*رزومه‌نویسی در مشاغل


ارسال های توصیه شده

مرسی @};-

منم تونسته باشم با مطالب علمی برای چند نفرم مفید واقع شده باشه ، خوشحال میشم :)]]

البته اگه تو لیست انجمن نگاه کرده باشین آمار مشاهده این مطالب بالاست /:)

فقط نظر نمیدن و لایک نمیکنن که مشخص نیست !!! *-:)

لینک به دیدگاه

عالی بود دستتون درد نکنه

نمی دونم چرا مطالب علمی تو این انجمن طرفدار نداره

:-?:>

مرسی @};-

منم تونسته باشم با مطالب علمی برای چند نفرم مفید واقع شده باشه ، خوشحال میشم :)]]

البته اگه تو لیست انجمن نگاه کرده باشین آمار مشاهده این مطالب بالاست /:)

فقط نظر نمیدن و لایک نمیکنن که مشخص نیست !!! *-:)

لینک به دیدگاه

مرسی @};-

منم تونسته باشم با مطالب علمی برای چند نفرم مفید واقع شده باشه ، خوشحال میشم :)]]

البته اگه تو لیست انجمن نگاه کرده باشین آمار مشاهده این مطالب بالاست /:)

فقط نظر نمیدن و لایک نمیکنن که مشخص نیست !!! *-:)

بله بله برقیا همیشه مفید هستن

منم لیسانسم برق بود آخه :-

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...
  • 2 هفته بعد...
  • 4 هفته بعد...

تعریف:

Resume در اصل به معنای خلاصه و مختصر است. رزومه یک خلاصه ی دو یا سه صفحه ای از مهارتها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات شما است که هدف آن جلب نظر صاحب کار آینده تان است. پس شما هم نباید خیلی طولانی خود را توصیف کنید؛ مختصر و مفید.

 

اهمیت رزومه در کسب موفقیت :

رزومه هویت، ارزش، قابلیت و سابقه مهارت شماست. در حقیقت بازتابی از ویژگی ها و شخصیت شما در برگه های رزومه نهفته است. اینكه چه طور خود را توصیف خواهید کرد و چگونه از اجرای ماموریت های محوله برخواهید آمد، نشان دهنده ماهیت و ذات شماست. رزومه آیینه تمام نمای استعدادها و حاصل مهارت های دوران تحصیل و اشتغال است. سال هایی که برای رسیدن به هدف، سختی ها را پشت سر گذاشته اید و اکنون با کوله باری از تجربه، به دنیایی نوین گام نهاده اید. بنابراین صفحات موفقیت خود را صادقانه بنویسید. نوشتن یک رزومه نیاز به دقت دارد و فرایندی است که باید برای آن زمان کافی گذاشت. ابتدا خوب راجع به آن فكر کنید. سپس تاریخچه کاری و آموزشی خود را بنویسید و چندین بار آن را بازخوانی کرده و نكات لازم را تصحیح کنید تا روزمه شما به شكل کامل و مورد قبولی پیش زمینه ها و توانایی شما را نشان دهد، در آخر رزومه تان را بازخوانی نهایی کنید.

نوشتن یک رزومه ممكن است ساعتها وقت شما را بگیرد ولی توجه داشته باشید مدیران و کارفرمایان کمتر از یک دقیقه برای خواندن آن زمان می گذارند. اگر رزومه تان حاوی هر نوع غلط فاحشی باشد، استخدام کنندگان دقت خود را برای اصلاح آن هدر نخواهند داد. به یاد داشته باشید؛ رزومه هویت شماست؛ در ارائه آن کوشا باشید.

 

 

 

انواع رزومه:

 

رزومه دانشگاهی و تحصیلی:

برای ارتقای سطح دانش و اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر استفاده می شود. قالب این گونه رزومه ها معمولا ساده است و بیشتر توضیحی درباره مقاطع تحصیلی، محل فارغ التحصیلی، مهارت ها و عناوین مختلف در آزمون ها، المپیادها و موفقیت های کسب شده در سطح منطقه، استان، کشور و در نهایت مهم ترین و ارزشمندترین سطح علمی و بین المللی است.

