سیاستمداران اصیل انقلابی ارزش روحانیت را درک می‌کنند/ عبور از این دژ محکم عاقبت ندارد


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی صبح امروز مجلس با یادآوری قیام تاریخی مردم قم در 19 دی ماه اظهار داشت: جرقه این قیام از مقاله فضاحت‌بار و ناشیانه‌ای شروع شد که ساواک با محاسبات غلط علیه شخصیت محبوب ملت، امام (قدس سره) تدوین و منتشر کرد.

وی افزود: حال که چند دهه از این حادثه می‌گذرد و برخی عناصر رژیم شاه در خاطرات خود به آن اشاراتی داشتند، روشن می‌شود که از سال 50 که شاه، ساواک را برای برخورد جدی با هر حرکتی که مخالف رژیم باشد، مامور نمود و خفقان را صد در صد آغاز کرد، امر بر خود شاه و عناصر اصلی رژیم مشتبه شد که موقع مناسبی برای از بین بردن شخصیت امام است.

رئیس مجلس گفت: ‌این محاسبه غلط که حکایت از غرور کاذب رژیم داشت یک باره مردم انقلابی قم را به خیابان‌ها کشاند که با داغ و درفش رژیم نیز آرام نگرفت و همین استواری ملت با رهبری روحانیت مبارز پایه‌های انقلاب شکوهمند اسلامی را شکل داد.

لاریجانی یادآور شد: نقطه نخست در کالبد شکافی این قیام در این است که رژیم شاه که به دلیل اتکا به آمریکا نقش ژاندارم منطقه را پیدا کرده بود به همان میزانی که به آمریکا تکیه کرده بود از مردم دور شد.

وی این نکته را نکته‌ای عبرت آموز برای حاکمان کشورهایی دانست که امروز در جریان بیداری اسلامی هستند و افزود: این حاکمان تصور نکنند که نزدیکی به آمریکا در نزد ملت‌ها بدون هزینه است، ممکن است حاکمان در کوتاه مدت هزینه آن را درک نکند اما در درازمدت موجب دوری آنها از مردم می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه رژیم سفاک شاه تصور می‌کرد از سال 54 به بعد با مبارزینی که مسلحانه قیام کرده بودند برخورد کرده است و عملا میدان بازی برای اقدامات خود را فراهم نموده است و افزود: تغییر تاریخ هجری و جشن مفتضحانه سلطنت 2500 ساله و کثافت کاری بی‌هنرانه در جشن هنر شیراز از نمونه‌های اقدامات سرخوشانه رژیم شاه بود که عمق قدرت و نفوذ روحانیت در توده‌های مردم را در نیافته بود.

لاریجانی با یادآوری اینکه امام (قدس سره) هیچ گاه با گروه‌های مارکسیست و منافق التقاطی که مبارزه مسلحانه می‌کردند موافق نبود و نظریه همگرایی و روشنگری توده‌های ملت را دنبال کرد، خاطر نشان ساخت: امام در مرداد سال 56 فرمودند من صریحا اعلام می‌کنم که از این دسته‌جات خائن چه کمونیست‌ها، چه مارکسیست‌ها و چه منحرفان از مذهب تشیع و مکتب مقدس اهل بیت عصمت و طهارت به هر اسمی و رسمی که باشد متنفر و بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام و مذهب می‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌هسته اصلی اجرایی این نظریه سازمان روحانیت بود که قدرت ظاهری رژیم شاه باعث شده بود تاثیرات فرهنگی روحانیت را درک نکند.

وی با تاکید بر اینکه روحانیت چون همیشه در کنار مردم و با ملت زیست نموده است، مورد اعتماد ملت است، تصریح کرد: مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و روحانیت تکیه گاه ملت هستند که نمونه‌ای از آن دلبستگی را در مراسم تشییع عالم جلیل القدر حاج آقا مجتبی تهرانی مشاهده کردیم.

وی گفت: در تاریخ گذشته چه در مشروطه، چه ملی شدن نفت و چه انقلاب اسلامی مراجع و روحانیت پیشتاز و هدایتگر ملت بودند و جریان‌های روشنفکری غربزده هیچ گاه نتوانستند توده‌های ملت را با خود همراه کنند. شهید مطهری در یکی از آثار خود در نقدی که بر کتاب بنی‌صدر نوشتند به این نکته اشاره کردند که برخی از روشنفکران تصور ابزاری از روحانیت برای مرحله گذار دارند اما روحانیت به دلیل تسلط بر معارف اسلامی و استقلال حوزه‌ها از دولت همیشه منادی و حافظ حقوق ملت بوده‌اند.

لاریجانی تاکید کرد: باید پذیرفت روشنگری روحانیت و پیوند مردمی و استقلال آن علت موجده انقلاب بوده و علت مبقیه آن نیز هست. سیاست‌مداران اصیل انقلابی این نعمت کشور را درک می‌کنند، عده‌ای تصور نکنند با حرف‌های سطحی و بی‌مبنا می‌توانند با ابهام آفرینی از این دژ اعتقادی ارزشمند عبور نمایند که این گونه اعمال عاقبت خوشی ندارد.

وی یادآور شد: امام در سال 57 فرمودند از حوزه‌های علمیه تجلیل کنید و به حرف‌هایی که می‌زنند و می‌خواهند شما را از حوزه‌ها جدا کنند گوش ندهید اینها غرض دارند، این حوزه علمیه است که اسلام را تا حال نگه داشته و اگر روحانیون نبودند از اسلام هم خبری نبود.

وی در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به مسائل کشور سوریه تاکید کرد: از ابتدای رفتارهای ماجراجویانه غرب و برخی کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که اصلاحات دموکراتیک در سوریه باید با اراده ملت و همفکری گروه‌های مختلف سوری صورت گیرد و این امر نیاز به امنیت دارد، متاسفانه در این دو سال این کشورها با ارسال سلاح وامکانات وسیع دیگر ناامنی در سوریه را دامن زدند؛ عده‌ای با تصور اینکه یکی از کشورهای مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی لطمه بزند و برخی هم با توهم تسلط منطقه‌ای. اینک بعد از دو سال که به ملت سوریه لطمات مالی و جانی وارد کرده‌اند حداقل این معنا را باید درک کنند که در دسیسه‌چینی و فرصت‌طلبی و ارسال سلاح آن هم از سوی کشورهایی که بوی دموکراسی به مشام شان نخورده نمی‌توانند تغییراتی در سوریه دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای مداخله‌گرد حال در معرض آزمون دیگری قرار گرفته‌اند، افزود: طرح سه مرحله‌ای دولت سوریه نشان داد که دولت عزم جدی در تغییرات و اصلاحات سیاسی دارد و طبعا باید زمینه‌های امنیتی آن فراهم شود؛ این طرح قابلیت حل مسئله را دارد.

وی افزود: این طرح با کشورهایی که در دو سال گذشته رفتار ماجراجویانه داشتند اتمام حجت می‌کند، مسیر اصلاحات سیاسی را بر انتخابات قرار داده که اراده ملت آن را سامان خواهد بخشید. لذا کشورهای مداخله‌گر که در این دو سال مرثیه دموکراسی در سوریه می‌خواندند باید بدانند مقابله با این طرح به معنای جنگ افروزی علیه استقرار دموکراسی در سوریه است.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اقدامات اصلاحی بر مبنای رای ملت در سوریه استقبال می‌کند و امیدوار است گام‌های استوار در جهت تحقق این طرح برداشته شود.

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.