یک تصویر هزار تفسیر...


ارسال های توصیه شده

پشت پرده «دردناک‌ترین عکس» از درگیری‌های سوریه + تصویر

 
 

 

 

نکته جالب‌تر اینکه شدت ناشیگری در استفاده از این حربه، این بار چنان زیاد بوده که حتی یک رسانه اسرائیلی همچون هاآرتص نیز آن را افشا و نقد کرده است!

 

به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ از زمان شدت‌ گرفتن درگیری‌ها در سوریه و تبدیل آن به ‌جنگ داخلی تمام عیار، جنگ روانی و رسانه‌ای برخی رسانه‌های غربی و عربی علیه دولت دمشق‌ به یکی از اصول ثابت این درگیری‌ها تبدیل شده است.

 

در جدید‌ترین نمونه، انتشار یک عکس جعلی در برخی رسانه‌ها که با هدف تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی انجام گرفته، به رسوایی بزرگی برای رسانه‌های حامی مخالفان سوری تبدیل شده است.

 

در روزهای اخیر، تصویری در برخی رسانه‌ها ‌و نیز به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از آن به ‌دردآور‌ترین تصویر مربوط به سوریه یاد شد. این عکس، ‌کودکی را نشان می‌داد که در میان قبر پدر و مادرش ‌خوابیده است که گفته می‌شد در درگیری‌های سوریه کشته شده‌اند.

 

 

روزنامه «هاآرتص» که نخستین بار جعلی بودن این تصویر را افشا کرده، می‌نویسد: نخستین بار، «احمد جیرا»، رئیس ائتلاف مخالفین سوری، این تصویر را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. وی مدعی شده بود، پدر و مادر این کودک به دست نیروهای دولتی سوریه کشته شده‌اند.

 

اما اندکی پس از انتشار گسترده این تصویر، مشخص شد که همه داستان جعلی بوده و ماجرا ‌چیز دیگری است. در حقیقت، این تصویر‌ نه در سوریه که در عربستان سعودی گرفته شده و آن کودک نیز پدر و مادر خود را از دست نداده، بلکه صرفاً به عنوان مدل‌ در یک پروژه عکاسی به عموی عکاس خود کمک می‌کرده است.

 

عبدالعزیز العتیبی، عکاس این تصویر‌ از اینکه چنین سوءاستفاده‌ای از عکس وی شده، بسیار ‌ناراحت شده و‌ گفته است: «ببینید، عکس من به هیچ وجه ارتباطی به سوریه ندارد. من واقعاً از اینکه مردم چگونه عکس من را تحریف کردند، شوکه شدم».

 

 

به هر حال، این ماجرا نشان می‌دهد که فضاسازی‌های رسانه‌ای و بازی با افکار عمومی، این روز‌ها تا چه میزان نقش مهمی در هدایت افکار مربوط به روندهای سیاسی در نقاط ‌جهان بازی می‌کند؛ اما نکته جالب‌تر اینکه شدت ناشیگری در استفاده از این حربه، این بار چنان زیاد بوده که حتی یک رسانه اسرائیلی همچون هاآرتص نیز آن را افشا و نقد کرده است!

 

 

00308.jpg

 

منبع: ابنا

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.