 

رزومه کاری:

رزومه های کاری، یكی از پرطرفدارترین رزومه هایی است که اغلب به کارفرمایان، کارآفرینان و مدیران ارائه می شود. دربخش اول این نوع رزومه ها توضیحات و اطلاعات شخصی فرد جویای کار درج می شود، بخش دوم درباره اطلاعات تحصیلی است. معمولا آخرین مدارک و گواهینامه های معتبر دانشگاهی در این قسمت نوشته می شوند. اما مهم ترین بخش این رزومه بخش سوم و توصیف سوابق شغلی است. با درنظر گرفتن پست ها، رتبه ها و سال دریافت حكم های مختلف شغلی، باید براساس هرسال، نام شرکت، محل و سمت خود را ذکر کنید. در واقع شناسنامه و سوابق کاری شما در این بخش مشخص خواهد شد. به یاد داشته باشید؛ این بخش بسیار حساس است و می تواند سرنوشت کاری شما را تغییر دهد. بنابراین سوابق خود را بنویسید و از حاشیه پردازی خودداری کنید. در بخش آخر مهارت ها و گواهینامه های مختلف نوشته می شود. هر شخصی براساس علایق خویش در دوران تحصیل آموزش ها و مهارت های مختلفی را می گذراند؛ بنابراین اگر مهارتی دارید، می توانید این قسمت را نیز پرکنید.

 

رزومه مدیریتی:

اگر بخواهیم کمی حرفه ای تر و جدی تر به این موضوع بپردازیم، باید به رزومه مدیران، اساتید و متخصصان نیز اشاره کنیم. سوابق و پست های اجرایی در این گونه رزومه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این بخش مدیران با ارتقا به پست های بالاتر، بیشتر از رزومه های عادی فاصله می گیرند و در حاشیه و یا در قالب مدیران و روسای نظام های حكومتی مستقر می شوند. برخلاف رزومه های دانشگاهی و کاری در این قسمت افراد برحسب مسئولیت های پیشین، کارکردهای اجرایی و حضور در فعالیت های مختلف، پست های کلیدی را تسخیر می کنند.

شاید به جرات بتوان گفت علیرغم سوابق و تحصیلات دانشگاهی، توانمندی های فردی و اجرای پروژه های بزرگ، ضامن کسب پست های عالی است. در رزومه های مدیریتی سوابق کاری، پست ها و نام شرکت ها و نمایندگی ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص می دهند. اغلب این مدیران، مسئولان اجرایی بخش های مختلف دولتی و خصوصی بوده اند و برای ترفیع کاری و انتقال به بخش ها و رتبه های بالاتر، رزومه خود را ارسال می کنند. بی شک مسئولیت های فراوان و افتخارات آنان طی سال های متوالی بیشتر در رزومه به چشم می خورد.

 

رزومه پایان دوران دبیرستان:

بعضی از رزومه ها از نظر علمی درسطح پایین تری قرار دارند و صرفا برای آغاز به کار و یا کسب درآمد ارائه می شوند؛ کار در دوران دبیرستان و یا پس از فارغ التحصیلی، فرصت های شغلی کمتری را در اختیار کارجویان قرار می دهد. به دلیل نداشتن سابقه و مهارت، نمی توان زیاد به آینده چنین رزومه هایی امیدوار بود. اغلب این افراد برای یک دوره کوتاه مدت، کارآموزی و تعطیلات تابستانی رزومه خود را ارسال می کنند. در بخش اول این رزومه مشخصات شخصی، آدرس و شماره تماس ذکر می شود. در بخش دوم نام دبیرستان و محل فارغ التحصیلی قید می شود. اما مهم ترین بخش این رزومه، بازنویسی تجربه ها و مهارت ها است. ذکر سوابق کاری و مهارت های کسب شده در این بخش الزامی است. عنوان و مدت زمانی که کار کرده اید به همراه مهارت هایی که دارید، می تواند امتیاز قابل توجهی باشد. همچنین نام شرکت ها و آموزش هایی که گذرانده اید بسیار حائز اهمیت است.

 

 

رزومه باید شامل چه بخش های باشد:

 

بند های اصلی که باید در یک رزومه بترتیب الویت لحاظ شوند عبارتند از :

مشخصات فردی

سوابق تحصیلی

سوابق آموزشی

سوابق کاری

مهارت های خاص یا مهارتهای ویژه

 

اصول نوشتن رزومه :

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر کس به اقتضای سلیقه و هدفی که از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را بر می گزیند. روش ساماندهی رزومه، به این بستگی دارد که تجارب شما برای احراز شغلی که می خواهید، چقدر مناسب است. اساساً هم می توانید ابتدا آخرین شغلتان را عنوان کنید و به ترتیب به عقب برگردید. ) ترتیب بیان تجربیات را از نظر زمانی معكوس نمایید( یا مشاغل مشابه را با هم گروه بندی کنید. اهمیت زیادی ندارد که از کدام قالب بندی استفاده می کنید، اما به طور کلی اصول و سرفصل بندی عمومی رزومه ها به شرح زیر است:

 

1- جزئیات شخصی Personal Details :

اغلب رزومه ها با این بخش آغاز می شوند. آن چه می بایست در این بخش ذکر شود شامل نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس پست الكترونیک، تاریخ تولد و عكس پرسنلی است.

