این ارسال پرطرفدار است. mrg7160 ارسال شده در 5 فروردین، 1392 این ارسال پرطرفدار است. گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 5 فروردین، 1392 انشاالله در این تاپیک احادیث و روایت در مورد خواص و فواید صلوات بر رسول اکرم (ص) و اهل بیت پاک و مطهرش قرار داده میشه...... @};- @};- إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿قرآن کریم - سوره مبارکه احزاب - آبه 56﴾ مفهوم و کیفیت صلوات در آیه 56 سوره احزاب آمده است که «خدا و فرشتگان بر پیامبرش درود و صلوات می فرستند.» اکنون این پرسش مطرح می شود که مفهوم صلوات خدا و فرشتگان چیست و کیفیت صلوات بر پیامبر(صلوات الله علیه) چگونه است. براساس روایاتی که شیعه و سنی به طور گسترده، به نقل آن پرداخته اند، کیفیت صلوات بر آن حضرت به دست می آید. ابوحمزه ثمالی از کعب بن عجره حدیث می کند، آنگاه که آیه صلوات بر پیامبر نازل شد، گفتیم: یا رسول ا... ما می دانیم که چگونه بر شما سلام دهیم اما کیفیت صلوات بر شما چگونه است. حضرت فرمودند که بگویید: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی آل ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی آل ابراهیم انک حمید مجید.» منبع : تفسیر منهج الصادقین، ج 7، ص 335/ سنن ابن ماجه ج1، ص 293 برجستگی «آل پیامبر» در این حدیث و حضور قطعی ایشان در کنار پیامبر(صلوات الله علیه) به هنگام درود بر آن حضرت نشان از رفعت مقام آنان و حضور دائمی عترت در کنار سنت پیامبر(صلوات الله علیه) دارد. در اهمیت این حضور باید گفت، پیامبر صلواتی را که شامل آل و خاندان آن حضرت نباشد نکوهش کرده و از آن به صلوات «ابتر و ناقص» یاد کرده است. به عنوان مثال، ابن حجر هیثمی که از بزرگان اهل سنت است، روایت کرده که پیغمبر فرمود: «بر من درود ناتمام نفرستید.» گفتند: درود ناتمام چیست؟ فرمود: «اینکه بگویید اللهم صل علی محمد ناقص است پس بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد منبع : تفسیر، 7 نمونه، ج 17، ص 319 در تفسیر «الدر المنثور، سیوطی هجده حدیث از پیامبر نقل شده که بر اساس آن «آل محمد» را به هنگام صلوات باید ذکر کرد. منبع : تفسیرالمیزان، ج 16، ص 517 در روایتی دیگر، قبولی نماز مشروط به صلوات بر پیامبر و خاندان او معرفی شده و آمده است: «هر کس نماز بگزارد و در آن بر من و اهل بیتم صلوات نفرستد، نمازش قبول نیست. منبع : الصواعق المحرقه، ص 147-146 اهمیت صلوات صلوات شعار رسمی مسلمانان است که هر صبح و شام بارها در بهترین عبادت خویش (نماز) آن را تکرار می کنند. صلوات پیوسته خداوند و فرشتگان بر پیامبر و امر تأکیدی به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ایشان را تسلیم بودن در برابر فرمانهای پیامبر(صلوات الله علیه) جلوه دیگری از این اهمیت است. «یاایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلموا تسیماً» در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که ابوبصیر سؤال کرد: منظور از صلات بر پیامبر(صلوات الله علیه) را فهمیده ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟ امام فرمود: «منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.» منبع:تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج 7، ص 579 از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده، چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیغمبر(صلوات الله علیه) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود: «ای یاران، من دیشب عموی خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم. از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب(علیه السلام) منبع : منهج الصادقین، همان، ص 361 در روایتی دیگر که اهمیت صلوات را نشان می دهد، از امام صادق(علیه السلام) به نقل از پیامبر(صلوات الله علیه) می فرمایند: «هر که نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق تعالی او را از بهشت دور گرداند.» منبع : اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 395 البته چنین عقوبت سنگینی از آن کسی است که عمداً و از روی دشمنی با آن بزرگواران از ذکر صلوات روی برتابد. وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولی آن بر درود بر پیامبر(صلوات الله علیه) و خاندان پاک وی، جلوه دیگری از اهمیت صلوات را بیانگر است. اجماع علمای شیعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است. علاوه بر روایاتی که از امامان شیعه در این زمینه آمده است، در کتابهای اهل سنت نیز روایاتی که بر وجوب صلوات دلالت می کند، کم نیست. در روایتی، قبولی نماز مشروط بر صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) یاد شده است: «من صلی صلوة و لم یصل فیها علی و علی اهل بیتی لم تقبل منه» منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، مرتضی محسنی کبیر ص 123 ز این رو، از فقهای اهل سنت «شافعی، آن را در تشهد دوم واجب می داند و از احمدبن حنبل و جمعی دیگر از فقها بر وجوب آن عقیده دارند؛ اگر چه «مالک» و «ابوحنیفه» و عده ای نیز آن را مستحب می دانند. منبع : منهج الصادقین، همان، ص 357 عده ای از مفسران بر اساس برخی روایات معنا و حقیقت صلوات را با پیمان روز الست (الست بربکم، قالوا بلی...) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجدید عهد و میثاق با عهد اولیه آدم در آغاز خلقت دانسته اند. از امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده که: کسی که صلوات بر پیغمبر اکرم(صلوات الله علیه) می فرستد، معنایش آن است که وفای به عهد و میثاقی که در عالم ذر پروردگار فرمود «الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم» بر زبان آورده و قبولی آن را اعلام می کند و تجدید عمل و میثاق به عمل می آورد. منبع:تفسیر جامع، ج 5، ص 37 واکنش ها : خدمتی، mariya، m-raj و 10 نفر دیگر 13 لینک به دیدگاه
mo.hoshangi@yahoo.com ارسال شده در 5 فروردین، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 5 فروردین، 1392 صلوات عزیز اینشالله این کارهات ادامه داشته باشه چون جای مطالب دینی در این سایت کمی احساس می شه واکنش ها : Heidari، خدمتی، zohre و 4 نفر دیگر 7 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 5 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 5 فروردین، 1392 به یاری خداوند حتماً..... @};- واکنش ها : Injaneb، خدمتی و mo.hoshangi@yahoo.com 3 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 7 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 7 فروردین، 1392 1 "سنگينترين عمل در ترازوي اعمال" قال أبو عبدِ الله أو أبو جعفر عليهما السلام: أثقَلُ ما يُوضَعُ في الميزانِ يَومَ القيامةِ، الصَّلاةُ علي مُحمَّدٍ وَ(علي) أهلِ بِيتِه. [12] حضرت باقر و يا حضرت صادق عليهما السلام [13] میفرمایند: سنگينترين عملي كه روز قيامت در ترازوي اعمال قرار داده ميشود، صلوات بر محمد و اهلبیت گرامی ایشان علیهم السلام میباشد. واکنش ها : خدمتی، Heidari، zohre و 3 نفر دیگر 6 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 8 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، 1392 2 "چرا حضرت ابراهيم خليل الله شد؟" قالَ مُولانا عَليُّ بنُ مُحَمَّدٍ الهادي عليه السلام: إنّما اتَّخَذَ اللهُ إبراهيمَ خليلاً لِكَثْرَةِ صَلاتِهِ علي محمّدٍ وأهلِ بيِتهِ صلواتُ اللهِ عَلَيهم. [14] حضرت امام هادي عليه السلام فرمودند: خداي متعال حضرت ابراهيم (عَلَي نَبِيِّنا وآلهِ وعليه السلامُ) را دوست و خليل خود انتخاب کرد، به خاطر آنکه ایشان بر محمد و اهل بیت گرامیش علیهم السلام بسیار صلوات ميفرستاد. واکنش ها : zomorod، mo.hoshangi@yahoo.com، Injaneb و 2 نفر دیگر 5 لینک به دیدگاه
