دولت در سال ۹۰ و ۹۱ حتی یک ریال از بانک مرکزی برای یارانه‌ها نگرفت


mohsenhoo

ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا فرزین امشب(سه شنبه، 18 مهر 1391) در گفت‌وگوی زنده با شبکه دو سیما در مورد سخنان برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر استقراض دولت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی، گفت: دولت در سال 90 و 91 حتی یک ریال از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه‌ نقدی قرض نکرده است.

 

وی افزود:‌ البته طبق قانون، در سال 89 که اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود، دولت 6 هزار و 200 میلیارد تومان از بانک مرکزی به صورت تنخواه دریافت کرد که این تنها 8 درصد از کل درآمد هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا تاکنون به شمار می‌رود.

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها تا شهریور ماه سال جاری در مجموع 71 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها بوده است که از این رقم 45 هزار و 500 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست آمده، یعنی از مردم دریافت شده و 18 هزار و 200 میلیارد تومان از محل ردیف‌های مختلف بودجه در قوانین بودجه 90 و 91 است که این پول در سال‌های قبل تحت عنوان یارانه در بودجه ذکر می‌شد، اما در این 2 سال برای پرداخت یارانه نقدی از این ردیفهای بودجه استفاده شد.

 

وی تاکید کرد: در مجموع 8 درصد از کل درآمد هدفمندی آن هم در سال اول اجرای هدفمندی که هنوز درآمدی به دست نیامده بود، از بانک مرکزی به صورت تنخواه دریافت شد.

 

فرزین در مورد میزان درآمد هزینه هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌ درآمدهای هدفمندی یارانه کمتر از هزینه نبوده و تنخواه از بانک مرکزی تنها در سال 89 دریافت شده و سال 90 و 91 هیچ تنخواهی از بانک مرکزی دریافت نشده است.

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد 30 درصد سهم تولید از یارانه گفت: خود نمایندگان مجلس در قانون بودجه تصویب کرده بودند که درآمد یارانه‌ها به نسبت 80 درصد برای خانوار و 20 درصد برای تولید تقسیم شود.

 

فرزین تصریح کرد: آنچه طبق قانون بودجه 90 در سهم تولید پرداخت شد، از ابتدا تاکنون 17 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه نقدی و غیر نقدی به تولید پرداخت شد.

 

وی گفت:‌ در راستای حمایت غیر نقدی از تولید، سهمیه گازوئیل و بنزین برای بخش عمومی اختصاص یافت، در سال جاری مصرف 2 ماه نفت کوره به قیمت 200 تومان تمام شده بود، اما برای تولید به 70 تومان ارائه شد و روزی 15 میلیون لیتر از نفت کوره ارزان به صنعت سیمان اختصاص پیدا کرد، همچنین برای حمل‌ونقل دریایی و آسان کردن شرایط تحریم برای کشتیرانی، به وزارت نفت اجازه داده شد تا گازوئیل ارزان به ارزش بیش از 100 میلیارد تومان به کشتی‌ها اختصاص دهد.

 

وی افزود: همچنین پرداخت‌های غیرنقدی در حمایت از تولید اثربخشی لازم را داشته و به جای یارانه نقدی از روش‌های غیرنقدی استفاده شد.

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: انعطاف در قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شده، از تولید به نحو مؤثر حمایت شود به گونه‌ای که با وجود اجرای هدفمندی یارانه‌ها، نرخ رشد اقتصادی کشور براساس اعلام بانک مرکزی در سال 90 رقم 4.2 درصد بوده است.

 

فرزین در مورد مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ارز گفت: دولت چندین بار اعلام کرده است که پیشنهادی(برای تغییر نرخ مرجع ارز) به دولت ارائه شد، اما جمع‌بندی در این مورد انجام نشده و بانک مرکزی از ابتدا تاکنون نرخ مرجع ارز را 1226 تومان ارائه می‌کند، بنابراین حتی یک ریال از افزایش قیمت ارز برای دولت درآمد ایجاد نکرده است.

 

*یک ریال هم از ارز گران نصیب دولت نشد

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد سخنان باهنر گفت: از ابتدا بین دولت و مجلس برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها هماهنگی وجود دارد و این گونه نیست که به واسطه هدفمندی یارانه‌ها افزایش نقدینگی اتفاق افتاده باشد.

 

وی افزود: براساس آمارها در سال 89 رشد نقدینگی 25.2 درصد و در سال 90 این نرخ به 19.4 درصد کاهش یافت و از طرفی پایه پولی نیز کاهش یافته است، اما در عوض سرعت گردش پول افزایش یافته که این یک نکته مثبت است.

 

فرزین تأکید کرد: دولت آمادگی دارد در این فضای هم‌اندیشی و همکاری با مجلس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.

 

وی تأکید کرد: برای اجرای فاز دم هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادهای مشخصی دولت ارائه کرده که براساس پیشنهادها دولت به این نتیجه رسید که فعلاً گام دوم هدفمندی یارانه‌ها قابلیت اجرا ندارد.

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفت: در آن زمان مصوبه‌ای که مجلس در چارچوب قانون بودجه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مصوب کرد، من به عنوان نماینده دولت گفتم این مصوبه قابلیت اجرا ندارد، اما با این وجود تصویب شد و بعد از آن دولت رسماً اعلام کرد که مصوبه مجلس برای فاز دوم قابلیت اجرا ندارد، اما اکنون مجلس یک فوریت طرحی را تصویب کرده که خواهان متوقف کردن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: این طرح جدید مجلس همان مصوبه‌ای است که روز اول دولت گفته بودیم قابلیت اجرا ندارد، اما همه اینها به این معنا نیست که گام دوم هدفمندی اصلاً قابلیت اجرا ندارد، بلکه معتقدم در یک فضای تعامل و همکاری مانند گام اول می‌توان برای اجرا به جمع‌بندی رسید.

 

فرزین افزود: در گام اول که سال 89 اجرا شد، دولت بعد از برنامه‌ریزی کامل در یک فضای همفکری و تعامل و فضای آرامتر اقتصادی و سیاسی کشور طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد و اگر بخواهد گام دوم را هم وارد شود، باید همه شرایط فراهم شود.

لینک به دیدگاه

خوب خدا راشکر... همچی خوبه ... ان شالله این بحران تو حوزه یورو هم حل میشه تا برادرامون تو قاره گرم و خشک اروپا کمی رنگ رفاه را ببینند.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.