 

2- پروفایل شخصی Personal Profile :

وارد کردن پروفایل در رزومه امری سلیقه ای است و ضروری محسوب نمی شود. آن چه در پروفایل به نگارش در می آید، تصویری کلی و گویا از شما است که به طور جزئی تر در سایر بخش های رزومه ذکر می شود.

 

3- تحصیلات و توانایی های علمی Education and Qualifications :

این بخش شامل تمام سوابق تحصیلی و علمی شما، از دیپلم دبیرستان و نام دبیرستان گرفته تا آخرین مدرک تحصیلی، رشته ها و گرایش ها و زمان بندی هر دوره ی تحصیلی خواهد بود. به یاد داشته باشید که حتماً ذکر کنید در حال حاضر مشغول گذراندن چه دوره ای هستید . سایر دوره های علمی - کابردی که در کنار تحصیل آکادمیک گذرانده اید را هم حتماً بنویسید.

 

4- سوابق شغلی Skills and Work Experiences:

در این بخش باید کل سوابق شغلی شما، اعم از تمام وقت یا پاره وقت، با ذکر نام و تلفن یا آدرس محل کار، به اضافه تاریخ و دوره اشتغال نوشته شود.

 

5- انتشارات و مقالات Publications:

فهرست کتب و مقالاتی که منتشر کرده و یا در کنفرانس ها ارائه نموده اید به اضافه زمان انتشار را در این بخش بیاورید. اگر خلاصه مقالات را به رزومه ضمیمه نمایید بهتر است.

 

6- سایر اطلاعات Additional Information:

نگارش این قسمت ضروری نیست، اما چنان چه لازم دانستید توضیحی جانبی روی سوابق تحصیلی و شغلی خود بنویسید، می توانید این بخش را اضافه نمایید.

 

7- علائق Interests:

فهرستی از علائق خود در زمینه های فوق برنامه مثل ورزش یا هنر را در این بخش بنویسید و احیاناً اگر سوابق حرفه ای در این زمینه ها دارید حتما ذکر کنید.

 

8- معرف ها References:

نام، رتبه، درجه تحصیلی، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود را در این بخش بیاورید. این معرف ها می بایست همان معرفینی باشند که توصیه نامه های شما را تكمیل نموده اند.

 

 

براي مطمئن شدن از اين كه رزومه شما نهايت توجه را به خود جلب می كند ، موارد زير را رعايت كنيد:

 

1- استفاده از نامه پوششی Cover Letter :

نامه پوششی نامه ای است که همراه با رزومه ارسال می شود و در فرایند پذیرش شما از طرف کارفرمایان بسیار مهم است، خیلی از آن ها به طور ناخودآگاه رزومه هایی را که فاقد نامه پوششی باشند رد می کنند. بوسیله نامه پوششی و با تاثیری که برای خواندن رزومه تان روی مصاحبه کنندگان می گذارید، باعث جلب توجه آنها می شوید.

 

2- عدم استفاده از اشكال جلب توجه کننده:

استفاده از فونت های غیرمعمول و یا مثلا کاغذی با رنگ صورتی در رزومه باعث جلب توجه ناخوشایندی می شود. رزومه خود را با استفاده از کاغذهایی سفید یا کرم رنگ، نوشته هایی مشكی و در صورتی که تایپ می کنید از یک فونت معمول و رایج استفاده نمایید.

 

3- زیاد ننویسید:

از نوشتن مشاغلی که در دوران دبیرستان و یا غیر آن داشته اید و احتمالا به حرفه )تخصص( فعلی شما ربطی ندارد در اطلاعات رزومه تان پرهیز کنید. رزومه شما نباید بیشتر از دو صفحه باشد، همچنین باید حاوی تاریخچه کاری اخیر شما که در برگیرنده مسایل مربوطه و مهمتر است باشد.

