روبه‌رو كند. تعريفي كه براي مواد مخدر ارائه كرديم بهترين توصيف براي لكسوس ال‌اف‌اي است. خودرويي كه به هيچ وجه در كلاس سوپر اسپورت‌ها قرار نمي‌گيرد. لكسوس با توليد اين خودرو به نوعي كلاس جديدي با عنوان اتومبيل‌هاي اعتيادآور را شكل داده است.

 

 

193413_817.jpg

هر چند تجربه مستقيم ال‌اف‌‌اي براي ما امكان‌پذير نيست اما مي‌توان از نظرات ديگران و البته تماشاي بهترين محصول توليدي لكسوس به اين نتيجه رسيد كه اتومبيل‌ها قادر به تغيير طرز فكر انسان هستند. هر نظر و ديدگاهي كه نسبت به يك اتومبيل سوپر اسپورت، سريع و گران‌قيمت را داشتيد، دور بريزيد. لكسوس با ال‌اف‌اي نشان داده كه صداي اگزوز، حركت اتومبيل در سر پيچ‌ها و روحي كه در اختيار دارد مي‌تواند آدرنالين را بالا برده و بيننده يا راننده را فريفته خود كند.

 

با توجه به توضيحاتي كه ارائه شد بد نيست بيشتر با اين غول ژاپني آشنا شويم كه شايد در ابعاد مختلف از رقباي خود عقب مانده باشد اما بي‌شك قابليت‌هايي را در اختيار دارد كه به مشخصات فني ارتباطي پيدا نكرده و در هيچ اتومبيل ديگري پيدا نمي‌شوند.

 

 

193411_608.jpg

اين اژدهاي خاموش

 

هر چند در اولين نگاه اين ظاهر خارجي اتومبيل است كه مخاطب را جذب مي‌كند اما ابتدا قصد داريم به بررسي مشخصات فني ال‌اف‌اي بپردازيم. تويوتا به عنوان شركت مادر همواره سعي داشته از بهترين موتور‌هاي موجود در سطح جهان استفاده كند. با توجه به همين موضوع مهندس‌هاي لكسوس در كنار تويوتا اين بار با ايجاد تغييرات در بخش‌هاي مختلف موتور نه‌تنها موفقيت‌هاي گذشته را تكرار بلكه به استاندارد‌هاي جديدي نيز دست پيدا كرده‌اند.

 

 

193408_321.jpg

لكسوس از يك موتور 10 سيلندر V شكل با حجم 4.8 ليتر استفاده مي‌كند. موتور 4.8 ليتري براي سوپراسپورتي رده بالا آنچنان هم عجيب نيست اما طراحان لكسوس تغييراتي را در آن ايجاد كرده‌اند كه نه‌تنها به كاهش وزن كمك كرده بلكه قدرت خروجي را در سطح بالايي قرار داده است. طبق توضيحات ارائه شده اين موتور 10 سيلندر از نمونه‌هاي V8 استاندارد كوچك‌تر بوده و وزني كمتر از شش سيلندر‌هاي V شكل دارد.

 

همين موضوع در زمينه كاهش وزن اثرات خود را باقي گذاشته و در بهترين حالت ممكن 552 اسب بخار قدرت خروجي را به ارمغان مي‌آورد. حال اين نكته را در نظر بگيريد كه استفاده از اگزوز‌هاي تيتانيومي ‌در ادامه صدايي را توليد مي‌كند كه تفاوت آنچناني با اتومبيل‌هاي مخصوص به مسابقات فرمول يك ندارد. يكي ديگر از نكات برجسته ال‌اف‌اي در زمينه مشخصات فني به سيستم تعويض دنده و كلاچ ارتباط پيدا مي‌كند. اگر جزئيات ارائه شده در رابطه با اكثر اتومبيل‌هاي روز را دنبال كنيد حتما با اين مسئله روبه‌رو شده‌ايد كه بخش عمده‌اي از خودرو‌هاي اشاره شده از سيستم كلاچ دوگانه براي تعويض سريع‌تر دنده‌ها استفاده مي‌كنند.

 

 

193410_633.jpg

بر خلاف اين اتومبيل‌ها تويوتا با توجه به نبود قابليت استفاده از كلاچ دوگانه، از نمونه‌هاي تكي استفاده كرده است. در ادامه لكسوس با ايجاد تغييرات مناسب در جعبه دنده و البته استفاده از تجهيزات الكترونيكي در زمينه كلاچ به دستاوردي رسيده كه تصور آن هم سخت است. لكسوس در همين رابطه اين‌گونه توضيح داده كه نشانگر‌هاي آنالوگ براي دور موتور به هيچ وجه نمي‌توانستند سرعت تغيير دنده و دور موتور را نشان دهند، به همين خاطر از نشانگر‌هاي ديجيتالي استفاده شده كه بر خلاف اكثر اتومبيل‌ها اينجا تنها جنبه ظاهري ندارد.

