معما 1 ...!!!


sarfraz3

ارسال های توصیه شده

1- یک چراغ راهنمای عجیب سه کلید دارد که هر کلید آن می تواند در یکی از وضعیت های 1 ، 2 یا 3 قرار گیرد . می دانیم اگر وضعیت هر سه کلید را همزمان تغییر دهیم ، رنگ چراغ تغیییر می کند . ابتدا هر سه کلید در وضعیت 1 قرار دارند و چراغ قرمز است . افسر پلیس با تغییر وضعیت کلید اول از 1 به 2 چراغ را سبز می کند . حال اگر کلید دوم را هم در وضعیت 2 قرار دهیم ، چراغ چه رنگی می شود ؟؟؟ ( با دلیل ....!)

 

 

لینک به دیدگاه

رنگ چراغ سبز می شود،با استدلالی شبیه برهان خلف.نکته سوال اینجاست که "می دانیم اگر وضعیت هر سه کلید را همزمان تغییر دهیم،رنگ چراغ تغییر می کند".ما رنگ دو حالت 111 و 211 را می دانیم حالا وضعیتی را تصور می کنیم که وضعیت هر سه کلید همزمان با این دو متفاوت باشد می توانیم 322و333و323 و ... را در نظر بگیریم برای سادگی 332 را فرض می کنیم،رنگ این حالت مطابق فرض سوال با دو حالت قبل متفاوت است پس زرد است.از طرفی وضعیت درخواستی معما (221) کاملاً با 332 فرق دارد پس رنگ آن زرد نیست.تا اینجا متوجه شدیم 111 قرمز است 211 سبز است و 332 زرد است،دوباره مطابق با نکته سوال 123 قرمز است و این هم با وضعیت خواسته معما فرق دارد و چون سه رنگ بیشتر نداریم نتیجه می گیریم رنگ چراغ سبز است.می توانستیم 333 و 322 را در نظر بگیریم اما همانطور که می بینید برای کنار گذاشتن رنگ قرمز معما کمی دشوار می شد.

ویرایش شده توسط Raphael
لینک به دیدگاه

یه سوال  مگه نگفته اگر هر سه کلید همزمان تغییر یابد رنگ عوض می شود پس چه طور پلیس فقط با تغیییر وضیت کلید اول  رنگ چراغ را عوض کرده؟؟؟

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.