 

4- تمرکز و تكیه بر دوره اشتغال به جای نوع مشارکت:

به جای اینكه تصدی شغل های گوناگون در دوره های زمانی متعدد را وارد رزومه تان کنید، توضیح دهید که در هر مدت کاری چطور با شرکت های قبلی همكاری می کردید و در نهایت چه تاثیری بر روند کاری آن ها گذاشته اید. به عنوان مثال هر کسی می تواند مدتی را که در شرکتی مشغول به کار بوده است را در رزومه خود بنویسد ولی ذکر پیشرفت در کار شرکت نسبت به سال گذشته که شما باعث آن شدید قابل توجه خواهد بود، مصاحبه کنندگان حتما این نكات را در نظر می گیرند.

 

5- اجتناب از توجه زیاد به خواسته ها و علایق شخصی:

استخدام کنندگان تلاش دارند، افراد را بر اساس توانایی ها و مهارت هایی که دارا هستند برای سازمانشان انتخاب کنند، بنابراین هر چیزی در رزومه شما باید تجربیات کاریتان را به خوبی نشان دهد. تاکید و توجه به خواسته ها و علایق شخصی ناخوشایند خواهد بود و شانس انتخاب شما را در کمتر خواهد کرد. توجه داشته باشید همیشه موضوعات کاربردی و تخصصی دارای تاثیر بیشتری نسبت به مسایل شخصی طرح شده از جانب شما است.

 

6- توجه و رعایت کردن بعضی اصول:

باید دقت کنید که توجه لازم، پوشش دهی مطالب و داشتن جلد کاغذ در رزومه برای هر کارفرما و همچنین شغلی که برای آن درخواست می دهید ضروری است. با رعایت کردن بعضی اصول، ابزار لازم را برای نشان دادن این نكته که کاملا مناسب یک موقعیت شغلی خاص هستید فراهم می کنید. در تمام درخواست ها و رزومه های خود نسبت به مسایل توجه کافی و یكسان داشته باشید.

 

7- عدم استفاده از تاریخ و موضوعات حدسی و احتمالی:

با بررسی و محاسبه تاریخ گذشته کاری خود زمان و موضوع شغلی خود را به دقت بنویسید. عدم توجه به این مساله کارفرمایان را دچار مشكل خواهد کرد، احتمالا جای پرسش باقی خواهد گذاشت و نهایتا باعث خواهد شد که آن ها به درخواست شما رسیدگی نكنند. سعی کنید با محاسبه دقیق، هر نوع شبهه و فاصله ای را در رزومه تان از میان بردارید.

 

8- ذکر نكردن دلایل ترك شغل قبلی:

هیچگاه، مطالب منفی در رزومه خود ننویسید. ممكن است از کار قبلی خود به دلایلی انصراف داده باشید یا شما را از شغل و سمتتان بر کنار کرده باشند. نوشتن این مطالب و یا دلیل ترک کردن حرفه قبلی نكاتی منفی هستند و فقط در صورتی که از شما خواسته شود و یا سوالی در این مورد از شما پرسیده شود باید آن ها را ذکر کنید.

 

9- اطلاعات و موضوعات فردی:

مسایلی که شما در آن اطلاعات عمومی دارید یا موضوعات و رفتارهای مربوط به شخص شما ممكن است برای خودتان خوب و جالب باشد، ولی اگر به حرفه شما مربوط نباشند نباید در رزومه نوشته شود. همچنین از قراردادن اطلاعات فردی مثل قد، وزن و یا هر چیز دیگری که در رزومه جایی برای ذکر آن در نظر گرفته نشده، خودداری کنید. ممكن است این مسایل بر علیه شما بكار روند و مشكلاتی را برایتان در انتخاب ایجاد کنند.

 

10- توجه به نكات دستوری و املایی:

نكات دستوری و املایی را در رزومه رعایت کنید و سعی کنید از خطا در این موارد بپرهیزید، هر چند ممكن است مصاحبه کنندگان به همه مسایل دقت نكنند. همیشه رزومه تان را چندین بار بخوانید و از دوستانتان بخواهید در مورد آن نظر بدهند و اشتباهاتی که در آن می بینند را به شما گوشزد کنند.

 

11- برای اطمینان، از شرکت هایی که در آن ها سابقه کاری دارید، تاییدیه دریافت کنید. رزومه باید در طول سال های مختلف براساس قابلیت ها و سوابق شما تغییر کند. نباید از یک رزومه ثابت با جملاتی تكراری برای ارسال به شرکت های مختلف استفاده شود. هر سال مطابق با مسئولیت ها، موفقیت ها و مهارت های خود برسوابق کاری خود بیفزایید. این نكته را به یاد داشته باشید: هرچه میزان سوابق و مهارت های شما بیشتر باشد احتمال پذیرش نیز افزایش می یابد.

