طراح «باركد» در 91 سالگي درگذشت


ارسال های توصیه شده

طراح «باركد» در 91 سالگي درگذشت

100831766497.jpg

نورمن جوزف وودلند، هفته گذشته در 91 سالگي درگذشت. او مخترع محصولي بود كه امروزه بيش از پنج ميليارد بار در روز استفاده مي‌شود.

 

اختراع باركد به استفاده زياد از كدهاي مورس در دوران جواني‌ وودلند برمي‌گردد.

تحصيلات دانشگاهي او به‌دليل وقوع جنگ جهاني دوم متوقف شد و او در جنگ به‌عنوان مشاور فني پروژه منهتن مشغول به‌كار شد. بعد از جنگ، تحصيلاتش را تمام كرد و در دانشگاه دركسل باقي ماند تا دوره تخصص خود را بگذراند. ايده باركد زماني به ذهن او خطور كرد كه يك مدير سوپرماركت به‌دنبال روشي بود كه بتواند محصولات مختلف را شاخه‌بندي و كدزني كند. برنارد سيلور، يكي ديگر از دانشجويان دركسل، اين فرصت را غنيمت شمرد و از وودلند براي حل اين مشكل كمك گرفت.

بعد از تلاش‌هاي بسيار كه نور ماوراء بنفش و جوهر فلوئورسنت را شامل مي‌شد، وودلند دانشگاه را ترك كرد تا روي اين پروژه كار كند. او به ساحل ميامي مهاجرت كرد و بعد به فلوريداي جنوبي رفت. او در گفت‌وگو با مجله Smithsonian سال 1999 لحظه اختراع باركد را اين طور توصيف مي‌كند: «داستان باركد، شبيه قصه‌هاي جن و پري است. چهار انگشت خودم را در شن كردم و بعد دستم را جلوي خودم گرفتم و گفتم خب چهار خط داريم. مي‌توانند اين چهار خط پهن يا باريك باشد كه شبيه نقطه و خط در كدهاي مورس است.»

طراحي اوليه باركد به‌صورت يك دايره و نه به صورت مربع امروزي بود. وودلند و سيلور گمان كردند خواندن كد به‌صورت دايره‌اي از هر زاويه‌اي ميسر است. متاسفانه اين روش جواب نداد. هر چند آن دو مشكل كدزني را حل كرده بودند، ايجاد باركدخوان به آن سادگي‌ها نبود. آن دو حقوق اختراع خود را به ازاي 15هزار دلار فروختند.

وودلند به آي‌بي‌ام پيوست. وقتي فناوري اسكن از طريق ليزر به مرحله توليد رسيد، وجود باركد ديگر ممكن شده بود. وودلند در آي‌بي‌ام در تيمي مشغول به كار بود كه كارشان توليد UPCهاي مدرن بود. نخستين محصولي كه با UPC عرضه شد، سال 1974 و آدامس ميوه‌اي Wrigley بود.

به دليل فعاليت‌هاي او در زمينه باركد، آي‌بي‌ام سال 1973جايزه همكاري فوق‌العاده آن شركت را به وودلند داد. او همچنين مدال ملي فناوري و اختراع را سال 1992 دريافت كرد.نام وي همچنين سال گذشته در موزه مخترعان ثبت شد.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.