 

 

طراحي ظاهري در خدمت عملكرد فني

 

تمام توضيحات ارائه شده در بعد فني زماني تاثير خود را به خوبي نشان مي‌دهند كه وزن اتومبيل كم بوده و به خوبي تقسيم شده باشد. بررسي اجزاي مختلف بدنه و موتور نشان‌دهنده اين موضوع است كه تويوتا در بدنه ال‌اف‌اي به هيچ وجه از آهن استفاده نكرده است. جنس بدنه همچون بسياري از سوپر اسپورت‌هاي ديگر از نوع فيبر كربن است. هر چند كليت اين امر وزن اتومبيل را به خوبي كاهش مي‌دهد اما در ادامه بايد به اين نكته نيز اشاره كنيم كه تمامي ‌حفاظ‌هاي داخلي، ساختار بدنه موتور و حتي اگزوز از آلياژ‌هاي مختلف، تيتانيوم و آلومينيوم شكل گرفته‌اند.

 

 

193409_777.jpg

به كار‌گيري تمامي ‌اين موارد در نهايت باعث شده كه وزن ال‌اف‌اي تنها 1480 كيلوگرم (256 كيلوگرم سبك‌تر از نيسان جي‌تي-آر) بوده و تقسيم وزن اتومبيل با نسبت 48 به 52 انجام شود. قدرت خروجي 552 اسب بخار و وزن پايين اين امكان را براي ال‌اف‌اي به وجود آورده‌ كه در 3.6 ثانيه به سرعت 100 كيلومتر بر ساعت رسيده و در نهايت سرعت خود را به 352 كيلومتر بر ساعت افزايش دهد.

 

بررسي آمار و ارقام اعلام شده به خوبي نشان مي‌دهد سازندگان ال‌اف‌اي در لكسوس تمامي‌ سعي و تلاش خود را روي اين موضوع قرار داده‌اند كه طراحي بدنه را در خدمت عملكرد فني به كار گيرند. در همين راستا شاهد يكسري دريچه هوا روي درب كاپوت و پايين چراغ‌ها هستيم كه نه‌تنها ظاهري مناسب را به وجود آورده‌اند بلكه به خوبي جريان هوا را به ترمز‌ها، موتور و البته رادياتور منتقل مي‌كنند.

 

 

193412_183.jpg

بايد اشاره‌اي كوتاه به اسپويلر پشت اتومبيل داشته باشيم كه با توجه به سرعت حركت و البته شدت ترمز تغيير حالت داده و جذابيت خاصي را به ظاهر ال‌اف‌اي مي‌دهد. شايد تنها نكته ضعف اصلي قدرتمند‌ترين محصول لكسوس مربوط به نحوه استفاده و سختي كار با آن باشد. اشاره به اين نكته كافي است كه براي روشن كردن ال‌اف‌اي در ابتدا بايد كليد را چرخانده در ادامه پدال ترمز را فشار داده و همزمان دنده را به وسيله حركت هر دو شيفتر پشت فرمان در حالت خلاص قرار دهيد.

 

در ادامه بعد از پشت سر گذاشتن اين مراحل چراغي در زير دكمه شروع به كار موتور روشن مي‌شود كه با فشردن آن راننده مي‌تواند موتور را بعد از چند ثانيه راه‌اندازي كند. تمامي ‌اين موارد در كنار يكسري ضعف جزئي همچون نبود كروز كنترل قرار مي‌گيرند كه با در نظر گرفتن قيمت 375 هزار دلاري ال‌اف‌اي كمي‌ عجيب هستند.

لینک به دیدگاه

یعنی از پراید بهتره :-Bb-(

 

 

%D9%BE%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%DB%B7%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg

داداش مرتضی خدایی مطمئنی این همون پرایده که من دیدم تو ایران ؟

خیلی تغییرش دادن

خدایی خودرو سازی سایپا تو ایران چه خلاقیتی داره

حیف که یکمش رو صرف ایمن سازی نمیکنه 8-}

لینک به دیدگاه

داداش مرتضی خدایی مطمئنی این همون پرایده که من دیدم تو ایران ؟

خیلی تغییرش دادن

خدایی خودرو سازی سایپا تو ایران چه خلاقیتی داره

حیف که یکمش رو صرف ایمن سازی نمیکنه 8-}

 

بله دادا

 

این اون موقع که پراید 7 میلیون بود

معروف بود به پراید 70 میلیونی

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.