 

12- اگر به هر دلیلی سوابق کاری شما به میزان لازم نیست، می توانید با استفاده از استعدادها و مهارت های دیگر، نقاط ضعف خود را بپوشانید. این ویژگی ها عبارتند از : میزان علاقه، توانایی اجرای کارهای مختلف در شرایط دشوار، تجربه کافی در حل مسائل و مشكلات کاری، استفاده از مدیریتی صحیح در مواقع بحرانی، احساس مسئولیت، حسن اجرای قوانین کار، اخلاق و رفتار شایسته در محیط کار، ابراز رضایت کارفرمای پیشین، لوح های سپاس و تقدیرنامه های مختلفی که به دلایل مختلف کسب کرده اید، سوابق تحصیلی ممتاز، علاقه حرفه ای شما در امور مختلف، استفاده از نوآوری ها و ابداعات مختلف، روحیه انتقادپذیری و انعطاف پذیری.

 

13- اگر سوابق کاری شما زیاد است، برای طولانی نشدن رزومه، مهم ترین و جدیدترین آن ها را ذکر کنید.

 

14- هیچ وقت درباره شغل مورد نظرتان در رزومه چیزی ننویسید، اگر این طور عمل کنید کارفرما خواهد فهمید که شما مستقیما خواستار پست خاصی هستید و یا به نوعی او را مجبور به پذیرش موقعیت خاصی می کنید و این به نفع شما نیست.

 

15- هیچ وقت در بیان استعدادها، توانایی ها و سوابق شغلی اغراق نكنید. زیرا دیر یا زود همه چیز برای کارفرما روشن خواهد شد. با این کار نه تنها احتمال موفقیت خود را کاهش می دهید، بلكه تصویر بدی از شما نیز به وجود خواهد آمد.

 

16- هیچ وقت درباره میزان دریافت حقوق و ساعات کاری در رزومه چیزی ننویسید. مطمئنا پس ازپذیرش، کارفرما درباره ساعات کاری و شرایط پرداخت حقوق، توضیحات لازم را به شما خواهد داد.

 

17- در رزومه حروف اختصاری ننویسید.

متن رزومه باید کامل، مرتب و بدون غلط های تایپی باشد. زیرجملات خط نكشید و جز درموارد تاکید آن ها را با فونت بزرگتر ننویسید.

 

18- رزومه به هیچ وجه نباید دست نویس باشد. حتی اگر یک کلمه جا افتاده باشد. هرگونه خط خوردگی احتمال موفقیت شما را ضعیف تر خواهد کرد. بنابراین برای اطمینان بیشتر، یک بار رزومه را پرینت بگیرید و پس از چندین بار مطالعه دقیق، پرینت نهایی را ارسال کنید.

 

19- در مورد نگارش انگلیسی، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید .

 

20- سعی کنید حتماً خودتان رزومه تان را بنویسید. چون ممكن است دیگران سوابقی برای شما بنویسند که از آن اطلاعی نداشته باشید و در زمان مصاحبه دچار مشكل شوید .

 

21- رزومه حتما باید بدون غلط املایی و خط خوردگی باشد چون در آن صورت کارفرما فكر می کند شما دقت لازم را ندارید .

 

22- سعی کنید همیشه اطلاعات رزومه شما به روز باشد .

 

23- به یاد داشته باشید که اگر نمی توانید چیز خوبی بگویید، بهتر است که اصلاً چیزی نگویید. تمام اطلاعات منفی را از رزومه کنار بگذارید. البته باید خود را برای مواجهه با این اطلاعات به طریقة مثبت در مصاحبه آماده کنید.

 

24- از ابهام بپرهیزید و شفافیت را در پیش بگبرید: تنها نتیجة ارائه توضیحات مبهم ، ایجاد حس بی اعتمادی در طرف مقابل خواهد بود.

 

25- هیچ گاه تنها با ارسال رزومه به یک شرکت خاص اکتفا نكنید. همزمان به چند شرکت معتبر رزومه بفرستید تا میزان توانایی ها و مهارت های خویش را بازیابید. از پذیرفته نشدن نهراسید، و شانس خود را بار دیگر بیازمایید.

 

 

تدوین: علیرضا قربانی

لینک به دیدگاه

سارینای عزیز

درخواستی از شما دارم که قبل از ایجاد تاپیک جدید در انجمن جستجویی انجام بدید و درصورتیکه تاپیک با موضوع مشابه وجود داشت آن را ایجاد نکنید و یا اگر مطالب تکمیلی دارید در ادامه تاپیک قبلی بگذارید. این تاپیک با تاپیک قبلی (رزومه) ادغام شد.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.