چه کسانی زنده اما مرده‌اند؟!


Injaneb

ارسال های توصیه شده

اگر همه مردمي كه بين مشرق و مغرب عالم وجود دارند از بين بروند و كسي روي زمين نباشد و من تنها باشم، چنانچه قرآن با من باشد هرگز احساس وحشت نمي‏كنم ...

 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در کتاب حکمت عبادات در بیانی زیبا، به اهمیت قرآن و انس با این کتاب شریف الهی پرداخته‌اند.

 

متن نوشتار این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

 

*آداب تلاوت قرآن

 

تلاوت و قرائت كتاب خدا احكام و آدابي دارد، از جمله اينكه انسان چگونه اين حروف را از مخارج ادا كند؛ در چه صورت وقف و كجا وصل كند؛ اينها احكام و آداب تلاوت است. امّا حكمت تلاوت قرآن اين است كه انسان، قرآن را به گونه‏اي تلاوت كند كه معبود را مشاهده نمايد. مرحلهٴ نازلهٴ مشاهدهٴ معبود آن است كه در صفحه ضمير و قلب عابد، چيزي جز علاقه به معبود نباشد. و انسان مي‏تواند به خوبي تشخيص دهد كه آيا در قلبش چيزي جز خدا هست يا نه؟

 

امام سجاد (سلام‏الله‌عليه) فرمود: «لو مات من بين المشرق و المغرب لما استوحشت بعد أن يكون القرآن معى» اگر همهٴ مردمي كه بين مشرق و مغرب عالم وجود دارند از بين بروند و كسي روي زمين نباشد و من تنها باشم، چنانچه قرآن با من باشد هرگز احساس وحشت نمي‏كنم.

 

*زنده‌هایی که مرده‌اند

 

يعني اگر همه عالم كافر شوند و قرآن با من باشد، هرگز احساس ترس نمي‏كنم. مرگ در حقيقت همان مرگ روح است و انسان كافر حقيقتاً مرده است. از نظر قرآن كساني زنده‏اند كه دين خدا را قبول كنند: حضرت مي‏فرمايد: اگر همه كافر شوند، براي ما تفاوتي ندارد، ما از هيچ كس هراس نداريم چون انسان در نبرد با كافر، چيزي را از دست نمي‏دهد كه جبران‏پذير نباشد، تنها از عالم محدودي به جهان ابد پر مي‏كشد و اين جاي نگراني ندارد؛ كسي كه براي انتقال از عالم طبيعت به ماوراي آن هراسي ندارد، از كفر جهاني هم واهمه‏اي به خود راه نمي‏دهد.

 

*حکمت قرائت قرآن

 

حكمت عبادت آن است كه عابد معبود را در ضمير خود مشاهده كند، طي اين راه نيز محال نيست بلكه شرايط،آداب و احكامي دارد، تلاوت قرآن نيز عبادت است. براي اين كه به مرحلهٴ مشاهدهٴ معبود راه يابيم بايد تا مي‏توانيم بر چشم و گوش خود كنترل داشته باشيم، هر كس بايد مواظب باشد كه جز وظيفه شرعي چيزي انجام ندهد، محيط كار و محيط منزل را با غفلت از خدا آلوده نسازد. وقتي انسان قرآن تلاوت مي‏كند، آنگاه كه صاحب كلمات آن را با چشم دل مشاهده كرد، به حكمت تلاوت قرآن رسيده است.

لینک به دیدگاه

اگر همه مردمي كه بين مشرق و مغرب عالم وجود دارند از بين بروند و كسي روي زمين نباشد و من تنها باشم، چنانچه قرآن با من باشد هرگز احساس وحشت نمي‏كنم ...

ما کجا و مردان خدا کجا؟

لینک به دیدگاه

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربران آنلاین در این صفحه   0 کاربر

    • هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.