Heidari ارسال شده در 8 فروردین، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 8 فروردین، 1392 خداوندا! بر محمد (صلی الله علیه وآل وسلم) و آل آو درود و رحمت بیکران عطا فرما و در فرج امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشريف) تعجیل فرما واکنش ها : Injaneb، zohre و mo.hoshangi@yahoo.com 3 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 10 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، 1392 3 "بخيل واقعي" عَنِ الحُسِینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام عَن جَدِّهِ رَسولِ اللهِ صَلَّي اللهُ عليه وآله: البَخِيلُ حَقّاً مَنْ ذَُكِرْتُ عندَه فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ. [15] امام حسین علیه السلام از رسول خدا صَلَيَّ اللهُ عليه و آله نقل کردهاند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بخيل واقعي كسي است كه نام مرا بشنود ولي بر من صلوات نفرستد. واکنش ها : hajar shahmoradi، zomorod، mo.hoshangi@yahoo.com و 1 نفر دیگر 4 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 17 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، 1392 4 "صلوات با صداي بلند" قالَ رَسولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عليه وآله: إرفَعُوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ عَلَيَّ؛ فَإنَّها تَذْهَبُ بِالنِّفاقِ. [16] رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: با صداي بلند بر من صلوات فرستيد؛ زیرا كه نفاق و دورويي را بر طرف ميكند واکنش ها : fatemeh66، مریم علی اصغری، zomorod و 3 نفر دیگر 6 لینک به دیدگاه
Injaneb ارسال شده در 17 فروردین، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، 1392 از امام رضا(ع) نقل شده است: «كسی كه نمیتواند كاری كند كه گناهانش پاك شود پس باید زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد زیرا زیاد فرستادن صلوات گناهان را از بین میبرد. واکنش ها : fatemeh66، mo.hoshangi@yahoo.com، zomorod و 1 نفر دیگر 4 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 17 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، 1392 از امام رضا(ع) نقل شده است: «كسی كه نمیتواند كاری كند كه گناهانش پاك شود پس باید زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد زیرا زیاد فرستادن صلوات گناهان را از بین میبرد. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.... واکنش ها : Injaneb و mo.hoshangi@yahoo.com 2 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 23 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 فروردین، 1392 5 "فضيلت نوشتن صلوات" قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عليهِ وَآلِه: مَنْ صَلّي عَلَيَّ في كتابٍ، لَمْ تَزَل الملائِكَةُ تَستَغفِرُ لَه مادامَ اسمِي في ذلكَ الكتابِ. [17] پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: كسي كه در نوشتهای صلوات بر من را بنویسد، تا زماني كه نام من در آن نوشته باشد فرشتگان براي او استغفار ميكنند. [18] واکنش ها : fatemeh66، mo.hoshangi@yahoo.com و zomorod 3 لینک به دیدگاه
گلی ارسال شده در 23 فروردین، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 23 فروردین، 1392 در حکمت 163 نهج البلاغه آمده است «اذا کانت لک الی الله سبحانه حاجه فابدا بمساله الصلاه علی رسوله ثم سل حاجتک فان الله اکرم من ان یسال حاجتین فیقضی احدا هما و یمنع الاخری». «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم درود بفرست سپس حاجت خود را بخوان، زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورده و دیگری را بازدارد.» واکنش ها : fatemeh66 و mo.hoshangi@yahoo.com 2 لینک به دیدگاه
mrg7160 ارسال شده در 30 فروردین، 1392 مالک گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 30 فروردین، 1392 (ویرایش شده) 6 "جفاکارترين فرد" قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عليهِ وَآلهِ: أجفَي النّاسُ رَجلٌ ذُكِرْتُ بَينَ يَدَيهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ. [19] پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: جفاکارترينِ افراد کسی است كه نام من را بشنود و بر من صلوات نفرستد. ویرایش شده 30 فروردین، 1392 توسط صلوات واکنش ها : fatemeh66 1 لینک به دیدگاه
Injaneb ارسال شده در 11 خرداد، 1392 گزارش اشتراک گذاری ارسال شده در 11 خرداد، 1392 به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از پیشاهنگهای یک اپراتور تلفن همراه، تواشیح «صلوات علی محمد» است که عدم ذکر «آل محمد» در این پیشاهنگ با واکنشهایی مواجه بوده است. حجتالاسلام والمسلمین آلکاظمی در تماس با خبرگزاری حوزه، ضمن تقدیر از کار فرهنگی و دینی این اپراتور خواستار قراردادن صلوات به صورت کامل«اللهم صل علی محمد وآل محمد» وبر اساس اعتقاد شیعه و تاکیدات پیامبر اسلام (ص)و ائمه معصومین (ع) برای مشترکان این اپراتور شد. وی در گفتوگو با خبرگزاری حوزه با بیان چند روایت از پیامبر اسلام(ص) به نقل از ائمه معصومین (ع) و اعتراف معاندین آل الله برحذف نام فرزندان پیامبر در منابر و سخنرانی ها، ضرورت این مسئله را تبیین کرد و گفت: طبق منابع معتبر اهل سنت و شیعه و روایات وارده از پیامبر اسلام (ص) فرستادن صلوات«بدون آل محمد» ناقص است ومورد نهی رسول خدا واقع شده است. *بوی بهشت بر مشامش نمیرسد این محقق و پژوهشگر حوزوی با ذکر برخی از این روایات تصریح کرد: ابان بن تغلب ازامام باقر عليه السلام روايت كرده است كه پيامبر خدا صلي الله عليه وأله فرمودند : (مَنْ صَلَّى عَلَيَّ وَ لَمْ يُصَلِّ عَلَى آلِي لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ وَ إِنَّ رِيحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ خَمْسِ مِائَةِ عَام (1)«هركس برمن صلوات فرستد وبرآل من نفرستد، بوي بهشت به مشامش نمي رسد ، با اين كه بوي بهشت از مسافتي معادل پانصد سال به مشام مي رسد». درصحيح بخاري از منابع عامه نيزآمده است : ان النبي خرج علينا ، فقلنا : يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ عَرَفْنَا كَيْفَ نُسَلِّمُ عَلَيْكَ فَكَيْفَ نُصَلِّي عَلَيْكَ قَالَ قُولُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيد. (2). پيامبرخدا به طرف ما بيرون آمدند، گفتيم : يا رسول الله ما فهميديم چگونه برتو سلام كنيم، حال چگونه برتو درود فرستيم ؟فرمودند:بگوئيد خداوندا بر محمد وآل او درود فرست، همانگونه که به ابراهيم درود مي فرستي كه تو ستوده و بزرگواري، خداوندا برمحمد وآل محمد بركت ده، همانگونه كه به ابراهيم بركت داده اي كه تو ستوده وبزرگي. *اعتراف یک عالم منصف اهل سنت در این زمینه توجه مخاطبان ارجمند را به اعتراف یکی از علمای عامه که فردی محقق و منصف است جلب میکنیم . (بعضی از محققین گفته اند: محدثین بدلیل غلبه اموی ها وعباسی ها به هنگام فرستادن صلوات برمحمد، لفظ آل محمد را ترک کرده اند ، زیرا آنرا منع می کرده اند ، بلکه برآل محمد ناسزا می گفته اند ، ستم گران بزودی به کیفر کردارشان خواهند رسید). 1-بحارالانوار ج94 ص 56«1» 2-صحيح بخاري ج8 ص 138«2» 3-حاشيه كتاب نبراس شرح عقائد نسفيه تفتازاني«3» (قال : بعض المحققين تَرَكَ المحدثون لفظ آل محمد عند الصلاة علي خاتم الرسول لغلبة الاموية والعباسية، لانهم يمنعون ذلك بل يسّبون ، وسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون(3). واکنش ها : eleheh، fatemeh66 و گلی 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری